Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

3 x sera 130 van Michael uit Rotterdam

Ja, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. De poetsgoby heeft eigenlijk het meeste last (en ik had later gekeken bij de 'overgebleven grondels' in de winkel en die waren ook besmet. Ik heb gelijktijdig ook gele naaldjes gekocht. Overigens denk ik dat het altijd in mijn aquarium aanwezig is, maar dat ze er normaliter geen last van hebben.

Ik hou het in de gaten en dank voor de tip!

Hoi, als je veel last van stip hebt zou ik eens nadenken of dat is gekomen na het inzetten van de poetsgrondel. En als dat het geval is ligt daar wellicht ook de oplossing (poetsgrondel terug naar de winkel of zo).

Ik heb ook een keer stip gehad en dat had ook met een poetsgrondel te maken kreeg ik de indruk. Die had het als eerste en had ook veruit (ruim een maand of zo) het langste last van. In een wat kleinere bak kan zo'n klein visje dan alles makkelijk aan blijven steken.


Groetjes en succes met je kleine naaldjes!
Paul.
 
Even een snelle update. De tien naaldjes hebben het niet gered. Ik had gaatjes gemaakt in het opvangbakje om stroming te houden en voldoende schoon water toe te voegen, maar de kleine naaldjes raakten verstrikt in de gaatjes. Het is onduidelijk of ze eerst slecht worden en dan verstrikt raken of andersom). Ik heb ideeën voor een volgend keer om dit effect te voorkomen. Er lagen ook dode visjes op de bodem overigens. Die stip in de bak maakt het er niet beter op, uiteraard. Slechte start waardoor het vrijwel niet goed kán gaan.
Overigens had pa drie dagen nadat hij terug in de bak bij vrouwlief was weer nieuwe eitjes. Die waren twee dagen later weg.

Stip blijft een probleem. Ik ben maar eens gestopt met medicijnen, goed water ververst (deed ik toch wel) en actieve kool toegevoegd. De temperatuur verhoogd naar 27 C en langzaamaan zoutwaarde verlaagd. Nu ongeveer 1019.
Nadat de twee gele naaldjes dood gingen (waarvan één in met zijn snuit in een pompje vast had gezeten en één door andere werd weggepest) geen uitval meer gehad, behalve dat de poetsgoby ineens nergens meer te vinden was. Ik maak me zorgen over de twee overgebleven gele naalden.

Het goede nieuws is dat iedereen eigenlijk best goed eet. De groene naalden eten inmiddels allemaal diepvriesmysis en die gaan eigenlijk allemaal erg goed.

Sinds een paar weken heb ik mijn ledverlichting in de wierenbak naar 50% gezet. Daar groeit het wier veel beter van! Het veertjeswier is bijna allemaal weg overigens.

Tot slot: in bak 2 zijn naast de cauderni's ook de geelkop kaakvisjes weer eens zwanger. Ik denk voor de achtste keer ofzo. Ik heb niet de indruk dat het gaat lukken om de larven daarvan op te kweken. Hoewel ik wel een brachionuskweek heb tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
De witte vlekken/bolletjes gaan maar niet weg.
Na een kuur Stop Parasites van Salivert en een kuur Halt Parasites van Easy Life zonder resultaat de temperatuur omhoog gedaan, zoutgehalte naar 1.019, vitamines en knoflook over het voer....

Ze eten allemaal nog goed, leggen zelfs eitjes maar de stippen worden steeds erger. Pas las ik iets over lymphosystis. Iemand ervaring mee?
 

Bijlagen

  • P5050674.jpg
    P5050674.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 23
Dit is Droopy, uit bak 5, één van de naalden. Hij is niet zo handig met eten en hij hapt steeds mis, waardoor soortgenoten zijn voer voor zijn neus wegeten. Ik vang hem iedere dag om hem in een apart, op het grote aquarium aangesloten aquariumpje, eten te geven. Dat werkt al een tijdje. Hij knapt er in ieder geval van op.
Hij heeft als enige last van huidschilfers.

Afbeelding6.jpg
 

Bijlagen

  • Afbeelding9.jpg
    Afbeelding9.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 22
uitsteeekenduitsteeekend heel gaaf hoe jij met je hobby bezig bent ,heb met veel plezier je dagboek doorgelezen , gr jaap
 
Update bak 5 (bak 3 en 4 bestaan niet meer, voor de volledigheid)

Afbeelding2.jpg

Bijna geen stip meer. Ik ga langzaam de temperatuur verlagen en het zoutgehalte opvoeren. De groene wieren tieren welig met het nieuwe licht. Waterkwaliteit is veel beter nu de wieren harder groeien volgens mij, vandaar dat de vissen het ook beter doen.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige bakken en prachtige foto's! Gaaf om te zien wat er met zo'n Sera Nano kan! Heb je de T5 of de nieuwe LED-versie?
 
Erg leuk om uw dagboek te lezen!

De zeepaardjes zijn zo gave dieren, jammer dat ze moeilijk te houden zijn...


Ik ben pas net begonnen met zeewater, van zo'n dagboek als die van u kan ik veel leren:)
Ga zo door zou ik zeggen, ik blijf u volgen!

Gr. Robbin
 
Bak 5 (geen Sera) heeft LED, de Sera's zijn (nog) TL-letjes. Voor de herrie zou ik wel led in die bakken willen hebben. In mijn grote aquarium is LED wat mij betreft geen onverdeeld succes voor zeewieren. Het groeide onder tl veel beter!



Prachtige bakken en prachtige foto's! Gaaf om te zien wat er met zo'n Sera Nano kan! Heb je de T5 of de nieuwe LED-versie?
 
Leuk en dank voor de complimenten.

Gelukkig is er heeeeel veel naast zeepaardjes wat net zo leuk is.
Zeepaardjes zijn goedbeschouwd inderdaad niet te doen. Die grote groene naalden is eigenlijk op het randje. Een kwart van de dieren die ik heb gekocht krijg ik niet goed aan het eten.

Erg leuk om uw dagboek te lezen!

De zeepaardjes zijn zo gave dieren, jammer dat ze moeilijk te houden zijn...


Ik ben pas net begonnen met zeewater, van zo'n dagboek als die van u kan ik veel leren:)
Ga zo door zou ik zeggen, ik blijf u volgen!

Gr. Robbin
 
Bovenaan