Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

220 x 110 x 65

Dag Stefaan,
Dank voor je reactie.... Ik heb op sommige plekken idd een dikke zandbodem en ook wat rotsen die daar direct opstaan. Het kan zijn dat dit een broeihaard is. Ik heb een jaar geleden een flinke bacterieinfectie gehad, daarna ging het weer goed en na een half kwam het af en toe op, om weer weg te gaan. Een paar maanden geleden zag ik weer verschijnselen en zag zonder directe aanleiding het SPS koraal kleur verliezen. Omdat het op bleken leek heb ik helaas wat keuzen gemaakt om de intensiteit van verlichting te verlagen waarna ik het zicht verloor op oorzaak/gevolg. Doordat het verbruik van mijn koralen terugviel tot heel weinig kreeg ik ik nog te maken met wat extra schommelingen in KH en nutrienten.

Eigenlijk kwam ik 3 maanden geleden op een niveau dat het kwakkelde. Sommige koralen gingen beter, sommige gingen langzaam achteruit. Ik heb toen aan de noodrem getrokken en iets gedaan waar ik geen voorstander van ben, namelijk een chemieclean kuur, gevolgd met het toevoegen van bacterieen en het snoeien en herstekken van koralen (in een aantal gevallen was de voet dood en vol met alg of dood weefsel. Uiteraard daarna veel water gewisseld en over kool gefilterd
Verder heb ik nogmaals een ICP test gedaan en wat ontbrekend fluir, iodine en Zink toegevoegd. Voor de rest doe ik weer 2 grote emmers waterwissel per week. Dat is een beetje voor de sier omdat het om 1800 liter bak gaat

Sinds de kuur gaat alles vooruit, zelfs het water is veel helderder. Nu drie maanden later heb ik goede groei en geen symptomen meer. Voor de zekerheid ben ik afgestapt van koolstofdosering op basis van azijn/suiker en ijzer en overgestapt op een merk toevoegingen waar in wat meer elementen lijken te zitten. De koralen hebben weer kleur en groeien uitstekend.
Alleen de pompende xenia vind de wijzigingen niet prettig en is aan t verdwijnen. Ik weet niet hoe dat komt, maar je hoort het wel vaker
Hier vind je wat foto's van de besmetting en een
video van de organismen die ik vond. Wat ik niet weet is of die het gevolg of de oorzaak waren
Dit verschijnsel heb ik ook meerdere keren al gehad. Ik verdenk idd KH schommelingen. Ook recent weer issues met bleken doordat ik mijn dosering nog moet afstellen in nieuwe bak. Zo jammer.
Denk je dat de toenmalige kuur of misschien eerder de opvolgende waterwissels en je KH Director dit hebben verbeterd?
 
Echt een gave bak geworden Patrick! Helemaal vol leven inderdaad.
Hoeveel stromingspompen heb je er in zitten nu? Zoveel koraal en hoeken, heb je nooit last van flap/ophopen van afval enzo?
Dank je wel, ik heb een paar grote 10k en 16 k liter pompen inzitten, 1 van 9 k en 4 van 5 kk...en 2 powerfilters van 2k.... en 1 powerfilter in de sump. Ook nog een stromingspomp onder de rotspartijen ergens.
Ik heb overal best redelijke stroming. Wat ik wel heb is dat mijn grootste pompen (om cosmetische redenen) van mijn overloop afblazen met als gevolg dat vuil wat blijft circuleren maar niet alles in de sump terecht komt. Vandaar de powerfilters in de bak en vandaar ook dat ik nog twijfel over een vliesfilter.

Vorig jaar heb ik met de seizoenswisseling wel flap gehad..Met name in het pollenseizoen nadat ik de input van mijn afschuimer naar buiten had gelegd. Ik heb toen zelfs een middel gebruikt, heb stromingspompen bijgeplaatst en ik ben gestopt met koolstofdosering.
Vanaf dat moment geen last meer gehad

Nu de bak beter draait en alles hard groeit verwacht ik dat ook het makkelijker gaat.
maar koolstof dosering, daar zal ik zelf niet meer aan beginnen
 
Dit verschijnsel heb ik ook meerdere keren al gehad. Ik verdenk idd KH schommelingen. Ook recent weer issues met bleken doordat ik mijn dosering nog moet afstellen in nieuwe bak. Zo jammer.
Denk je dat de toenmalige kuur of misschien eerder de opvolgende waterwissels en je KH Director dit hebben verbeterd?
De kuur heeft t zeker opgelost...en voor een reset gezorgd. Vanaf dat moment is de bak weer goed gaan draaien.

Ik denk dat de kh director wel wat bijdraagt aan t voorkomen....maar is niet noodzakelijk als je netjes werkt en vaak meet.
en is geen wondermiddel hoor....meer finetuning....en je kunt er op geautomatiseerde wijze nog grotere fouten mee maken
 
Bovenaan