Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Foutje in dosering herstellen?

  • Topicstarter Deleted member 29480
  • Startdatum
D

Deleted member 29480

Guest
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je echt geen afname hebt, dan kan je niet anders dan kleinere waterwissels doen. Een grote geeft weer een KH schok. Eens je verbruik terug op gang komt, kan je door de groei laten dalen. Maar is het enkel KH dat doorgeschoten is?
 
Hangt er helemaal vanaf hoe erg je koralen er nu aan toe zijn.

Vliegen de vellen er vanaf bij een (klein) deel, die koralen zijn dan niet meer te redden. Als de rest er nog redelijk bijstaat, dan zou ik het verlies nemen en optie 2 kiezen.

Staat alles er beroert bij dan is de huidige stress denk ik erger dan de stress van een dikke verlaging terug naar (redelijk) normaal. Ja, een stressvolle ingreep, maar een die dan ook stress wegneemt. Dan zou ik met een flinke wissel (50%) KH naar ~12 brengen en daarna overgaan op optie 2. Gevalletje, redden wat er te redden valt is dit zeg maar.

N.B. dit is wat ik zou doen op basis van een afweging die ik verder niet voor je kan maken.
 
Ik zou ook doen wat René zegt waterwissel doen zodat kh op of net onder 12 komt en dan optie 2 .
Eventueel waterwissel uit voeren met dosseerpompen bijvoorbeeld elke uur 100 ml eruit en 100 ml vers erin met een lagere kh .
 
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een klein deel is er slecht aan toe zoals pocillopora waarbij stres sowieso snel te zien is.

Ik denk dat ik straks een 25% waterwissel ga doen om de ergste druk eraf te halen maar eerst plaats ik de acro's over naar mijn hoofd bak (wel rustig overwennen natuurlijk).

Hoe rustig wil je overwennen?
Als je hoofdbak op een KH van 8 zit (?) dan is dat nog altijd een terugval van ~50%. Toch best wel een pittige stap.

De meest voorzichtige stap is om KH-dosering stop te zetten. Dan zakt die heel rustig. En kunnen de koralen ook die verandering opvangen.
Afhankelijk van de KH van het verversingswater (bijv. 11) zou je daarmee wel een flinke waterwissel kunnen doen.
Inderdaad zoals je zelf formuleert 'om de ergste druk' er af te halen.
 
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan