Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

dagboek Erwin / diamond aquarium 70x55x50

Erwin86

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

ik wil hier op het forum een dagboek gaan bijhouden van mijn zeeaquarium.

Na een weekend op zoetwater te hebben gedraaid is zondag het zoute water erin gegaan en is dinsdag 1 september 25 kg levend steen geplaatst!

het is een diamond aquarium met de afmeting 70x55x50 met in de van steigerhout gemaakte onderkast een Sump die bereikt wordt via een overloop in het aquarium.

De Sump is gevuld met een gafzak (10cm nylon), 2,5kg levend steen, een eiwitafschuimer bubble Magnus nac3, een Eheim heater 300W (temperatuur constant 25 graden) en een Sicce 3.0 opvoerpomp.

In het aquarium hangen 2 stromingspompen, de tunze 6025 en de tunze 6105.

De verlichting wordt verzorgd door een 120w led paneel die via 2 kanalen volledig te dimmen is.

Ik zit nu in de derde week van de opstart, het steen wordt bruin en wordt bedekt door de draadalgen.
 
Gemeten op 06/09/2015

Nitriet no2 - 1
nitraat no3 - 100<
ammonia nh4 - 0
fosfaat po4 - o

gemeten op 13-09-2015

nitriet no2 - 0
nitraat no3 - 100<
ammonia nh4 - 0
fosfaat po4 - 0
 
image.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 66
  • image.jpg
    image.jpg
    32,6 KB · Weergaven: 56
gemeten op 20-09-2015:

nitriet no2 - 0
nitraat no3 - 25
ammonia nh4 - 0
Fosfaat po4 - 0

Alleen in de eerste week een nitriet gemeten van 1, na de 2e week 0 en nu na 3 weken weer 0..
Kan ik de piek nog verwachten?

mvg,

Erwin
 
image.jpg

Het bovenste stuk levend steen zit vol met groene draadalgen..
de rest van de stenen meer met wat dunnere, meer bruinige kleur draadalgen..

is het al tijd voor een opruim ploegje of is 3 week te kort?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 52
gemeten waarden op 27-09-2015

Nitriet no2 - 0
nitraat no3 - 25
ammonia nh3 - 0
fosfaat - 0
 
Ben je opgestart met echt levend steen of real reef rock?
 
Ben je opgestart met echt levend steen of real reef rock?

Hoi Yves,

ik ben opgestart met echt levend steen..

je vraagt het denk ik omdat mijn nitriet piek uitblijft of niet?
vraag mezelf ook af óf die nog wel gaat komen namelijk..

groetjes Erwin
 
Nu zal je normaal geen grote no2-piek meer krijgen ,en kun je langzaam aan de bezetting beginnen...
 
Nu zal je normaal geen grote no2-piek meer krijgen ,en kun je langzaam aan de bezetting beginnen...

Dank je voor je reactie Peter!
Vandaag zitten de 4 week opstart er op, ik zal zo langzaam aan eens gaan nadenken over wat voor bezetting ik ga kiezen als opruimploeg..

tips zijn welkom ;)
 
Gisteren de refractometer ontvangen, gekocht van basonder14 hier wel bekend op het forum..
Eenmaal thuis het zoutgehalte gemeten en die staat keurig op 1.025ppm..

Deze week maar eens na denken over de eerste bezetting!
 
Je kunt veel beter de rechter schaal van de refractometer gebruiken. Die is niet temperatuur afhankelijk.
 
Thanks voor de tip Dinie!
Die stond overigens keurig op 33 :D

Groet, een mede groninger ;)
 
Gisteravond nagedacht over mijn eerste bezetting, de opruimploeg!

het volgende wil ik gaan plaatsen:

1 blauwpoot heremietkreeft
4 turbo slakken (Mexico) turbo fluctuosa
1 salarias fasciatus (henkie)
2 lysmata amboinensis (poetsgarnaal)

Wat vinden jullie hiervan? Volgens mij een vrij standaard ploegje, heeft iemand nog een suggestie/aanvulling?

groetjes Erwin
 
Is er al genoeg alg voor Henkie? Want deze eten zeker in het begin, moeilijk vervangend voer.
En één vis is heel beangstigend voor die én vis. Zou daar even mee wachten tot je er iets bij kunt zetten als bijv. een koppeltje Gramma's of ander klein spul

Heremietjes kun je met meerdere houden en zijn echt heel nuttig. Wel even zorgen voor reservehuisjes. Xenos e.d. verkopen deze vaak ook wel als je eigen winkelier ze niet heeft.

Verder prima ploegje zo

Jan
 
Alg is er ruim voldoende, daar heb ik geen zorgen over..
misschien inderdaad raadzaam om met henkie te wachten tot er een ander visje bij kan.

bedankt voor de handige tip voor het onderkomen van de heremiet!
 
Tijd voor een nieuwe update!

afgelopen maandag de eerste bezetting geplaatst:
- 4 turbo slakken
- 2 poetsgarnalen
- 2 heremietkreeften (roodpoot), de blauwpoot was helaas niet voorradig bij de jong
- 1 henkie

de Hermietjes zie ik helaas niet veel, klopt het dat ze snachts actiever worden?
Ook valt het me op dat de poetsgarnalen veel samen in dezelfde hoek blijven zitten waar je eigenlijk wil zien dat ze door de hele bak heen lopen en voornamelijk op het steen.. Iemand hier een idee over of is dit normaal gedrag? Inmiddels heb ik 2 vervellingen uit het water geschept..

waarden zijn verder stabiel, gisteren 10% water gewisseld en veel vuil daarbij afgezogen..
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 28
  • image.jpg
    image.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 30
Volgens mij is het veel te vroeg om poetsgarnalen in te brengen.
Zij houden zich bezig met het poetsen van vissen. Ze horen niet bij een opruimploeg.
Daar er nog geen vissen zijn, hebben zij niets te doen.

Gr,
Yves
 
Hoi Yves,

mij is verteld dat deze wel degelijk nuttig zijn bij het 'opruimen' van je aquarium.
Ik zie ze ook de hele dag bezig met kleine algjes, dus ben van mening dat ze zeker al wel een functie hebben.

Wat je zegt ontkracht ik niet, ze schijnen inderdaad ook parasieten te eten van de vissen, ook al moet je daar niet te veel van verwachten..

Groet,

Erwin
 
Bovenaan