Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Cube reef

Mikey Mike

ZeewaterForum gebruiker
Halllo allen,

Na lang lezen, denken en plannen is het er eindelijk van gekomen, ons eerste zoutwater aquarium. We hebben besloten om te gaan beginnen met een kleine bak van 50x50x50, de voornaamste reden hiervoor is dat we op deze manier de kosten redelijk in de hand kunnen houden en mocht het nou blijken dat we het allebei toch niet zo heel leuk gaan vinden, om wat voor een reden dan ook, dan is de investering niet zo heel groot geweest.

Ik heb afgelopen vrijdag via een forumlid een bak met onderkast opgehaald, deze onderkast was qua kleur niet helemaal onze smaak dus ik kon met de kwast aan de slag gaan.

Hieronder wat foto's van hoe ik de bak aantrof en van het schuren, voorbewerken, grondden en aflakken. Het was dit weekend gelukkig goed weer dus kon dit alles in de tuin gaan doen. De kleur die het geworden is, is donker beige volgens de bouwmarkt, ik vind het meer milka melk chocolade bruin :) We hebben voor deze kleur gekozen omdat het dan een beetje wegvalt tegen de kleur van de muur. Het enigste wat er nu nog moet gebeuren is het blauw verven van de achterwand. Zoals je op de foto ziet komt het aquarium in een hoek te staan en zullen dus twee wanden geverfd worden.

De techniek hoop ik deze of volgende week binnen te krijgen en zodra deze binnen is zal ik deze ook nog even posten.

Bijlagen

• _MG_6600.jpg
    _MG_6600.jpg
    18,6 KB · Weergaven: 6
  • Bak vooraf verlicht.jpg
    Bak vooraf verlicht.jpg
    15,5 KB · Weergaven: 6
  • Houtwerk geschuurd.jpg
    Houtwerk geschuurd.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 7
  • Houtwerk gegrond.jpg
    Houtwerk gegrond.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 6
  • Houtwerk gelakt.jpg
    Houtwerk gelakt.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 6
Dank je!

Het moet een luchtige opbouw gaan worden, wil er ongeveer 15 kilo steen in plaatsen, deze vanuit de hoek waar de 2 blauwe vlakken samenkomen schuin naar voren te plaatsen en met waarschijnlijk nog een plateau erbij, daarnaast zal het voornamelijk een koraalbak worden met wat anemoonvisjes en wat doktertjes. Hoe ik het qua bezetting precies ga doen zal de tijd leren.

Zo na nog een dag hard werken in de brandende zon, wat wel weer goed is voor de bruine huid, is dit het eind resultaat.

Ik heb de twee achterwanden die in een hoek komen te staan beide blauw geverfd, ik heb de achterwanden 4 keer moeten verfen om het geheel mooi egaal goed dekkend te krijgen.

Daarna heb ik het aquarium gevuld met gewoon puur leiding water om te controleren op lekkages en als van de week de techniek binnen is ga ik nog proefdraaien met leidingwater, hierna gaat de opstart pas echt beginnen.

Hieronder nog een paar foto's voor een impressie van hoe het geheel er nu bijstaat.

Ik heb qua verlichting een 150 HQI ufo erbij, de vorige eigenaar had deze op ongeveer 35 CM. van het wateroppervlakte hangen, zelf zou ik toch een andere manier willen bedenken omdat je anders veels te veel lichtvervuiling in de woonkamer gaat krijgen, heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Bijlagen

• Aqua verven.jpg
    Aqua verven.jpg
    40 KB · Weergaven: 3
  • Aqua leeg.jpg
    Aqua leeg.jpg
    18,6 KB · Weergaven: 4
  • Aqua HQI.jpg
    Aqua HQI.jpg
    17,4 KB · Weergaven: 6
  • Aqua vullen.jpg
    Aqua vullen.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 3
  • Aqua gevuld met HQI.jpg
    Aqua gevuld met HQI.jpg
    17,6 KB · Weergaven: 12
Ziet er nu al mooi uit!!!!!!

Veel suc6 met je kubus, blijf veel lezen en blijf vragen stellen doe met onze fouten in het verleden nu je voordeel!!!!!!!!

Je opstart fase is al prima begonnen, eerst proefdraaien en af en toe een ballontje op laten wat je bedoelingen zijn dan reageren wij van zelf dat zie je aan .....wat dokters.....
We willen je helpen om ook te kunnen genieten van deze pracht hobby.
Tip houd de 3 RRR in de gaten,Rust Regelmaat en Reinheid en heb geduld en nog eens geduld.
Lees in de rubriek opstart wat je allemaal kunt verwachten, dan ben je voorbereid.

Groet&Dank,;)

Krysia&Peter van clown-visje

Dank je!! We lezen al bijna een jaar mee op het forum en zijn intussen al aardig ingelezen, maar mochten we vragen hebben dan zullen we zeker niet schromen om deze te stellen.

Verder hebben we vanmiddag 20 kilo levend steen besteld, als het goed is komt dit aan het einde van de maand.

Levend stten 20 kilo,

Probeer te achterhalen waar de steen van daan komt en probeer porreus steen te krijgen is lichter maar er zit veel meer leven in.

Geroet&Dank,

Krysia&Peter

Wat ik begreep is dat het levend steen uit de buurt van Kenia komt, maar hij wist het me niet exact te vertellen. Hij wist me wel te vertellen dat het goed steen is en vol van leven.

hey , véél suc6 met de opstart !!!! :biggrin:
misschien komen ze vanuit de malediven , net zoals die van mij :p

groetjes !!!

Ik was toch niet helemaal tevreden over de manier waar op de bak erbij stond, ook moest er nog een constructie bovenop komen waarin de verlichting weg gewerkt kon worden.

Na een tijdje nadenken heb ik toch besloten om er een complete zuil van te maken die om en nabij de 200 cm hoog word. De constructie van de bestaande kast was heel stevig dus hier ben ik verder niet aan gaan zitten maar daarvoor in de plaats heb ik besloten om een valse wand om de onderkast heen te plaatsen. Zelf ben ik helaas niet zo handig met hout maar gelukkig was m'n zwager aardig genoeg om hiermee te willen helpen. Omdat foto's meer zeggen als 1000 woorden heb ik er natuurlijk een aantal foto's van geschoten.

Zoals je ziet is alleen de onderkast nu klaar op de scharnieren van het deurtje na, de bovenkast gaan we morgen fabriceren en dan zal ik in de loop van de week het hele gevaarte gaan plamuren, gronden en verven.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    36,7 KB · Weergaven: 9
  • 2.jpg
    2.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 6
  • 3.jpg
    3.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 5
  • 4.jpg
    4.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 5
  • 5.jpg
    5.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 4
Gouden tip, verven voor water :)... Ik heb ooit meer dan een jaar naar een ongeverfde ombouw mogen kijken omdat ik niet kon wachten ;)

Vandaag wederom druk bezig geweest om de kast verder te fabriceren, als je al die klus programma's op tv ziet lijkt het allemaal zo makkelijk, maar in het het valt het dan weer vies tegen zeg. Maar uiteindelijk mag het eind resultaat er wezen. Hij is helaas nog niet helemaal klaar gekomen doordat we wat materiaal gebrek hadden en de klus winkels hier helaas niet open waren, de deurtjes moeten nog in de scharnieren gehangen worden, sierknoppen erop, de randen en boorgaten weg plamuren en dan nog verven, maar het einde is in ieder geval in zicht.

Maar wederom zeggen foto's meer als 1000 woorden dus hieronder kan je de voortgang weer vinden.

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 8
  • 1.jpg
    1.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 7
  • 3.jpg
    3.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 7
  • 4.jpg
    4.jpg