Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

vandaag ff een foto geschoten van mijn nieuwste aanwinst.
ik heb de olivaceus in de specialsbaks gedaan omdat ik het daar de grootste kansen geeft, veel voer en rust en geen vervelende dokters of dominate vissen.

Bijlagen

• olivaceus.jpg
    olivaceus.jpg
    115,5 KB · Weergaven: 29
  • olivaceus1.jpg
    olivaceus1.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 28
  • olivaceus3.jpg
    olivaceus3.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
vandaag grote schoonmaak op de rif:
1- verwijderen dooie takken op acro en monti's
2- verwijderen/isoleren bleek plekken op de plaat en tak monti's
3- verwijderen deel anemonen
4- verwijderen irritante web spinnende kokerwormen
5- plakken groen formosa
6- vastzetten dikke gorgoon met speedglue
7- steen met grote oren uit de bovenkant van het rif veplaatst naar de onderzijde, en één oor verwijder aan de voet van de stylopora. heb hem wel moeten slopen want was er niet af te krijgen en de stylo ging steeds meer poliepen verliezen aan de onderzijde en scheef groeien.

alle dooie takken van de acro's en monti's gingen begroeien met kalkalg of pluisalg, deze heb ik met een tang weggeschrapt /geknip tot het gezonde koraal vlees, hierdoor kan de koraal weer verder gaan groeien. ander was het een gevecht van koraal vs alg.

ik had een aantal vreemde bleek plekken op de plaat en de tak monti en het zat in dicht op elkaar. ook de rose granulosa van p2m ging vanaf de voet bleken. Ik heb het heel gebied gesnoeid en alle bleekplekken weggeknipt, waar ik niet kon wegknippen heb ik met speedglue helemaal bedekt tot de gezonde stuk. hopelijk is de bacterie/parasiet/schimmel of "what the hell" hiermee afgeseald.

een aantal deel anemonen waren irritant in opmars tussen de buttons. nu dus niet meer. met een scherpe priem de deelanemonen weggepeuterd.

de webspinnende kokerwormen irriteren de monti's (plaat en tak) heel erg.
ik vermoed zelfs dat dat de oorzaak is van de bleek plekken. ze zatten zowieso in dat gebied. met een haakse priem de kalk koker tot de bron gesloopt. waar ik niet bij kon gewoon met een kwak speedglue bedekt.

eindelijk de groen formosa van dennis geplakt boven in de rif.

Laatst bewerkt:
ff bij AC geweest om mijn koolzuurfles te vullen. had geen ruimte meer in de vriezer dus ff in de tuin laten afkoelen. helaas kon er maar 1,5 kilo gevuld worden i.p.v 2 kilo. nu gaat de fles wat minder lang mee. laatste vulling was van 8 jan.

het afdekken van bleekplekken op de rode montiporaplaat lijkt te helpen.
vandaag is er geen verdere uitbreiding van de bleekplekken en het weefsel op de grens met het cement lijk intact te blijven.

Laatst bewerkt:
zaterdag gorgonen/plankton/vissen mix gemaakt en verpakt in zakjes van ~700gram.
deze cocktail bestaat uit:
1000gr diepvries mysis
1000gr zeevruchten cocktail
700gr spiering
500gr spinazie
500gr doppertjes met wortels
125gr nori bladen
200gr rode nori wieren
50gr rode plankton
50gr kogelvlooien
50gr artemia
50gr groene zoo plankton
2ml selco
~3L zoutwater
het totale ingepakt gewicht was ~ 7 kilo
ik voer per dag ~ 20-30 gram van deze mix, eventueel vermengt met wat droogvoer.
ik schat dus met deze batch 7 maanden meegaat:eek:

Laatst bewerkt:
deze mix wordt gebruikt als totaal voeder voor:
alle vissen:
dokters, koraal duivels, lipvissen, antiassen, pincetvis, anemoonvissen smullen ervan. De grondbewoners zoal zandhappers en gobies zijn bij mij altijd al een probleem, ze blijven vaak mager.
de rif koralen:
acro's schijnen er ook van te eten, want als ik deze mix erin gooit gaan de poliepen ook overdag open.
de plankton feeders:
als ik deze mix in debak gooit gaan de aardbei, dendro, sclero's, gorgonen en haarster ook overdag binnen 30 minuten vol open.

de gevolgen voor mijn water waardes ga ik nauw in de gaten houden.
tot heden was mijn rif altijd: 0 nitriet, 0ammoniak, 0 fosfaat, 0 nitraat.
maar sinds een maand of 2 ben ik drastisch meer gaan voeren, vanwege de aankoop van een aantal antiasen en de gorgonen bak die nu gekoppeld staat aan de rif.

een aardbei update foto, het gat de goede kant uit, alhoewel ik verlies heb van poliepen aan de zijkanten.

één poliep steek zijn nek duidelijk uit boven de rest uit, en er zijn nu ook gele tentakels zichtbaar

Bijlagen

• Herschaalde kopie van aardbei.jpg
    Herschaalde kopie van aardbei.jpg
    141,2 KB · Weergaven: 34
  • Herschaalde kopie van aardbei (2).jpg
    Herschaalde kopie van aardbei (2).jpg
    149 KB · Weergaven: 34
zaterdag gorgonen/plankton/vissen mix gemaakt en verpakt in zakjes van ~700gram.
deze cocktail bestaat uit:
1000gr diepvries mysis
1000gr zeevruchten cocktail
700gr spiering
500gr spinazie
500gr doppertjes met wortels
125gr nori bladen
200gr rode nori wieren
50gr rode plankton
50gr kogelvlooien
50gr artemia
50gr groene zoo plankton
2ml selco
~3L zoutwater
het totale ingepakt gewicht was ~ 7 kilo
ik voer per dag ~ 20-30 gram van deze mix, eventueel vermengt met wat droogvoer.
ik schat dus met deze batch 7 maanden meegaat:eek:
Interessante informatie !!!

vandaag weer op koralen jacht geweest.
Bij marco langs geweest en heb 3 haarsterren meegenomen, een fel rode , een groene met gele stippen en een bruin gevlekte. ze vullen nu de paarse aan die ik reeds eerder had.
deze zitten nu in mijn specialsbak

Bijlagen

• Herschaalde kopie van paarse haarster.jpg
    Herschaalde kopie van paarse haarster.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 27
  • Herschaalde kopie van groene haarster.jpg
    Herschaalde kopie van groene haarster.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 26
  • Herschaalde kopie van groen en gevlekte haarster.jpg
    Herschaalde kopie van groen en gevlekte haarster.jpg
    153,8 KB · Weergaven: 26
  • Herschaalde kopie van gevlekte haarster (2).jpg
    Herschaalde kopie van gevlekte haarster (2).jpg
    159,2 KB · Weergaven: 29
vandaag metingen aan water waardes:
Specialsbak:
nitriet NO2 < 0,3mg/l, niet meetbaar
fosfaat PO4 = 0,15ppm

RIF:
KH = 7,5
Calcium = 440
magnesium = 1342,5 (0,895x1500, uitsluitend kalkreactor, niks toegevoegd)

deze waarden zijn gezien het voer regime zeer netjes, blijkbaar werkt de biofilter en de koppeling naar het rif perfect.
kalk reactor werk prima, calcium en magnesium zijn voorbeeldig. alleen de kh mag dus wel wat hoger.
ga de doorstroom van 2l/u naar 2,5lu verhogen.

Edit: 21/3
bij een later meting (op 2/3) met een Redsea test blijkt dat de PO4 = 0,5 was
ik vertrouwde de sera test niet, omdat mijn steenkoralen het steeds slechter gingen doen en mijn andere koralen steeds bruiner werden, toen ben ik een redsea PO4 test gaan halen waaruit dus blijk dat mijn PO4 te hoog was.
het blijk dat je de sera test best moeilijk kan aflezen.Blijk dat je de fles tegen het velletje papier moet leggen om te vergelijken, terwijl bij de meeste andere testen je bij gewoon daglicht het een stukje van het velletje moet houden om geen schaduw te krijgen (donkerder)

Laatst bewerkt:
We zagen ze bij Marco uitgepakt worden die haarsterren... Marco zei al: "Als Glenn dit ziet..." :) Het zijn echt een stel schitterende dieren, t is jammer dat wij niet over de kennis en de speciaalbak beschikken anders...

Heel veel succes met het in leven houden van deze schitterende dieren!

Bedankt, ik ben er heel blij mee machiel, ze zijn echt schitterend. De felgele en de fluogroene variant staan nu ook op mijn verlanglijstje. Zo te zien hebben ze het wel naar hun zin. Kennis is zo opgedaan, kwestie van lezen hier op het forum en ik zal zeker mijn ervaringen hierin delen. het specialbak is en ander verhaal maar aan alles is een mouw aan te passen zag ik dan, een kwestie van experimenteren. Ik ben wel van mening dat een ouderwetse biofilter essentieel is voor de gorgonenbak.

ik doe mijn best en daar moeten we het maar me doen hé.

We zagen ze bij Marco uitgepakt worden die haarsterren... Marco zei al: "Als Glenn dit ziet..." :) Het zijn echt een stel schitterende dieren, t is jammer dat wij niet over de kennis en de speciaalbak beschikken anders...

Heel veel succes met het in leven houden van deze schitterende dieren!

Laatst bewerkt:
bedankt tim,
nee, helaas werk een voeder automaat om een aantal redenen niet voor mij.
1- ik gebruik een diepvies mix die ik zelf gemaakt heb. (heb nog 7 kilo te gaan)
2- ik zet de opvoerpomp/afschuimer en en deel van de stromingspompen uit. juist om te voorkomen dat een groot deel van het voedsel in de afschuimer/bioloog/powerfilter afgevoerd /afgebroken wordt. per voerbeurt gaat het filtersyteem 45min uit - 15min aan -45min uit en dan weer aan.
tijdens het voeren is het water vol met zweefvoer en melkerig.
3- ik voer zelf doorlopend (als ik tijd heb), anders 'smorgens, 's middags en voor slapen gaan.
4- Als ik met droogvoeder (automaat) werkt gaat dat allemaal richting overloop. mogelijkheid zou zijn overloop afdichten. maar dan krijg ik een kaamlaag.

Maar ben wel blij dat een expert als jij de tijd neem om een hobbyist als ik te adviseren:). ik denk dat de blauwe gorgoon een de dendroneptya dit wel zouden waarderen want die zie ik wel enigzins krimpen.
Adviseer je een bepaalde soort voer voor de voederautomaat ?

Succes met de speciaalbak Glenn. Gebruik je voederautomaten? Als je eens per 1-2 uur kunt voeren, ook 's nachts, dan zou dat mooi zijn.

Laatst bewerkt:
vanavond bezoek gehad van liefhebber33, heeft 90km gereden naar rotterdam voor een paar koraaltjes, een echte liefhebber !
veel plezier met de koraaltjes.
mijn stekkenbak is weer een beetje opgeruimd, kan ik eindelijk de grote neospongodes gaan stekken. Die word veel te groot.

had geen ruimte meer in de vriezer dus ff in de tuin laten afkoelen. helaas kon er maar 1,5 kilo gevuld
even een opmerking, mijn co2 boer vertelde dat dit koud maken van de flessen niet bevordelijk is i.v.m. afzetten van condens en dus corrosie..

Back
Bovenaan