Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Hans van Halteren

Bedankt voor de tip Ichthus. Ik zal die spons wat beter bijhouden. Ik weet dat die water opzuigt om het te filteren. Omdat er nogal wat zandstof door mijn bak dwarrelt zuigt de spons het vast op zichzelf. Kun weinig aandoen maar ik zal hem regelmatig schoon maken met een kwastje.
 
Hoi Tim,

ben inmiddels weer druk zoekende. Ik heb de potfilter in eerste instantie aan de kant gelegd. Maar aangezien mijn fosfaat nu aan de kritische grens begint te komen (0,096 mg/l) en het toevoegen van Salifert Phosphat Eliminator toch niet bijster goed werkt, wil ik nu over Rowaphos gaan filteren via een potfilter.
 
Onze salarias heeft een nieuwe slaapplaats. Sinds enige tijd zoekt hij de paddestoelkoraal op om daar de nacht door te brengen. In het begin was dat maar van korte duur want dan protesteerde de paddestoel. Nu geeft hij er niets meer om en is er gewend aan.
 

Bijlagen

  • IMG_1254.JPG
    IMG_1254.JPG
    60,9 KB · Weergaven: 2
Inmiddels zijn de twee poetsgarnalen vertrokken. Na de aanschaf van een aardbeikoraal waren ze niet meer te handhaven. Bij het voeren trekken ze het voer uit de poliepen en uit de mond van de aardbei. Ik heb ze weg gegeven en ze leven nu verder in een veel groter aquarium. Dus ze hebben het goed.

Aan het arsenaal is toegevoegd:
1x bubbelkoraal
1x S. Hystrix

Buiten dat ik de hystrix waanzinnig mooi vind, doet hij het goed als water meter.
 

Bijlagen

  • IMG_1257.JPG
    IMG_1257.JPG
    53,7 KB · Weergaven: 5
  • IMG_1255.JPG
    IMG_1255.JPG
    49 KB · Weergaven: 6
Totaal overzicht 28 augustus 2006
 

Bijlagen

  • IMG_1261.JPG
    IMG_1261.JPG
    69,3 KB · Weergaven: 16
Inmiddels is mijn potfilter ook up-and-running. Een defecte rotor heb ik vervangen. Kan ik eindelijk de strijd tegen mijn fosfaat aan gaan. Deze is nu 0,096 mg/l.
 
Even een closeup van mijn aardbeikoraal
 

Bijlagen

  • IMG_1262.JPG
    IMG_1262.JPG
    58,6 KB · Weergaven: 7
De potfilter is up and running en ik ben nu aan het filteren over rowaphos.

Laatste keer dat ik mijn water op fosfaat heb laten meten meette het 0,096 mg/l. Hoog nodig dus. En ik merk dat er rode flap op een steen aan het ontstaan is. Daarnaast blijf ik maar last houden van algen tegen de ruiten. Mijn salarias vindt dat dan wel prima, maar als ik zie wat voor een 'pens' die 's avonds heeft en wat die zo nu en dan laat vallen, wordt het hoog tijd dat die ook eens op dieet gaat.

Wel even schrikken toen mijn sump bruin begon te kleuren en later mijn aquarium ook. Gelukkig begint het nu helder te worden.
 
hansvanhalteren zei:
Wel even schrikken toen mijn sump bruin begon te kleuren en later mijn aquarium ook. Gelukkig begint het nu helder te worden.
Voorspoelen met kraanwater tot de uitstroom helder is:goed:
 
Mag niet volgens de beschrijving die erbij zit ! Er staat duidelijk bij dat je het niet voor moet spoelen en dat de bruine kleur in een korte tijd wegtrekt. En dat klopt. Mijn aquarium is weer helemaal helder. De eiwitafschuimer heeft zijn werk gedaan.
 
zal door spoelen vast ies minder effectief werken, dat risico zal ik nemen, scheelt een hoop rommel (ijzer) dat vrij in mijn water komt!

maar ik gebruik ook geen rowaphos
 
hansvanhalteren zei:
Mag niet volgens de beschrijving die erbij zit !
Die beschrijving is leuk, maar ervaringen zeggen meer. Gebruik BETER niet de aanbevolen hoeveelheid. Bij veel fosfaat eventueel de halve dosering, bij weinig fosfaat < 1/3 van de aanbevolen dosering.

Of dat ijzerpoeder in je bak, of in de gootsteen, ik weet het wel ...
 
Is er bekend of rowaphos ervoor zorgt dat de eiwitafschuimer niet meer goed werkt ? Sinds ik over rowaphos filter, komt er geen schuim meer los. Enkel kleine belletjes. Ik heb een AM MultiSL eiwitafschuimer.
Voordat ik rowaphos gebruikte kreeg ik 2x per week een mooie beker vol met koffiebruine drab. Nu vrijwel niks meer, behalve als ik aan het voeren ben geweest of algen af heb gestoken. Dan krijg ik van die natte bellen.
 
Aangezien het zondag is en je waarschijnlijk wel een uurtje of 6 over hebt, kun je deze topic eens van voor naar achteren en terug doorlezen, vervolgens de relevante feiten eruit filteren, je gezond verstand gebruiken ... en mijn adviesje van hierboven toepassen.
 
Bovenaan