Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

220 x 110 x 65

Het zou zomaar kunnen. De grondoorzaak zou zeker een instabiliteit kunnen zijn geweest, al weet ik niet welke. Nutrienten waren iig niet te laag. Eerder een structureel wat te hoog po4 (0.2) Wel zag ik onder de microscoop op de aangetaste stukken snel rondkruipende organismen die als pathogeen worden beschouwd... maar waarvan het onduidelijk is of ze oorzaak of gevolg zijn. Verder was binnen de bak sprake van besmetting van de ene kolonie door de andere. Maar dat zegt ook niets over de oorzaak....
Acros (waarvan ik er niet te veel heb) hadden vreemd genoeg de minste problemen. Lps ook niet
ik lees dit nu pas, maar klinkt bekend. Er zijn vele soorten parasitaire crustaceeën, de bekendste zijn red bugs en white bugs bij acropora, maar er zijn vele anderen.
Moest je foto's hebben van de symptomen, of beter nog een microscoop, kan ik bevestigen of het een voor mij bekende soort is.

Daarnaast kan het ook bacterieel zijn, maar dat zou me ook eerder verbazen.
Waar je met bacteriële infecties volgens mij wel moet op letten is dat je broeihaarden vermijdt. Niet te veel carbon dosing, maar ook niet té veel organisch materiaal in de bak, zand, sump, steen. En natuurlijk als er een kolonie geïnfecteerd is zo snel mogelijk handelen, anders wordt dat een broeihaard die de rest aansteekt.

Maar aan de recente foto te zien lijkt het dat die problemen toch redelijk goed van de baan zijn.
 
ik lees dit nu pas, maar klinkt bekend. Er zijn vele soorten parasitaire crustaceeën, de bekendste zijn red bugs en white bugs bij acropora, maar er zijn vele anderen.
Moest je foto's hebben van de symptomen, of beter nog een microscoop, kan ik bevestigen of het een voor mij bekende soort is.

Daarnaast kan het ook bacterieel zijn, maar dat zou me ook eerder verbazen.
Waar je met bacteriële infecties volgens mij wel moet op letten is dat je broeihaarden vermijdt. Niet te veel carbon dosing, maar ook niet té veel organisch materiaal in de bak, zand, sump, steen. En natuurlijk als er een kolonie geïnfecteerd is zo snel mogelijk handelen, anders wordt dat een broeihaard die de rest aansteekt.

Maar aan de recente foto te zien lijkt het dat die problemen toch redelijk goed van de baan zijn.
Dag Stefaan,
Dank voor je reactie.... Ik heb op sommige plekken idd een dikke zandbodem en ook wat rotsen die daar direct opstaan. Het kan zijn dat dit een broeihaard is. Ik heb een jaar geleden een flinke bacterieinfectie gehad, daarna ging het weer goed en na een half kwam het af en toe op, om weer weg te gaan. Een paar maanden geleden zag ik weer verschijnselen en zag zonder directe aanleiding het SPS koraal kleur verliezen. Omdat het op bleken leek heb ik helaas wat keuzen gemaakt om de intensiteit van verlichting te verlagen waarna ik het zicht verloor op oorzaak/gevolg. Doordat het verbruik van mijn koralen terugviel tot heel weinig kreeg ik ik nog te maken met wat extra schommelingen in KH en nutrienten.

Eigenlijk kwam ik 3 maanden geleden op een niveau dat het kwakkelde. Sommige koralen gingen beter, sommige gingen langzaam achteruit. Ik heb toen aan de noodrem getrokken en iets gedaan waar ik geen voorstander van ben, namelijk een chemieclean kuur, gevolgd met het toevoegen van bacterieen en het snoeien en herstekken van koralen (in een aantal gevallen was de voet dood en vol met alg of dood weefsel. Uiteraard daarna veel water gewisseld en over kool gefilterd
Verder heb ik nogmaals een ICP test gedaan en wat ontbrekend fluir, iodine en Zink toegevoegd. Voor de rest doe ik weer 2 grote emmers waterwissel per week. Dat is een beetje voor de sier omdat het om 1800 liter bak gaat

Sinds de kuur gaat alles vooruit, zelfs het water is veel helderder. Nu drie maanden later heb ik goede groei en geen symptomen meer. Voor de zekerheid ben ik afgestapt van koolstofdosering op basis van azijn/suiker en ijzer en overgestapt op een merk toevoegingen waar in wat meer elementen lijken te zitten. De koralen hebben weer kleur en groeien uitstekend.
Alleen de pompende xenia vind de wijzigingen niet prettig en is aan t verdwijnen. Ik weet niet hoe dat komt, maar je hoort het wel vaker
Hier vind je wat foto's van de besmetting en een
video van de organismen die ik vond. Wat ik niet weet is of die het gevolg of de oorzaak waren
 

Bijlagen

  • 20221112_104145.jpg
    20221112_104145.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 103
  • 20221112_104140.jpg
    20221112_104140.jpg
    147,2 KB · Weergaven: 88
  • 20221112_104152.jpg
    20221112_104152.jpg
    125,5 KB · Weergaven: 89
  • 20221116_145023.jpg
    20221116_145023.jpg
    118,6 KB · Weergaven: 88
  • 20221116_145052.jpg
    20221116_145052.jpg
    135,4 KB · Weergaven: 88
  • 20221117_125729.jpg
    20221117_125729.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 89
  • 20221117_125720.jpg
    20221117_125720.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 81
  • 20230810_133306 (1).jpg
    20230810_133306 (1).jpg
    106 KB · Weergaven: 84
  • 20230810_133235 (1).jpg
    20230810_133235 (1).jpg
    151,1 KB · Weergaven: 90
  • dce7ba8c-9a50-4d66-a0a5-fd05b434162a.jpg
    dce7ba8c-9a50-4d66-a0a5-fd05b434162a.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 107
Doet t heel goed, t is zelfs de blikvanger....erg blij mee, dank je wel !
Ahh goed te horen dat hij een mooi plaatsje heeft gekregen en het goed doet. 👍
 
Erg mooie volle bak! Leuke maat heb je ook! Ik zit zelf ook langzaam naar een grotere bak te kijken. Hoe bevalt de diepte? Met 110cm kun je een mooie diepe scape maken wat je ook zeker is gelukt. Is de bak 65cm hoog of is dat de waterhoogte? Wat voor apparatuur gebruik je allemaal? Ik zit zelf aan 220x100x85 - 75cm waterhoogte te denken, komt aardig in de buurt van jou!
 
Dank je wel. De bak is lxbd 220x100x65
Dus de waterhoogte is 65 cm. Afhankelijk van wat je wilt houden zou ik zeker nog even nadenken of je echt dieper wilt gaan. Als het kan zou ik breder overwegen. Ervanuitgaande dat je een eiwitafschuimer van x hoogte in de sump onder het aquarium wilt kom je met de bak toch aardig op hoogte. Je hebt dan al een kruk nodig om in je aquarium te werken en ik met mn kleine 2 meter en lange armen kom nog maar net comfortabel met mn armen op de bodem. Ruiten schoonmaken is terugkerende activiteit en niet leuk als je er bij kunt. Koraal plakken idem.
Verder vind ik persoonlijk een hogere bak bij een bepaalde breedte minder dieptewerking geven. Vaak ben je dan om de diepte te gebruiken ook genoodzaakt om de rotsen steiler te maken. Dat beperkt je scapemogelijkheden. Ik zie tegenwoordig ook veel shallow reef bakken. Maar wil je vleermuisvissen of een Mola mola houden dan is meer diepte een goed idee.

Mijn apparatuur is heel basic:
Jbao doseerpomp
verlichting 3 coral cares en 5 AI hydra s
Voornamelijk Coralbox stromingspompen
Powerfilter
Vertex 200 eiwitafschuimer aangesloten op buitenlucht
2 thermostaten
Opvoerpomp
Tunze autobijvul osmosewater
wierenvak in sump met violet licht snachts
Filtersokken
Uv lamp
Mediareactor
Osmoseapparaat dat aan en uitslaat obv vlotterstand
 
Mooie volle bak 😎
 
Wow, de bak staat echt bomvol! Mooi om te zien!
 
Werkelijk een prachtige bak geworden! Ziet ook helemaal natuurlijk uit (y) Ik weet nog dat je veel werk had voor dit gedaan(y) Ik denk dat je nu maar trots mag zijn op het resultaat;)
 
Werkelijk een prachtige bak geworden! Ziet ook helemaal natuurlijk uit (y) Ik weet nog dat je veel werk had voor dit gedaan(y) Ik denk dat je nu maar trots mag zijn op het resultaat;)
Dank je wel, ik heb gelukkig nog vééél ideeën ! Als ik in de buurt ben kom ik weer eens langs en shoppen!
 
Echt een gave bak geworden Patrick! Helemaal vol leven inderdaad.
Hoeveel stromingspompen heb je er in zitten nu? Zoveel koraal en hoeken, heb je nooit last van flap/ophopen van afval enzo?
 
Bovenaan