Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

nee idd puur het spul van triton. maar hoe start je dan via de triton methode? is dat hetzelfde als de berlin methode? (steen en opstart periode)

Hoi Arjen,

Ja de opstart fases zullen blijven en genoeg levend steen inbrengen ( biomassa )

Wanneer je besluit het bestaande systeem te laten draaien via deze methode zijn kleine aanpassingen door te voeren. Met name de sump indeling.

gr Ray
 
Hoi Arjen,

Ja de opstart fases zullen blijven en genoeg levend steen inbrengen ( biomassa )

Wanneer je besluit het bestaande systeem te laten draaien via deze methode zijn kleine aanpassingen door te voeren. Met name de sump indeling.

gr Ray

Oke ben nog in een verzamel fase, dus gewoon opstarten met alles behalve de toevoegingen. pas als de waardes normaal zijn de eerste test opsturen? of pas na een paar koralen geplaatst te hebben? en tijdens de opstart de algen bak gewoon mee laten draaien denk ik?
 
Hey Frank,

Wanneer we over de kosten praten van de oplossingen zitten we op €17,50
Het KH testset €1,- per maand
De wateranalyse naar behoefte ( bijv. 1 x per 3 maanden ) € 7,30

Dus incl de wateranalyse € 25,80

Verbruik van kool, fosfaat killer, etc zijn er in andere methode's ook van toepassing.
Dus weet niet of ik dit in het rekenvoorbeeld moet meenemen:confused:

gr Ray

Ow, ik dacht dat de wateranalyses per maand diende te gebeuren :eek:. Op zich vallen de kosten dan wel mee.
 
sorry maar ik kon het niet meer laten:
Belangrijk op voorhand: ik wil deze methode niet afbreken of afkeuren maar wil gewoon even de duitse manier van werken doorbreken.

Ivm. de uitgevoerde analyses:
Wat uit de video van jawsee (bedankt hiervoor was mooi samengesteld en zo kon ik meer zien) blijkt en uit de reeds getoonde analyse grafieken. Gaat dit (voor de techneuten) over een ionchromatograaf type Metrohm dit zijn toestelen die goed anionen kunnen meten en daarvoor ontworpen zijn. kationanalyse is het niet voor gemaakt maar kan met aanhalingstekens! kationen moeten met technieken zoals icp - flame of furnace - AAS of sinds kort van agilent microwave plasma aes (MP-AES) gemeten worden dan kunnen ook andere elementen gemeten worden.
je merkt aan de analyse raporten dat de pieken van calcium en magnesium niet gausiaans zijn maar er last is van tailling (driehoeken).
Alsook de metingen met 2 cijfers na de komma is bullshit.
Wat ik hierbij wil zeggen:
de metingen die hier gemeten worden zijn beter dan met u druppel testjes maar geloof mij de waarden zijn niet exact.

Ik heb ook vragen gezien naar andere elementen of deze ook gemeten konden worden. De reden is niet omdat ze niet belangrijk zijn maar omdat ze voor 22€ per meting u geen juiste waarden kunnen leveren. Trouwens het is onmogelijk met 2 injecties (een voor de kationen en 1 voor de anionen) alle elementen te geven, dit door het simpele reden dat in zeewater de concentraties van de verschillende elementen te ver uiteenzitten en dit zeker voor een conductiviteits detector die een ionchromatograaf van bij hun heeft.

het volgende punt dit ik wil maken is :
de 3 top secret solutions
ik heeft het u op een blaadje: dit zijn de gewone ballings oplossingen.
dit wegens de volgende reden:
Voor magnesium :
volgende magnesium zouten kunnen gekocht worden:
dit zijn de magnesium chloriden, sulfaten, acetaten, gluconaten, lactaten, citraten, maleaten, succinaten, adipaten en de rest komt niet in aanmerking (wegens geen proanalyse of te duur en of niet voldoende oplosbaar).
voor Calcium is dit net het zelfde, buiten sulfaten en citraten (zijn niet voldoende oplosbaar)
voor je KH te verhogen zijn natrium- en kalium- carbonaat en/of -waterstofcarbonaat voor handen (zelf zeggen ze hun Kalium zo laag mogelijk te houden dus ...) andere mogelijkheden zijn: kalkwater of met hydroxiden die u CO2 gaan binden. andere optie is met de boven vermelde zouten als acetaten gluconaten lactaten citraten, dit zijn organische producten (afkomstig van de zuren citraten: citroenzuur, acetaten azijnzuur, maleaten appelzuur,....) deze worden door bacteriën afgebroken daardoor onstaat er water en co2 in het geval dat het in aerobe toestand wordt verwerkt of in anaerobe => net als de ethanol of wodka methode in hydoxide die dan op zich terug met CO2 kunnen binden en u KH dus kan verhogen.
Om dit dus samen te vatten voor de prijs dat ze hun potjes 1-2-3 verkopen is het niet mogelijk om met organische zouten te werken, dit kan je zelf controleren :
indien je een KH bepaalt dan doe je een titratie met in de meeste gevallen H2SO4 of HCL en een indicator zoals bromochresol groen methylrood of een een combinatie van de 2 tot kleuromslag. daardoor meet je ook acetaten en citraten en gluconaten mee.
Dus indien je een standaard oplossing (zeewater of gewoon water) en je meet vooraf u KH en je voegt er de oplossing met Magnesium en / of Calcium aan toe dan moet dit sterk toenemen indien er wel degelijk organische zuren inzitten. Is dit niet het geval dan worden deze niet gebruikt.
Indien ze zeggen dat alle sporeelementen er inzitten.
wel: in alle grondstoffen die je toevoegd zitten er "restmetalen in" een grondstof dat enkel en allen bv CaCL2 bevat kan niet. De zuiverste grondstoffen die je kan krijgen bevatten nog onzuiverheden de enigste reden waarom dat de prijs telkens hoger gaat is omdat bij proanalyse grondstof er een certificaat bij geleverd wordt, hiervoor zijn er veel technieken nodig die veel geld kosten (analyse technieken) dit gaat de prijs van u grondstof gaan bepalen. De zuiverste kwaliteit is de pharma van grondstoffen al de rest is marketing en analyse - verpakking die de prijs doen stijgen.
Net het zelfde kan ik u zeggen over de "aminozuren" in totaal zijn er 20 die in eiwitten voorkomen hiervan zijn er nog de meeste zelfs niet oplosbaar in water en laat staan dat er nog zouten bijzitten.

Mijn samenvatting:
is een gewone balling methode of een methode zoals jullie nederlandse DSR Dutch synthetic toestand, maar dan duidelijk en geen duitse (ik zeg niet wat er inzit maar maak wel een grote marketing).

Nogmaals ik keur de methode niet af en zeg niet dat hij niet kan werken. Maar wil gewoon aantonen wat het is.
 
Dit soort input, het delen van chemische kennis, kan ik waarderen.
En hoewel je stukje nog steeds veel open eindjes laat is wederom een tipje van de sluier opgelicht.
Dank hiervoor kihon.

Wat weet je trouwens te melden over de verstoring van chloride op de bepalingen? Dat is wat ons milieulaboratorium (bijv. Analytico, Alcontrol enzovoorts) mij melden.
 
Dit soort input, het delen van chemische kennis, kan ik waarderen.
En hoewel je stukje nog steeds veel open eindjes laat is wederom een tipje van de sluier opgelicht.
Dank hiervoor kihon.

Wat weet je trouwens te melden over de verstoring van chloride op de bepalingen? Dat is wat ons milieulaboratorium (bijv. Analytico, Alcontrol enzovoorts) mij melden.

Dit is niet simpel uit te leggen omdat je het toestel - de detector moet snappen,
je kan het zo zien : omdat de chloriden in grote hoeveelheden voorkomen net als de Magnesium (die ook interferentie geeft) krijg je in het plasma verschillende bindingen waardoor je u massa of u golflengte niet meer kan juist meten.

of
een detector werkt op volgend prinicpe: ieder element heeft een bepaalde karakteristieke golflengte (in geval van licht of OES-AES) of massa (in geval van massaspectrometer of MS) wanneer het deelte nu met andere elementen gebonden wordt dan zijn deze massa's of golflengtes niet meer dezelfde waardoor je andere waarden gaat meten =< en dus niet meer dezelfde.

De enige optie is om van deze vervelende matrix af te komen. Dit kan door een voorscheiding met een chromatograaf type als hierboven (ionchromatograaf). Om daarna een perfect zonder interferenties te gaan meten.

even ter info de prijzen:
ionchromatograaf- conductiviteit detector 20000-30000€ (type als hierboven)
AAS: 30000-100000€ (vlam of oven)
MP-OES: 50000€
ICP -OES: 100000-150000€
ICP - MS: 150000-300000€
Dit is toestel alleen en nog geen verbruikskosten.

Dan snap je voor 22€.. moet je veel metingen doen
 
nog een laatste opmerking
Al eens gedacht wat jullie dagelijks in de bak kappen van voer voor vis en koraal?
Gebruiken jullie dan ook Pro Analyse Mysis, Pharma zuiver groen en droogvoer?

... JA JA wij gebruiken wel super zuivere preparaten voor onze toevoegmiddelen ...
Hopenlijk snap je het plaatje?
 
Fijn dat je deze info met ons wilt delen Kihon!!

Mbt de methode, hier is op zich niets mis mee, maar het is niets bijzonders. Het is immers niets anders als de balling methode waarbij je kant en klare flessen koopt ipv dat je het zelf aanmaakt en waarbij je om de drie maanden een kleine controle meting doet op je eigen uitgevoerde metingen middels de testsetjes.

Ik snap alleen vanaf het begin niet waarom er een nitraatfilter bij zit, de algen zouden eigenlijk toch genoeg nitraat op moeten nemen? Ik zou eerder de nitraatfilter weg laten en een koolstofbron toevoegen zoals bijv. alcohol.
 
Fijn dat je deze info met ons wilt delen Kihon!!

Mbt de methode, hier is op zich niets mis mee, maar het is niets bijzonders. Het is immers niets anders als de balling methode waarbij je kant en klare flessen koopt ipv dat je het zelf aanmaakt en waarbij je om de drie maanden een kleine controle meting doet op je eigen uitgevoerde metingen middels de testsetjes.

Ik snap alleen vanaf het begin niet waarom er een nitraatfilter bij zit, de algen zouden eigenlijk toch genoeg nitraat op moeten nemen? Ik zou eerder de nitraatfilter weg laten en een koolstofbron toevoegen zoals bijv. alcohol.

Hey Frank,

Waar is die nitraat filter? Bij mij niet:p

gr Ray
 
Hey Frank,

Waar is die nitraat filter? Bij mij niet:p

gr Ray

Zo hoe ik het heb begrepen en gelezen zie ik een nitraat filter :).

ps. je bak staat er goed bij topjes
 
Hoi Kihon,

Dit is een goede input,

Waar ik benieuwd naar ben is het antwoord van Triton hierop. Wanneer je de engelse taal goed beheerst zou je dit verhaal exact naar Ehsan per mail kunnen sturen? Uiteraard zijn reactie in het engels hier neer zetten? Ben echt benieuwd naar de reactie.

info@triton.de


Bedankt alvast,

Gr Ray

sorry maar ik kon het niet meer laten:
Belangrijk op voorhand: ik wil deze methode niet afbreken of afkeuren maar wil gewoon even de duitse manier van werken doorbreken.

Ivm. de uitgevoerde analyses:
Wat uit de video van jawsee (bedankt hiervoor was mooi samengesteld en zo kon ik meer zien) blijkt en uit de reeds getoonde analyse grafieken. Gaat dit (voor de techneuten) over een ionchromatograaf type Metrohm dit zijn toestelen die goed anionen kunnen meten en daarvoor ontworpen zijn. kationanalyse is het niet voor gemaakt maar kan met aanhalingstekens! kationen moeten met technieken zoals icp - flame of furnace - AAS of sinds kort van agilent microwave plasma aes (MP-AES) gemeten worden dan kunnen ook andere elementen gemeten worden.
je merkt aan de analyse raporten dat de pieken van calcium en magnesium niet gausiaans zijn maar er last is van tailling (driehoeken).
Alsook de metingen met 2 cijfers na de komma is bullshit.
Wat ik hierbij wil zeggen:
de metingen die hier gemeten worden zijn beter dan met u druppel testjes maar geloof mij de waarden zijn niet exact.

Ik heb ook vragen gezien naar andere elementen of deze ook gemeten konden worden. De reden is niet omdat ze niet belangrijk zijn maar omdat ze voor 22€ per meting u geen juiste waarden kunnen leveren. Trouwens het is onmogelijk met 2 injecties (een voor de kationen en 1 voor de anionen) alle elementen te geven, dit door het simpele reden dat in zeewater de concentraties van de verschillende elementen te ver uiteenzitten en dit zeker voor een conductiviteits detector die een ionchromatograaf van bij hun heeft.

het volgende punt dit ik wil maken is :
de 3 top secret solutions
ik heeft het u op een blaadje: dit zijn de gewone ballings oplossingen.
dit wegens de volgende reden:
Voor magnesium :
volgende magnesium zouten kunnen gekocht worden:
dit zijn de magnesium chloriden, sulfaten, acetaten, gluconaten, lactaten, citraten, maleaten, succinaten, adipaten en de rest komt niet in aanmerking (wegens geen proanalyse of te duur en of niet voldoende oplosbaar).
voor Calcium is dit net het zelfde, buiten sulfaten en citraten (zijn niet voldoende oplosbaar)
voor je KH te verhogen zijn natrium- en kalium- carbonaat en/of -waterstofcarbonaat voor handen (zelf zeggen ze hun Kalium zo laag mogelijk te houden dus ...) andere mogelijkheden zijn: kalkwater of met hydroxiden die u CO2 gaan binden. andere optie is met de boven vermelde zouten als acetaten gluconaten lactaten citraten, dit zijn organische producten (afkomstig van de zuren citraten: citroenzuur, acetaten azijnzuur, maleaten appelzuur,....) deze worden door bacteriën afgebroken daardoor onstaat er water en co2 in het geval dat het in aerobe toestand wordt verwerkt of in anaerobe => net als de ethanol of wodka methode in hydoxide die dan op zich terug met CO2 kunnen binden en u KH dus kan verhogen.
Om dit dus samen te vatten voor de prijs dat ze hun potjes 1-2-3 verkopen is het niet mogelijk om met organische zouten te werken, dit kan je zelf controleren :
indien je een KH bepaalt dan doe je een titratie met in de meeste gevallen H2SO4 of HCL en een indicator zoals bromochresol groen methylrood of een een combinatie van de 2 tot kleuromslag. daardoor meet je ook acetaten en citraten en gluconaten mee.
Dus indien je een standaard oplossing (zeewater of gewoon water) en je meet vooraf u KH en je voegt er de oplossing met Magnesium en / of Calcium aan toe dan moet dit sterk toenemen indien er wel degelijk organische zuren inzitten. Is dit niet het geval dan worden deze niet gebruikt.
Indien ze zeggen dat alle sporeelementen er inzitten.
wel: in alle grondstoffen die je toevoegd zitten er "restmetalen in" een grondstof dat enkel en allen bv CaCL2 bevat kan niet. De zuiverste grondstoffen die je kan krijgen bevatten nog onzuiverheden de enigste reden waarom dat de prijs telkens hoger gaat is omdat bij proanalyse grondstof er een certificaat bij geleverd wordt, hiervoor zijn er veel technieken nodig die veel geld kosten (analyse technieken) dit gaat de prijs van u grondstof gaan bepalen. De zuiverste kwaliteit is de pharma van grondstoffen al de rest is marketing en analyse - verpakking die de prijs doen stijgen.
Net het zelfde kan ik u zeggen over de "aminozuren" in totaal zijn er 20 die in eiwitten voorkomen hiervan zijn er nog de meeste zelfs niet oplosbaar in water en laat staan dat er nog zouten bijzitten.

Mijn samenvatting:
is een gewone balling methode of een methode zoals jullie nederlandse DSR Dutch synthetic toestand, maar dan duidelijk en geen duitse (ik zeg niet wat er inzit maar maak wel een grote marketing).

Nogmaals ik keur de methode niet af en zeg niet dat hij niet kan werken. Maar wil gewoon aantonen wat het is.
 
Zo hoe ik het heb begrepen en gelezen zie ik een nitraat filter :).

ps. je bak staat er goed bij topjes

bedankt maar ben er nog lang niet,

Ehsan heeft er geen, want hij voegt zelfs nitraat toe aan zijn systeem, wel 2 filters 1 voor kool en 1 voor fosfaat killer.

In zijn gebruikershandleiding staat dit ook niet vermeld. ( benodigde techniek )

gr Ray
 
nog een laatste opmerking
Al eens gedacht wat jullie dagelijks in de bak kappen van voer voor vis en koraal?
Gebruiken jullie dan ook Pro Analyse Mysis, Pharma zuiver groen en droogvoer?

... JA JA wij gebruiken wel super zuivere preparaten voor onze toevoegmiddelen ...
Hopenlijk snap je het plaatje?

Snap het plaatje wel, maar de onzuivere stoffen van het voer worden toch afgevoerd door de algen, kool en fosfaat killer tevens de afschuimer? Of zit ik hier ernaast?

gr Ray
 
bedankt maar ben er nog lang niet,

Ehsan heeft er geen, want hij voegt zelfs nitraat toe aan zijn systeem, wel 2 filters 1 voor kool en 1 voor fosfaat killer.

In zijn gebruikershandleiding staat dit ook niet vermeld. ( benodigde techniek )

gr Ray

Ofuh, ik bedoel een fosfaat filter/killer... sorry feestje gehad gisteren :biggrin:. Ook dat de alg/wieren toch op moeten lossen lijkt me...

Snap het plaatje wel, maar de onzuivere stoffen van het voer worden toch afgevoerd door de algen, kool en fosfaat killer tevens de afschuimer? Of zit ik hier ernaast?

gr Ray

Nou, niet alle volgens mij. Ik weet niet in hoeverre de algen ook koper, ijzer, mangaan, zink, jodium gebruiken? Kijk maar eens op de potjes van droogvoer wat hier allemaal in zit. Daarom gebruik ik geen droogvoer, puur ingevroren "levend" voer.
 
Laatst bewerkt:
Ofuh, ik bedoel een fosfaat filter/killer... sorry feestje gehad gisteren :biggrin:. Ook dat de alg/wieren toch op moeten lossen lijkt me...

haha, heb ik ook vaker ( feestje voor mezelf ):biggrin:



Nou, niet alle volgens mij. Ik weet niet in hoeverre de algen ook koper, ijzer, mangaan, zink, jodium gebruiken? Kijk maar eens op de potjes van droogvoer wat hier allemaal in zit. Daarom gebruik ik geen droogvoer, puur ingevroren "levend" voer.

Ik zal met de dokters helaas toch spirulina moeten voeren, voor koper, ijzer, mangaan etc, zet hij dan de actieve kool in, de ecophos neemt hier ook een deel van op. Ik wou eerst ook geen fosfaat killer inzetten, toen ik laatst nog bij hem was zei hij dat ik hem toch moest inzetten. Tijdens het voeren van droog en natvoer komt er toch fosfaat vrij. ( hem zijn visie )

Vanaf ik de ecophos heb ingezet is er bij de acro's toch meer poliep expansie waar te nemen.

gruss Ray
 
Beste de info die ik hier op het forum gezet heb naar de fabrikant in kwestie sturen lijkt mij nogal raar. Hij zou toch moeten weten waar hij mee bezig is.

de reden van aktief kool is = 1 organische vervuiling door algen en eten en zijn eigen preparaten er uit te halen
en de fosfaat killer is er nodig omdat macro algen voornamelijk nitraat nodig hebben maar weinig fosfaat. Daarom zijn ze nogal sterk geneigd om u nitraat geleidelijk aan naar beneden te trekken waardoor er in verhouding met u fosfaat een onevenwicht komt waardoor je een veel hogere kans hebt op blauwalg (cyano's) die in stikstofarmere milieus een voordeel hebben tov andere door stikstof uit de lucht te gaan halen en om te zetten in gebruiksklare stikstof.
De fosfaat killer heeft ook zijn voordeel om eventuele silicaten uit het water te halen die op hun beurt diatomenen en andere vervelenden er uit haalt.

1 ding dat je niet mag vergeten is ook macro-algen zijn een hulpmiddel voor het verwijderen van nitraat en fosfaat (+kalium + ijzer) en geven een concurentie aan andere minderplezante algen. maar echte verwijderaars van nitraat en fosfaat zijn het nu ook niet. Je moet al serieuze hoeveelheden (kilo's) macroalgen er uit halen om effectief aan een verarming te komen.

De grootste verwijderaars van zware metalen is 1 u afschuimer en 2 de GFO of de fosfaatverwijderaars.
Als je nog een efficiente zware metaal verwijdering wenst moet je een kalkwatertoevoer doen juist voor u afschuimer. omdat dit er voor zorgt dat de oplosbaarheid van zware metalen verlaagt en ook door het feit dat de ene neerslag de andere meeneemt en dit wordt dan direct afgeschuimd.
 
Snap het plaatje wel, maar de onzuivere stoffen van het voer worden toch afgevoerd door de algen, kool en fosfaat killer tevens de afschuimer? Of zit ik hier ernaast?

gr Ray
waarom zouden deze van de grondstoffen van minder zuivere kwaliteit dan niet afgevoerd worden?(in zijn 3 flesjes?)
 
Bovenaan