Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ati essentials pro

wijenberg

Senior Forumlid
Beste leden,

nu ik al een tijdje aan het dubben ben over welke methode ik mijn bak wil onderhouden kwam ik van ATI de vloeistoffen tegen welke werkt met 2 flessen waar alle benodigde supplementen in zitten.
Dosering werkt met 2 testen kh en ca gebruik.
Dit lijkt me zeer weinig werk en ideaal om te doen.
Daar er nog twijfels bestaan hoop ik dat iemand dit gebruikt en zijn ervaringen wilt delen.

Alvast dank.
 
Ik gebruik het sinds december naar volle tevredenheid.
Met een bak vol steenkoralen en een water volume van 240 liter verbruik ik rond de 20mL van beide flessen per dag en doe dus 100 dagen met 1 set.
De bak heeft in tijden niet zo stabiel gedraaid, komende van Balling light. Alle koralen hebben het super naar hun zin en groeien hard. Sinds december heb ik ook geen waterwissel meer gedaan. ICP-Lab testen laten de afgelopen tijd almaar betere resultaten zien.

ATI essentials pro is vergelijkbaar met Triton, maar dan in de helft van de flessen en iets minder geconcentreerd. Heb hier op het forum ooit eens uitgerekend dat ATI EP ruim 40% goedkoper is dan Triton.

Van Triton is een veel gehoorde klacht dat de dosering van de verschillende flessen toch flink uit elkaar kan gaan lopen. Hier heb ik met ATI EP in ieder geval geen last van. Magnesium blijft strak rond de 1400. De twee flessen schelen tienden milliliter per dag in dosering. Over de tijd schommelt dit wat (ook tienden mL).

En dit alles behoefd dan ook nog eens minimale moeite van de gebruiker en dat (in mijn geval) voor maar een tientje per maand.
Helemaal top dus, ik kan echt niks negatiefs verzinnen.

Maar goed ik ben maar 1 gebruiker, dus dit kan toeval zijn. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
 
Laatst bewerkt:
Hey Erbe,

Gebruik je dan ook de ati sporenelementen om te finetunen? Of enkel de 2 flessen.
 
Nee eens, maar er schijnt voor het precieze finetunen wel mogelijk te zijn om dit te gebruiken. Vandaar mijn vraag.

Btw wel jammer dat er relatief weinig informatie vanuit hobbyisten te vinden is.
 
Hey Erbe,

Gebruik je dan ook de ati sporenelementen om te finetunen? Of enkel de 2 flessen.

Ik doe iedere 3 maanden een ATI ICP-OES test. Indien nodig stuur ik dan enkele losse elementen bij, met de flesjes van ATI.

Dit deed ik dit ook al zo voordat ik met ATI EP begon. Dan hoefde ik namelijk domweg alleen maar het aanbevolen doseervoorschrift vanuit de lab test over te nemen. Daarmee elimineerde ik de kans op rekenfouten, want met sommige potjes maakt een klein beetje snel heel veel uit.

Sinds ik op EP over ben merk ik dat ik steeds minder hoef te tunen.


Btw wel jammer dat er relatief weinig informatie vanuit hobbyisten te vinden is.

Mee eens. Uiteindelijk kwam ik er achter dat de gewone ATI essentials een flinke fanbase in de UK hebben en waren daar dus ook meteen al wel wat overstappers. Via google destijds wat fora aldaar afgestruind....

Ik ben ook verder nog niemand tegengekomen die het gebruikt, dus vandaar ook nog steeds mijn interesse naar ervaringen van anderen.
 
Aah, dat maakt een hoop duidelijk. Waar nodig is voeg je gericht toe.

Gezien dat er wel winkels in Nederland zijn die dit verkopen, ga ik ervan uit dat er toch meerdere gebruikers van dit product moeten zijn. Hoop dat er meer bekend over wordt. Vind het wel een heel interessant iets namelijk. En lekker makkelijk. 😁
 
Ik gebruik ook al een tijdje de ATI Pro en zeer tevreden van.
ATI testen zijn bijna perfect te noemen tussen 96% en 99%

Volgens ATI test vul ik spoorelementen wekelijks bij met daar eigen mixjes van, Strontium-Boor-Fluor-Iodine-Molybdeen-Mangaan.
Enkel Barium-Vanadium en soms Lithium is van ATI.

Ben al aan 2de set bezig.

32ml dagelijks.

Wat ik wel doe als Kh-Ca-Mg zou afwijken is deze niet op target brengen met de Pro maar deze met losse eigen mix de Kh of Ca of de Mg op target brengen.

De dosering verhoog ik dan met 1 of 2mml per dag en kijk verder of deze mooi stabiel verder blijft lopen.

Vind de ATI Pro zeer makkelijk, Triton was ik niet zo tevreden van, had ik meer pieken en dalen.
 
Hoi,

Dank voor je delen van info.
Nu heb ik er een paar vragen bij.
Je zegt de sporen aan te vullen welke Volgens mij al erin zouden zijn verwerkt en wijken die dan veel af?
Waarom zou je het niet aanvullen met de ATI pro oplossing Als er een te lage kh of ca ontstaat?
Lijkt mij als het aanvult tot de target dat je dan de sporen die erin zitten ook gelijk aanvult tot gewenst niveau.

Graag hoor ik je antwoord.




Ik gebruik ook al een tijdje de ATI Pro en zeer tevreden van.
ATI testen zijn bijna perfect te noemen tussen 96% en 99%

Volgens ATI test vul ik spoorelementen wekelijks bij met daar eigen mixjes van, Strontium-Boor-Fluor-Iodine-Molybdeen-Mangaan.
Enkel Barium-Vanadium en soms Lithium is van ATI.

Ben al aan 2de set bezig.

32ml dagelijks.

Wat ik wel doe als Kh-Ca-Mg zou afwijken is deze niet op target brengen met de Pro maar deze met losse eigen mix de Kh of Ca of de Mg op target brengen.

De dosering verhoog ik dan met 1 of 2mml per dag en kijk verder of deze mooi stabiel verder blijft lopen.

Vind de ATI Pro zeer makkelijk, Triton was ik niet zo tevreden van, had ik meer pieken en dalen.
 
Eerst deed ik een tekort in Kh of Ca met de ATI Pro, maar dat vond ik te omslachtig-niet juist genoeg en de sporen vertoonde nog afwijking, dus moest ik dan alsnog aanvullen-bijdoseren!
En met op die manier aan te vullen schoot ik soms er voorbij, dan weer verlagen enz................

Daarom daarna gedaan zoals ik vermelde en vond dit praktischer-makkelijker.

Ja afwijkende sporen, dat gaat natuurlijk bij elke bak anders zijn, daar is moeilijk aan pasklaar antwoord op te geven, maar zoals ik al eerder zei welke sporen ik wekelijks bijdoseer.
Kan zijn dat bij jouw bak helemaal anders uitdraait.
+ Welke sporen je dient bij te doseren weet je enkel na een ATI test, uitgezonderd Kalium en Iodine, die hobby testjes waren correct bij mij.

Bv Mijne bak Vreet Barium, raar maar waar!
Anderen hebben dan weer teveel Barium.
 
Daar is mijn vraag mee beantwoord want ik dacht al dat het per bak moest verschillen kwa verbruik van de sporen.
Eigenlijk krijg je dan ook een medicijn kast vol met flesjes om aan te vullen.
Een regelmatige ATI test is dus wel belangrijk omdat als je een half jaar zou wachten waardes schrikbarend zouden zakken.



Eerst deed ik een tekort in Kh of Ca met de ATI Pro, maar dat vond ik te omslachtig-niet juist genoeg en de sporen vertoonde nog afwijking, dus moest ik dan alsnog aanvullen-bijdoseren!
En met op die manier aan te vullen schoot ik soms er voorbij, dan weer verlagen enz................

Daarom daarna gedaan zoals ik vermelde en vond dit praktischer-makkelijker.

Ja afwijkende sporen, dat gaat natuurlijk bij elke bak anders zijn, daar is moeilijk aan pasklaar antwoord op te geven, maar zoals ik al eerder zei welke sporen ik wekelijks bijdoseer.
Kan zijn dat bij jouw bak helemaal anders uitdraait.
+ Welke sporen je dient bij te doseren weet je enkel na een ATI test, uitgezonderd Kalium en Iodine, die hobby testjes waren correct bij mij.

Bv Mijne bak Vreet Barium, raar maar waar!
Anderen hebben dan weer teveel Barium.
 
Eens je een ATI test gedaan hebt weet je wel al veel van extra sporen verbruik en kan je daarin op inspelen.

Een opvolgtest geeft dan meer marge om te finetunen.

Maar niemand zegt dat het zo moet, weet er die maar jaarlijks of zelfs langer een ICP test doen.
 
Nog aanvullingen op het gebruik van de ati essentials? Ben benieuwd wat mensen hun ervaringen zijn.
 
Ik ga er mee draaien mijn lfs draait er zelf ook sinds kort mee en zegt dat ie minder gebruikt dan triton en dat zijn eigen bak er een stuk beter op is geworden als je een wierenfilter hebt moet je wel ijzer toevoegen zelf start ik er over 2 weken mee kben mn bak nu aant vullen en hoop morgen mn stenen erin te doen
 
Ik ben benieuwd. Ik ga er zelf over ongeveer 1,5 week ook mee beginnen. Mijn lfs gebruikt het zelf ook en geeft dezelfde redenen als jij zegt. We gaan het zien. 👍🏻
 
Dat is helemaal juist. Zie nu dat je ook uit Flevoland komt.
Ik moet er als kanttekening wel bijleggen dat ik ook nog met 2 andere winkels in zuid Holland gebeld heb. Deze verkopen het namelijk op internet. Toen wist ik nog niet dat Thomas het gebruikt.
 
Ja uit urk kom ik maandag zei ie dat ik beter op ati kan gaan draaien Kzou maandag al een doos triton gekocht hebben misschien heeft ie de flessen ati vanmiddag al voor me
 
Hij zou ze volgens mij wel van de week binnen krijgen. Alleen ik heb gezegd dat ik ze pas begin augustus nodig heb, dan heb ik vakantie en de tijd om alles goed te doen.
 
Bovenaan