Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een jubileum

Fijn dat je de stijgende lijn weer te pakken hebt. Iedere liefhebber heeft wel eens 'dalen' meegemaakt en menigeen, ik ook, heeft tijdens zo'n dal overwogen de handdoek in de ring te werpen. Uiteindelijk stoppen we ooit allemaal met deze hobby, maar ik denk dat zo'n dieptepunt het slechtste moment is te stoppen. Je vertroebelt dan de rest van je leven de mooie herinneringen die je ook hebt aan deze mooie hobby.

Respect voor je doorzettingsvermogen en veel aquariumplezier toegewenst :)
 
Ik zie nog altijd verbetering. Mijn bak is wonderwel stabiel geworden. Alle koralen staan er gezond en kleurrijk bij.
Aan mijn methode heb ik niets veranderd, ik doe nog altijd hetzelfde als vroeger.
Eigenlijk zeer eenvoudig, zonder veel ingrepen en techniek.
Enkel dosseer ik nu al enkele maanden AB+ van RedSea.

Inzake koralen ben ik van SPS meer naar LPS, buttons en oren overgestapt.
Deels omdat ik heel wat SPS verloren heb bij de afbraak en buttons en oren ging niet met de bobbit.
Maar deels ook om iets nieuws in de bak te brengen en dit lukt aardig.
Het geeft me een nieuwe impuls.

IMG20230216122754.jpgIMG_20230216_120738.jpg

Ook deze doet het uitstekend. Bij het voederen van de vissen staan de vangtentakels onmiddellijk open.
IMG20230216120555.jpg

Ook deze zeldzame discosoma vind ik prachtig.IMG20230214191042.jpg

Ik neem mijn foto's met de smartphone, daardoor zijn de kleuren wat fletser dan de werkelijke kleuren. In het echt zijn ze veel intenser en voller.

Wat mij wel opvalt is dat sinds de herinrichting mijn afschuimer geen schuim meer produceert. Ik kan geen oorzaak vinden. Is het de AB+?
Mijn waardes blijven wel uitstekend voor NO3 en PO4.
NO3 bvb.5.

Als alles zo goed blijft evolueren ben ik een gelukkig zeeaquariaan en content dat ik niet gestopt ben.

Remi
 
Mijn laatste nieuwe aanwinst is een van mijn momenteel favoriete koraalsoort : een lobophyton.
Ik vind het schitterende dieren, zowel qua vormen als kleuren. Ongelofelijk welke onnoemelijke variëteiten.
Deze bewijst dit alles.

IMG20230228185223.jpg

Maar deze staat ook zijn mannetje:
IMG_20230228_184913.jpg

Rem
 
Wat te denken van deze lobo.
Hij is afkomstig uit Western Australie.

IMG20230313191637.jpg

Hij is niet groot, maar dit hoeft niet om mooi te zijn. Wel aparte kleur, die deze foto jammer genoeg niet weergeeft. Maar je krijgt een indruk.

Hier vindt men lobo's die afwijken van deze uit het Great Barrière rif.
Dit gebied kent een mediterrane zone met lagere temperaturen.
Hier zijn de mooist gekleurde exemplaren te vinden.
Maar deze zijn minder geschikt voor de hogere temperaturen in onze bakken.

Hoger in het gebied is het tropisch en dus hogere temperaturen.
Deze lobo's zijn dus wel geschikt.

Verder ben ik deze week gestart met het toedienen van Fauna+ Symbio® van Atelier Recital.
Het zijn bacteriën en bio-enzymes.
Een eerste constatatie is dat ik zeer helder water gekregen heb en het was voordien al helder.
Daardoor krijgen mijn koralen een nog intensere gloed.
Ik ben benieuwd wat het effect verder in de toekomst gaat brengen.

Remi

 
Precies fan van Atelier Recifal Remi :p

Ik heb indertijd ook wat producten van hun aangekocht maar was er niet van onder de indruk..

Ps : zeker dat het een lobo is? Heeft wat weg van een trachy/wellso.. Hoe dan ook een mooi stuk 😉

Grtz,
Matthijs
 
Precies fan van Atelier Recifal Remi :p

Ik heb indertijd ook wat producten van hun aangekocht maar was er niet van onder de indruk..

Ps : zeker dat het een lobo is? Heeft wat weg van een trachy/wellso.. Hoe dan ook een mooi stuk 😉

Grtz,
Matthijs
Het is zeker een lobophylia. Wel een apart stuk.
s'Nachts staan zijn vangtentakels volop open en lijkt het wel een gans ander koraal.

Ik had een zeer goede ervaring met Atelier Recital voor hun SYMBIO® ANTI-CYANO.
Ik had hardnekkige cyano nadat ik opnieuw opgestart was en mijn bak totaal uit balans was.
Deze cyano is totaal verdwenen en dit met bacteriën en zonder chemische middelen.
Vandaar dat ik het eens met hun Fauna+ Symbio® wil proberen.

Mvg, Remi
 
Sinds mijn heropstart in september heb ik meer aandacht geschonken aan koralen.
Mijn vissenbestand was compleet weg wegens een hardnekkige stipuitbraak.
Ik heb een groepje anthias en blauwe juffers in de bak gebracht.
Deze had ik voordien nauwelijks, maar zulke schooltjes creëren een natuurlijk gevoel, zeker in een koralenbak.

Enkele dagen geleden heb ik dit groepje erbij. Pyjama Kardinaalbaarsjes .
Prachtige visjes. Zeker een ondergewaardeerd visje.
Ze geven rust in de bak samen met een mooie tekening.
Ook hun groepsgedrag is mooi om te zien.

IMG20230602182645.jpg

Een extra foto.
IMG20230602182435.jpg

Remi
 
Hey Remi , dat is een tijdje geleden , heb wat zitten lezen in je dagboek wat een miserie met die borstelworm maar prachtig wat je terug een het opbouwen bent proficiat.
 
Dit koraal heb ik aangeschaft als een scolymia warpaint. Het was echter piepklein, dus van de ronde vorm van een scolymia was niets te zien. Wel waren de kleuren fantastisch mooi.
Nu enkele maanden later is het flink gegroeid, maar heeft het nog steeds niet die ronde vorm.
Maar het vertoont volgens mij meer de vorm van een trachyphillia.
Eerder zou het koraal een ultra trachyphillia warpaint kunnen zijn.
Moest het zo zijn is het wel een uniek koraal met een uitzonderlijke kleur.

IMG20230621115813.jpg

Remi
 
Ik denk ook dat dit een prachtige Trachyphyllia is als je zegt dat dit koraal snel groeit, want Scolymia groeit zeker niet snel maar juist extreem traag daarom zijn ze ook duurder dan Trachy's. Maar kleuren zijn idd precies zoals die Warpaint! Echt apart! :cool::love:
 
Ik denk ook dat dit een prachtige Trachyphyllia is als je zegt dat dit koraal snel groeit, want Scolymia groeit zeker niet snel maar juist extreem traag daarom zijn ze ook duurder dan Trachy's. Maar kleuren zijn idd precies zoals die Warpaint! Echt apart! :cool::love:
Lala, ik ben niet zeker. Het koraal doet me op dit moment niet aan de vorm van een scolymia denken of het moet zich als het verder groeit binnen enig tijd plat leggen.

Bij Reef Builders op het internet heb ik dit koraal gevonden : However, the larger size of the corallites could also support that this coral is actually a very rare four-headed ‘Scolie’, although it wouldn’t exactly be the first colonial Homophyllia australis.
1687380882850.png
Dus daar spreken ze dus van een homophyllia.
Eventueel kan mijn koraal in de buurt komen qua vorm en kleur.
Ik ben benieuwd wat het wordt in de toekomst, misschien ben ik er gans naast en is het toch een scolymia.
Toch interessant.

Remi
 
Lala, ik ben niet zeker. Het koraal doet me op dit moment niet aan de vorm van een scolymia denken of het moet zich als het verder groeit binnen enig tijd plat leggen.

Bij Reef Builders op het internet heb ik dit koraal gevonden : However, the larger size of the corallites could also support that this coral is actually a very rare four-headed ‘Scolie’, although it wouldn’t exactly be the first colonial Homophyllia australis.

Dus daar spreken ze dus van een homophyllia.
Eventueel kan mijn koraal in de buurt komen qua vorm en kleur.
Ik ben benieuwd wat het wordt in de toekomst, misschien ben ik er gans naast en is het toch een scolymia.
Toch interessant.

Remi
Voor de goede orde: Homophyllia is correct, Scolymia niet meer. Scolymia zijn enkel nog Caribische soorten.

Het koraal wat je hebt is duidelijk een Homophyllia australis en geen Trachyphyllia. Het koraal mist de karakteristieke fijne regelmatige ribbels in het weefsel. Het vlezige deel ziet er anders uit qua vorm (plat gedrukt) omdat je het koraal in het zand hebt liggen. Het skelet zakt weg en de weefsel ring wordt plat geduwd. Homophyllia leven nooit vrij op de bodem. Altijd aan een rots vast.
 
wij hebben idd al tijdje geleden gehoord dat sommige so0rten ineens andere namen kregen. Werkelijk denk dat mensen nog jaaren die oude namen blijven gebruiken 😅 maar goed in het simpel: als je een rare Scoly zie die qua groeivorm meer op Trachy of Lobo lijkt dan hoort ook een rare naam erbij(y)😁
Serieus: petje af Rene hoeveel je weet!(y) Beetje jammer dat er geen mysterie meer in dit koraal van Remy:p
 
Afwachten. Zoals het koraal er nu uitziet doet het me sterk denken aan een symphylia.
Ik heb er verschillende in de bak en zie enige overeenkomst.
Maar er is geen zekerheid.

Remi
 
Symphylia heeft dezelfde weefsels als Lobo, alleen andere skelet groeivorm dus dit is zeker geen Symphylia 😁 Rene heeft gelijk, de jouwe koraal is een Scoly ( Homophyllia). Blijft gewoon prachtig!(y):love:🤩
 
En ook Symphyllia bestaat niet meer.
Alle soorten die daaronder vielen zijn op basis van DNA onderzoek onder Lobophyllia geschaard, op één na. Die ene heet nu Australophyllia wilsoni.
 
Nog steeds ben ik verwonderd wat aan kleuren wij in het aquarium kunnen bereiken door een selectie koralen.
Mijn selectie is vooral op dit criteria gefixeerd: kleur en vorm.

Het verbaast me dat ik dit resultaat kan bereiken door in feite een eenvoudige werkwijze.
Zelfs met leidingwater en geen extra toevoegingen of enig filtermedia , enkel een kalkreactor en een afschuimer die vele uren per dag is uitgeschakeld.
De laatste tijd doe ik ook weinig verversing. Een stabiel milieu lijkt mij cruciaal.

Remi

IMG20230829175912~2.jpg
 
Vandaag heb ik wat geëxperimenteerd met Orphek lenzen op mij smartphone.
Zonder lenzen is het moeilijk foto te maken die in de buurt komen van de echte kleuren.
Altijd die vervelende blauwe schijn.

Ik heb hier enkele van de eerste foto's met de lenzen. Ik zie wel een duidelijke verbetering.
IMG20230918185510~2.jpgIMG20230918185344~2.jpgIMG20230918185424.jpgIMG20230918185133~2.jpgZe benaderen de realiteit.
 
Bovenaan