Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eheim Skim 350 of Dennerle Biocirculator of....?

Frans013

ZeewaterForum gebruiker
Ik ben mij in aan het lezen en voor aan het bereiden op mijn eerste zeewaterbak die in de planning staat voor najaar 2016 om uiteenlopende redenen. Tijdens mijn speurtocht kwam ik er achter dat toch de nodige mensen een nano bak hebben staan en ik bedacht mij dat in de kelder nog een superfish panorama 40 (netto 20 liter) stond van een avontuur met CR garnalen. Hier kan ik natuurlijk een mooie nano bak van maken, waar ik vast stekken kan laten groeien voor later en die ik dan achteraf zelfs nog zou kunnen gebruiken als quarantaine bak. Ik wil met de standaard voorhanden verlichting gaan werken (PL11 wit/blauw) en buttons, leders en/of lps laten groeien, er komen geen vissen in, wellicht lagere dieren.

Omdat hier nog een deksel op zit kan ik er geen standaard afschuimer in plaatsen. Op internet kwam ik de Eheim Skim 350 tegen en de dubbel zo dure Dennerle biocirculator. Nu lijkt de spons op die laatste mij niet zo'n succes vanwege de vervuiling die daar in blijft hangen en zorgt voor verhoogd nitraat. Of is een kleine stromingspomp genoeg in combinatie met de toch al noodzakelijke wekelijkse waterwissels? Graag jullie advies.
 
die filterspons op de dennerle apparaten vind ik persoonlijk een drama, deze zat als standaard bij mijn bakje, en ik heb hem vrij rap vervangen.

in eerste instansie voor een SERA SP 130, dit is een vrij kleine eiwitafschuimer, maar voldeed bij mij opzich prima, dus zou ik niet inzien waarom dit niet zou werken in een 20 liter bakje. (al zull je echt wel op de bezetting moeten letten, maar geen/één visje zou geen probleem moeten zijn)

er bestaan ook rugzak/aanhang modellen eiwit afschuimers, maar ik weet niet hoe dit zou gaan passen bij jou,

leders en lps...... stekjes zou gaan, maar ze kunnen wel serieus groot worden voor een 20 liter bakje, buttons worden niet zo groot, dus die passen makelijk.

de Eheim 350 ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen,


leuk projectje, opzich, maar zal wel enige aandacht vragen.



henk jan
 
Ik heb zelf de Biocirculator vervangen in mijn 30L bakje door de Eheim skim 350. Deze vond ik toch handiger. is kleiner en maak minder geluid. Enige minpunt eraan vind ik dat je de stroming niet echt kan sturen. persoonlijk zou ik voor de Eheim skim 350 gaan.
 
Ik heb een Dennerle nano 30L (effectief 22L). Daar zit dus de "Bio-Circulator" al bij. De spons gebruikte ik alleen na een schoonmaakbeurt om het grove vuil eruit te filteren. Je moet dat sponsje inderdaad veel schoonmaken als je deze erop laat zitten.
Heb tussentijds ook de eheim skim 350 geprobeerd omdat deze wat kleiner lijkt en en ietsje stiller is (daarentegen ratelt het pijpje wel een tikkie).

Ik ben na een aantal weken toch weer op de circulator overgegaan. Deze is optisch wat minder opvallend in de bak omdat de eheim vuilniszak grijs is daarmee naar mijn mening wat opvallender. Ook liep de eheim hij niet heel prettig op vol vermogen en had ik em dus op minimaal staan (er zit een schuifje op, max is 350L p/h). De dennerle kan op vol vermogen en dan heb je toch 500L aan stroming per uur. Heb nu niet meer de spons erop, je kan dat hele stuk er tussenuit halen en dan heb je dus ook meteen een kleinere installatie. Enige wat hij dus doet is oppervlakte skimmen en stroming leveren. -> Ook was het mijn slak (trochus sp) gelukt om in de eheim te klimmen, dat kan bij de dennerle niet.

Blijft een lastige keus hoor, want het prijsverschil is groot.
Je zou eens kunnen kijken of je iets kan combineren, want het skim deel van dennerle verkopen ze ook los als Turbo Skimmer (10,- op duitse amazon). Kleine pompjes zijn daar ook niet duur. 2x 350L mini pompje erbij, 1tje aansluiten op de skim en je hebt flink wat stroming stroming en skimming.
 
P.S.
Met deze setup heb ik dus geen filters of skimmers die vervuiling aanpakken en ben dus volledig afhankelijk van waterwissels.

Ik heb alleen leders in de bak, 1 krabbetje en 2 slakken en ong. 4,5-5kg levend steen. Ik doe elke 5 tot 7 dagen de bak en het steen volledig schoonmaken en 20% waterwissel. Daarmee heb ik de laatste 4 maanden geen algen of andere uitbraken gehad. Maar het is wel een kwestie van discipline, bij de 5e dag zie je echt de groene en rode waas beginnen op te komen. Extra voeding e.d. heb ik geprobeerd maar snel mee gestopt, dan groeien de algen de pan uit.
Vissen of garnalen erbij zetten is denk ik ook niet echt houdbaar met deze opstelling. (ik zeg niet dat het niet kan, maar ik verwacht dat je dan wel alg krijgt en nog meer onderhoud om alles in balans te houden).

Succes en veel plezier!
 
Bovenaan