Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Genode of ongenode nieuwkomers...

FrankP

Senior Forumlid
Ik heb zojuist eindelijk mijn aquarium gestart. Hele box vol met mooi vers levend steen dat barste van het leven.
Wat er in het steen mee het aquarium is gegaan weet ik uiteraard niet. Maar tussen de kranten en van de bodem kwamen ik de volgende gasten tegen die ik niet helemaal vertrouwde.

De groene in het 'zeefje' is een mantis shrimp. Wat doe ik hiermee?
De garnaal in het witte bakje is een pistool garnaal? Wat doe ik hiermee?

Maar wat is het 'wormachtige' ding.
Die 2 kleintjes heb ik ook al voorbij zien komen maar er schijnen ook schadelijke te zijn?


20120525_202918.jpg20120525_203015.jpg
 
Die pistoolgarnaal kan je er gewoon bij doen. Je zal wel af en toe tikjes horen, maar hij doet weinig kwaad.

De mantis en dat wormding zou ik niet terug doen. Geen idee wat dat wormding is, maar ik vertrouw het niet zo..
Die andere dingetjes kan ik niet bepalen vanaf deze foto.
 
De pistoolgarnaal zit ondertussen mijn aquarium, dacht eigenlijk dat dit ook een soort jager was als de mantis, maar dit is inderdaad niet zo.
Ik heb een duidelijkere foto genomen van de andere 'gasten'. Die kleintjes heb ik al is voorbij zien komen, maar kan het zo gauw niet vinden. Ze bewegen in ieder geval snel.

Wat doe ik met de mantis? Hij zit nu in het vergietje in mijn aquarium, maarja .....die is niet reefsafe lijkt mij. Iemand interesse? Tis nog een jonkie volgens mij (hij is groen ).


20120525_213021.jpg
 
Heb het water ververst maar heb deze diertjes nog steeds in 'quarantaine' tot iemand mij kan vertellen wat het zjin en of ze kwaad kunnen.
Heb zelf al zitten zoeken, maar het is niet echt makkelijk om iets te vinden zonder echte aanknooppunten.
 
volgens mij de worm er een van het geslacht polynoidea/lepidonotus, eten zeesterren/zeekomkommers/zeeegels. het best te verwijderen dus.
 
Zit ik net weer even te turen, valt mijn oog opeens weer op iets aparts. Meteen maar even eruit gevist, snel was het niet, maar je weet maar nooit. Het beweegt zeer traag en richte zich op in de stroming leek het wel.
Volgens mij is het een soort zeekomkommer, het lijkt er tenminste wel op als ik wat google afbeeldingen vergelijk. Maar misschien kan iemand mij met zekerheid vertellen wat het is en of het kwaad kan ( sommige zeekomkommers zijn immers giftig?).

20120527_201719.jpg
 
Jij weet best een hoop volgens mij Bjorn, bedankt! Volgens mij is het idd die soort, of hij lijkt er in ieder geval erg op.
Kan alleen weinig info erover vinden dus geen idee of hij giftig is of iets. Denk dat ik hem er voor de zekerheid maar uithaal. Wel jammer want ik vind unieke dieren altijd leuk.
 
Hij is inderdaad giftig als die dood gaat, het is dus aan jou of je hem wilt houden. het is wel een heel mooi en appart dier, als je hem weg doet dan zijn er vast wel andere liefhebbers voor.
 
Vind het ook jammer eerlijk gezegd, maar mijn verstand wint het van mijn gevoel. Ik wil eerst is proberen normaal een mooie bak op te zetten en dan kan ik later is kijken hoe en wat met de meer unieke dieren. Ik ben een beginner en weet dus niet wanneer ik dan echt problemen heb of wanneer het de zeekomkommer betreft.
Ik wil het risico niet nemen op een dag opeens sterfte te hebben doordat deze zeekomkommer dood is gegaan.

Dus als iemand zich geroepen voelt, gratis af te halen.
 
Die komkommer zou ik gewoon terug zetten. Ze scheiden alleen gif af als ze worden aangevallen (door dieren, maar ook door stromingspompen....)
Als het dier een natuurlijke dood sterft is hij niet giftig.

Ja dat is dan ook een probleem. Ik heb een mantis en krabben (als die het overleven) in mijn aquarium. Ik weet niet hoe sterk dat gif is en of wie/wat er precies dood door gaat, maar dat vind ik toch wel tricky. Of scheiden ze zo weinig gif af dat het niks uitmaakt?
 
pistool garnaal had ik er ook maar uit gelaten. Deze jaagt op kleine vissen en garnalen...........
 
Nou je hebt fortuinlijk levend steen gescoord met al die bijzondere beestjes erbij! Pistoolgarnaaltje kan geen kwaad, misschien later er een keer een visje bij zetten waarmee hij in symbiose kan leven?
 
Er zit inderdaad een hoop leven in het steen. Of de pistoolgarnaal, krabbetjes en andere dieren het overleven weet ik niet.
Doordat het zeefje waar de mantis inzat is omgevallen in mijn bak, denk ik dat alles voer wordt voor hem. Heb de mantis geprobeerd te pakken middels de zoetwater dompelmethode, maar dit heeft niet gewerkt. Ik weet dus niet of hij uberhaupt nog leeft maar ik ga er wel vanuit. We zullen wel zien, weinig aan te doen nu :biggrin:
 
als je je pistool garnaaltje laat leven met een nematodes is dat een erg gaaf gezicht dan bouwen ze een holletje waar ze met zijn tweeën in gaan zitten, helaas was mijn nematodes suïcidaal en sprong uit mijn aquarium en heb zins dien me pistool garnaaltje niet meer gezien :( hoor hem af en toe alleen schieten :p
 
Die komkommer zou ik gewoon terug zetten. Ze scheiden alleen gif af als ze worden aangevallen (door dieren, maar ook door stromingspompen....)
Als het dier een natuurlijke dood sterft is hij niet giftig.

Met mijn opstart precies het zelfde komkommertje gehad.
Ik heb hem laten zitten, maar naar mate de bak voller werd, nooit meer terug gezien.
Echter ook nooit problemen gehad.
 
Bovenaan