Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

begroting nano zeeaquarium

jasper-94

ZeewaterForum gebruiker
ik heb net een begroting gemaakt van de kosten die ik verwacht te maken.
misschien is het een absurde begroting, maar daarom zet ik het ook hier neer.
kunnen jullie misschien aanpassingen geven of zeggen wat absoluut niet of juist wel reëel is?
begroting zeeaquarium:

  • Resun DMS 500pl 180,-
- incl. afschuimer
- incl. ventilatoren
- incl. opvoerpomp
- incl. verlichting
- incl nachtverlichting
  • levend steen 5 kg 50,-
  • bodem (koraalzand) 5-10,-
  • zout ?
  • zoutmeter 6,-
  • test setjes 20,- (pH, Kh, Gh en NO2 heb ik al)
  • koraal en vissen zie ik vanzelf wel, denk aan 50 euro koraal en 100 euro vis
  • water 0,10 cent per liter
misschien zijn er nog dingen die ik ben vergeten?
vissen enkoraal begroot ik niet echt, omdat ik merk met mijn zoetwateraquarium dat je dat niet echt kunt bepalen, en zoieso geef je dat ook in redelijk kleine beetjes uit ;)


groetjes Jasper
 
Je kan hierbij nog denken aan :voer, eventuele schoonmaakploeg, ruitenmagneet, bodemzuiger, osmose apparaat voor verdampt water, en ik zie geen heater bij je aqua staan ga er vanuit dat die er wel bij zit.

Dit kan ik zo snel bedenken
 
Of gelijk een refractometer +- 50 euro
Er staat opvoerpomp in het lijstje, ik neem aan dat je hier stromingspomp mee bedoelt? Zo ja welke capaciteit heeft deze? Bij te weinig heb je hier nl ook nog een stromingspomp nodig :)

Gr

Wouter
 
Hier zijn verschillende soorten zouten.
 
Levend steen is bij die kleine hoeveelheden iets duurder, reken op 12,50 per kilo, dan zit je altijd goed. Let met je testsetjes op de leeftijd/datum, en of ze geschikt zijn voor zeewater.
 
een zoutdobber werkt ook goed. Die van jbl weet je 100% zeker dat hij goed geijkt is, kost ongeveer 30euro. Die van sera ongeveer een tientje, heb er meerdere van gehad en hier kan je ook zeker van zijn.

Dat ik er meerdere van heb gehad (ook die van jbl) geeft z'n zwakte al aan, 1 keer boem is 1000 puzzle stukjes:p
 
ik heb net een begroting gemaakt van de kosten die ik verwacht te maken.
misschien is het een absurde begroting, maar daarom zet ik het ook hier neer.
kunnen jullie misschien aanpassingen geven of zeggen wat absoluut niet of juist wel reëel is?
begroting zeeaquarium:

  • Resun DMS 500pl 180,-
- incl. afschuimer
- incl. ventilatoren
- incl. opvoerpomp
- incl. verlichting

- incl nachtverlichting
  • levend steen 5 kg 50,-
  • bodem (koraalzand) 5-10,-
  • zout ?
  • zoutmeter 6,-
  • test setjes 20,- (pH, Kh, Gh en NO2 heb ik al)
  • koraal en vissen zie ik vanzelf wel, denk aan 50 euro koraal en 100 euro vis
  • water 0,10 cent per liter
misschien zijn er nog dingen die ik ben vergeten?
vissen enkoraal begroot ik niet echt, omdat ik merk met mijn zoetwateraquarium dat je dat niet echt kunt bepalen, en zoieso geef je dat ook in redelijk kleine beetjes uit ;)


groetjes Jasper

Ik zou de verhouding koraal vis anders doen.
In een nano zou ik het koraal verkiezen boven de vis.
Zout misschien tropic marin bio activ ! en als je echt veel vis wilt zeker genoeg verversen :)
 
Vergeet de extra spullen voor je aanmaakwater niet, dus een extra stromingspomp en een extra verwarming.
Zowiezo in een bak minmaal 1 extra stromingspomp, want alleen de opveor is echt veels te weinig.
 
Dat mengen van het zout kan ook met een grote lepel.. gewoon lekker roeren :biggrin: helemaal bij een nano bak
 
Dat mengen van het zout kan ook met een grote lepel.. gewoon lekker roeren :biggrin: helemaal bij een nano bak

Jij liever dan ik.
Ik doe het water eerst in een bak (17 liter, kheb ook een sera 130), breng het op temp met stroming (tunze 6025) en doe dan om het kwartier er wat zout bij. Laat dat een dagje draaien en ga dan pas verversen. Ik zie mezelf geen 24 uur met een lepeltje roeren..
Liever een (lawaaiige) tunze er in. 'k had 'm eerst in de bak, maar vond 'm te veel kabaal maken. Maar voor aanmaakwater issie prima ;)
 
Bovenaan