Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Systems Reef Crystal Zout

wouterr

ZeewaterForum gebruiker
Snelle vraag.. Ik ben nu lekker zelf in de weer met grote tonnen water. 1 voor Osmose en 1 voor aangemaakt zeewater. Als zout gebruik ik de Aquarium Systems Reef Crystal. Rode emmers.. In de grote watertonnen zitten ook thermostaten en luchtpompen. Nu ben ik hier een maand (zeer tevreden) mee bezig en merk het volgende.

De osmose ton blijft mooi schoon. De Zeewater ton (Osmose water + Reef Crystalzout) heeft een soort bruine poeder op de bodem. Het lijkt op een soort hele fijne houtvezel, maar het is zo fijn dat je het ook niet kan pakken. Afzuigen van de bodem kan uiteraard wel. Maar is dit normaal? Ik dacht eerst dat er iets niet goed opgelost was in het zoutwater. Maar blijkbaar komt dit wel uit het zout aangezien de osmose ton dit niet heeft.
 
Hier hetzelfde met reef crystals (dus lift even mee) onderaan krijg ik ook een bruine harde aanslag… lijkt na een jaar weinig invloed te hebben hier
 
Ik merk dit ook met bepaalde zouten.

Ik gebruik zelf Tropic Marin waar ik weinig tot geen aanslag krijg, en heb elders Colombo waar ik wel overwegend veel aanslag en rotzooi zie (overigens zie ik met het blote oog vervuiling in de emmers van Colombo.)

Desalniettemin lijkt het weinig invloed te hebben op een normaal mixed reef huiskamer aquarium. Ik maak de ton met Colombo zout wel vaker schoon. Ik vind het niet fijn dat ik potentieel rotzooi meemeng in het water.

Colombo en Tropic Marin zijn de redelijk uiterste.

Ik gebruik dus Tropic Marin want zonder het te onderbouwen lijkt het me "beter" om die residu niet te hebben.
 
Ik gebruik dit zout (AS ReefCrystals) al sinds 2002.
Heel fijn zout om mee te werken.
Nog nooit een aanslag of neerslag gehad.

Ik breng eerst mijn water op temperatuur (water koker). Iets hoger dan de bak, want oplossen van zout onttrekt warmte aan het water.

Met een 38 Watt opvoerpomp water stevig in beweging brengen. Zout naar behoefte toevoegen. Na circa 15~20 minuten is het helder.
Zoutgehalte controleren.
Waterwissel uitvoeren.

Klaar.

Met dit zout durf ik tot 80% waterwissel rücksichtslos uit te voeren.

Ik heb met dit zout een kleine tien jaar op rij wekelijks 60 liter op 600 liter systeem ververst.
Nadat de kinderen en studie meer tijd opslokten werden de ww minder frequent. Maar ik gebruik het nog steeds👍🏻
 
Die waterkoker tip is goed, maar er zijn zouten die in de handleiding vermelden dat je het koud moet mengen.
Of dat echt belangrijk is weet ik niet.
 
Ik breng eerst mijn water op temperatuur (water koker). Iets hoger dan de bak, want oplossen van zout onttrekt warmte aan het water.

Zijn die waterkokers niet van aluminium? En zo ja, dan komt dat toch in je waterkolom..
 
Ik gebruik dit zout (AS ReefCrystals) al sinds 2002.
Heel fijn zout om mee te werken.
Nog nooit een aanslag of neerslag gehad.

Ik breng eerst mijn water op temperatuur (water koker). Iets hoger dan de bak, want oplossen van zout onttrekt warmte aan het water.

Met een 38 Watt opvoerpomp water stevig in beweging brengen. Zout naar behoefte toevoegen. Na circa 15~20 minuten is het helder.
Zoutgehalte controleren.
Waterwissel uitvoeren.

Klaar.

Met dit zout durf ik tot 80% waterwissel rücksichtslos uit te voeren.

Ik heb met dit zout een kleine tien jaar op rij wekelijks 60 liter op 600 liter systeem ververst.
Nadat de kinderen en studie meer tijd opslokten werden de ww minder frequent. Maar ik gebruik het nog steeds👍🏻
Gelijk doe ik dat met tropic marin pro maar even sneller ton met 60 liter osmose zout erbij 10 min met 3000 lt pomp draaien , dan de de slang in de sump en hoppa klaar is Kees .
Laat dit in de sump tot de verwarming op peil is en de opvoer aan .
Met andere zouten is het oplos vermogen minder , met Tropic marin in 5 min helder geen residu .iets duurder dan de rest maar stukken sneller de dieren zijn altijd happy met een verversing staan dan vol open !
 
Zijn die waterkokers niet van aluminium? En zo ja, dan komt dat toch in je waterkolom..
Goede vraag!
Het zou kunnen, denk ik.
Ik ben meteen gaan kijken naar die van mij.
Het is een Braun met binnen op de bodem een metalenplaat en die lijkt op rvs maar ik ben er niet zeker van.
 
Ik zal morgen eens een foto maken. Heb dus 2 tonnen staan van circa 125 liter. Beide continue op 25 graden. En beide met flinke bruisstenen. Het zout lost goed op en het zoute water uit de ton is glashelder. Maar op de bodem liggen kleine hoopjes van een soort lichtbruin poeder. Eerst dacht ik.. huh.. zit er nou zand in? Maar het is een soort superfijne stof wat je ook niet kan pakken met je vingers. En dat komt blijkbaar uit het opgeloste zout van Reef Crystal. Als dit zo blijft ga ik eens zout van instant ocean proberen. Ik houd jullie op de hoogte!
 
Goede vraag!
Het zou kunnen, denk ik.
Ik ben meteen gaan kijken naar die van mij.
Het is een Braun met binnen op de bodem een metalenplaat en die lijkt op rvs maar ik ben er niet zeker van.

Nee hier net zo, normaal test ik dat met een magneet maar RVS en Aluminium zijn beide niet magnetisch.. 🤷🏼‍♂️
 
draai hier ook al een aantal jaren op reef crystals en ben altijd erg tevreden over het resultaat. Ik mix mijn water altijd met een heater en een pomp gedurende 24 uur, merk dat dan het water kraakhelder is en de saliniteit precies klopt (ik weeg het zout af en doe dit in de emmer en vul dan aan tot de hoeveelheid water wat ik wil maken met osmosewater) als ik een kleine hoeveelheid snel maak klopt soms de saliniteit in de eerste plaats niet helemaal. scheelt niet gek veel maar het viel me wel op.

apart daarvan wel eens ervaren dat er een beetje bruine aanslag op de emmers komt te zitten maar of dit nou echt een probleem is, lijkt mij sterk.
 
Hierbij een duidelijke foto waarom het bruine laagje te zien is op de bodem. Woel je met je hand door de ton dan dwarrelt het weer even weg. Maar 10 minuten later ligt er weer een laagje op de bodem. Afzuigen kan uiteraard wel.


IMG_9094.JPG IMG_9093.JPG
 
Hierbij een duidelijke foto waarom het bruine laagje te zien is op de bodem. Woel je met je hand door de ton dan dwarrelt het weer even weg. Maar 10 minuten later ligt er weer een laagje op de bodem. Afzuigen kan uiteraard wel.


Bekijk bijlage 607264 Bekijk bijlage 607265
Het kan zijn dat dit krijgt doordat de boel gaat beluchten in plaats van mengen met een pomp.
Als je al het zout in een keer erin doet dan is het water niet genoeg in beweging om het zout snel op te lossen en je krijgt neerslag.
En misschien met beluchten jaag je ook CO2 weg uit het water en dat belemmert een beetje het oplossen van het zout.
Als ik jou was zou ik proberen het zout te mengen met een pomp van 1000 tot 2000 liter per uur. Het osmosewater moet dus al in beweging zijn voordat je het zout erin doet.
Zout kun je dan ook geleidelijk erin laten, niet in één keer maar in 15 - 30 seconden.
Dan moet het gewoon goed gaan volgens mij.
 
Het ene zout lost wat makkelijker op dan het andere. Dat lezen we wel vaker hier op het forum.
Zouten die een 'natuurlijke oorsprong' hebben (RedSea?) hebben als bijkomend probleem dat sommige verbindingen niet meer oplossen (iig niet bij een pH van 8) en dus altijd voor een neerslag zorgen (Calciumcarbonaat, magnesiumcarbonaat biiv.) en dus altijd separaat (fabrieksaf) hierop moeten worden aangevuld met CaCl2 en NaHCO3 (en nog wat meer van dees en gene).

Volledig kunstmatige zouten zouden, in theorie, geen neerslag mogen achterlaten.
Maar ik weet uit ervaring dat 'inferieure' kwaliteiten CaCl2 (en MgCl2) onzuiverheden bevatten die ook een bruine neerslag veroorzaken.
Wanneer een dergelijk zout onderdeel uitmaakt van het mengsel bekom je dus ook een neerslag in je mengvat.

Verder de algemene werkwijze om tot een goed opgelost zout te komen:
1. Water op temperatuur brengen, liever iets warmer dan de bak ik (ik mik op 30 graden t.o.v. 25 in de bak);
2. Water sterk rondpompen (bijv. een 2.000 liter op een volume van 100 liter);
3. Zout er in strooien zodat het gelijkmatig rondwervelt en oplost in het water (dus niet alles in 1x er in 'gooien');
4. Geduld hebben totdat je de bodem van de ton/het vat weer helder in beeld hebt;
5. Zoutgehalte (promillage) controlleren, eventueel corrigeren;
6. En wisselen.

Een verwarmingselement in het aanmaakvat vind ik NIET wenselijk i.v.m. kalkafzetting (= verlies van Ca en KH en efficientie van warmteoverdracht (hoe miniem dit ook mag zijn)).
 
Bovenaan