Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Tuitjes reef

91aa0c4d131405ae03c1748c2bd703c8.jpg

Gewoon omdat het kan! Nog maar heel weinig alg[emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Na het inbrengen van de 2 Gramma Loreto ben ik weer voorzichtig gaan voeren. Elke dag een klein beetje 's morgens en 's avonds. Het is binnen 5 minuten op. Met slechts 3 kleine vissen voer ik niet veel. Afwisselend verschillende soorten vlokken en korrels droogvoer. Ik zie wel voorkeur voor de korrels (hoog proteine en eiwit gehalte). Vrijdags worden er een half blokje mysis en rotifiers gevoerd. Dat is gekkenhuis.... Waarschijnlijk ga ik dat 2x per week doen. Toch even de waterwaarden gemeten 2 uur na het voeren:
​Waterwaarden 6-1-2017
Sg 1,025
t 25 gr
pH 8,3
kH 9.3
Mg 1.380 mg/ltr
Ca 380 mg/ltr
NO2 0 ppm
PO4 0 ppm
NO3 2 ppm

<strike></strike>
Zie een kleine stijging in de NO3. Die zal ik morgen weer even meten. De Ca begint weer rap terug te lopen. Ik zie nu wel overal kalkalg op de ramen en overloop komen. Ook begint het op de stenen weer op te komen. Daarnaast beginnen sommige koralen behoorlijk te groeien. Ik ga de Ca naar 450 - 500 brengen.

IMG_4986.jpgIMG_4988.jpgIMG_4979.jpg<strike></strike>
 
Okay, het is nu serieus groeien geblazen met sommige koralen. ;) Dat is echt te zien in het Ca en Mg gebruik. Zal ik nu wel flink moeten opvoeren. Ik zie ook de NO3 oplopen, zal nog iets minder gaan voeren.

Waterwaarden 20-1-2017
Sg 1,025
t 25 gr
pH 8,2
kH 7.7
Mg 1.320 mg/ltr
Ca 380 mg/ltr
NO2 0 ppm
PO4 0 ppm
NO3 10 ppm
 
Tsjaa, voortaan nog maar beter de gebruiksaanwijzingen lezen. Zie dat de kH omhoog geschoten is naar 12. Blijkt dat toevoegen van BioMarin Ca ook de kH verhoogt. Maar even geen kH meer verhogen zolang ik nog probeer om het Ca op 400 450 te krijgen.
&#8203;Waterwaarden 27-1-2017
Sg 1,025
t 25 gr
pH 8,2
kH 12 *
Mg 1.320 mg/ltr
Ca 350 mg/ltr
NO2 0 ppm
PO4 0,02 ppm
NO3 5 ppm


De koraatljes hebben overigens nergens last van, integendeel zou ik zeggen. De kleuren worden steeds mooier en de groei zit er echt in. Grootgebruikers Ca zijn er ook: De gehele achterwand zit vol plekken kalkalg. Veel groeipunten in de Hysterix en ook de slakken zijn belachelijk veel gegroeid... Hoort dat zo?

Fotootjes:
IMG_5056.jpgIMG_5055.jpgIMG_5054.jpgIMG_5053.jpg
 
Lol, nu gaan we klagen dat alles te hard groeit ;).
KH12 is niet direct dodelijk hoor maar zeker wel aan de hoge kant. Let wel op dat je bij hoge KH niet te arm draait, dan kan je bleken van koraal krijgen. Nu gewoon rustig terug laten zakken, dat gaat redelijk snel, in ieder geval sneller dan wanneer je je Mg moet laten zakken.
 
Haha Bjorn, ons hoor je niet klagen. Moet alleen wel mijn belofte houden: als alles groeit dan gaan we groter.:cool:

Wij gaan weliswaar niet véél groter (nu 60x30x30 + kleine sump wordt 60 x 50 x 50 cm + grote sump) maar toch van 80 ltr naar 200 ltr totaal. Maatvoering is bepaald door de ruimte in mijn atelier / kantoor. Staan ook nog wat terarria ;).

Toch nog even 2 heel kleine visje gescoord (Pyama baarsjes, 2 cm). Superleuke diertjes. En nu al niet bang voor de Gramma Lorenzo en Ecsenius bicolor.
319_4.jpeg

Kwam ook nog 2 leuke kleine stekjes tegen. Die moeten eerst maar even open gaan.
​Waterwaarden 3-2-2017
Sg 1,025
t 25 gr
pH 8,2
kH 9.3
Mg 1.230 mg/ltr *
Ca 350 mg/ltr *
NO2 0 ppm
PO4 0,02 ppm
NO3 5 ppm


* wordt stevig gebruikt en voeg ik dus toe met bioMArin
 
Leuk bakje hoor. Maar je zal er geen spijt van krijgen wanneer je iets 'groter gaat' ;)
 
De reden om iets groter te gaan is vooral de hoogte. Komt echt mooier uit met de scape! Duurt nog even omdat ik alles zelf maak en plak. [emoji51]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De reden om iets groter te gaan is vooral de hoogte. Komt echt mooier uit met de scape! Duurt nog even omdat ik alles zelf maak en plak. [emoji51]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mijn menig is: hoogte en diepte maken de bak.
Flauw gezegd zou de voorruit eigenlijk je zijruit moeten zijn ;):biggrin:
 
Het blijft toch een boeiend en soms vreemd gebeuren zo een zeewater aquarium :biggrin:. Kleine wijziging (ietsje minder licht) aan de ledverlichting en alle buttons staat vol open. De Balipoliepen reageren echter vreemd en gaan allemaal dicht staan. Maar even kijken wat deze nu weer van plan zijn. Waterwaarden min of meer onder controle, meetwaarden zitten dicht bij die van de LFS:
​Waterwaarden 19-2-2017
Sg 1,024
t 25 gr
pH 8,2
kH 7.7 *
Mg 1.200 mg/ltr
Ca 400 mg/ltr
NO2 0 ppm
PO4 0,02 ppm
NO3 2 ppm

*wordt ietsje opgekrikt.

Nu druk bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe bak. Eerst maar een mooie zuil in hoogglans zwart maken waarop de bak komt te staan. Dee week even het glas ophalen (geslepen en geboord, scheelt toch weer veel werk). Dan plakken. Volgende materialen zijn al aanwezig:

1 x Tunze Opvoerpomp Silence 1073.040 3.000 lt
2 x Tunze Turbelle® nanostream® 6025.000
1 x Tunze Osmolator® 3155.000
1x DJ Switch

De verlichting ben ik nog niet uit. Eerst maar even experimenteren met wat ik heb (JMB Reef led 4 x 9 W, 2W/1B 3W/1B en 1 x T5). Is waarschijnlijk véél te weinig. Misschien wel kijken naar een echt mooie verlichting. Dat wordt weer sparen.:biggrin:
 
Goed bezig!

Ik zou er een Philips Coral Care boven hangen [emoji12][emoji23]
 
Stress!! Mijn Hysterix is binnen 1 dag van diep roze spierwit geworden. Vrees dat ik deze verder wel kan vergeten. Zal de vraag even in het forum posten. Waterwaarden zijn okay:
&#8203;Waterwaarden 26-2-2017
Sg 1,024
t 25 gr
pH 8,2
kH 9.3
Mg 1.350 mg/ltr
Ca 350 mg/ltr
NO2 0 ppm
PO4 0,0 ppm
NO3 2 ppm
 
Tja, dat kunnen goed groeiende maar ook gevoelige koralen zijn.
Misschien sterke schommelingen in pH dag en nacht? Of een probleem met ander stofje dat je niet meet...of licht.

Nou ja, je kan zo een nieuw stuk bij me ophalen hoor. Ik heb thuis genoeg en op school groeit het als onkruid [emoji13]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Is je fosfaat echt 0? Waar meet je mee?
Laag fosfaat en nitraat in combinatie met hogere KH kan problematisch zijn. Nu is je nitraat en KH niet heel extreem maar fosfaat echt 0 zou een probleem kunnen zijn.
 
Rekening houdend met dat elke meetset/methode een tolerantie/nauwkeurigheid heeft kan je fosfaat dus best 0 zijn. Persoonlijk zou ik liever iets rond de 0,05 zien om zeker te zijn dat het in werkelijkheid niet 0 is om problemen te voorkomen.
Ik meet met Salifert. Denk dat ik hiervoor overga op Hannah. LFS geeft 0.02 op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan