Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luckybastard's RSM

luckybastard

Zeewaterman
Beste lezer,
Na al een lange tijd bezig te zijn met zeewateraquaria, heb ik nu na al die tijd toch maar besloten een dagboek bij te gaan houden, alhoewel ik niet echt een kwebbelkous ben. Deels ook de schuld van Jochem (Aquareus) waarvoor ik de Bubble Magnus ga testen op mijn RSM.

Ik zal eerst een beetje over mezelf uit de doeken doen. Mijn naam is Marc, ik ben 44 jaar oud. Getrouwd met een schat van een vrouw, 2 kinderen , 1 dochter (inmiddels 19) en een zoon van 15. Ik werk als CAD-Administrator bij 1 van de grootste superjachtbouwers van Nederland. Deze jachten zijn 80 meter en groter.

Water is altijd al een deel van mij geweest. Jaren ben ik senior lid geweest van het NVC, en deze hobby liep zo uit de hand dat ik op den duur zo’n 30 aquaria in huis had. Kweken van Tanganjiika-cichliden was een grote passie. Maar na jaren van elk weekend alles verschonen, organiseren, mensen die jongen kwamen halen etc. Had ik er ineens genoeg van.

Alles de deur uit gedaan,maar jullie weten hoe het gaat. Zoiets zit in je en krijg je er niet meer uit. Het blijft kriebelen.Ik heb toen besloten toch maar 1 klein aquarium weer aan te schaffen, maar ditmaal zeewater. Dit was in 2005. Ik ben toen klein begonnen. Veel op dit forum gelezen, en door menig stomme fout, veel geleerd en wijzer geworden. Om even snel door te gaan klein werd groter en groter en groter. Uiteindelijk eindigde ik met een bak van 160. Deze draaide redelijk (al doende leert men) .

Afijn, menig bak en techniek heeft inmiddels de revue gepasseerd. Met elke stap leerde ik weer bij. Na een tijd met deze redelijk grote bak om gegaan te zijn omgegaan, heb ik het ineens over een andere boeg gegooid, en was wel erg gecharmeerd van de RSM. Ik heb toen alles weggedaan, want ik wilde kleiner, en ben toen overgestapt naar een RSM130. Met heel veel plezier heb ik van dit bakje genoten. Elke dag was ik er wel mee bezig. Ik had het gevoel het toch steeds meer onder de knie te krijgen, en alles groeide en bloeide de pan uit. Maar mijn besluit stond vast. Ik ga niet groter meer...
Tja... wat moet ik jullie nou vertellen..

Inderdaad! TOCH weer groter. Momenteel heb ik een zwarte RSM 250.
Ik zal wat meer hierover vertellen, ook om een status weer te geven waar de bak zich nu in bevindt. De techniek waar alles op draait is een standaard RSM250, met als uitbreidingen een kalkreactor en een koeler. Ook hangt er een extra stromingspomp in van Tunze. Uit deze tunze is de binnenring weggeknipt, waardoor deze nog meer stroming geeft.

Mijn aquarium bestand bestaat uit diverse acropora’s, flower, favia, caulustrea, orgelpijp, blasto’s, etc. Eigenlijk een redelijk mengelmoesje, wat ontstaan is door de medewerking van mijn vrouw. Ikzelf ben gek van langpoliepige steenkoralen, mijn vrouw vind alles mooi wat beweegt. Dus jullie weten waarschijnlijk wel hoe dat werkt. Je probeert de beiden keuzes toe te passen, met de nadruk op mijn eigen keuze *:rolleyes:kuch:rolleyes:*. Alle waarden zijn goed tot zeer goed. Alles staat er mooi bij. Ook vind ik het leuk om koralen die ergens niet tot hun recht komen, te testen of deze bij mij wel bijtrekken. Ik zal binnenkort een foto plaatsen van een koraal wat in zijn geheel bruin/grijs was, die nu na 2 maanden in mijn bak aan het veranderen is in een acro met super babyblauwe toppen!

Deze week ga ik in samenwerking met Jochem (Aquareus) de nieuwe Bubble Magnus NAC5e hangon afschuimer testen op mijn RSM. Deze is gisteren bij mij binnengekomen. Ik zal alles op foto vastleggen en jullie proberen op de hoogte te houden van alle problemen/verbeteringen die ik waar neem.
Ik zal snel wat foto’s plaatsen.
Marc

Laatst bewerkt:
Zolang lid en nu pas een dagboek:rolleyes: SCHANDE!!
kom op laat die bak eens zien!:)

Al zo lang aan de gang en nog geen dagboek.

Wil al die jaren ervaring even op papier zien.

Incl. Foto's!

leuk marc eindelijk een dagboek.

maar een dagboek is niks zonder fotos :p

Ook ik ben benieuwd naar de fotos.

We wachten het even af en natuurlijk ook de afschuimer die ik ook op mijn bakkie ga testen.

Gr Mark

Op verzoek, hier wat foto's. Is ook gelijk de status van de bak vastgelegd :rolleyes:
(de tweede foto is het hele bruine grijze koraal, wat nu jammer genoeg niet zo goed te zien, maar hele babyblauwe groeipunten heeft gekregen)

Bijlagen

• CIMG0720..JPG
    CIMG0720..JPG
    164,6 KB · Weergaven: 40
  • CIMG0712..JPG
    CIMG0712..JPG
    117,7 KB · Weergaven: 16
  • CIMG0717..JPG
    CIMG0717..JPG
    144,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0102..jpg
    IMG_0102..jpg
    68,5 KB · Weergaven: 17
  • buttons..JPG
    buttons..JPG
    136,7 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
En meer :p

Bijlagen

• CIMG0719..JPG
    CIMG0719..JPG
    154,5 KB · Weergaven: 78
  • CIMG0717..JPG
    CIMG0717..JPG
    144,6 KB · Weergaven: 21
  • CIMG0723..JPG
    CIMG0723..JPG
    145,6 KB · Weergaven: 31
  • CIMG0720..JPG
    CIMG0720..JPG
    164,6 KB · Weergaven: 30
Hallo Marc,

Dat ziet er goed uit hoor, misschien nog een keer een totaal overzicht?
Het is er toch van gekomen die rsm 250, ik zeg op naar de rsm 500.

Groet Mano

en meer:cool:

Bijlagen

• CIMG0715..JPG
    CIMG0715..JPG
    129,9 KB · Weergaven: 11
  • iphone 111..jpg
    iphone 111..jpg
    69,8 KB · Weergaven: 54
  • iphone 183..jpg
    iphone 183..jpg
    61,9 KB · Weergaven: 13
  • CIMG0723..JPG
    CIMG0723..JPG
    145,6 KB · Weergaven: 14
  • CIMG0716..JPG
    CIMG0716..JPG
    142,4 KB · Weergaven: 8
Zo ik hoop dat iedereen nu een beetje een indruk heeft gekregen met deze foto's van mijn RSM. En Glenn...
Nee die aardbei is niks....
Hij is nu nog groter ;)...
Hier voor jou nog eentje met volledige poliepen :cool:

Bijlagen

• iphone027..JPG
    iphone027..JPG
    97,8 KB · Weergaven: 11
Hier is hij dan... Vers van de pers :cool:
De nieuwe Bubble Magnus NAC5e hangon afschuimer

Bijlagen

• CIMG0740..JPG
    CIMG0740..JPG
    154,4 KB · Weergaven: 16
Wow! mooi opbouw en koralen keuze
Goed gedaan!

Bedankt voor alle complimenten enaccord
Ik word er bijna verlegen van.
Gisteravond heb ik de Bubble Magnus in elkaar gezet, en ben eerst gaan meten of ik het allemaal kwijt kon. Helaas viel mij op dat de zuig en de pers van de NAC5 te kort waren om hem aan te kunnen sluiten zonder mijn lichtkap te slopen <zie hier> Aanstaand weekend maar wat PVC kopen, en de zuig en de pers verlengen. :cool:

Bijlagen

• CIMG0733..JPG
    CIMG0733..JPG
    66,6 KB · Weergaven: 4
  • CIMG0737..JPG
    CIMG0737..JPG
    85 KB · Weergaven: 3
Vandaag met de NAC aan het stoeien geweest. Dit liep helaas niet zo goed af. Ik ga proberen een oplossing hiervoor te vinden. Het verhaal hiervan staat bij de Bubble Magnus test in Aquareus zijn forumgedeelte...

Zie mijn handtekening.

Bijlagen

• CIMG0747..JPG
    CIMG0747..JPG
    144,8 KB · Weergaven: 5
  • CIMG0748..JPG
    CIMG0748..JPG
    121,8 KB · Weergaven: 8
  • CIMG0753..JPG
    CIMG0753..JPG
    131,4 KB · Weergaven: 5
  • CIMG0754..JPG
    CIMG0754..JPG
    163,1 KB · Weergaven: 9
Gisterenavond even gezellig op bezoek geweest bij Marco (Seaflower). Heerlijk koffie gedronken en mijn 2 GOLDEN MARINDO koralen opgehaald voor een superprijs! 1 Millepora en een Valida (tri-colour). Deze laatste had Marco persoonlijk voor mij uitgekozen :cool:

Mooi stuk inderdaad.

Heb het maandag nog zien liggen.

Back
Bovenaan