Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

2,8m kijkfun opgehangen aan de muur

jappecoco

ZeewaterForum gebruiker
Nieuw voor 2010 een aquarium dat je aan de muur kan ophangen.
Ik weet dat dit voor vele raar klinkt en misschien zelfs zorgwekkend, maar juist daarom wil ik mij op dit forum begeven

Ik ben drie jaar geleden begonnen met een iets kleiner model en dit ging prima maar was net iets te klein kwestie gewenste eiwitafschuimer dus hebben we een groter model gemaakt dat kwalitatief/kostprijs veel interessanter is.

Nu begrijp mij niet verkeerd ik heb niets tegen de oorspronkelijke bakken met sump onderaan, maar niet idereen wilt dit zomaar in zijn living bijvoorbeeld partner die in het begin nog niet mee is in deze prachtige hobby, of gewoonweg plaatsgebrek etc.

ik ga proberen wekelijks in dit dagboek het reilen en zeilen van dit aquarium weer te geven en misschien met jullie hulp dat er eventueel aanpassingen gedaan kunnen worden, wij zijn alvast super content

heb er een fotootje bijgeplaatst, opgesteld in de kinderkamer (hangt er nu 3 tal maanden)

http://www.youtube.com/watch?v=ndNbJbbUQoY

Bijlagen

• flatscreenaquarium 280 zeeaquarium zoutwater zoetwater tropische vissen restaurant.jpg
    flatscreenaquarium 280 zeeaquarium zoutwater zoetwater tropische vissen restaurant.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 1.441
  • zee aquarium anemoonvisje picasso dokter vis.jpg
    zee aquarium anemoonvisje picasso dokter vis.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 1.443
  • zeeaquarium aan de muur met sump eiwitafschuimer nano reef.jpg
    zeeaquarium aan de muur met sump eiwitafschuimer nano reef.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 1.443
Dit ziet er erg interessant uit. Mss eens wat foto's maken van de opbouw fase hoe je alles geconstrueerd hebt? En eventueel van je techniek?

Alles is uitgevoerd in rvs 316 is zeewaardig roestvrijstaal
links of rechts is naargelang keuze heb je een sump met eiwitafschuimer en uv lamp (heb er 2 zakjes siporax in liggen en watten die 3 daags vernieuwd worden)
ik heb gekozen voor twee opvoerpompjes van elk 700l/h is er eentje stuk gaat er nog steeds zuurstof in de bak, het ander opvoerpompje gaat over de uv lamp debiet mag niet te groot zijn dus is dit handig meegenomen.

eiwitafschuimer is een bubble magus type NAC6A ben daar heel content van, met schakelaar te bedienen als je reservoir leeg maakt

kantelbare verlichting 6xT5 (4x wit 2x blauw) met 2x venti
timers en dergelijke zitten achter (die bolling opzij) rvs paneel dit gaat open als een kastdeur. (verlichting gaat trapsgewijs aan)

1x stromingspomp van 5000l/h van Resun (zal echter 3000l/h zijn maar werkt prima voldoende stroming over de lengte)

indrukwekkende 3D wand gemaakt uit epoxy is niet goedkoop maar geeft wel een meerwaarde voor het oog dit is toch ook belangrijk hé

heb onderaan wat fotootjes geplaatst is wel maar smartphonekwaliteit

Bijlagen

• ophangsysteem.jpg
    ophangsysteem.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 28
  • achtergrond.jpg
    achtergrond.jpg
    36 KB · Weergaven: 27
  • eiwitafschuimer.jpg
    eiwitafschuimer.jpg
    36,5 KB · Weergaven: 30
  • sump met uv.jpg
    sump met uv.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 25
Zou het persoonlijk niet verkiezen boven een klassiek aquarium, ivm de beperkingen qua opbouw.

Wel leuk gedaan. Heel origineel !!!

Voor de (echte) zeewaterfan wellicht iets te beperkt v.w.b. afmetingen. Maar ik weet zeker dat er mensen zijn die er nog een heel mooi bakje van weten te maken. Zou leuk zijn als je aan de andere kant van de wand een loze ruimte hebt (trapkast of iets dergelijks) om de nodige extra liters te kunnen verwezenlijken. Ziet er trouwens wel erg mooi uit qua afwerking.

Dave

Filmpje geeft toch leuk weer dat er wat leuks van te maken valt. Vissen hebben meer zwemLENGTE dan in veel andere bak(-ken)jes al hier.

Toch fijne reacties en heb hier all begrip voor en klopt qua beperking opbouw diepte, maar de meeste bakken zijn dan weer beperkt naar links en rechts kwestie lengte zo is het wel steeds iets :)

kwestie extra water heb ik een oplossing achter de tv aan de wand zijn twee gaten (voor de tv kabel en stroom) maar ook voor op en af van zoutwater gaat lekker handig met afstandsbediening

Het aquarium draait nu enkele maanden en ga het verder wat opbouwen met mooie lagere diersoorten maar ben niet gehaast
(is makkelijk naar de winkel lopen en deze dan volproppen maar naar mijn weten kan je dit beter rustig aanpakken zodat er geen te zware water belastingen gebeuren)

oh ja zit met een diepte van 25cm -2cm wand is 23 cm

Bijlagen

• zoutwater op en af met afstandsbediening achter tv.jpg
    zoutwater op en af met afstandsbediening achter tv.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 20
  • osmose water aanmaak .jpg
    osmose water aanmaak .jpg
    37,7 KB · Weergaven: 18
Dan heeft een vis meer zwemlengte als in een bak van bijvoorbeeld 130x70x70cm. Stel 2x de lengte en de diepte:
(130+70) x2 = 400cm
(280+25) x2 = 610cm

Ik zou hier veel 'nano'-visjes als Eviota en Trimma's in gaan houden.
Geen drukke zwemmers als een Picasso maar meer een borsteltanddokter als een Tominiensis. En wat grondels natuurlijk.

Paul zo denk ik er ook over vele kleintjes is zeer mooi om te zien en maken het aquarium nog net zo groot.

De picasso heb ik nu een 3 tal jaren en doet het ook nu zeer goed in dit aquarium heb zefs het vermoeden dat hij hier rustiger reageert tegen medebewoners dan voorgaand (is tenslotte een stipgevoelige vis)

paul ik ga eens opzoek naar deze kleine rakkers heb ze dikwijls al in een nano bakje zien zitten maar niet in de verkoop bakkies

Bijlagen

• Alt_Eviota.jpg
    Alt_Eviota.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 12
  • Tomasi.jpg
    Tomasi.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 12
  • trimma.jpg
    trimma.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 12
Paul zo denk ik er ook over vele kleintjes is zeer mooi om te zien en maken het aquarium nog net zo groot.

De picasso heb ik nu een 3 tal jaren en doet het ook nu zeer goed in dit aquarium heb zefs het vermoeden dat hij hier rustiger reageert tegen medebewoners dan voorgaand (is tenslotte een stipgevoelige vis)

paul ik ga eens opzoek naar deze kleine rakkers heb ze dikwijls al in een nano bakje zien zitten maar niet in de verkoop bakkies
Succes met de opbouw en zoektocht. Ik heb de meeste van mijn vissen bij Waterweelde in Den Haag maar Reefcorner heeft ze ook vaak zitten.
Paul:)

Heb je nog een totaalplaatje van de bak inclusief de zijkanten? Ik zie dat de linkerzijkant op geen enkele foto goed te zien is.

zijkanten zijn ook rvs 316
rechts: het ronde gedeelte kan je openen als een kastdeurtje zitten timers en dergelijke
links is recht op recht en voorste front kan je opheffen zodat je de sump kan zien (sump rechts kan ook perfect)

zie foto maar moet eens goed toestelletje gaan kopen dit is een ramp :)

Bijlagen

• zijkant FlatAQUA280.jpg
    zijkant FlatAQUA280.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 1.130
  • zijkant FlatAQUA 280 rond gedeelte.jpg
    zijkant FlatAQUA 280 rond gedeelte.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 1.126
  • front FlatAQUA 280.jpg
    front FlatAQUA 280.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 1.127
heb er iets closer getrokken geeft sfeer iets beter weer en anders kom je eens kijken hé

Bijlagen

• front aquarium flatscreenaquarium FlatAQUA 280 tropisch zeeaquarium 3 (2).jpg
    front aquarium flatscreenaquarium FlatAQUA 280 tropisch zeeaquarium 3 (2).jpg
    109,7 KB · Weergaven: 29
  • front aquarium flatscreenaquarium FlatAQUA 280 tropisch zeeaquarium 3.jpg
    front aquarium flatscreenaquarium FlatAQUA 280 tropisch zeeaquarium 3.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 19
Back
Bovenaan