Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bakki’s Bak

Goede ICP of niet, de poliepen staan er lekker dik bij.
 

Bijlagen

  • IMG_7485.jpeg
    IMG_7485.jpeg
    118,4 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7494.jpeg
    IMG_7494.jpeg
    120,8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7493.jpeg
    IMG_7493.jpeg
    89,1 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7499.jpeg
    IMG_7499.jpeg
    89,4 KB · Weergaven: 29
Kleine update van aquarium.

Ik ben langzaam de overstap van all for reef naar kalkwasser + tropic marin traces aan het maken.

Blijf wat last houden van cyano. Heb weer cyanoclean van korallenzucht gehaald, dat heeft me in verleden geholpen.

Verder gaat het ok, acros beginnen aan de voet te groeien. Langzaam, maar ze gaan in ieder geval niet dood!
 

Bijlagen

  • IMG_7599.jpeg
    IMG_7599.jpeg
    158,5 KB · Weergaven: 61
Weer eens een klein update.

Fosfaat is te hoog geworden door issues met doseer apparaat. Het ligt nu rond de 0,20 ppm een tijdje. Ben het weer langzaam naar beneden aan het halen. Tot mn verbazing geen sterfte van koralen gehad, zelfs de acros niet.

Daarnaast een purple tang in de bak geplaatst die het goed doet. Qua koralen 2 fungies gehaald die mn diamond goby graag pest met zand.
 

Bijlagen

  • IMG_8069.jpeg
    IMG_8069.jpeg
    263,5 KB · Weergaven: 50
Update time!

Gegeven mn dosing issues wat leidde tot instabiliteit in alk, nitraat en fosfaat had ik besloten om mn jebao doseerpomp te vervangen met de GHL stand alone 2.1 doser. Wat een kreng om te installeren! 4 uur bezig geweest om deze aan de app te kopellen. Maar nu die eenmaal staat geen spijt. Duidelijk goede kwaliteit in termen van precision en reliability.

Komt me deze maand wat cash tegemoet dus ik heb besloten voor een light upgrade. Ik heb nu 2x hydra 52, 1x hydra 32 en 2 t5 balken hangen. De hydra 32 in het midden hangt direct boven mn acro en wil ik vervangen met een upgrade. Ik twijfelde tussen de radion xr30 pro g5/g6 of de ATI straton. Ik denk dat ik voor de straton ga gegeven de betere spread en ik de shadows het minste vind aan de hydras. Mn enige zorg is het gewicht van deze lampen.

En als laatste natuurlijk fotos. Ik draai mn bak in een relatief wit spectrum. Dat vind ik natuurlijker uitzien dan het blauwe. Aan het einde van de dag is er een moment met alleen de t5s. Dan komen kleuren naar voren die ik helaas normaal niet zie.
 

Bijlagen

  • IMG_8304.jpeg
    IMG_8304.jpeg
    126 KB · Weergaven: 57
  • IMG_8303.jpeg
    IMG_8303.jpeg
    132,2 KB · Weergaven: 57
  • IMG_8300.jpeg
    IMG_8300.jpeg
    119,3 KB · Weergaven: 57
Ik heb mn meeste acros bij leonardos reef besteld. Mooie stekken, goed verstuurd en gezond waardoor ze tegen een stootje kunnen. Erg tevreden mee!
 
  • Like
Reactions: MvB
Ik heb de ATI straton Pro tweedehands gekocht voor mn aquarium. Als ik eerlijk ben een beetje mixed:
+ zeer veel licht, geen twijfel dat ik qua par voorzien ben.
+ zeer gespreid licht (gaat richting t5)
- subjectief, maar ik ben geen fan van het spectrum van het wit licht. Het is meer geel groenig.
- als ik fotos probeer te maken flikkert het licht zoals als je vroeger een pc beeldscherm filmde. Zal iets met de frequentie van de diodes te maken hebben, misschien is die van mij ‘stuk’.

Verder gaat het ok met aquarium. Nitraat /fosfaat weer waar ik het wil hebben (3ppm/0,03ppm). Toevallig net een ICP gedaan, meeste waardes waren ok. Een aantal van de metalen zoals ijzer, vanadium, cobalt en nikkel waren laag, maar dat waren ze de vorige keer ook. Ik denk dat het refugium het deels verbruikt. Ik maak me niet teveel zorgen gezien ik wel trace elements dose. Blijf wel last houden van cyano. Blijf het manueel verwijderen in de hoop dat het uiteindelijk weg gaat.
 

Bijlagen

  • IMG_8615.jpeg
    IMG_8615.jpeg
    97,6 KB · Weergaven: 41
Eindelijk een pomp set up gevonden waarmee het zand enigszins blijft liggen :).
 

Bijlagen

  • IMG_8665.jpeg
    IMG_8665.jpeg
    137,9 KB · Weergaven: 48
Even in m'n pauze met een koffie & wat zware shagg je dagboek doorgebladerd. Een leuke bak heb je hoor! Ook de scape erg leuk zo
 
Even terugkomend op vorige berichten in je dagboek, welke vitaminen c gebruik je of heb je gebruikt toen?
 
Even terugkomend op vorige berichten in je dagboek, welke vitaminen c gebruik je of heb je gebruikt toen?
Ik heb het gebruikt, maar in mijn tank zag ik eerlijk gezegd geen verschil. Vitamine c is een zuur en mn pH is al wat aan de lage kant dus ben er daarom niet mee verder gegaan. M’n zoa’s zien er verder prima uit.

Het is makkelijk verkrijgbaar als calciumascorbaat en magnesiumascorbaat. Ik weet niet of dat een verschil maakt. Ik heb het in ieder geval in poeder vorm gekocht ipv pil gezien daar minder vulling in zit.
 
Bovenaan