Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Cato's Reef

Klaasebaas

ZeewaterForum gebruiker
Welkom bij het dagboek van Catoos reef! Na veel ervaring opgedaan te hebben met mijn nanobak (zie mij dagboek Tuitjesreef) nu toch besloten een stapje groter te gaan (van 60 ltr naar 150 ltr ex sump).
Catootje is de naam die mijn huisgenoten gegeven hebben aanmijn destijds 3 cm grote (!) gele doktersvis. Zij is momenteel zeer éénkennig:als mijn vrouw het atelier in komt blijft zij rustig rondzwemmen, als ze mijziet is ze weg… Ik weet dat mijn bak met150 ltr te klein is voor een gele dokter echter op termijn is er al een groterhuis beschikbaar.
IMG_6258 (Edited).jpg foto is van latere datum (31 juli)

De bak is op 1 juni 2017 officieel opgestart met halfingedraaid steen en half Real Reef Rock. Bij elkaar zo een 15 kg. Het levendzand is direct toegevoegd. Ik ben gestart met 200 ltr osmosewater aangemaaktmet Reef parels. Daarnaast is er 20liter water uit het oude aquarium gebruikt. Na 2 weken is er 10% ververst metvers zeewater.
Na 2 weken een milde piek gehad met nitriet/nitraat. Nubeginnen de waarden er op te lijken (2 weken vakantie, niets bijgevoegd).
Waterwaarden 30 juni 2017
Sg 1,026
t 25 gr
pH 8.0
kH 6.1
Mg 1.200 mg/ltr
Ca 400 mg/ltr
NO2 0 ppm
NO3 1 ppm
PO4 0,01 ppm

Techniek:
Aquarium: lxdxh = 63x50x50 cm, met ingebouwdeoverloop
Sump: lxdxh = 50x40x30 cm,
1 x TunzeOpvoerpomp Silence 1073.040 3.000 lt
2 x TunzeTurbelle® nanostream® 6025.000 2.500 ltr
1 x TunzeOsmolator® 3155.000
1 x Tunzeafschuimer 9004 DC
1x DJ Switch
Verlichting 4 x 18 W JMB Reefbright 3W led.

Na 8 weken indraaien worden de vissen en koralen overgezet.

 
Gewoon omdat het kan! Voedertijd!


Wel blij met hoe de bak zich ontwikkeld na 10 weken. Ga toch nadenken over automatisch doseren, ben nu net een scheikundige om alles op waarde te houden.
Cato's reef 2.0 Waterwaarden 14-8-2017
Sg 1,024
t 25 gr
pH 8.1
kH 10
Mg 1.350 mg/ltr
Ca 450 mg/ltr
NO3 1 ppm
PO4 0,01 ppm
Vissen
Zebrasoma flavescens (gele dokter) 1x
Centropyge bispinosus (dwergkeizer) 1x
Gramma loreto (feeënbaars) 2x
Sphaeramia nematoptera (Pyamabaars) 2x
Ecsenius bicolor (Bicolor blennie)1x
Chrysiptera parasema (Azuren Juffertje) 2x



Lagere dieren
Lysmata amboinensis (Poetsgarnaal) 2x
Lysmata wurdemanni (Pepermuntgarnaal) 2x
Percnon gibessi (Mytrax krab) 1x



Slakken
4 Turboslak
2 x-slak
2 y-slak



Volgende keren even de koralen er bij zoeken.
 
Altijd leuk om te zien :eek:
Maar wel een berg voer.
Mijn tip is om zoveel voer in iets te minderen en dan in minimaal 2 portie te voeren.
Je zult dan merken dat je vissen al in de voer hoek omen hangen als jij aan komt lopen en ze orden actiever omdat ze achter het voer aan moeten ipv nu wachten omdat het voer toch wel voorbij komt :)
 
Altijd leuk om te zien :eek:
Maar wel een berg voer.
Mijn tip is om zoveel voer in iets te minderen en dan in minimaal 2 portie te voeren.
Je zult dan merken dat je vissen al in de voer hoek omen hangen als jij aan komt lopen en ze orden actiever omdat ze achter het voer aan moeten ipv nu wachten omdat het voer toch wel voorbij komt :)

Helemaal gelijk Alex, ben al overgestapt op kleinere blokjes (kan deze delen).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gewoon omdat het kan, langzaam maar zeker komt de stabiliteit er in. Alles begint lekker te groeien. Nu af en toe even wat mooie stukken erin. Langzamerhand ook de reeds aanwezige koralen een plaats geven.

IMG_6442.jpg

​Ook blij met de waterwaarden!


Waterwaarden 18-8-2017
Sg 1,024
t 24 gr
pH 8.1
kH 9.3
Mg 1.350 mg/ltr
Ca 420 mg/ltr
NO2 0 ppm
NO3 2 ppm
PO4 0,03 ppm


Zodra de kH richting de 8 gaat begin ik met de methode ATI Essentials. Geeft mij iets meer rust dan het wekelijkse handmatige gegok met alle chemicaliën. ;)
 

Bijlagen

  • IMG_6440.jpg
    IMG_6440.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 33
Ik heb werkelijk geen idee hoe een fotootje van de fiets bij het vorige bericht terecht is gekomen.... ;)

Alles gaat rustig zijn gang, Waterwaarden komen steeds beter terug
​Cato's reef 2.0
Waterwaarden 8-9-2017
Sg 1,024
t 25 gr
pH 8.3
kH 8.5
Mg 1.260 mg/ltr
Ca 420 mg/ltr
NO2 0 ppm
NO3 2 ppm
PO4 0,03 ppm

Gisteren de uitslag van de watertest van ATI (ICP-OES) ontvangen. De meeste waarden zaten wel in de buurt van datgene wat ik met Salifert meet (+/- 5%). Alleen PO4 week ernstig af. Dat wordt nog even opnieuw gemeten.

Vandaag stond de kH op 8.0 en ben ik begonnen met de AIT Essentials toe te voegen middels een doseerpomp. Ben benieuwd.


<strike></strike><strike></strike>
 
"het maakt niet uit hoeveel keer je val, als je maar weer opstaat" (vrij naar Nelson M.). Wat een rare week in de bak!

De 2 azuren juffertjes (Chrysiptera parasema) hebben een behoorlijk robbertje gevochten met als resultaat dat ik nu nog maar 1 juffertje heb. En daar zal ook geen nieuwe meer bijkomen :mad:.

's Morgens kijk in in de bak en zie ik dat de temperatuur >28gr staat :mad:, Is die verdomde staafverwarming van Eheim op tilt geslagen. Staat op 24 gr... Als ik hem op 18 gr zet dan warmt hij op tot 24 graden. Die gaat er vandaag dus uit, wordt titaanverwarming met aparte thermostaat en alarm. De koralen vinden dit niet fijn.....

Tijdens het schoonmaken van de eiwitafschuimer kwam de reeds 4 weken vermiste Escenius bicolor ineens uit de schuimbak springen. Geheel gezond edoch enigszins van kleur verschoten. Die heeft dus de reis door overloop, pijpen, kogelkraan, vuilwaterkamer goed doorstaan. Tijdens het vangen liet hij nog even zien dat hij goed van poeltje naar poeltje kan springen. Heeft alle vakken van de sump zeker 3x gezien voordat ik hem gevangen had:biggrin:, komt nu weer langzaam op kleur.

O ja, de bak draait nu 1 week op ATI Essentials. Nog weinig verandering te zien (of het moet het weer gaan groeien van de Montipora zijn.). Conform advies van ATI heb ik 20% water vervangen en ga ik dat volgende week weer doen.


Waterwaarden 19-9-2017
Sg 1,024
t 24 gr
pH 8.3
kH 8.0
Mg 1.270 mg/ltr
Ca 350 mg/ltr Wordt langzaam opgekrikt.
NO2 0 ppm
NO3 2 ppm
PO4 0,03 ppm ATI geeft veel hoger aan, vandaar de water wissels en na 1 maand nieuwe test.

Ook nog even een filter met actieve kool toegevoegd (op advies ATI).

Ben benieuwd.
 
Het aquarium draait nu 2 weken met ATI Essential toevoegingen. De waterwaarden gaan er steeds beter uit zien. Door het inzetten van een koolstoffilter is het water nu werkelijk glashelder aan het worden (dat betekent dus wel dat ik mijn ramen beter moet schoonmaken :biggrin:).

Nog niet alle koralen reageren zoals verwacht. Dat zal mede komen door de lage NO3/PO4 waarden.

Cato's reef 2.0
Waterwaarden 19-9-2017
Sg 1,024
t 24 gr
pH 8.3
kH 8.3
Mg 1.320 mg/ltr
Ca 425 mg/ltr
NO2 0 ppm
NO3 3 ppm
PO4 0,03 ppm

Alles wordt gemeten met Salifert. Veel waarden zitten binnen 5% van de ATI test. Behalve de PO4, die wijkt ernstig af. Het vreemde is dat ik wel binnen 10% van de DSR referentievloeistof zit. Ik heb hierover een discussie met ATI. Zij meten meer P dan allen PO4. Krijg overigens wel netjes antwoord op mijn mail.






Waterwissel 30%
 
Bak draait nu 3 weken op ATI Essential en het advies met betrekking tot de waterwissel en koolfilter is ook opgevolgd. De bak wordt met de dag helderder ;)! De koralen reageren nog niet allemaal, Montipora, Zoanthus, Orgelpijp en sterpoliep etc beginnen los te gaan. (Hier nog dicht na een charge van Herman de Hermiet). Hysterix en Stylopora reageren nog niet (Staan wel mooi open). Eerdaags maar weer beginnen met Reef Energy of zo,

IMG_6673.jpg

De waterwaarden blijven mooi stabiel, na opvolgen ATI advies maar weer eens een watertest ingestuurd. Ik ben benieuwd...
&#8203;Cato's reef 2.0
Waterwaarden 30-9-2017
Sg 1,024
t 25 gr
pH 8.1
kH 8.3
Mg 1.270 mg/ltr
Ca 430 mg/ltr
NO2 0 ppm
NO3 3 ppm
PO4 0,03 ppm


Alles gemeten met Salifert.
 
Laatst bewerkt:
Week 4 met ATI Essentials. Doseer Ca vorige ietsje omhoog gezet (1 ml). Ben nu eigenlijk best wel content met de waarden. Ik wacht de lopende ATI lab test af en daarna ga ik werken aan een iets hogere NO3.. Zie gelukkig de koralen ook steeds beter reageren (ook de steenkoraal). Volgende week eerst ramen schoonmaken, even wachten en dan maar een mooie foto maken.
&#8203;Cato's reef 2.0
Waterwaarden 7-10-2017
Sg 1,025
t 25 gr
pH 8.1
kH 8.3
Mg 1.350 mg/ltr
Ca 450 mg/ltr
NO2 0 ppm
NO3 3 ppm
PO4 0,03 ppm
 
Kijk! Dat is netjes! Binnen een week mijn ATI Lab test terug. Had nog sneller gekund als de Post.nl het pakketje niet eerst bij mij in de bus had gegooid..... ;). Waarden zitten dichtbij (+/10%) de Salifert testen. Zoals verwacht wijkt de PO4 flink af en zit de PO4 nog te hoog (>0,30), is wel veel lager als vorige keer. Moet drastisch omlaag.

In mijn rommelkast heb ik nog een zelfgebouwde wervelbedfilter (monster) staan. Deze is regelbaar 100 - 1.200 ltr. .Ziet er zo niet uit :eek: maar heeft vroeger wel goed werk geleverd (zoetwater, chiclidenbak). Netjes schoongemaakt. Klein beetje gemodificeerd zodat het water netjes bij de afschuimer uit gaat komen. Stukjes siliconenslang voor de herrie eronder en klaar. All-In-One Biopellets erin, niet teveel maar langzaam opbouwen.
IMG_6762.jpg

Benieuwd wat er gaat gebeuren. Zal wel ongeveer een week duren voordat hij gaat werken.
 
Het grote wervelbedfilter is toch wat overkill.... Dus vervangen door een andere home made op basis van een PET-fles en een 500 ltr pomp en all-in-one biopellets. Ondanks alle opmerkingen en commentaar draait het filter nu 8 weken en zie ik geen geklonter. Wel is er een mooi slijmlaagje te zien.



Goed om te zien dat ik na de laatste ATI meting (2 weken geleden) er met de meeste waarden <10% naast zit. Alleen de PO4 meting blijft een probleem met Salifert. Toch maar overstappen naar Hannah denk ik. Waarden NO3 en P)4 gaan hard omlaag. Is te zien aan de alg. Koralen gaan er steeds mooier bij staan.

&#8203;Catoos reef waterwaarden 1-12-2014
t = 25 gr
sg = 1,024
pH = 8.3
kH = 7.7
Ca = 450
Mg= 1.350
NO2 0
NO3 = < 3
PO4 = < 0.03 ?


Even goed uitkijken dat ik niet doorschiet.
 
Weinig nieuws in mijn dagboek. Geduld aan het oefenen tot alles zich echt stabiliseert. Vorige maand behoorlijke rare pieken in NO3 en PO4 gehad met als resultaat schade bij Montipora en Stylopora. Zowel volgens meting met Salifert als van meting ATI labs enorme hoge piekwaarden (NO3>40 mg PO4 10), oorzaak niet kunnen vinden. Zie wel stijgend gebruik kH en Ca. Doseerpomp maar hoger gezet. Sporen elementen volgens advies ATI toegevoegd. Zie nu duidelijk groei bij Montipora en Stylopora. Aangetaste delen groeien weer vol poliepen.

Waarden die ik nu meet met Salifert:
&#8203;Catoos reef waterwaarden30-12-2017
t = 24.5 gr
sg = 1,024
pH = 8.3
kH = 7.7
Ca = 400
M g= 1.350
NO2= 0
NO3 = < 3
PO4 = < 0.03 ?

ATI lab wordt 2 januari ingestuurd

Vissen doen het bijzonder goed. Hebben nu ontdekt dat de ringen van Marine Grazer ook smakelijk zijn.. Wordt zelfs uit mijn hand gerukt...... )
 
Soms zit het mee, vaker zit het tegen :rolleyes:. Catootje is dood! Zag er tot gisteren goed doorvoed uit en was zeer actief! Trok 's morgen nog de nori uit mijn handen en 's middags trof ik alleen nog een volkomen kaal gevreten graat aan. Geen idee wat er gebeurd is. De schoonmaakploeg werkt in ieder geval snel en grondig :biggrin:! Maar eens kijken voor een nieuwe Catootje.

Voor de rest gaat het steeds beter in de bak! Koraal groeit goed terug en verder!
&#8203;Catoos reef waterwaarden 20-1-201


t = 24.5 gr
sg = 1,0245
pH = 8.3
kH = 7.7
Ca = 445
M g= 1.350
NO2= 0
NO3 = 2
PO4 = 0.04

Vorige week getest met ATI lab
 
Gecondoleerd :( aan je waterwaardes ligt het niet, dus :confused:

Nog steeds geen idee. Ik denk dat zij zich overeten heeft, als dat kan... Normaal voer ik niet veel (heb nog steeds voldoende alg) eerst Nori, dan spirulina en daarna ander voer. Heb dit keer eerst voer (teveeL) Met veel proteïne gevoerd, zij ging helemaal los. Kon verder ook niets zien, schoon tot op het graatje....

Waterwaarden blijven stabiel

​Catoos reef waterwaarden 3-2-2018
t = 24.5 gr
sg = 1,0245
pH = 8.3
kH = 7.7
Ca = 430
Mg= 1.350
NO2= 0
NO3 = 2
PO4 = 0.02


Sporenelementen gaat ook goed, moet alleen af en toe Iodium, Vanadium en Mangaan toevoegen (minimale hoevelheden per maand)

Ik meet met Salifert en merk dat als ik heel netjes en nauwkeurig werk de meeting vrij correct is, Vorige week getest met ATI lab +/-3%
 
Bovenaan