Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Continu waterwissel

Schramstein

ZeewaterForum lid
Beste medehobbyisten,

Laatst op een amerikaans forum gelezen dat er mensen werken met een continu verversingssysteem . Nu is mijn vraag , los van het feit dat het duur is aan zout en water, is dit een fijne methode? Heeft er iemand goede ervaringen/resultaten. En als laatste vraag hoeveel % van het volume zou men dan iedere week verversen?

Mvg Remy
 
volgens mij hanteren ze 0,5 - 1% per dag. Er zijn pompen die eruit en er in kunnen pompen en sommige gebruiken die ecotech versa pumps.
 
Ja er bestaan degelijke zeer simpele pompen die dat doen maar ik vraag me gewoon af of het dus “beter” is dan de huidige gangbare methodes , meten en doseren etc etc
 
lijkt mij behoorlijk duur en flink wat werk als je het vergelijkt met wekelijks meten een een doseerpomp iets bijstellen...
 
Ja er bestaan degelijke zeer simpele pompen die dat doen maar ik vraag me gewoon af of het dus “beter” is dan de huidige gangbare methodes , meten en doseren etc etc
Het is volgens mij überhaupt niet bedoeld als vervanging van elementen doseren.

Stel je hebt een bak van 500 L, je houd een KH aan van 8, je KH-verbruik is 1 KH per dag (vrij gebruikelijk voor een bak met redelijk wat steenkoralen), je gebruikt een rijk zout en je verversingswater heeft een KH van 10.

Dan moet je 500/2=250 liter water per dag verversen om je KH op 8 te houden...
Per week kom je dan op 350%. Als je KH verbruik een half KH is, dan kom je op 175% per week.

Kortom, continue waterverversing dient als nutriënten export.
 
Laatst bewerkt:
Het is volgens mij überhaupt niet bedoeld als vervanging van elementen doseren.

Stel je hebt een bak van 500 L, je houd een KH aan van 8, je KH-verbruik is 1 KH per dag (vrij gebruikelijk voor een bak met redelijk wat steenkoralen), je gebruikt een rijk zout en je verversingswater heeft een KH van 10.

Dan moet je 500/2=250 liter water per dag verversen om je KH op 8 te houden...
Per week kom je dan op 350%. Als je KH verbruik een half KH is, dan kom je op 175% per week.

Kortom, continue waterverversing zal met name dienen als nutriënten export.
Dus eigenlijk continu waterwisselen is gewoon dubbel werk doen zonder dat het eigenlijk verschil maakt...
 
Dus eigenlijk continu waterwisselen is gewoon dubbel werk doen zonder dat het eigenlijk verschil maakt...
Verschil waarmee?
Af en toe een voorraadvat bijvullen met zoutwater is minder werk dan een hele waterwissel uitvoeren.

Automatisch water wisselen op de traditionele manier, 20% eruit 20% erin is veel lastiger te automatiseren dan tegelijk in en uitpompen.
Echter inherent lever je in op efficiëntie, want bij tegelijk in en uit pompen doe je eigenlijk oneindig veel kleine waterwisseltjes.

Een keer 50% water wisselen op de traditionele manier verlaagd bijvoorbeeld je nitraat van 10 naar 5.
Twee waterwissels van 25% achterelkaar verlagen datzelfde nitraat van 10 naar 5,625.
Bij 10 keer 5% gaat je nitraat van 10 naar 6.

Voordeel van dagelijks een kleine waterwissel is minder schommelingen van waterwaarden.
 
Verschil waarmee?
Af en toe een voorraadvat bijvullen met zoutwater is minder werk dan een hele waterwissel uitvoeren.

Automatisch water wisselen op de traditionele manier, 20% eruit 20% erin is veel lastiger te automatiseren dan tegelijk in en uitpompen.
Echter inherent lever je in op efficiëntie, want bij tegelijk in en uit pompen doe je eigenlijk oneindig veel kleine waterwisseltjes.

Een keer 50% water wisselen op de traditionele manier verlaagd bijvoorbeeld je nitraat van 10 naar 5.
Twee waterwissels van 25% achterelkaar verlagen datzelfde nitraat van 10 naar 5,625.
Bij 10 keer 5% gaat je nitraat van 10 naar 6.

Voordeel van dagelijks een kleine waterwissel is minder schommelingen van waterwaarden.
Ik doe zelf bijna geen waterwissels... eigenlijk alleen als ik zooi wil afzuigen of het grind een keer goed wil schoonmaken, zijn dan waterwissels van 10 tot 20%

Als je idd waterwissels doet word het anders, ben wel benieuwd of dit effect heeft op het doseren als je continu waterwissels doet. Als ik waterwissels doe doe ik het meestal op een moment waarop er niet gedoseert word
 
Ik doe zelf bijna geen waterwissels... eigenlijk alleen als ik zooi wil afzuigen of het grind een keer goed wil schoonmaken, zijn dan waterwissels van 10 tot 20%

Als je idd waterwissels doet word het anders, ben wel benieuwd of dit effect heeft op het doseren als je continu waterwissels doet. Als ik waterwissels doe doe ik het meestal op een moment waarop er niet gedoseerd word
Niks. Wisselen met verversingswater waarvan de waardes dichtbij de waardes van je aquariumwater liggen.
Dan heeft het nul effect op je doseringen en verdund het wel andere stoffen als nitraat.

Je kan waarschijnlijk beter niet het water direct onder de doseeruitgangen wegpompen hè... maar dat lijkt me toch vanzelfsprekend.
 
lijkt mij behoorlijk duur en flink wat werk als je het vergelijkt met wekelijks meten een een doseerpomp iets bijstellen...
Je meet niet alles met je wekelijkse testjes hè. Gemakzucht dient de mens. Ik zou best wat geld over hebben om wekelijks 250 liter te wisselen terwijl ik nog aan m`n ontbijtje zit. Maakt het reefen weer makkelijker.
 
Je meet niet alles met je wekelijkse testjes hè. Gemakzucht dient de mens. Ik zou best wat geld over hebben om wekelijks 250 liter te wisselen terwijl ik nog aan m`n ontbijtje zit. Maakt het reefen weer makkelijker.
Nee daarom doe je eens in de zoveel tijd een ICP test om te testen of alles nog goed loopt. Snap de voordelen ervan wel, lijkt mij alleen een beetje veel extra werk voor minimaal verschil als je alles in de gaten houdt, plus je moet er de ruimte voor hebben. Zal vast voor sommige mensen interessant zijn maar in mijn geval lijkt het niet af te wegen tegen de alternatieven
 
Ik begrijp niet waarom mensen nog steeds waterwissels doen .
Ik zou dit alleen doen in noodgevallen.
Ik doe alleen afentoe wat zout bij met schoonmaken en als er stekken weg gaan.
Voor de rest oververzadigd calciumhydroxide afentoe paar druppels spoor elementen en 4 maal per jaar icp test .
En nu ik het zeg de laatste po4 en no3 meting is ook 3 maand geleden wordt weer eens tijd.
 
Ik begrijp niet waarom mensen nog steeds waterwissels doen .
Ik zou dit alleen doen in noodgevallen.
Ik doe alleen afentoe wat zout bij met schoonmaken en als er stekken weg gaan.
Voor de rest oververzadigd calciumhydroxide afentoe paar druppels spoor elementen en 4 maal per jaar icp test .
En nu ik het zeg de laatste po4 en no3 meting is ook 3 maand geleden wordt weer eens tijd.
Al eens gehoord van World Wide Corals? Volgens mij snappen hun wel hoe je koralen moet houden. Anders kun je commercieel geen geld verdienen met het stekken van koralen. Hun zweren bij waterwissels en koralen staan er prachtig bij. Waarom doen hun waterwissels? Als het ook zonder kan zou het hun enorm veel geld en effort schelen en ze dus flink meer winst zouden kunnen maken. Dus ik vermoed dat het wel ergens goed voor is.

Zeg niet dat het niet zonder waterwissels kan, maar je ziet de trend van het niet waterwisselen steeds afnemen en er wordt toch weer teruggevallen op de waterwissels bij de commerciële bedrijven.

Grt Marco
 
Al eens gehoord van World Wide Corals? Volgens mij snappen hun wel hoe je koralen moet houden. Anders kun je commercieel geen geld verdienen met het stekken van koralen. Hun zweren bij waterwissels en koralen staan er prachtig bij. Waarom doen hun waterwissels? Als het ook zonder kan zou het hun enorm veel geld en effort schelen en ze dus flink meer winst zouden kunnen maken. Dus ik vermoed dat het wel ergens goed voor is.

Zeg niet dat het niet zonder waterwissels kan, maar je ziet de trend van het niet waterwisselen steeds afnemen en er wordt toch weer teruggevallen op de waterwissels bij de commerciële bedrijven.

Grt Marco
Het zal gerust voor de commerciële sector werken ik ben geen kweker .
Ik kan me best voorstellen als je duizenden liters per dag uit je systeem haalt ,voor stekken onderhoud en verkoop dat het niet op eenvoudige manier te doen is.
 
Ik begrijp niet waarom mensen nog steeds waterwissels doen .
Ik zou dit alleen doen in noodgevallen.
Ik doe alleen afentoe wat zout bij met schoonmaken en als er stekken weg gaan.
Voor de rest oververzadigd calciumhydroxide afentoe paar druppels spoor elementen en 4 maal per jaar icp test .
En nu ik het zeg de laatste po4 en no3 meting is ook 3 maand geleden wordt weer eens tijd.
helemaal met je eens, was eerst ook nogal veel bezig met waterwissels maar nu sinds ik gestopt ben ermee zie ik geen negatieve gevolgen. Blijf er wel altijd bij zeggen dat als je dit wil doen regelmatig testen wel een must is, maar dat is natuurlijk ook wel zo als je wel waterwissels doet.
 
Ik doe zelf bijna geen waterwissels... eigenlijk alleen als ik zooi wil afzuigen of het grind een keer goed wil schoonmaken, zijn dan waterwissels van 10 tot 20%

Als je idd waterwissels doet word het anders, ben wel benieuwd of dit effect heeft op het doseren als je continu waterwissels doet. Als ik waterwissels doe doe ik het meestal op een moment waarop er niet gedoseert word
Klopt vroeger deed ik ook geen waterwissels en de bak stond er als een 💎 bij
 
Bij mij doen de koralen het veel beter met waterwissels dan enkel doseren. Met waterwissels haal je trace elementen die te veel zijn omlaag en die te weinig in de mix zitten omhoog. Daarbij meten zelfs ICP niet voor alles dat in je zeewater aquarium gaande is.

Een grote kwekerij in Duitsland die niet doseert. Enkel waterwissels. 20% voor LPS Aquaria, 80% voor SPS (Acro?) per week.

 
Voor beide methodes zijn genoeg succesverhalen te vinden wanneer correct toegepast.

Denk dat het tegenwoordig neer komt op persoonlijke voorkeur met de technieken die we nu hebben
 
Je meet niet alles met je wekelijkse testjes hè. Gemakzucht dient de mens. Ik zou best wat geld over hebben om wekelijks 250 liter te wisselen terwijl ik nog aan m`n ontbijtje zit. Maakt het reefen weer makkelijker.
Hoef op zich helemaal niet zo duur en ingewikkeld te zijn.
Onderstaande situatie was wel bij een koralenkweker, maar zou je middels een tweetal bakken of tonnen van enkele honderden liters inhoud ook thuis kunnen creëren. Enkel de ruimte is de gemiddelde hobby-ist de belemmerende factor. (en partner??)

Ooit een kweker in de USA gezien die twee grote vortex filters ven enkele duizenden gallons parallel in zijn retour had opgenomen.
Beide cilinders staan middels kogelkragen en parallel aan elkaar geschakeld in de retour buizen opgenomen.
Staat één cilinder op het systeem gekoppeld, dan vullen ze de andere cilinder met RoDi water en vervolgens met zout.
Na een week doen ze handmatig de kranen van cilinder 1 dicht en van cilinder 2 open.
Zo is er in een mum van tijd een giga water wissel doorgevoerd.

Edit:
Heeft Luc Vogels ook nu niet zo iets voor een waterwissel middels ibc tanks in zijn filter unit staan??
 
Bovenaan