Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

artemia kweken in je sump

sera 130l

ZeewaterForum lid
Ik heb een Extra gafzak in mn sump gehangen.hier heb ik een lepeltje artemia eitjes in gedaan en een dag later zwemmen de meeste artemia al lkkr rond klaar voor het voeren dit werkt echt super en geen.extra toebehoren nodig
 
En hoe scheidt je dan de eierschalen en de naupliën?
 
welk invloed heeft dit op je waterwaardes?
 
Zoek maar eens op internet, het wegbleken van de cyste om het eigenlijke eitje met chloor/bleekwater is een bekende methode. Overigens kun je ook reeds 'gebleekte' eitjes kopen.
 
Ik zou het niet doen in verband met bacteriën. Artemia's zijn best vies. Ik spoel ze altijd eerst onder de kraan af (beter nog: 5 minuten, maar daar heb ik het geduld niet voor). Wat ik wel heb gedaan is artemia's uit laten komen in een flesje in de sump.

Als je eerst zelf de cyste verwijderd met bleekwater is meteen het bacterie probleem opgelost.
 
niet dus, de ontschaalde veitjes komen uit dus bij lange na zijn bacteriën niet dood.

De bacteriën zitten aan de buitenkant van de cyste en 'bleek' je er mee af samen met de cyste. Als je niet op tijd de eitjes uit het bleek haalt en deze spoelt om het bleek te neutralizeren zal ook de eigenlijke eierschaal doorgebleekt worden en sterven de eitjes inderdaad af. De bacteriën zelf hebben echter geen beschermende cyste en zullen dus wel gedood worden (in ieder geval 99,99%) omdat die dus lang genoeg in contact komen met het bleekmiddel.
 
;) jaja lappie .... je moet wel eerst even kijken tegen wie je het opneemt ;)

Chloor doodt nu eenmaal bacteriën, zelfs Vim doet dat ..99,9% van alle huishoudbacteriën .... weet je nog ?... van vroeger?;)
 
Ik sou dat niet doen.

Ik hebt een setje van JBl, en dat gaat reuse goet.
 
;) jaja lappie .... je moet wel eerst even kijken tegen wie je het opneemt ;)

Chloor doodt nu eenmaal bacteriën, zelfs Vim doet dat ..99,9% van alle huishoudbacteriën .... weet je nog ?... van vroeger?;)

bij de hand opgemerkt, het dood de artemia niet dus in geen geval het leeuwendeel van de bacteriën, stof tot nadenken?

maak de cultuur maar aan en ruik en kijk naar 2 dagen weer dan weet je zelf het antwoord. theorie en praktijk gaan niet altijd volgens de boeken.
 
bij de hand opgemerkt, het dood de artemia niet dus in geen geval het leeuwendeel van de bacteriën, stof tot nadenken?

maak de cultuur maar aan en ruik en kijk naar 2 dagen weer dan weet je zelf het antwoord. theorie en praktijk gaan niet altijd volgens de boeken.


Niet om de wijsneus uit te hangen, maar ik heb hele goede ervaringen met het verwijderen van de cystes m.b.v. chloor (eitjes komen beter en sneller uit). Daarnaast zeker ook met het bacterie vrij/arm houden van de artemia als ik ze daarna wil opkweken en/of wat langer wil bewaren. Overigens is er genoeg informatie op internet te vinden waaruit blijkt dat het gebruik van chloor zorgt voor sterilisatie van de eitjes, (o.a. http://www.fao.org/docrep/003/w3732e/w3732e0n.htm paragraaf 4.2.2). Het bacterie probleem waar jij over spreekt herken ik wel want als je begint met sterile eitjes maar deze in oud zeewater uit laat komen in een niet gesteriliseerde 'breeder' dan begin je niet bacterie vrij. Die les heb ik bij mijn opkweek pogingen (pitvissen) ook moeten leren.
 
Niet om de wijsneus uit te hangen, maar ik heb hele goede ervaringen met het verwijderen van de cystes m.b.v. chloor (eitjes komen beter en sneller uit). Daarnaast zeker ook met het bacterie vrij/arm houden van de artemia als ik ze daarna wil opkweken en/of wat langer wil bewaren. Overigens is er genoeg informatie op internet te vinden waaruit blijkt dat het gebruik van chloor zorgt voor sterilisatie van de eitjes, (o.a. http://www.fao.org/docrep/003/w3732e/w3732e0n.htm paragraaf 4.2.2). Het bacterie probleem waar jij over spreekt herken ik wel want als je begint met sterile eitjes maar deze in oud zeewater uit laat komen in een niet gesteriliseerde 'breeder' dan begin je niet bacterie vrij. Die les heb ik bij mijn opkweek pogingen (pitvissen) ook moeten leren.
zelf zeer veel gekweekt, een aap leren vlooien hoeft niet, zeker niet iemand met een chemie achtergrond
 
is het niet makkelijker om een zakje artemia in je sump te doen,beetje levende steen toevoegen, hier wat verlichting op en that's it.... ze zullen wel kweken ... ??
 
Bovenaan