Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chaeto Gro

MvB

ZeewaterForum gebruiker
Brightwell heeft een product dat Chaeto Gro heet en dat is bedoeld om die stoffen aan te vullen die Chaeto extra verbruikt in de bak.

Chaeto Gro is voor zover ik weet niet verkrijgbaar in Nl. Wie weet of er een vergelijkbaar Europees product is dat hier te koop is?

Stoffen in Chaeto Gro:
- Kalium
- Boron
- Carbon
- Calcium
- Chlorine
- Ijzer
- Magnesium
- Mangaan
- Molybdeen en Cobalt
- Nikkel
- Zwavel
- Zink

Groet,
Martijn
 
De prijs van die Pax Bellum Fe/Mn is hoog zeg! Daarvoor kan ik de Chaeto Gro importeren vanuit … de VS(?). En daar zitten meerdere stoffen in, maar eerlijk gezegd weet ik niet of die allemaal even nodig zijn aangezien Pax Bellum enkel ijzer en mangaan toevoegt.
 
Soms ben ik erg traag met beslissen of ik iets koop. Niet vanavond. Ik heb via amazon.com de Brightwell gekocht omdat ik vanaf vandaag een proef ben gestart met een Chaeto reactor.
Balance van art ocean doet ook de truc
 
Balance van art ocean doet ook de truc

Doet het de truc bij jou in je aquarium? Er staat niet bij wat er precies in zit, maar zover ik kan lezen zitten er heel andere toevoegingen in zoals bacteriën, vitamines, enzymen etc. Ben benieuwd!
 
Doet het de truc bij jou in je aquarium? Er staat niet bij wat er precies in zit, maar zover ik kan lezen zitten er heel andere toevoegingen in zoals bacteriën, vitamines, enzymen etc. Ben benieuwd!
Draait hier optimaal in 3 weken steeds verdubbeld met één tunze wat 9 watt
 
Waarom dit toevoegen ? Indien het wier tekort aan die stoffen heeft, groeit het misschien minder ... is dit een probleem ? Ik heb juist een wierenfilter om de overvloed aan stoffen uit te halen ....

mvg
Rik
 
Waarom dit toevoegen ? Indien het wier tekort aan die stoffen heeft, groeit het misschien minder ... is dit een probleem ? Ik heb juist een wierenfilter om de overvloed aan stoffen uit te halen ....

mvg
Rik
Wieren halen tevens veel metalen die niet gewenst zijn uit het water buiten bv no3 en po4 om .tevens zijn zij een thuisbasis voor div kleine diertjes copepoden ect ect .
En als je ze wat extra’s geeft groeien zij wat steviger sneller en werkt het wieren filter iets beter. Bv bij zijn ze donker groen en heel stevig brokkelt niet ect .zie ze wel lichtgroen en heel kwetsbaar.
 
Weet zo niet welke elementen de wieren nodig hebben maar als dat overlap heeft met koralen kan je rif daar wel mee in de problemen komen... Aldus Brightwell
 
Triton core 7 gaat ook vanuit dat er een wieren reactor gebruikt wordt en daarmee voeg je ook extra elementen toe. Voor mij zelf alleen niet van toepassing omdat ik net gestart ben met de Ati Essentials pro, die flessen zijn nog lang niet leeg.
 
Brightwell heeft een product dat Chaeto Gro heet en dat is bedoeld om die stoffen aan te vullen die Chaeto extra verbruikt in de bak.

Chaeto Gro is voor zover ik weet niet verkrijgbaar in Nl. Wie weet of er een vergelijkbaar Europees product is dat hier te koop is?

Stoffen in Chaeto Gro:
- Kalium
- Boron
- Carbon
- Calcium
- Chlorine
- Ijzer
- Magnesium
- Mangaan
- Molybdeen en Cobalt
- Nikkel
- Zwavel
- Zink

Groet,
Martijn
De essentiele stofjes voor wieren zijn:
- Nitraat
- Fosfaat
- Kalium
- ijzer
- mangaan
- cobalt
- Nikkel
- Zink

Cheato Grow is idd niet verkrijgbaar bij ons maar is zeer makkelijk te vervangen!

Calcium en Magnesium komen op een andere manier je aquarium binnen als het goed is. Sulfaat is de binding van al die metalen dus die mag je ook skippen.

Wil je wieren goed laten groeien heb je die opgesomde elementen allemaal nodig. Is er een tekort aan 1 van deze gaan de wieren minder of niet groeien. Dit geld ook voor je koralen trouwens. Draai je een refugium/wierenfilter zal je deze waarden goed in de gaten moeten houden. En eventueel extra doseren. Wil je veel nitraat en fosfaat exporteren zal je meer moeten doseren.

Er zijn veel produkten op de markt waar ijzer, mangaan, cobalt, nikkel en zink in gecombineerd zijn in de correcte verhouding altijd in combi met chroom. Dit hoeft niet echt specifiek op wieren afgestemd te zijn. Een mooi voorbeeld is oa Tropic Marin K+. Kalium word niet altijd gecombineerd in deze reeks en kan je apart doseren. Bij een groot goed draaiend wierenfilter zou ik willen adviseren om deze sowieso apart te doseren omdat het verbruik tov koralen behoorlijk hoog is. Apart meten met een salifert of colombo testkit werkt erg goed trouwens. Om een idee te geven, ik doseer elke maand ongeveer 10 gram Kaliumchloride op mijn bak/wierenfilter. Mijn stuurwaarde is ergens tussen de 400 en 415 ppm.

Triton houd er rekening mee dat er extra verbruik is van deze elementen omdat deze methode een wierenfilter als basis heeft. ATI bijvoorbeeld niet. Dus wil je een wierenfilter gebruiken icm ATI zal je extra aandacht moeten besteden aan de opgesomde stofjes.

Er word in dit topic gesproken door Mobifix over ongewenste metalen ..... ik zou willen opperen voor zeer gewenst en de term noodzakelijk willen gebruiken. Een wierenfilter kan een hulpmiddel zijn om extra sporenelementen te doseren met een verlaagder risico op overdosering ;)

Een koolstofbron (genoemd in ocean art balance) additief is concurentie voor je wierenfilter dus daar moet je wel rekening mee houden. Tevens zal de bacteriele groei een aanslag plegen op je sporenelementen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan