Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

helaas is 50% van de paardjes na een volledige waterwissel bij de 5e dag dood.

bij de 6e dag waren ze allemaal dood. ik heb iets met de 5e/6 dag.
de anemoon vissen komen niet verder dab dag 5
de naalden niet verder dan dag 4.
de paardjes niet verder dan dag 6 (in dit geval na mogelijk water wissel.)

maar geef de moet niet op.

mijn anemoon vissen hebben om de 14 dagen een nest
mijn naaldjes idem,
de paardje weet ik nog niet, dit was de eerset worp.

een bezoek aan blijdorp zoo brengen en wat tips vragen zal wel helpen.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

De tijd die je noemt is representatief voor uithongering. Weet je zeker dat je genoeg voert?? Het moet echt wemelen van de nauplie en brachionus??

En idd vaak verversen (zodat oude naupli en brachi weg worden gehaald).

Bovenstaande is ook hetgene ik in het verleden heb meegemaakt en heb opgelost met voeren, voeren en nog eens voeren.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ik ga het weer proberen, geef het niet op.
deze keer nog meer voer, ben bezig mijn concentratie brachio te verhogen.
en ga elke dag artemia leten uitkomen met 2 schalen.
ik lees tegestrijdige berichten bij verschillende artikelen. sommige zeggen eerste week alleen brachio. anderen zeggen brachio en artemia. wat moet ik geloven ?
ik heb ook de kweekboek van tom verhoeven gelezen.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Bij de zeepaardjes ben je afhankelijk van de sterkte van de jongen maar die van mij aten al vanaf dag 2 naupli, dus ik zou beide geven. Overigens liet ik die idd WEL iedere dag uitkomen en gaf 2 porties per dag (was 1 zakje sera).

Voor de jonge visjes filterde ik 5 liter sterk geconcentreerde brachi.

En ik neem ook aan dat je het voedsel zeeft, voordat je het geeft ?
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ok, nu snap ik het, ik deed 1 liter brachio vs 5 liter. (ze zwemmen er echt in dus)
mijn kweek brachio is 5liter. ik moet dus naar een grotere kweek toe.
zie je de brachio ook opraken ? bij de visjes en paardjes of voeg je gewoon elke dag toe?

ik zeef het inderdaad voordat ik het geeft aan de visjes/paardjes.

RoGi zei:
Bij de zeepaardjes ben je afhankelijk van de sterkte van de jongen maar die van mij aten al vanaf dag 2 naupli, dus ik zou beide geven. Overigens liet ik die idd WEL iedere dag uitkomen en gaf 2 porties per dag (was 1 zakje sera).

Voor de jonge visjes filterde ik 5 liter sterk geconcentreerde brachi.

En ik neem ook aan dat je het voedsel zeeft, voordat je het geeft ?
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Ik denk dat daar het probleem zit!! nogmaals :

die brachi/naupli verliest zijn voedingswaarde dus eigenlijk moet je (of beter gezegd deed ik) iedere 2 dagen al het water vervangen zodat er nieuw water is met verse naupli/brachi.

Iedere dag zeefde ik 5 liter geconcentreerde brachi cultuur (voor de vissen dan) welke ik dan voerde door de inhoud van het zeefje aan het water toe te voegen (en dus geen verontreinigd water). In totaal was mijn brachi cultuur 15 liter. Die 5 liter die ik eruit nam vulde ik weer aan met phytoplankton, zodat ik 1 dag later er weer 5 liter brachi uit kon zeven.

Op deze manier houdt je alles op peil, je phyto cultuur, je brachi cultuur, de voeding voor de paardjes en vissen.....en dan zul je zien dat ze nog blijven leven ook.

Ik vind 1 liter brachi zeven veel te weinig.....

Suc6
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

weer een aantal drukken dagen:
dinsdag ochten 4 naaldjes uitgevangen: deze in bekertje met geconcentreerd brachionis en 10ml phyto gezet
woensdag ochtend ~100 paardje uitgevangen:
de helft in een ~3 liter cylinder 24cm hoog en 13cm diameter + 3liter gezeeft brachionis en 100ml phytoplankton
de ander helft in vaas ~ 2liter gezeeft brachionis.
ze staan in een bak met water en een verwarming
temp. in kweekvazen zijn ~26graden
woesdag avond ~200 anemoonvisjes uitgevangen (helaas door een fouten vanochtend allemaal dood, zat nog mogelijk een chloor residue in de opvang emmer)
vanochtend additioneel 3 liter brachio aan elke kweken toegevoegd.
tevens aan de 2 liter vaas wat <24uurs naupli tegevoegd.
gaat met de paadje tot nu toe goed. (maar het is afwachten)
ik heb nu 2 emmers met totaal 50 liter geconcentreerd brachionis klaar staan.
en totaal 2 vazen met totaal 25 liter phyto plankton en nog een een 200 liter ton in de tuin met een phyto cultuur (spontaan onstaan door enting met afvalwater) die wat minder geconcentreerd is maar wel als backup bruikbaar.
tevens laat ik nu elka dag nieuwe artemia naupli uitkomen.
voor de volgende fase in kweek heb ik een 50 liter MEGA vaas staan met wat artemia en phyto waarbij de ouderdieren voor reproductie zorgen. deze cultuur draai al enkel weken.
nu hoop ik wel degelijk voorbereid te zijn.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

dag 5:
uit elke fles 2 dooie paardjes verwijderd, (mogelijk zwakke exemplaar)
je ziet duidelijk dat er verschillende maten zijn, de ene is 5mm en de andere is al bijna 1cm en duidelijk volgegeten met een rood buikje. de groter exemplaren eten nauplien de kleinere brachio.
een heel gedoe met flessen , bekers, en zeven.
eerste 5 liter brachio zeven dan deze enkele uren met geconcentreerd fyto laten vol eten, dan nogmaal spoelen met vers fyto, dan 30% water verversen en de bodem hevelen, dan fyto/brachio mix in de kweek, dan aanvullen met vers water. daarna de net uitgekomen artemia naupli gedurende de dag steeds bijvoeren. elke avond gooi ik het restant weg en maak een nieuwe kweek op 32 graden dan zijn ze binnen ~16-20 uren eruit.

de zeenaaldje hebben het niet gered, ze waren na dag 3/4 al heen. blijkbaar stellen die andere eisen aan de voeding dan de paardjes. ze zijn ook véél klein er fragieler dan de paardjes. dus mogelijk nog fijner voer, die dus door de fijnste zeef heen gaan.

2 kolommen van 30x30x65 (63wh) gebouwd voor de fyto en brachio.
1 bak gebouwd van 30x70x30 (25wh), daar komen de kweek flessen in met verwarming etc

momenteel staan de fyto en brachio in emmers en vazen verspeid voor het raam, vandaar dat ik ff order op zaken moet stellen.
 
kweekdag 5 foto's

foto's van de kweek en de opstelling.
deze wordt binnenkort vervangen voor een bak van 70x30x30 waar de flessen en de verwarming in komen. foto's darvan volgen nog.
 

Bijlagen

  • paardjes d5 opstelling.jpg
    paardjes d5 opstelling.jpg
    61 KB · Weergaven: 97
  • paardjes d5 front.jpg
    paardjes d5 front.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 84
  • paardjes d5 top.jpg
    paardjes d5 top.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 88
  • ouders bak.jpg
    ouders bak.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 133
  • fyto-brachio kweek.jpg
    fyto-brachio kweek.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 128
bedankt voor tips

hoi ron,
nog bedankt voor je goeie tips. ik heb je aanwijzingen ter harte genomen en ze minutieus opgevolgd.
tot nu toe ziet het er goed uit, beter dan de eerste worp. ze zien er gezond en rond uit. ik doe als extra dagelijks de bodem en 30% water afhevelen. tevens voeg ik dus fyto to aan de kweek, dat houd de brachio en restant naupli vet.
als je meer tips heb waar ik zo dadelijk op moet letten hou ik mij aanbevolen.
ik neem aan dat naarmate ze groete worden ik ook steeds grotere hoeveelheden artemia naupli moet gaan hatchen. wat voor hoveelheid raad jij aan bij elke stadia. wat raad jij voor voeding aan na artemia naupli stadium ?
of gewoon artemia die vetgemest is met fyto. is selco noodzakelijk ?
 
blijdorp rif

vorig week naar blijdorp geweest.
dacht dat ze er veel van moesten weten, maar ik trof een vrijwilliger aan in de publiekslab die nog net het woord "artemia" kon uitspreken, nog net wist dat artemia het goene spul (Phyto) opeet en dat de grotere artemia gevoerd word aan de zeepaardjes.
maar hoe en wat het precies is zit tja....!
heb er dus niet zoveel aan gehad. voor een echte leek mischien wel interessant maar ik moest haar nog vertellen hoe het groen spul heet.:mad:
blijkbaar werken de kenners achter de schermen, en die krijg je niet te spreken.

heb verder gewoon rondgekeken bij de publiekslab, de kwallen en de haaien.
het rif steld niet zoveel voor, weinig koralen.
de meeste beginnende forum leden hebben al in hun bak meer soorten staan dan er daar voor het publiek te zien was.
ze kunnen wel beter dan dat vind ik hoor ....en het hoef niets veel te kosten.

als je een rif en koraal wilt bekijken kan je liever naar aqua-compleet gaan. dan ben je geen 17,50 voor een kaartje kwijt en heb je meer gezien.
tenzij je zo enthousist word dat je met een aqua naar huis gaat natuurlijk, dan kost het meer dan 17,50 haha......:D
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

sorry maar dan moet je er nog 50 berichten bij plaatsen

anders lukt het je nog niet om je berichten te bewerken

grtn marc
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glenn,

Dit ziet er beter uit. De zeepaardjes hoeven na 4 of 5 dagen bijna geen brachionus meer, dus daarna naupli voeren bij voorkeur 2 keer per dag vers. En van dag 5 tot dag 10 brachionus afbouwen tot nul.

Ik zou ook geen phyto toevoegen bij kweken omdat dat het water teveel bevuilt (nitraat), dit heb je alleen nodig om naupli/brachi te voeren aan te sterken.

Vanaf dag 10 zul je gaan merken dat er iedere dag zo'n 2-5 paardjes sterven, dit duurt tot 1 1/2 maand ongeveer en zo houd je er nog 30-40 over.

Suc 6,

P.S. Ik zie volgens mij te weinig luchtbellen bij de paardjes?? en ik zou die naaldjes de eerste 5 dagen volledig in het donker laten (zonder licht) max 3 keer per dag 20 minuten gewoon daglicht meer niet.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

O ja, en alleen phyto om je brachi en naupli te verrijken is te weinig...je moet extra dingen verzinnen (met omega vetzuren erin). En ik zou die paardjes bak niet te groot maken die cylinder is zeker groot genoeg..(nogmaals denk aan de stroming).

De hoeveelheid naupli valt best mee, ik voerde ongeveer 1 zakje sera (als hoeveelheid) per dag. Bij het verversen zeefde ik de overgebleven nauppli er weer uit die ik weer aanreikte zodoende heb je ook nog voer voor de oude paardjes en naalden...
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

O ja, en nog een gratis tip. Als je jonge visjes/naaldjes krijgt dan kun je die het beste in een bak doen met een inhoud van bijv. 60 liter waar je maar 20 liter water doet, die verduister je helemaal en verrijk je helemaal met brachionus.

Vervolgens de jonge visjes en naaldjes erin en alleen maar iedere dag brachionus toevoegen tot/met dag 4. Dan begin je langzaam daglicht toe te voegen en tevens voeg je tot dag 12 iedere dag een paar liter vers water toe. Na dag 12 kun je gewoon 10 liter per keer verversen.

Er mag geen stroming staan in deze bak (max. 15 -30 luchtbellen per minuut).

Nogmaals suc6!!

P.S. klinkt allemaal een beetje als maggen en motten, maar je mot natuurlijk helemaal niks!!!
 
Laatst bewerkt:
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ok, ga ernaar toe werken de brachio af te bouwen, zie ze inderdaad meer naupli happen en laten de brachio links.

ga ook de bellenstroom ietsje opvoeren. was te bang te veel stroming te creeren. anders zouden de paardjes continue in de bellenstroom komen.

ik heb ze nu in 2 flessen van ongeveer 3-2,5 liter staan. wanneer raad je aan groter te gaan?

vandaag 1 drijver verwijderd, wat het aantal uitvallers op 9 brengt
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

dit ga ik ook zeker een keertje proberen.

RoGi zei:
O ja, en nog een gratis tip. Als je jonge visjes/naaldjes krijgt dan kun je die het beste in een bak doen met een inhoud van bijv. 60 liter waar je maar 20 liter water doet, die verduister je helemaal en verrijk je helemaal met brachionus.

Vervolgens de jonge visjes en naaldjes erin en alleen maar iedere dag brachionus toevoegen tot/met dag 4. Dan begin je langzaam daglicht toe te voegen en tevens voeg je tot dag 12 iedere dag een paar liter vers water toe. Na dag 12 kun je gewoon 10 liter per keer verversen.

Er mag geen stroming staan in deze bak (max. 15 -30 luchtbellen per minuut).

Nogmaals suc6!!

P.S. klinkt allemaal een beetje als maggen en motten, maar je mot natuurlijk helemaal niks!!!
 
foto uitvallers

de uitvallers van dag 2-4 zijn ze nog klein heel klein.
de uitvallers van dag 5 zijn duidelijk gegroeid.
de uiterste rechts onderin is een drijver.
je zag duidelijk een luchtbel in het lichaam, daardoor kan hij niet meer zwemmen en eten. hij bleef maar onder de wateroppervlakte hangen en spartelen.
 
Bovenaan