Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

CA hoog, KH laag?

Enydris

ZeewaterForum gebruiker
Hoi allen!

Ik ben ongeveer een half jaar geleden opgestart met een grote nano van 200 liter met een bioloogje eronder van ook 50 liter. Bij de opstart heb ik ongeveer 20 kilo steen overgenomen en later zelf ook nog 20+ kilo vers gekocht, het klopt er ligt behoorlijk wat steen in mijn bakje!

Nu heb ik tijdens de opstart weinig last gehad van alg, wat ik volgens mij kwam door een doorstart met wat ouder levend steen. Destijds waren nitriet en nitraat 0 en de andere waarden goed, enkel mijn KH bleef wat achter die hing rond de 7.

Nu ben ik een tijd verder en heb ik wat meer last van rode flap en pluisalg. Ook ben ik Calcium gaan meten en die bleek erg hoog te zijn, namelijk 500 (volgens salifert test, welke nog niet omsloeg naar blauw). Ook is mijn KH verder gezakt naar 5, deze probeer ik omhoog te halen met KH-plus (salifert) maar zonder echt resultaat.

Ik begrijp dat er tussen de KH en de CA een balans is, dus wanneer de ene laag is kan de ander hoog zijn en vice versa.

Als ik kijk naar mijn dieren doen deze het allemaal goed, de vissen en de koralen. Zo groeit mijn gorgoon als kool en ook mijn caliendrum groeit behoorlijk door, dit geld ook voor mijn sterpoliep etc. Alleen de acro's die er het laatst zijn ingekomen willen nog niet echt opkomen. Wat er dus niet goed lijkt te gaan is de flap, de pluisalg en de KH/ CA. Ik gebruik overigens tropic marin pro reef

Heeft iemand tips?

Ow ja andere waarden:
Zout: 1024 bij 24 graden
Nitraat: 0
Nitriet: 0
Fosfaat: 0
PH: 7,7
KH: 5-6
CA: 500 (+?)
 
heb je bijgehouden hoeveel je toevoegd van de kh+? Met heoveel zou je volgens de verpakking de kh inmiddels hebben moeten verhoogd?

heb je dit in osmose water eerst opgelost?
 
Bovenaan