Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Brachionus kweek automatiseren

Copepoden kweken!

hvdp zei:
ik heb thuis enkele artikels over verschillende plancton (zoo en phyto) kweken, een ervan is van chinese (als ik me goed herinner) onderzoekers die semi-batch culturen van brachionus en/of copepoden in vijvers in de buitenlucht. met kippenmest enzo. als je wil zal ik de referenties eens opzoeken of het met de post doorsturen....

ik denk dat als je een continue kweek wilt hebben je beter copepoden kan gaan kweken. het rendement is wel niet zo hoog dus als je larfjes moet grootbrengen is dit niet voldoende. copepoden kan je ook enkele weken vergeten als je met vakantie bent.
Hey, heb je nog artikels kunnen vinden? Ik hoor er graag van. Ik heb besloten een koppel lsd pitvisjes te nemen, o.a. tegen planaria (daar hoor ik gemengde berichten over dus het is een gok, maar wel de beste die ik heb...) maar deze visjes zijn ook nog heel leuk om te zien... maar weet ook dat ze moeilijk zijn met alternatief voedsel.

Ik neem aan dat ze met copepoden (kleine kruipende soort) geen problemen zullen hebben, dus die wil ik beginnen te kweken. Ik kan voldoende info vinden maar alle extra info die ik hier krijg wordt natuurlijk in dank aangenomen ;) Wat ik wel nodig heb is een ent cultuur. Welke soort maakt niet uit zolang het maar een soort is die door de lsd pitvis gegeten wordt.

Is het mogelijk deze met dood phytoplankton te kweken? Dat heb ik voorlopig voldoende, of moet ik levende kweken? Moet ik me nog zorgen maken over verrijking?
 
De copepoden zul je waarschijnlijk niet nodig hebben voor de lsd-visjes, maar ik juich je initiatief zeer toe!

Eigenlijk is het doodzonde dat we niet wat meer doen met de ei-afzettingen die we in onze aquaria waarnemen. Ik overweeg om over een tijdje een kleine uitbreiding op mijn systeem te maken om een deel -ook al is het maar een klein percentage- van mijn jonge visjes op te laten groeien.
 
Dank je Tanne, ik wil ook wanneer ik ooit ei afzetting krijg er wat mee proberen. Net zoals jij zegt, een klein percentage... Ik denk dat mn annemoonsvisjes nu ong. een jaar oud zijn, ik weet niet hou oud ze moeten zijn voor ik eitjes kan verw88 maar ik zie er naar uit :D

Annemoonsvisjes die eitjes afzetten hoor je regelmatig, maar hoe zit het bijv. met je koppel mandarijntje, je pauwoogjes of je andere vissen waarvan je er meerdere hebt?
 
CrocoDillon zei:
Annemoonsvisjes die eitjes afzetten hoor je regelmatig, maar hoe zit het bijv. met je koppel mandarijntje, je pauwoogjes of je andere vissen waarvan je er meerdere hebt?
Mijn anemoonvisjes begonnen na ongeveer een jaar na aanschaf met ei-afzetting.

Ook van de blauwoogjes, mandarijntjes en de argi's heb ik geregeld ei-afzetting. Of de fridmani's dat ook doen weet ik niet, ze zijn vaak van alles aan het 'doen' buiten mijn gezichtsveld. De geelstaartjuffertjes mogen elkaar geloof ik niet zo, de loricula's paren wel maar ik heb nog nooit eitjes gezien, de gele dokters zwemmen bijna altijd samen maar ik heb nog geen paar-gedrag waargenomen. De Henk, Pygo, gemmatum, zesstreep en de Gobiodon okinawae zijn (nog) vrijgezel.

Omdat anemoonvisjes het simpelst na te kweken schijnen te zijn, zouden mijn eventuele pogingen daarmee beginnen.
 
De larfjes van de anemoonvisjes groeien betrekkelijk snel en kunnen dus na enkele weken over op ander levend voer (van alle problemen die je met kweek tegenkomt blijft het altijd op sterkte hebben van een voedzame brachionuscultuur toch een van ge moeilijkste zaken). Na een 4-8 weken (afhankelijk van de soort en de kwaliteit en kwantiteit van het aangeboden voedsel) zijn anemoonvisjes op een "verkoopbare" grootte, om even een vergelijking te maken, bij een rifwachter duurt dat anderhalf jaar!
Verder is het in aquaria natuurlijk exrteem lastig als je te maken hebt met drijvende eitjes zoals bv bij doktersvissen, een ander probleem is dat ons kleinste levend voer voor de larven van bv een mandarijnvisje zelfs te groot is. Zo zijn er bij veel vissen wel wat moeilijkheden te verzinnen en vandaar dat er vaak word begonnen met anemoonvisjes...
 
hey

ik zal proberen zo snel mogelijk de referenties van de artikels door te sturen dit kan wel effe duren omdat ik een paar dagen ga surfen (in zeeland).
de copepoden kan je gewoon uit kustwater halen een bidon vullen (tegen de bodem) en je hebt er. als je dit te veel moeite vind kan je ze ook in je aquarium vinden. ik zie dat je pitvisjes wil houden, maar ik zie dat je bak maar 60 cm is, ik denk niet dat dit verstandig is zelfs als je veel voert zullen ze niet voldoende vinden en langzaam wegkwijnen. je kan ze best in een groter aquarium houden dat zeker een half jaar (best meer) oud is. je kan eventueel een refugium aankoppelen om zo wat meer kleine crustacea (amphipoda, copepoda, gammaridae, etc) aan te bieden. je zal zien dat deze normaal nachtactieve diertjes na enige tijd zich ook overdag laten zien (dwz als ze zich veilig voelen) vergeet de diertjes in je refugium niet te voeren. zorg ook dat je refugium hoger staat als je aquarium een pomp overleven weinig diertjes.

groetjes
 
Eén ding begrijp ik niet goed.

Waar zetten de pitvissen hun eitjes af???

Zelf heb ik al enkele paringen gezien van een andere pitvis. Aquarium 130 cm waterstand. 5000 liter inhoud.
Samen omwentelen ze zich en zwemmen zo rustig naar boven. Het mannetje onderbreekt telkens de paring om enkele indringers op afstand te houden.
Telkens beginnen de pitvissen tot wel 5 keer opnieuw met de paring door omwentelend vertikaal naar boven te zwemmen tot 1 meter hoogte.
Dan plots zwemt het mannetje weer weg van het vrouwtje en blijft daar rond circuleren op 50 cm afstand.
Het vrouwtje spuit plots haar eitjes in 't rond waardoor het mannetje zich vlug in de wolk met eitjes begeeft.
De rest van het verhaal ken je.
Alles wordt ofwel vlug opgegeten door andere vissen en de overschot van de eitjes naar het afwatersysteem geleid.
Daarom ook mijn vraag.

Dolf
 
het heeft effe geduurd maar hier enkele artikels:


-production and application of rotifers in aquaculture/ liu fengqi
http://netpets.org/fish/reference/reefref/rotifers.html
-kijk op www.advancedaquarist.com bij the breeder's net (een beetje vanalles vind je daar)
-mass culture of the rotifer Brachionus Plicatilis and its evaluation as a food source for larval anchovies/ G.H. Theilacker,M.F.McMaster
(typ dit in op search engine want ik heb URL niet)
-Culture of small zooplankters for the feeding of larval fish/ Granvil D. Treece, D. Allen Davis
(op de site SRAC southern rigional aquaculture center weet URL niet meer
staat ook vanalles over artemia en een recept over de aanrijking hiervan.)
-seahorse nutrition Part I: live food fo adults/ Pete Giwojna
Http://www.breeders-registry.gen.ca.us/Reprints/FAMA/v19_oct96/giwojna_pt1.htm
-Culture of mysid shrimp and Bivalve trochophores (veligers)
(typ dit in op search engine want ik heb URL niet) als bivalve kan je met mosselen of oesters proberen (als ik terug wat meer tijd heb ga ik dit proberen en de bekomen larven invriezen.
Ik heb ook de plancton culture manual van Hoff, maar om eerlijk te zijn heb ik niet meer info gevonden als wat je met wat zoeken op internet kan vinden en sommigen van de procedures vermelden producten die je alleen bij hun firma kunt kopen. het is wel leuk dat alles dan mooi bij elkaar zit
ik heb nog wat andere dingen van het net gehaald maar ik denk dat je die zelf wel gevonden hebt.

groetjes
 
Bovenaan