Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Giftige korstenanemoon? Palythoa’s / Palytoxin?

MVW

Senior Forumlid
Is deze op de foto giftig?
 

Bijlagen

  • 716904BE-DEAD-4E4C-81C6-491163CE32B9.png
    716904BE-DEAD-4E4C-81C6-491163CE32B9.png
    1,1 MB · Weergaven: 132
Deze poliepensoorten zijn vrijwel allemaal giftig. Zolang je er niet aanzit geen probleem maar ga je ze bijvoorbeeld loshalen van je steen krijg je problemen.
Persoonlijk zou ik alleen de groene variant houden en dan zo dat ze niet kunnen gaan woekeren. Deze bruine vind ik al heel link.
Ik heb zelf erg slechte ervaring met deze poliepen gehad dus wellicht ben ik iets te voorzichtig maar een gewaarschuwd mens etc.

Gr Jan
 
Is deze op de foto giftig?
Dit zijn people eaters. In tegenstelling van wat de naam doet vermoeden, zijn ze in principe ongevaarlijk. Tenzij je ze mishandeld, dan kunnen ze inderdaad palytoxine loslaten. Maar dat doen alle palythoa's in meer of mindere mate.
Bij twijfel mag je ze wel naar mij opsturen.. :)
 
Giftig,let op voor de ogen en als je deze uit de bak haalt ramen open.
 
Deze poliepensoorten zijn vrijwel allemaal giftig. Zolang je er niet aanzit geen probleem maar ga je ze bijvoorbeeld loshalen van je steen krijg je problemen.
Persoonlijk zou ik alleen de groene variant houden en dan zo dat ze niet kunnen gaan woekeren. Deze bruine vind ik al heel link.
Ik heb zelf erg slechte ervaring met deze poliepen gehad dus wellicht ben ik iets te voorzichtig maar een gewaarschuwd mens etc.

Gr Jan
Hallo Jan,
Bent u er ziek van geworden?
Logisch en verstandig om deze soort te vermijden.

Er zou een verbod op moeten komen.
Bedankt voor de reactie mvg Marco
 
Hallo Jan,


Er zou een verbod op moeten komen.
Bedankt voor de reactie mvg Marco
Dan kunnen we nog veel meer verbieden... alle koralen zijn op een bepaalde wijze giftig, doktersvissen hebben scherpe punten aan hun staarten, zee-egels kunnen dodelijk zijn..
Als je gewoon met respect met de dieren omgaat is er niets aan de hand..
 
Dit zijn people eaters. In tegenstelling van wat de naam doet vermoeden, zijn ze in principe ongevaarlijk. Tenzij je ze mishandeld, dan kunnen ze inderdaad palytoxine loslaten. Maar dat doen alle palythoa's in meer of mindere mate.
Bij twijfel mag je ze wel naar mij opsturen.. :)

Hallo Patrick,
Ik lees toch veel slechte ervaringen, er is zoveel keuze waarom dan het risiconemen met deze soort?

Ik hrb ze niet, ik kon ze overnemen van iemand, maar dat gaat niet door, ik begin er niet aan.

Gr. Marco
 
Bedankt Luc voor het advies, ik weet genoeg, ik neem het risico niet.
Mvg Marco
Het is verstandig om erg voorzichtig met buttons te doen, het is idd niet niks wat er kan gebeuren ik heb in mijn ontwetendheid ook een keer iets te ruig gedaan waarna ik toch echt even flink in paniek was.
Maar zoals Patrick aangeeft alles heeft wel wat. Bij het een is het risico alleen wat groter als bij het ander.

Vertrouw je het niet gewoon niet doen.
 
Het is verstandig om erg voorzichtig met buttons te doen, het is idd niet niks wat er kan gebeuren ik heb in mijn ontwetendheid ook een keer iets te ruig gedaan waarna ik toch echt even flink in paniek was.f
Maar zoals Patrick aangeeft alles heeft wel wat. Bij het een is het risico alleen wat groter als bij het ander.

Vertrouw je het niet gewoon niet doen.
Hallo Patrick, ben je er ziek van geworden? Een lage weerstand ( heeft iedereen wel is) of een (nog) verborgen “gebrek” (slecht hart, hoge bloeddruk) en je bent de klos.

Degene die bagitaliseert zijn vaak mensen waarbij het gelukkig goed gaat.
Gr
 
Hallo Patrick, ben je er ziek van geworden? Een lage weerstand ( heeft iedereen wel is) of een (nog) verborgen “gebrek” (slecht hart, hoge bloeddruk) en je bent de klos.

Degene die bagitaliseert zijn vaak mensen waarbij het gelukkig goed gaat.
Gr
Ik heb al sinds m'n eerste bak (zo'n 13 jaar geleden ofzo??) al palythoa gehad, mijn huidige bak bestaat nagenoeg alleen uit paly's en zoa's.
Nog nooit ben ik er ziek van geworden of heb ik iets gemerkt van een dodelijk gif. Twee kinderen in huis, een hond, konijnen, vogels... nooit problemen.

Als je de buttons gewoon met respect behandeld, dus niet per poliep vastpakken met een grof pincet en weg proberen trekken en daarmee de poliep fijn knijpen, is er niets aan de hand.
Er zijn er meer die de poliepen houden en kweken, dan dat er mensen zijn die er last van gehad hebben.

Maar ieder z'n ding, ik ga niemand verplichten ze te nemen.
 
Ik heb al sinds m'n eerste bak (zo'n 13 jaar geleden ofzo??) al palythoa gehad, mijn huidige bak bestaat nagenoeg alleen uit paly's en zoa's.
Nog nooit ben ik er ziek van geworden of heb ik iets gemerkt van een dodelijk gif. Twee kinderen in huis, een hond, konijnen, vogels... nooit problemen.

Als je de buttons gewoon met respect behandeld, dus niet per poliep vastpakken met een grof pincet en weg proberen trekken en daarmee de poliep fijn knijpen, is er niets aan de hand.
Er zijn er meer die de poliepen houden en kweken, dan dat er mensen zijn die er last van gehad hebben.

Maar ieder z'n ding, ik ga niemand verplichten ze te nemen.

Hoi Patrick, waarschijnlijk was je toendertijd op de hoogte van dat ze gevaarlijk kunnen zijn? En wat je aangeeft met respect behandelen daardoor kan je een hoop ellende voorkomen. En ben met je eens dat je deze dan wel kan houden.

Groet
 
Hallo Patrick, ben je er ziek van geworden? Een lage weerstand ( heeft iedereen wel is) of een (nog) verborgen “gebrek” (slecht hart, hoge bloeddruk) en je bent de klos.

Degene die bagitaliseert zijn vaak mensen waarbij het gelukkig goed gaat.
Gr
Ik ben christiaan maar dat geeft niet;)
Ik had een flink bronchospasme, gelukkig zakte dit snel af maar stond al op t punt om Mn telefoon te pakken...

Conclusie erg voorzichtig handelen ;)
 
Ik ben christiaan maar dat geeft niet;)
Ik had een flink bronchospasme, gelukkig zakte dit snel af maar stond al op t punt om Mn telefoon te pakken...

Conclusie erg voorzichtig handelen ;)
Excuus Christiaan, heftig dat kan niet de bedoeling zijn van deze hobby. Houd je deze soort nog wel?
 
Excuus Christiaan, heftig dat kan niet de bedoeling zijn van deze hobby. Houd je deze soort nog wel?
Geeft niks kan gebeuren, reageren natuurlijk ook verschillende mensen;)

Maar ja ik heb hetzelfde stukje nog steeds maar ben wel heel voorzichtig nu als ik er iets mee doe. En zorg dat Mn dochter, vrouw en huisdieren niet in de buurt zijn.

Maar dit is wel de reden waarom ik bijvoorbeeld nooit een Paly in Mn bak zet aangezien deze (iig naar mijn weten) meer palytoxine bevatten dan zoa”s
 
Bovenaan