Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Coiler's dagboek

Coiler

Beginnend aquariaan
Hallo,

Hierbij zal ik me eerst even kort voorstellen...

Ik ben Ruud en woon in Nijmegen en ik ben geinteresseerd geraakt in zeewateraquaria toen een goede vriend van mij een zoetwaterbak op had gestart. Toen ben ik ook eens rond gaan neuzen en zo kwam ik op dit forum terecht. Ik ben van jongs af aan al geboeid door het onderwaterleven dankzij de vele snorkeltrips in ons favoriete vakantieland Egypte. Vandaar dat ik ook op een zoutwaterforum terecht ben gekomen... en sindsdien is zoet water geen optie meer. (Ik heb ook gemerkt dat hier ook veel Egyptofielen zitten :p )

Nu ben ik al enkele weken (prachtige!) dagboeken aan het doorlezen en diverse startershandleidingen aan het lezen en ik ga binnenkort ook beginnen. Ik ben een vrij geduldig persoon, die de wijze raad van ervaren mensen waardeert en respecteert, dus met een eigen dagboekje moet ik er dalijk wel uitkomen denk ik!

De eerste spulletjes zijn inmiddels al in huis, maar ik ben er nog láng niet. Gezien het budget, kan ik niet alle techniek, levende have, etc. in één keer aanschaffen. Maar dat vind ik ook niet erg, want zo kan ik me tussendoor steeds goed laten informeren en de hobby heeft sowieso een hoop geduld nodig.

Na een aantal weken lezen, lezen en heel veel brainstormen, ben ik de bak op gaan halen die ik via marktplaats gekocht had. Een volglas aquaruim van 100*50*60 met 10mm dik glas. Het was een heel eind rijden, maar gelukkig was de autorit niet heel erg saai. We hebben prachtige tulpenvelden, jumbojets en AZ-supporters gespot. Laatstgenoemden waren voor het stadion de overwinning aan het vieren. (ik heb trouwens níets met voetbal ) Ook hebben m'n broer en ik nog een heerlijke Big Mac en milkshake genuttigd. De volgende dag ben ik de achter- en zijwanden te lijf gegaan met een plamuurmes en verfkrabbertje. Toen viel me eigenlijk pas op dat de wanden niet 10 maar 8mm dik waren. Ook kwam ik erachter dat er geen overloop in zat, maar een droogkamer. Bovendien is die zo klein dat ik er niet eens met mijn hand in pas. Daarbovenop is de bak ook niet in een supergoede staat.

Hier zie je wat ik bedoel met die droogkamer

123mmuc.jpg

2ekrf34.jpg

Ik heb gisteren dus besloten om de bak weer weg te doen en er 1 te laten bouwen. Gelukkig kreeg ik hier te horen dat er een nieuwe zeewater-zaak in Nijmegen zit (Dabrowski Aquaria) Dit belooft echt een fantastische aanwinst te worden hier in de regio. Mooie grote showbak in opbouw en een aantal al draaiend met lagere dieren en een aantal vissen. Heel gastvrij ook.

Enniewee, ik heb m'n tekeningen laten zien en ze gaan m'n toekomstige bak bouwen. Hier een screenshotje van de 3D tekening

2im5hdk.png

In de overloop komt een 32mm knietje te hangen en aan de buitenkant een T-stuk met eindkap en luchtslangetje. Een externe durso dus. In de onderste doorvoer kom de rifspoeling. (ook 32mm) In het overloopbakje en achter de achterwand, wil ik nog donkerblauw transparant plexiglas lijmen. Ik ga ook proberen om met CCFL of LED lampjes een kleurverloop in de achterplaat te krijgen.

Ik vertelde Marek trouwens ook dat ik een sump wou maken van m'n 60*30*30 bakkie, maar dat vond ie wel erg klein... Hij heeft ook kant en klare staan, waaronder 1 van 80*45*40 die hem meer geschikt leek voor mijn maat bak.
Een groter buffer is natuurlijk altijd beter, maar zou het echt veel uitmaken?

Naast de zoetwaterbak heb ik een mooie opvoerpomp van een forumlid overgenomen (Eheim 1260) en ik heb een bakje om als sump in te richten. Hier moet ik dus nog schotjes in lijmen. Ook heb ik al wat leidingwerk gekocht.

2ekrf34.jpg

Verder heb ik eventjes niets bijzonders te melden. Ik ben bezig met het frame van het meubel en er word nog wat leidingwerk bij besteld. Verder zit ik nog steeds te twijfelen tussen een gesloten (goed geventileerde) lichtkap en een hangende lichtunit. Verder zou ik jullie nog lastig kunnen vallen met honderden ideetjes en vragen, maar die bewaar ik wel voor een andere post. :p

De ongeduldige lezers en plaatjeskijkers zullen hier trouwens voorlopig niet veel te zien krijgen, want het project gaat niet met een treinvaart. ;)

mvg, Ruud

PS: sorry voor de matige foto's (en de iets te lang geworden openingspost :rolleyes:), maar ik heb ze even snel met de telefoon gemaakt. Later zal ik nog betere plaatjes schieten met een echte camera.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kan ik mijn berichten trouwens editen? Ik heb hierboven iets laten staan wat er beter uit kan. (smiley van een ander forum :rolleyes: )
Als één van de mods dat wil doen, is ook prima.

Berichten zelf aanpassen op dit forum is mogelijk vanaf het 250ste geplaatste bericht.
Tot die tijd kan je je richten tot het beheerdersteam indien je een wijziging of aanpassing wilt in een bepaald bericht (geen spelfouten e.d. want die nemen we voor lief ;)).

OK :)

Bedankt voor de edit in ieder geval

(ik had wat kleine stukjes gekopieerd van een ander forum, anders moest ik alles opnieuw typen :o )

Ik ben nog steeds hard aan het nadenken over een dichte lichtkap of één unit erboven hangen.

In een afgesloten kap zou ik dan enkele computer-fans bouwen om de boel te koelen, en het ziet er wel strak uit.
Nadeel: Veel werk, ik zal een hoop zelf aan moeten sluiten en installeren, en dat kost ook een hoop tijd.

Een aluminium lichtunit met HQI en T5 aanschaffen is ook een optie. Dat scheelt me sowiso een hoop werk en tijd.
Nadeel: Duur, de bak is open dus er zal veel meer water verdampen, vissen kunnen eruit springen, en alles is moeilijker uit het zicht te werken. (bedrading, etc.)

Weten jullie misschien nog een reden die de doorslag zou kunnen geven voor 1 van de 2 opties?

mvg, Ruud

PS: Ik heb laatst weer even zitten spelen in Solidworks. Ideale tijdverdrijver :)

e1ovq.png

(jammer dat de afbeeldingen niet gewoon direct op het board verschijnen. Heb ik zeker ook nog niet de priveléges voor verdiend)

Ha, leuk :D

Als het mee zit, post ik vanavond even een foto van m'n brand new bak.

Hij is binnen! -excuus

Bijlagen

• Nieuwe bak.JPG
    Nieuwe bak.JPG
    146,8 KB · Weergaven: 7
  • Nieuwe bak overloop.JPG
    Nieuwe bak overloop.JPG
    93,7 KB · Weergaven: 5
  • nieuwe bak detail.jpg
    nieuwe bak detail.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 3
Mooi bakkie!
Ook ik hem je bakkie zien staan en ik moet zeggen, dat die Marek verstand heeft van bakken bouwen.

Ruud heel veel succes, ik blijf je dagboek volgen.

Ik stop ermee..

Hallo,

Helaas moet ik jullie mededelen dat ik niet verderga met dit project, wat inmiddels al een hele tijd in de diepvries staat... Alle materialen die toendertijd zijn aangeschaft, zijn nog steeds in dezelfde staat opgeslagen. Heb er geen plaats en geld meer voor gehad en nu de 2e verhuizing voor de deur staat, heb ik dus besloten om alles te verkopen. :(

Back
Bovenaan