Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

ben benieuwd naar de resultaten er van zeker omdat het de natuurlijke voeding is.
 
ziet er goed uit Frank

Bedankt dennis voor het compliment!!! :)

Het is net wat glenn ook al aanhaalde in zijn dagboek, met juiste waterwaardes en goede verlichting ben je al een heel eind.
 
Waardes;

Kh 7.6
Ca 400
Mg 1260
No3 2.5

Dastaco controller van 2 naar 2.5 gezet. Verbruik is gestegen.

Mg verbruik in de gaten houden.

No3 omhoog trekken naar 5 met eigen nitraat oplossing.
 
Sinds twee maand heb ik mijn verlichtingsuren aangepast naar 10 uur hqi en 14 uur blauw led licht. Voorheen was dit 8 uur hqi en 14 uur blauw led licht. Wat ik nu opmerk is dat dit meer groei bewerkstelligd voor mijn bak. Schijnbaar was de 8 uur te kort voor mijn koralen om meer dan voldoende fotosynthetische energie toe te eigenen met de hoeveelheid licht die ik ter beschikking stelde. Overmatig alsook langer belichten heeft ook geen zin omdat koralen een verzadigingspunt hebben. Dus voorlopig blijf ik even bij 10/14 verlichting.

Kort samengevat; het aantal verlichtingsuren in combinatie met de hoeveelheid beschikbare licht heeft een positief effect op de groei van het koraal in mijn bak.
 
Sinds twee maand heb ik mijn verlichtingsuren aangepast naar 10 uur hqi en 14 uur blauw led licht. Voorheen was dit 8 uur hqi en 14 uur blauw led licht. Wat ik nu opmerk is dat dit meer groei bewerkstelligd voor mijn bak. Schijnbaar was de 8 uur te kort voor mijn koralen om meer dan voldoende fotosynthetische energie toe te eigenen met de hoeveelheid licht die ik ter beschikking stelde. Overmatig alsook langer belichten heeft ook geen zin omdat koralen een verzadigingspunt hebben. Dus voorlopig blijf ik even bij 10/14 verlichting.

Kort samengevat; het aantal verlichtingsuren in combinatie met de hoeveelheid beschikbare licht heeft een positief effect op de groei van het koraal in mijn bak.

Hoi Frank, ik denk dat je verschil tussen HQI en Led te groot is, normaal is 8 uur HQI wel voldoende, maar als buiten die tijd het licht (lees spectrum) minder is merk je dit wel aan je koraal en het verschil is dan te groot , hier brand de HQI 8 uur en daar buiten 7 T5 van 80 watt, en je hebt het zelf gezien dat de koralen het goed doen.

gr. marcel
 
Hoi Frank, ik denk dat je verschil tussen HQI en Led te groot is, normaal is 8 uur HQI wel voldoende, maar als buiten die tijd het licht (lees spectrum) minder is merk je dit wel aan je koraal en het verschil is dan te groot , hier brand de HQI 8 uur en daar buiten 7 T5 van 80 watt, en je hebt het zelf gezien dat de koralen het goed doen.

gr. marcel

Hejj marcel,

Ik begrijp wat je bedoelt. En daar heb je gelijk in.

De blauwe T5 lampen geven idd een veel breder spectrum als dat de gecombineerde blauwe leds Cree Blue en Royal Blue dat kunnen. Blauwe leds geven wel mooier licht als dat een blauwe T5 doet tijdens de avonduren. Als je gaat kijken naar de hoeveelheid licht heb jij ook meer boven je bak hangen als mij, dus jou koralen bereiken hierdoor ook eerder een voldoende- of verzadigingspunt. Helaas dienen beide tekorten bij mij gecompenseerd te worden met extra branduren van de HQI om hetzelfde punt te bereiken.

Beetje meer of minder verbruik kan ik niet zo erg mee zitten, ik heb immers 16 zonnepanelen op mijn dak waarvan er twee zijn geplaatst voor mijn bak. Betere investering is er niet als je daadwerkelijk wat wilt gaan besparen op je energierekening.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Dopie;

IMG_0270.jpg

Acropora Staghorn;

IMG_0266.jpg

Stylophora

IMG_0269.jpg

Rood/oranje Montipora digitata;

IMG_0268.jpg

Roze hystrix;

IMG_0271.jpg
 
caulastrea neon groen;

IMG_0272.jpg

Acropora;

IMG_0276.jpg

Hamerkoraal;

IMG_0273.jpg

Calaustrea baby blauw;

IMG_0275.jpg

Sacrophyton Elegance;

IMG_0277.jpg
 
Re: Frank's Reef Tank

Ziet er goed uit frank zijn echt flinke stukken aant worden zeg.
Groetjes wesley
 
Re: Frank's Reef Tank

Ziet er goed uit frank zijn echt flinke stukken aant worden zeg.
Groetjes wesley

Dat moet ook wesley :). Moet mijn bakske ook een beetje imposant maken :p
 
Mooi zeg die sacrophyton elegance.
Mooi gele kleur. Staat ook erg goed zo naast de hystrix!
 
Mooi Frank!
 
Mooi zeg die sacrophyton elegance.
Mooi gele kleur. Staat ook erg goed zo naast de hystrix!

Strategisch geplaatst ;-)

Je ziet ze niet erg vaak in bakken. Jammer eigenlijk want het is toch een mooie aanwinst vanwege de mooie geel gouden kleur. Het is een redelijk makkelijk koraal om te houden en blijft laag. Andere sacro's krijgen een lange stam.


Thanks Marc!!!
 
Strategisch geplaatst ;-)

Je ziet ze niet erg vaak in bakken. Jammer eigenlijk want het is toch een mooie aanwinst vanwege de mooie geel gouden kleur. Het is een redelijk makkelijk koraal om te houden en blijft laag. Andere sacro's krijgen een lange stam.



Thanks Marc!!!
Ik vind hem schitterend!!
 
Mooi frank.
Calaustrea begint ook een veldje te worden:).

groetjes
twan
 
Bovenaan