Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies gevraagd

devince1970

ZeewaterForum lid
Ben me aan het oriënteren voor een goede afschuimer voor mijn Redsea Reefer 200XL.
Al een en ander gelezen maar de reviews op internet zijn erg wisselend. Ik zat te denken een keuze te maken uit drie modellen:
Nyos Quantum 160 EU, Deltec 600i of een redsea 300 / 600. Hoor graag van jullie wat tips. (Deltec heeft regelbare pomp) is dat een must?
 
Er staat een redsea 300 te koop op facebook.

1594811F-D185-4292-8CF8-93A0C659CD5E.png
 
Ik heb zelf een redsea en ben hier heel tevreden over.

De regelbare pomp of dit nodig is ikzelf vind van niet maar dit is smaak en goesting.
Is in mijn ogen enkel iets extra dat kapot kan gaan.
 
Over het algemeen zijn de regelbare pompen toch heel wat stiller. En je afschuimer is iets nauwkeuriger in te regelen.
 
ik heb een nyos 160, en heb een deltec1456 gehad, maar de 600i is een nieuwere en flink veranderd, de red sea heb ik geen ervaring mee.
De nyos 160 is overigens véél stiller dan mn deltec 1456 was, ondanks de AC motor, in plaats van de regelbare dc motor van de deltec.
Dat komt voornamelijk omdat je bij geen van beiden de motor hoort. Maar het ruisen van het schuim zelf, was bij de hoekige deltec veel meer hoorbaar dan bij mn nyos.

De bouwkwaliteit (dikte materiaal, constructie) van de nyos is beter dan van de deltec, waar ik tot twee keer toe de regelknop van heb gebroken, en het plexiglas is veel dunner.
Maar de deltec was wel véél makkelijker schoon te maken. Bij de deltec, heb ik binnen de minuut de pomp eruit, en de rotor uit de pomp, zonder enig gereedschap. Bij de nyos moet je voor hetzelfde 9 schroeven losmaken.
Waar ik me ook aan erger bij de nyos, dat je de 'riser tube' niet kan schoonmaken, en als je te laat bent met schoonmaken, het asje van de pomp vast kan gaan zitten. En die zijn duur.
Geen van beiden perfect dus, maar ik heb dus alsnog de deltec vervangen voor de nyos, vanwege de stillere werking, en de betrouwbaarheid. Schoongemaakt, kan ik het ding voor maanden laten draaien, en alleen de kop schoonmaken, waarbij bij de deltec toch enige willekeur was. Een slakje en de pomp moet uit elkaar, en het gaatje in de venturi is zo klein, dat ik daar twee reserve van had liggen, zodat ik die 's ochtends voor het werk nog kon wisselen als hij weer eens verstopt was.

Maar de 600i is een nieuwer model, ik weet niet wat ze verbeterd hebben aan die punten.

Ik zou zelf de Tunze DOC Skimmer 9410 DC wel eens willen proberen, ik vraag me af wat de kwaliteit ervan is, en of het bakje snel volraakt, maar de reviews zijn lovend, en eigenlijk heb ik nog nooit problemen gehad met spullen van tunze. Maar het ding is zo anders dan alle andere afschuimers, dus ik durfde het toch niet aan.
 
Bovenaan