Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Helaas maar de stip heeft nu ook mij getroffen :(

jeffreyr1

Op en Rennend
Erg triest dit, het draaide allemaal zo goed, misschien wel te goed:(.
Maar ik heb sinds een week geleden stip ontdekt en ook de eerste uitval.

Ik weet dat er veel onderwerpen zijn geschreven over Stip maar wil toch graag mijn eigen topic met het verloop van deze pleuris ziekte.

Een aantal dagen geleden zag ik wat stipjes verschijnen op de laatst aangekochte visjes, de Serranocirrhitus latus. Deze vissen heb ik 23-04-2010 aangeschaft, dus wel al een tijd geleden.

In de tussentijd heb ik eigenlijk niets aangeschaft, alleen 2 koraaltjes. Het lijkt mij dan ook niet dat stress de veroorzaker is, want de laatste maanden heeft de bak juist erg veel rust gehad.

Ik ben nu 2 dagen lang 1 Serranocirrhitus latus kwijt en verwacht dan ook dat deze is overleden, en sinds gister avond zie ik mijn panter lipvis niet meer:mad:, ik vrees het ergste...

Ook de andere latussen hebben stipjes waarvan 1tje stil in een hoekje zit:(.

Dit gaat echt aan je hart en ik hoop dat ik de uitval kan beperken, ik zie namelijk een aantal stipjes verschijnen op de andere vissen.

Vanaf dag 1 dat ik de eerste stip had ontdekt ben ik fijn gesneden knoflook bij het voer gaan doen, maar helaas zonder resultaat.

Ik kan op dit moment alle hulp gebruiken, de vissen eruit halen zie ik niet als een optie, ben ooit 1 week bezig geweest om 1 vis eruit te krijgen en denk dat dit te veel stress met zich mee brengt om alle vissen eruit te krijgen.

Wel heb ik 2 bakken klaar staan(100*40*40) alleen mist de techniek hiervoor.

De volgende vervolg stappen had ik in gedachten:
- Temp verhogen naar 28 graden
- Voer halen met knoflook extract
- ???????zout waarde verlagen???????????
- RUST
- Goed voeren met vitamine
- en HOPEN!!

Alle advies kan ik gebruiken!!!
zijn dit de juiste maatregelen voor nu?

Dat is balen te lezen zeg. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken, zo lijkt het. Er gaan inderdaad veel tips over en weer maar zelf denk ik dat rust de beste remedie is maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat het nog lastiger maakt is dat je hierna, als het helemaal stipvrij is, je altijd op je hoede bent op een nieuwe aanval. Je durft zowat (ik tenminste) niet meer naar je vissen te kijken bij wijze van spreken, bang dat je weer iets ziet. Nou ja, sterkte ieder geval en hoopdat alles meevalt.

O ja, had je UV ook al?

Robin

Hoi Robin,

Bedankt voor je reactie, het is inderdaad een ziekte waarmee veel mensen te maken krijgen, soms in wat mindere mate, maar helaas bij mij met erge gevolgen.

UV had ik nog niet, maar dit zal het eerst volgende zijn wat ik ga aanschaffen, misschien iemand een tip waar ik dit voor een mooi prijsje kan aanschaffen?

Ik zie nu ook dat mijn zandhapper wat vermagerd is en stil onder een steen zit, zijn maatje is nog wel erg goed gevuld en erg levendig en eet goed, ik ben bang dat hij binnenkort afscheid zal moeten nemen van zijn maatje als zijn toestand niet verbeterd.

Ik hou jullie op de hoogte....

Zwaar kl****.

Blijven voeren zodat de vissen niet verder afzwakken.
Ik gebruik zo'n potje knoflook-pasta, daar laat ik het voer een paar minuten in weken voordat ik het geef.
Dat doe ik met vlokvoer en het diepvries-voer. Het enige nadeel; de afschuimer vindt het niks maar dat gaat weer over ... vol blijven houden.
Een UV-C is altijd welkom, niet dat het deze aanval direct zal stoppen maar alle beetjes helpen.
Je kan dan wel een eventuele volgende aanval op deze manier preventief tot een minimum beperken.

Het verplaatsen van de stip vindt voornamelijk plaats als het donker is en de vissen rusten.
Dan vindt de wisseling plaats van en naar de gastheer. Dat is ook het moment dat ze vrij in de waterkolom zweven en de UV z'n werk kan doen.
De UV maakt de parasiet steriel zodat er geen vermeerdering plaats kan vinden.
Want die vermeerderingen zijn in principe de grote boosdoener.

Het is dus de vis aansterken (heel belangrijk) - en de stip steriliseren.
Ik heb twee keer een uitbraak gehad en het is me tot nu toe gelukt om de stip op die manier het hoofd te bieden.

Succes

Erg balen Jeffrey,

Had je dagboek bekeken en zag er echt goed uit!

Heb zelf 1x stip gehad en dat was bij een nieuwkomer, meteen zoals jezelf ook al hebt gedaan knoflook toegevoegd. Dit heb ik gedaan op 2 manieren, een potje hoogconcentraat en zo vers mogelijk direct toegevoegd. Ook veel voeren en rust in de bak, Volgens mij kun je niet veel meer doen. Ik was er gelukkig met 3 dagen vanaf en heb het niet weer gezien.

Misschien een goeie tip van jimmy om een uv lampje te gebruiken idd. Uiteindelijk denk ik dat geluk ook een grote rol speelt bij het stoppen van stip. Succes iig!!

Bedankt ,een UV filter gaat er zeker komen, jammer dat dit een gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put" is. Maarja zo gaat dat met deze hobby spelende wijs moet je ermee leren omgaan.

Ik probeer zo vaak mogelijk te voeren, zodat de vissen goede weerstand kunnen opbouwen, buiten de zandhapper om eten alle vissen nog wel goed, dus dit is een lichtpuntje.

Water zo schoon mogelijk houden (meten is weten), UV filter helpt, veel voeren, handen uit aquarium houden (rust) en gebruik eventueel middeltje zoals Salifert Stop Parasite (reef friendly).

Vaak is begin van stip een vermindering van immuniteit door reaktie van stress, later veel stip doordat de parasiet zijn levencyclus is in gegaan.

Vergeet niet dat als je minder stip ziet het parasietje nog wel aanwezig is! alleen in andere levensstadium.

Probeer wel alles minimaal 21 dagen vol te houden, gezien dat het levenscyclus van het beestje zo lang is.

/dev/random

Vitamine zou ik ook dagelijks toevoegen aan het voer mocht je dit nog niet doen. Standaard gebruik ik een multivitamine van Sera (eerst JBL). M.n. vitamines A en D zijn weerstand verhogend dus die kun je extra toevoegen tijdens stipaanvallen. Davitamon AD Aquosum heb ik zelf bij peperstip gebruikt omdat die water oplosbaar is en dus niet als oliedruppels blijven drijven.

Vitamine voeg ik nog niet toe, wilde dit net halen maar ze hadden het niet :(. Wel heb ik "stop Parasites" meegenomen, kan ik dit gewoon doseren?

En heeeel goed nieuws, de lipvis zwemt weer gewoon ronduitsteeekend had aangenomen dat hij overleden was, maar blijkbaar heeft hij zich een aantal dagen schuil gehouden onder het zand.

Nog geen nieuwe uitval, maar de zandhapper ziet er echt heel slecht uit. helemaal vermagerd.

Helaas net bericht van het thuisfront, de zandhapper is overledenmecry

Dit is niet leuk om te lezen, maar met alleen genoemde maatreelen kom je niet van stip af. Twee belangerijke stappen: gebruik zsm stop parasiet (salifert). Ik heb persoonlijk hier goede ervarngen mee. Slaat stip erg hard toe, verwijder je zandbodem. Na tweede keer ben ik zo echt vanaf gekomen. Hoewel men beweerd rust belangrjkse is, maar niet om parasiet vermenigvuldiging te stoppen. Eenmallig rommellen in de bak is beter dan je vissen een op een zien dood te gaan.
Succes en sterkte

Beantwoord even deze vragen.

Ik heb de andere drie latussen van 'jouw' zending, die van mij zijn alle drie kerngezond.

Hoi Tanne,

Goed om te horen dat die van jou geen problemen hebben.
Hier mijn antwoorden:

1. Inhoud van het aquarium
450 liter

2. Inhoud van de filterbak
+/- 100 liter

3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
1 keer in de 2 weken 20% verversen

4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)?
Ja van aquacompleet, gebruik deze constant, rowaphos en rowacarbon, vervang deze maandelijks

5. Gebruik je ozon of UV?
nee nog niet

6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
BM 150

7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
Beker 1 keer per 2 weken, venturi enz 1 keer per maand

8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
Gemeten met salifert:
PH: 7.7
KH: 7.7/8
Nitraat: 0
Nitriet: 0
Po4: 0
Magnesium: 1410
Calcium: 400
Zout: 1.027

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
Koolfilter, osmose met silicaat

10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
Lumimaster T5, 6*54W 3*wit 3*blauw, 6 maanden oud

11. Hoe veel stroming heb je precies?
2* tunze 6065, totaal 13000 liter

12. Wat voor koralen houd je?
voornamelijk steenkoraal
2*druifjes
anemoon
montipora
3*acropora
hystrix
Hamertjes
buttons
flower
hersen
stylophora
poccilopora
paddestoelleder

13. Wat voor vissen houd je?
2* nemo
1* zandhapper
2* latussen
1* gele dokter
1* gestreepte dokter
1* chinese pijlvis
1* salarias

14. Hoe lang draait het systeem al?
7/8 maanden

15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
50 kilo, 7/8 maanden oud

16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
1 keer per 2 weken waterverversen, bodem materiaal nog niet vervangen, pompen maandelijks schoonmaken, kool/fosfaat maandelijks vervangen.

17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
voeg niets extra's toe

18. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
voer elke dag, om de dag diepvries en om de dag vlok voer. halve eetlepel vlokvoer en 2 blokjes diepvriesvoer.

19. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag?
gelukkig nog geen

Het lijkt erop dat het aan de betere hand is door het doseren van stop parasites en goed voeren.topjes
De laatste latus die overgebleven is zat helemaal onder de stip en is nu helemaal stipvrij, ook op de andere vissen is geen stip te bekennen. Visueel lijkt de stip weg te zijn.

Wel gaat de latus af en toe nog in een hoekje zitten, maar hij zal wel flink verzwakt zijn.
Heb gister de ramen weer schoon gemaakt en concludeerde dat het er toch allemaal nog wel goed uit zag.

Erg triest voor de uitval:
RIP zandhapper en 2 latussen:(

Hoop dat het hierbij blijft.

Nog wat vraagjes:
- hoelang moet ik doorgaan met doseren van stop parasites?
- hoelang adviseren jullie te wachten voordat er nieuwe vis in mag/kan?
- ik ga een UV filter aanschaffen, kan ik deze constant laten meedraaien?

Het lijkt erop dat het aan de betere hand is door het doseren van stop parasites en goed voeren.topjes
De laatste latus die overgebleven is zat helemaal onder de stip en is nu helemaal stipvrij, ook op de andere vissen is geen stip te bekennen. Visueel lijkt de stip weg te zijn.
Klinkt goed.

Wel gaat de latus af en toe nog in een hoekje zitten, maar hij zal wel flink verzwakt zijn.
Heb gister de ramen weer schoon gemaakt en concludeerde dat het er toch allemaal nog wel goed uit zag.

Erg triest voor de uitval:
RIP zandhapper en 2 latussen:(

Hoop dat het hierbij blijft.

Nog wat vraagjes:
- hoelang moet ik doorgaan met doseren van stop parasites? Staat er geen advies op de fles?

- hoelang adviseren jullie te wachten voordat er nieuwe vis in mag/kan?
Zeker de eerste twee maanden nog niet aan denken, bouw in de tussentijd een quarataine-bakje waar je de nieuw aangeschafte vis eerst een paar weken in kan laten acclimatiseren, aan het voedsel kan laten wennen en aan kan laten sterken. Tevens is zo'n bakje superhandig voor allerlij calamiteiten.

- ik ga een UV filter aanschaffen, kan ik deze constant laten meedraaien? Ik zou dat beperken tot alleen snachts, dat is ook de periode waarin de stip het meest actief is.
Want het is niet alleen de stip die door UV gesteriliseerd wordt, ook alle nuttige baccies worden zaadloos zeg maar.

Succes

Toptopjes ben ik erg mee geholpen!

Waaraan moet ik denken bij een quarantaine bak?
Heb nu een juwel bakje met 1 T8 in de lichtkap(100*40*40) op zolder staan
Klopt het onderstaande?

Hang-on afschuimertje erop, stromingspompje, verwarming, bodem en steen erin.
2 wekelijks water verversen met water uit de showbak?

Toptopjes ben ik erg mee geholpen!

Waaraan moet ik denken bij een quarantaine bak?
Heb nu een juwel bakje met 1 T8 in de lichtkap(100*40*40) op zolder staan. Da's een beste bak, het mag kleiner maar er is niets mis met dit formaat.

Klopt het onderstaande?
Hang-on afschuimertje erop, stromingspompje, verwarming, bodem en steen erin.
Geen zandbodem en geen steen, wel een stuk PVC - of iets dergelijks - waar de vis in weg kan schuilen.
Tevens een klein UV filtertje zou geen kwaad kunnen.

2 wekelijks water verversen met water uit de showbak? Je hoeft hem in principe alleen maar op te starten als je hem nodig hebt, maar dan heb je ook 150 liter water nodig (vandaar de kreet een beste bak:o)
Maar dan zou ik om de paar dagen een kleine 10 liter verversen, zeker als het om een vis gaat die wat mankeert.
En moet je medicamenten gebruiken, is een iets frequentere water wissel nodig met daarbij een koolfilter om de medicijnen weer uit het water te verwijderen.

Back
Bovenaan