Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De nieuwe bak van Bobbie

bobbie

Bobbie
15 mei krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Groot voordeel van dit huis was dat er in de woonkamer een mooie zijmuur staat van 2.30 meter lang. Ideale plek voor de nieuwe bak.

De voorbereidingen van de nieuwe bak zijn al maanden aan de gang en beetje bij beetje vallen alle stukjes in mekaar en staat alles op papier. Ben heel veel zaken, sponsoren en niet sponsoren langsgeweest en uiteindelijk besloten in zee te gaan met Theo van Reef Corner. Bij hem kreeg ik het juiste gevoel.
Samen met hem en de bakkenbouwer Johny meerdere avonden de zaak besproken en uiteindelijk tot het volgende gekomen:

De muur in de huiskamer is 2.40 meter hoog. De onderkast, de bak en de lichtkap zullen in 3 bijna gelijk delen verdeeld worden.
De bak zelf zal 228 x 70 x 85 worden. De waterhoogte zal dan ong. 80 cm zijn.

Het geheel zal op het breedste punt, de lichtkap en onderkast een breedte krijgen van 2.30 cm.

De ruit van de bak krijgt een dikte van 12 mm. HIj zal voorzien zijn van water geslepen bovenranden en vertikale randen en 2 extra lengtestrippen op de bodem.

Hij wordt voorzien van een overloopvak met kam in de vorm van een koker 70 x 18 x 83 cm (lg. x br. x hg) waarin 4 gaten in de bodemruit met diam. 60 mm worden geboord.
Op 5 cm afstand van deze staat een 2e overloopruit met glazen strips als kam. Deze kam begint ong. 30 cm van de bodem. De overloop komt links achterin.

De bak zal van 4 gaten als terugvoer voorzien worden. In de hoeken zullen ter bescherming van de kit glaslatten komen.

De onderkast zal bestaan uit een metalen tafel met stalen kokerprofiel 40 x 40 x 3 mm met 8 poten. Een versteviging zal op 5 cm van de vloer zijn. De poten zullen voorzien worden van PVC stopsels. De kast zal voorzien worden van betonplexplaat 18 mm en tempexplaat 10 mm en zwart gepoederlakt worden tegen corrosie. Hij zal afgewerkt worden met Trespa 13 mm. De metalen tafel zal een maat krijgen van 230 x 70 x 77,5 cm.

De metalen tafel zal driezijdig omkast worden met Trespa 13 mm. Bovenaan komt de omkasting ong. 5 cm hoger als de metalen tafel zodat deze een boord vormt aan de onderzijde van de bak.
Aan de voorzijde zal hij voorzien worden van 6 draaideurtjes met veerscharnieren. Elk deurtje zal ong. 69x 36.5 (hg x br. ) zijn. De dikte zal 20 mm zijn.
De achterzijde zal afgedicht worden met betonplexplaat 4 mm en voorzien van de nodige verluchtingsgaten.

De lichtkap zal tot aan het plafond doorlopen en worden uitgevoerd in 13 mm Trespa. De lichtkap zakt ong. 5 cm over het aquarium.
Hij zal voorzien worden van een metaal kaderwerk uit kokerprofiel 40 x 40 x 3 mm en zwart gepoederlakt worden.
Er zullen een aantal staven bovenaan bevestigd worden om de verlichting aan op te hangen. de bekleding zal ook worden uitgvoerd met Trespa 13 mm. Net als in de onderkast zullen hier 6 draaiedeurtjes komen met veerscharnieren.
In de zijkant zullen 2 ventilatoren komen die uit het zicht blijven dmv een rooster. De sluiting tegen het plafond zal dmv een lat plaatsvinden. (is er altijd ietsje speling en ruimte).

De sump zal een afmeting hebben van 210 x 55 x 37 cm. De dikte van de ruit zal 8 mm zijn. Hij zal voorzien zijn van de nodige schotten en kammen om de apparatuur zo effectief mogelijk te laten zijn.

De achterkant van het aquarium zal aan de buitenzijde (uiteraard) blauw geverfd worden.

Ben misschien nog wat vergeten maar in grote lijnen zal het er zo uit komen te zien.

APPARATUUR:
Als afschuimer heb ik een Bubble King 250 intern.
Als opvoerpompen 2 Red Dragons 8000. Deze zullen door de 4 terugvoergaten tevens de stroming in de bak voor hun rekening nemen. Ik ga dus niet werken met stomingspompen.
De Red Dragons zullen in een apart systeem van elkaar draaien. Eentje neemt het water uit de overloop voor zijn rekening, de ander draait op een gesloten stromingscircuit en zullen allebei op een aparte groep aangesloten worden.

De verlichting zal bestaan uit 3 maal 150 watt hqi en 4 maal 80 watt T5.
Deze kunnen in de lichtkap zowel naar links als rechts en naar boven en beneden verplaatst worden.

Als kalkrecator zal ik gebruik maken van een compleet open kalkreactor die bij Theo ook in gebruik zijn.

Tevens ben ik nog in het bezit van een IKS computer met een PH en een Temp. module. Ga nog bekijken hoe ik deze ga inpassen.

In de bak zal begonnen worden met 150 kilo levend steen. Hopen dat dat voldoende is.

In grote lijnen is dit het. Levering van de bak zal ong. half juni plaatsvinden dus tot die tijd is er nog altijd ruimte voor kleine aanpassingen.

Zal straks nog neerzetten hoe ik van plan ben de opstart te gaan doen.

Mochten er adviezen en kritieken komen sta ik hier uiteraard voor open. Hoop alleen wel dat het opbouwend en ook onderbouwd zal zijn.

Bobbie
 
Zooo, een hele mond vol :D
Als ik het zo lees komt het er prima uit te zien.

Ik heb wel een vraag hoe bent u van plan de lampen naar lings en rechts te bewegen, omhoog?

Gr Thijs.
 
Ben blij dat er reacties komen. Er zijn altijd dingen die voor verbetering vatbaar zijn en met de kennis op het forum gaat dit wel goed komen.

Bovenin de lichtkap komen de nodige staven om een rails aan te bevestigen. Met behulp van deze rails kan wat met de verlichting geschoven worden indien noodzakelijk.

Met de hoeveelheid verlichting heb ik me laten leiden door Theo. Indien het niet genoeg blijkt te zijn kan er altijd verwisseld of bijgeplaatst worden. Hier is over gesproken en wordt rekening mee gehouden dat de kans erin zit.

Het zal een gemengde bak gaan worden dus met inderdaad ook een hoeveelheid steenkoralen.

Bobbie
 
Er stond te lezen dat er ,water geslepen bovenranden en vertikale randen en 2 extra lengtestrippen op de bodem.
Ik vroeg me dan af of er dwarse trekstrips komen ook, je hoort wel meer die proberen om zonder de trekstrips te werken :rolleyes:
en qua verlichting, is 3 X 250 watt niet beter dan ?



bobbie zei:
Er zullen inderdaad water geslepen lengte en dwarsverstevegingen geplaatst worden. Hoe bedoel je je vraag precies? Bedoel je dat de hqi er niet direct boven geplaatst moet worden?

Bobbie
 
op een 80 cm diepe bak van die breedte zou ik ook voor wat meer verlichting gaan indien de wens is redelijk veel kleurijke steenkoralen te houden, dit zodat er onderin de bak ook nog wat mogelijkheden zijn om sps te plaatsen.


ik zou 3 x 250 watt hqi gebruiken (6 uur aan)
en 6 rijen t5 verlichting (2rijen 8 uur aan/2 rijen 10 uur aan/2 rijen 12 uur aan)
 
Maar gelijk door met de opstart en hoe ik dit van plan ben te gaan doen. Het grootste gedeelte heb ik niet zelf verzonnen maar me laten adviseren.


Om te beginnen de bak vullen met zoet water en een week laten draaien. Hierna het water verwijderen.

Daarna de bak vullen met gedeminiraliseerd water (ionenwisselaar) en aanvullen met zout. Een begin met een laag silicaatgehalte is een prettig begin. Daarna laat ik het 48 uur draaien met alle pompen aan en daarna het verse levend steen inbrengen.

Dit was een lastige keuze, doorstarten met steen uit mn huidige bak of volledig opnieuw beginnen. gezien het feit dat ik nu een tijdelijke bak heb staan met een beetje fosfaat voor de veilige weg gekozen en met volledig vers steen beginnen.

Vanaf het begin wil ik de kalkreactor mee laten draaien met een uitgang van 35 kh.

De 1e week de verlichting 2 uur laten meedraaien en per week verhogen met een uur.

Na de derde week beginnen met waterwissels 1 maal per 14 dagen 10 pct.

Als na een week of 8 het fosfaat beneden de 0,08 mg/l is beginnen met een zandbodem van 5 cm dikte. Ik ben er nog niet uit of ik volledig levend zand neem of 50/50.

Na 2 weken de bak te hebben laten draaien met de bodemgrond beginnen met mn dieren voor de bodembezetting. Ik wil beginnen met 2 zwarte zeekomkommers en 2 zandzevende zeesterren. Heremieten komen er niet meer in dus er zal voldoende mogelijkheden zijn voor slakken. Hebben mensen andere suggesties geef ze maar.

Daarna plaats ik een aantal anemomen in die dus op hun gemakje plekjes kunnen uitzoeken zonder dat ze over andere dieren of koralen heen moeten.
Bovenstaande is natuurlijk indien alles naar wens verloopt.....

Daarna beginnen met het overzetten van de vissen en de koralen.

Suggesties of aanmerkingen....... Graag
 
wat ik anders had gedaan:

gezien de kosten waarschijnlijk geen 100% nieuw steen, hoeveel fosfaat zit er in je oude bak?

ik zou vanaf begin flink over fosfaat absorber filteren(eerste maand)
met volledige verlichting beginnen om het leven op de steen te behouden(zeker bij vers steen), ja je hebt een sterkere algenexplosie maar ook korter, direct algenbestrijders erin als egeltje, gele dokter en vooral een salarias, dit enkele dagen nadat nitriet niet meer meetbaar is, dan is het water vis geschikt, maar nog lang niet koraal geschikt.

zandbodem pas na enkele maanden, en persoonlijk zou ik voor 2 a 3 cm dikte gaan, tenzij je veel lipvissen wilt houden. (levend zand kun je ook in "dode" vorm kopen, net zo mooi maar goedkoper) evt bovenste cm levend gebruiken.

anemonen zou ik niet aan beginnen, tenzij op een pilaar zodat ze niet snel naar een pomp kunnen lopen.

kalkreactor eerste maanden uitlaten, je hebt hem niet nodig, zorgt voor extra neerslag en co2 in je bak vergroot de kans op alg.
 
wat ik anders had gedaan:

gezien de kosten waarschijnlijk geen 100% nieuw steen, hoeveel fosfaat zit er in je oude bak?
IK HEB EEN TE HOGE WAARDE VAN FOSFAAT. HOU HEM MET VEEL MOEITE OP 0,03/0,1 (LASTIG AFLEZEN DIE TESTSETJES) OOK IS HET MEESTE STEEN IN MN HUIDIGE BAK ROND DE 1 1/2 JAAR OUD OP EEN PAAR VERSE STUKKEN NA.
DOOR DEZE COMBINATIE HEB IK DE KEUZE GEMAAKT NAAR VERS STEEN. INDERDAAD EEN KOSTENPLAATJE MAAR JA.....

ik zou vanaf begin flink over fosfaat absorber filteren(eerste maand)
met volledige verlichting beginnen om het leven op de steen te behouden(zeker bij vers steen), ja je hebt een sterkere algenexplosie maar ook korter, direct algenbestrijders erin als egeltje, gele dokter en vooral een salarias, dit enkele dagen nadat nitriet niet meer meetbaar is, dan is het water vis geschikt, maar nog lang niet koraal geschikt.
DIT STUKJE SLUIT IK ME BIJ AAN.

zandbodem pas na enkele maanden, en persoonlijk zou ik voor 2 a 3 cm dikte gaan, tenzij je veel lipvissen wilt houden. (levend zand kun je ook in "dode" vorm kopen, net zo mooi maar goedkoper) evt bovenste cm levend gebruiken. DE DIKKE LAAG IS INDERDAAD VOOR DE LIPVISSEN. HEB ER AL EEN AANTAL EN WIL ER NOG EEN PAAR BIJNEMEN ALS DE BAK EENMAAL GOED DRAAIT.

anemonen zou ik niet aan beginnen, tenzij op een pilaar zodat ze niet snel naar een pomp kunnen lopen.
VOORDEEL VAN MIJN BAK IS STRAKS DAT IK GEEN POMPEN IN DE BAK HEB. STROMING GAAT VOLLEDIG DOOR DE RED DRAGONS ANDERS HAD IK INDERDAAD GEEN ANEMOMEN GENOMEN. OOK IK HEB ER 2 VERLOREN DOOR MN STROMINGSPOMPEN.

kalkreactor eerste maanden uitlaten, je hebt hem niet nodig, zorgt voor extra neerslag en co2 in je bak vergroot de kans op alg.
IK HEB NIET GENOEG KENNIS MBT DIT ONDERWERP OM EEN MENING OVER TE GEVEN . IK NEEM DIT DUS VAN JE AAN.

BEDANKT VOOR JE REACTIE/ADVIEZEN EN IK GA ER GOED OVER NADENKEN.

GROETEN

BOBBIE
 
heb je nu al een bubbleking op je huidige bak? want met deze afschuimer op je nieuwe bak kan ik me niet voorstellen dat je nog fosfaat problemen gaat hebben (eerder te weinig) zie geen enkele reden om dit steen niet grotendeels her te gebruiken, zorgt er ook voor dat je een makkelijke opstart krijgt met bijvoorbeeld 20% vers steen, en een fosfaat gehalte van 0,1 is nu ook weer zo hoog niet.houd er ook rekening mee dat niet alle lipvissen elkaar aardig vinden, en ook in zo'n grote bak elkaar echt tot diep onder de stenen achterna gaan.

anemonen zullen zich ook uitbreiden en af en toe toch eens blijven lopen ben ik bang. kunnen ze ook niet op de aanzuig van de red dragons lopen, of is dit gewoon enkel de opvoerpomp?
 
Dag Bobbie,

Eindelijk iemand die op hetzelfde moment als ik, met dezelfde grootte van bak zoals ik wil beginnen. Ik heb zelf geen red dragon, maar een andere opvoerpomp van +/-20000 liter. Dus ik wil ook geen stromingspompen gebruiken.
Ik ben vooral geïnteresseerd in je kamsysteem. Wat zijn de voordelen van dit systeem?
Ben je ook van plan om een rifspoeling met je red dragons te creëren?

Groeten Guy
 
heb je nu al een bubbleking op je huidige bak?
NEE DE BUBBLE KING DRAAIT NOG NIET OP MIJN HUIDIGE BAK.

want met deze afschuimer op je nieuwe bak kan ik me niet voorstellen dat je nog fosfaat problemen gaat hebben (eerder te weinig) zie geen enkele reden om dit steen niet grotendeels her te gebruiken, zorgt er ook voor dat je een makkelijke opstart krijgt met bijvoorbeeld 20% vers steen, en een fosfaat gehalte van 0,1 is nu ook weer zo hoog niet.houd er ook rekening mee dat niet alle lipvissen elkaar aardig vinden, en ook in zo'n grote bak elkaar echt tot diep onder de stenen achterna gaan.
tOT NU TOE IS GEBLEKEN DAT DE LIPVISSEN DIE IK GEEN PROBEMEN OPLEVEREN. HAD EERST EEN BAK VAN 500 LITER EN EN NU EEN TIJDELIJKE VAN 150/50/50 CM. MAAR ZAL BIJ UITZOEKEN HIER REKENING MEE HOUDEN.

anemonen zullen zich ook uitbreiden en af en toe toch eens blijven lopen ben ik bang. kunnen ze ook niet op de aanzuig van de red dragons lopen, of is dit gewoon enkel de opvoerpomp? 1`RED DRAGON DRAAIT OP DE OVERLOOP, DE 2E DRAAIT OP EEN APART SYSTEEM PUUR ALS STROMING. MOET EERLIJK ZEGGEN DAT IK NIET WEET HOE HIJ AAN ZIJN WATER KOMT. GA IK UITZOEKEN.

GROETEN

BOBBIE
 
Dag Bobbie,

Eindelijk iemand die op hetzelfde moment als ik, met dezelfde grootte van bak zoals ik wil beginnen. Ik heb zelf geen red dragon, maar een andere opvoerpomp van +/-20000 liter. Dus ik wil ook geen stromingspompen gebruiken.
Ik ben vooral geïnteresseerd in je kamsysteem. Wat zijn de voordelen van dit systeem? IK HEB DIT SYSTEEM HELEMAAL UIT LATEN LEGGEN DOOR THEO VAN REEFCORNER EN WAT HIJ MIJ VERTELDE SPRAK ME WEL AAN.
DUS VOOR EEN TECHNISCHE UITLEG KAN JE HET BESTE MET HEM CONTACTEN. DIE KAN HET JE BETER UITLEGGEN DAN IK.

Ben je ook van plan om een rifspoeling met je red dragons te creëren?
NEE IK NEEM GEEN RIFSPOELING, ER ZATEN MIJ WAT TEVEEL NADELEN AAN EN PROBEER HET OP TE LOSSEN ME GENOEG BODEMDIEREN DIE VOOR DE NODIGE BEWEGING ZULLEN ZORGEN.

GROETEN

BOBBIE
 
Hallo Bobbie,

Een mooie maat bak. De Bubbleking als eiwitafschuimer is een goede keus en dat zeg ik niet omdat ik er zelf eentje in gebruik heb maar juist omdat ik uit ervaring kan zeggen dat deze vrijwel álles uit je water haalt. Wellicht zelfs een tikkie teveel voor bijvoorbeeld leders en oren want die verdwijnen bij mij heel geleidelijk.

Wat ik me wel afvraag is de hoogte van je bak; 80 cm is echt lastig om in te werken en gaat ook ten koste van je belichting. Tot 60 cm diep doen T5 nog hun werk en elke 10 cm méér alleen nog de HQI. En een150 watt heeft (vrijwel)geen rendement meer op 80 diep.
Mijn advies zou zijn om je maten om te draaien: waterhoogte maximaal 70 cm en hoe dieper hoe mooier in te richten. Bedenk dat zo gauw je water in een bak gooit je door de brekingsindex voor het oog al 1/3 "kwijt" bent. En dieper dan hoog lijkt ook voor het oog veel 'ruimtelijker'.

De maatvoering kun je tenslotte nu nog aanpassen áls je dat überhaubt wilt en achteraf praten is dan niet meer zo effectief.

Gr Jan
 
Beste Bobbie,

Mooie plannen! Ik ben het echter wel met Jan eens dat 80 cm water lastig bereikbaar is. Ik heb tijdens het plannen van mijn nieuwe bakje hier uitvoerig bij stilgestaan (zelfs zo ver gegaan als met plaatjes hout de bak simuleren en kijken wat allemaal nog bereikbaar is) en zeker als je niet vanaf 2 kanten bij de bak kunt is 80 cm water erg hoog.

Naar mijn mening (maar dit is natuurlijk persoonlijk) is het diepte component veel belangrijker dan hoogte; zeker als je een paar diepe bakken gezien hebt dan besef je hoe mooi dit is. Pas hier wel mee op want voor dat je het weet heb je een bak van 1 meter 20 diep staan! (zie mijn dagboek).

Ik weet niet of je nog kunt veranderen (is de bak al besteld?) maar zo ja zou ik hier nog 1 keer goed over nadenken en eventueel wat bereikbaarheidsexperimentjes doen, nu kan het nog!

Wat techniek betreft ziet het er allemaal goed uit, stuk voor stuk top apparaten.

Kleine tip nog, gebruik bij antwoorden de quote functie (ballonnetje in de knoppenbalk), dit is iets makkelijker te lezen.

Veel succes met je nieuwe huis en bak,

Marc.
 
Bobbie,

Persoonlijk vind ik 12 mm glas voor een waterhoogte van 80 cm aan de krappe kant, zelfs met de nodige trekstrippen. Je bak en het onderstel zijn de twee dingen die absoluut niet te vervangen zijn bij een draaiende bak en als je leest wat een drama het is om een lekkende bak te hebben zou ik geen enkel risico nemen. Ik zeg niet dat een 12 mm bak zou lekken, ik bedoel alleen maar dat ik wat dat betreft geen enkel risico zou willen nemen; naar mijn mening weegt het prijsverschil tussen 12 en 15 mm niet op tegen het verlies van al je levende have mocht de bak onverhoopt lek raken.

Marc.
 
Ik blijk over de 12 mm heen gelezen te hebben. Vind ik ook krap voor 80 cmwaterhoogte. Ik heb 67 cm waterhoogte en heb al 15 mm. Wellicht wat overdreven maar ik héb een lekke bak gehad en die ervaring wil je maat één keer hebben.

Los van het feit dat je veel dieren kwijt raakt, kostte het ook nog de parketvloer, slapeloze nachten en twee verlofdagen.

Gr Jan
 
Vind het wel grappig dat de 2 punten van hoogte bak in combinatie met de ruitdikte punten zijn waar we eigenlijk het moeilijkst een beslissing over konden nemen.

De uitdrukking 2 vliegen in 1 klap is hier wel op van toepassing.
Brengen we de hoogte terug van 80 naar 70 cm heeft de bakkenbouwer gezegd dat 12 mm geen probleem is. Dus dit gaat hoogstwaarschijnlijk gebeuren. De 10 centimeter kan dan verdeeld worden over 5 cm bij de onderkast erbij en 5 bij de lichtkap. Om de diepte dan weer te verhogen schiet ook niet op al zou het voor het oog mooier zijn.
De maat van de bak kan nog aangepast worden dus dit zal hoogstwaarschijnlijk gaan gebeuren. Een gesprongen ruit lijkt me inderdaad geen prettig vooruitzicht.

bedankt voor de reacties
Bobbie
 
Bovenaan