Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een nieuwe start..

Vandaag 15 kg levend steen opgehaald en geplaatst. Het was even prutsen, maar heb nu een opbouw waar ik opzich tevreden mee ben. Iemand tips of opmerkingen?

Ik heb het wervelbedfilter nu nog niet meedraaien, iemand advies over het al wel of niet inzetten?

bb37353b68a579ef7494a91020cbe394.jpg


0a1fcc65650476602a3d5a1cd7a8919e.jpg


f863b5a95042901e6bcb42018abf00cd.jpg
 
Altijd leuk het inrichten :eek: en lastig ook.
Ik zou nog even wachten met nitraat / fosfaat verwijderaar.
 
Hey Alex,

Thx voor je reactie! Inderdaad lastig, heb de stenen nu ook nog niet vastgezet zodat ik er eventueel nog een keer mee kan schuiven (en ik moet bekennen dat ik ook nog geen epoxy in huis heb haha).

Ben benieuwd wanneer ik het eerste leven ga spotten en de afschuimer begint met donkere drab te produceren!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Altijd leuk het inrichten :eek: en lastig ook.
Ik zou nog even wachten met nitraat / fosfaat verwijderaar.
Zelf heb ik nu twee keer tijdens de opstart direct fosfaat verwijderaar ingezet om te voorkomen dat de stenen fosfaat gaan bufferen.
Tot op heden heb ik daar geen negatieve effecten van gezien en het scheelt een hele berg alg :)

Leuke opbouw.
 
Thx voor je reactie! Ik laat m vooralsnog toch nog even achterwege, even kijken wat ik na 1 week meet.

Hoe blij ik ook was met de opbouw, echt stabiel was ie niet helaas. Dus ik in de weer met de reefconstruct epoxy van DD. Helaas ging het al snel van kwaad tot erger, de opbouw zakte in elkaar en door het gehannes met de reefconstruct werd de hele bak troebel.. zucht.. nu de stenen random neergelegd en wachten tot de bak weer helder is en dan een nieuwe maar stabielere opbouw proberen te maken.

Op naar de volgende poging!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
De bak is inmiddels weer helder. De combinatie van teveel DD aquascape en te lang rommelen zorgden voor een dikke waas. 's Nachts is de afschuimer flink gaan overkoken maar 's ochtends was alles helder gelukkig. Ik baal wel enorm van dit gehannes, want in de sump ligt een grijs laagje stof en ook in de bak zelf ligt er veel "stof" op de bodem.

Sinds dit akkefietje produceert de afschuimer ook alleen nog kleine bellen en ontstaan er geen grote "vieze" bellen meer aan de bovenkant.

Wat is de beste plan van aanpak? Kan het (veel) kwaad? Mijn idee is om de sump leeg te halen en schoon te maken (combi met eerste grote waterwissel) en de bodem van de bak proberen schoon te zuigen.

Alle stenen dan even uit de bak en daarna alles opnieuw scapen: in een opbouw die van zichzelf stabiel is..

Ik hoor graag tips of aanvullingen, en of ik me echt zorgen moet maken over de gevolgen van de aquascape mist in mijn bakje..

Fijne avond!
 
Maak je niet al teveel zorgen, ook als je niet gerommeld zou hebben zou je zo'n vuillaagje / kalk laagje op de boem kunnen krijgen.
Wat je ook zou kunnen doen:
- plaats een powerfilter en woel door de bak / sump
- tijdens een waterwissel de bodem afzuigen.
 
Hey Alex,

Bedankt nog voor je reactie! Heb een extra stromingspompje in de bak gehangen voorzien van watten die dus dienst doet als powerfilter. Daarnaast al een paar keer de bodem afgezogen, ik hang de slang dan meestal even in de gafzak die ik daarna uitspoel.

Afgelopen week ook de eerste waterwissel van 10% gedaan.

Waterwaardes op 9 okt:
PO4: 0,1
NO2: 0,25
NO3: 20

Waardes op 15 okt:
PO4: 0
NO2: 0,1
NO3: 10

De eerste groene algen steken inmiddels ook de kop op. Qua leven een paar borstelwormpjes, kokerwormpjes en slak gespot.

Ik heb wel al een paar keer gehad dat de afschuimer ineens "over z'n nek" gaat en de afschuimbeker vol gooit, daarna kalmeert de skimmer vaak wel weer. Iemand een idee waar dit door veroorzaakt kan worden?



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Van filter watten kan je afschuimer overlopen als deze niet goed omgespoeld zijn.
Ik kook ze altijd een minuutje of 5 in kraanwater werkt perfect.
 
Bedankt voor je reactie! Ik had ze wel even uitgespoeld, maar zal ze de volgende keer even uitkoken. De keren dat het gebeurde was volgens mij inderdaad op de dagen dat ik de watten heb verwisseld inderdaad..
 
Je tip werkte prima, dit keer geen overkokende afschuimer! Fijn!

Inmiddels staat nitriet al een dag of 5 op 0,0 (sinds de 15e) en groeien de groene algen er flink op los! Niet veel leven meer gespot, behalve wat kleine schelpjes die zich over de bodem verplaatsen. Het zijn m.i. geen slakken aangezien het echt twee helften aan elkaar vast zijn, een kleine cm breed in totaal.

Mijn afschuimer is ook aan het afschuimen geslagen al is het nog geen constante flow. Vaak drukt hij een klodder schuim over de rand om daarna weer terug te zakken tot onder de beker en langzaam maar zeker weer schuim wordt opgebouwd. Komt dit omdat er nog niet zoveel af te schuimen valt of zou ik m iets natter af moeten stellen?

Zou ik in de loop van volgende week of begin van de week er op, mits nitriet 0,0, vast een aantal opruimers (geen vis) en een lederkoraaltje in kunnen brengen denken jullie?

6e3c96ddc95f6ccce0767f52ef03d15e.jpg
 
Inmiddels zijn de algen echt op retour, al gaat het niet heel snel. Ze worden wit, bleek en sterven langzaam af. Binnenkort de bodem weer even goed schoonmaken, er blijft veel troep van de stenen komen.

Kan iemand zeggen want de groene rondjes met witte stippen op de foto zijn? Ze zij denk ik max 5mm in doorsnee en er zitten er vrij veel van. Heb al even gezocht, maar tot nu toe niks gevonden wat er op lijkt.. het lijken een soort kleine parapluutjes die zich op een gegeven moment uitklappen. Herkent iemand het?

09341454908ebc9ef8755aa640565ba5.jpg


1832beea2d955a29920de7aae8d23257.jpg
 
Inmiddels zijn de algen echt op retour, al gaat het niet heel snel. Ze worden wit, bleek en sterven langzaam af. Binnenkort de bodem weer even goed schoonmaken, er blijft veel troep van de stenen komen.

Kan iemand zeggen want de groene rondjes met witte stippen op de foto zijn? Ze zij denk ik max 5mm in doorsnee en er zitten er vrij veel van. Heb al even gezocht, maar tot nu toe niks gevonden wat er op lijkt.. het lijken een soort kleine parapluutjes die zich op een gegeven moment uitklappen. Herkent iemand het?
Het is een wiertje waarvan ik me de naam even niet herinner. Het verdwijnt helaas vanzelf weer.
 
Hoi Tanne,

Bedankt voor je reactie! Ik zag het ineens overal de kop op steken, maar gelukkig een onschuldig wiertje dus. Wel een mooie trouwens.
 
Het aquarium draait inmiddels bijna 6 weken.

Vorige week veel algen handmatig verwijderd en de bodem goed schoongemaakt.

De opruimers ruimen langzaamaan de laatste restjes op. De ploeg bestaat uit 2 turbo slakken, 2 strombus slakken, twee roodpoot heremietkreeftjes , een calcinis tricolor heremiet en een kleine mitrax.

Volgend weekend verwacht ik de bodem in te gaan brengen en hoop op Vivarium de eerste stekjes te scoren. Misschien ook het eerste visje, maar ik twijfel nog een beetje hoe ik het visbestand uiteindelijk wil hebben.


Wenslijstje (met een hoop "usual suspects"):
- koppel percula's
- koppel kauderni's
- poetsgarnaal
- pompom krab
- porseleinkrab
- stigmatura
- royal gramma
- centropyge acanthops (?)
- stoniogobiops nematodes (evt met pistoolgarnaal)
- neongobi

Uit dit lijstje ga ik uiteraard keuzes maken, niet alles zal uiteindelijk in het aquarium belanden ;-)

Nog tips voor leuke visjes in een kleine bak? Of andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

In ieder geval klein blijvende visjes:).

Qua koralen: nog geen idee. Begin met wat makkelijkere koralen (duivelsklauw staat hoog op de lijst) en dan zien we wel hoe het loopt..


Gaat nog een hele toer worden om nu niet te hebberig te worden en te snel te willen gaan....haha
 
Inmiddels weer een paar weken verder en het eerste leven, naast de opstartploeg, is toegevoegd:
- koppel clownsvissen (occelaris)
- Escensius stigmatura
- Koumansetta rainfordi
- poetsgarnaal

- stek druifjeskoraal
- stek groene caulustrea
- stekje duivelsklauw

Waardes:
Kh: 8 (red sea)
Mg: 455 (red sea)
Ca: 1450 (red sea)
Ph: 8,15 (salifert)

NO3: 0 (salifert)
PO4: 0,012 (hannah, niet heel veel vertrouwen in veel wisselende uitslagen, maar bak staat wel "schraal" denk ik als ik kijk naar de algengroei op de ramen, of het eigenlijk het gebrek daaraan).

Voor nu ga ik starten met de EZ lijn van DSR. In de handleiding staat dat je direct kunt starten met het doseren van EZ-carbon, maar mij lijkt dat overbodig aangezien ik geen NO3 meet en mijn Po4 ook aan de lage kant is? Mijn idee is om te wachten tot de waardes op beginnen te lopen en dan te starten met het doseren, is dat een goed idee?

Nu voorlopig even rust in de bak en de komende periode langzaam wat koraaltjes toe gaan voegen.
 
Ik zal kijken of ik de komende dagen een keer wat foto's kan maken, inmiddels is het licht al een tijdje aan het afbouwen en nog veel blauwer dan overdag..weinig soeps van te maken dus ;)

Inmiddels ben ik er achter dat je ook bij een lage NO3 en PO4 gewoon EZ-carbon moet doseren, als voeding voor je bacteriën. Dus de fles even 1:5 verdunt en aangesloten op de doseerpomp.
 
Na de goede berichten vorige keer nu een kleine setback: bryopsis. Althans, een sterk vermoeden (zie foto's).

Het zijn allemaal kleine polletjes op meerdere stenen die langzaam stengels zijn gaan ontwikkelen en nu ook de bekende veertjes.

Na een avondje lezen is dit het plan de campagne:
- Mg stapsgewijs verhogen naar 1600
- NO3 naar 0
- PO4 evt iets boven 0
- wellicht afzuigen
- duimen maar

Iemand anders nog goede tips? Wil niet naar chemische bestrijding grijpen, helemaal omdat het nog geen echte plaag is maar meerdere kleine pollen.

Paar fotootjes:

af34d5209048b583c19ad4ff6317b8fd.jpg

26ad13da9395e67b0dfb3a09a06e8cec.jpg
eec11f2c62648706e22f22a806775885.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
We zijn inmiddels alweer een maand verder, dus tijd voor een update. De pollen van vermoedelijke bryopsis zijn bijna weg, er zit er nog 1. Ik draai al een maand nu met een verhoogd Mg (1600) en lage (rond de 0) po4 en no3. De bryopsis begon al flink te kleur te verliezen maar afgelopen week ging het hard: de pollen lieten los van de stenen. Of dit vanzelf is gegaan of dat mijn Mithrax het los heeft getrokken (hij eet er niet van) durf ik niet te zeggen. Komende periode blijf ik nog op de huidige waardes draaien om te kijken of het niet terug komt, al wil ik mijn PO4 en No3 wel iets gaan verhogen. Ik kan zien dat de koralen dit water wel erg arm vinden. Met name de caulustrea heeft het zwaar.

Ik draai op mijn reefer 170 met een reefskim500, die naar mijn gevoel aardig wat overcapaciteit heeft. Omdat mijn no3 en po4 zo laag is ga ik morgen een dag op pad langs een aantal zaken op zoek naar uitbreiding van mijn huidige visbestand. Hopen dat we het zo op een natuurlijke wijze structureel iets op kunnen hogen. Op het wensenlijstje staat een stonogobiops nematodes met pistoolgarnaal, gramma loreto en/of wellicht een koppel pijlvissen of kauderni’s.

Ik heb nu twee gobies en een koppel occelarissen, maar ik merk dat het in de bak nog aan een paar echte ‘zwemmers’ ontbreekt. Iemand nog een leuke aanrader?

Een van de occelarrissen eet al bijna 2 weken niet meer, snelt wel op het voer af (artemia, mysis, droogvoer) maar hapt vervolgens niet toe? Beestje ziet er nu ook wel slecht uit, jammer. Tips voor een andere soort voer?

Verder heb ik afgelopen maand nog een paar ricordeas, een stekje groene stylo en twee soorten buttons ingebracht (waarvan 1 soort nog niet echt open staat). De groene stylo is wel aardig van kleur af, maar laat wel, groeipunten zien.

Ik verwacht overigens een dezer dagen de uitslag van de eerste tritontest, ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bovenaan