Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tijdens het voeren aan/uit

Mandy en Johnny

Senior Forumlid
Even een vraagje zetten jullie de stromingspompen uit als jullie de vissen voeren? en hoe doen jullie dat gewoon stekker er even uit of hebben jullie daar speciale apparaten voor?

Groetjes
 
Gewoon aanlaten, laat de vissen maar werken voor de kost.
Ook 's nachts NIET MINDER stroming maken.
Bovendien is het in- en uitschakelen van pompen onnodig belastend voor de rotor en het rotorhuis.
 
Voordat ik ga voeren schakel ik mijn Trop Tronic interval op pauze, deze reduceert het toerental voor ca. 1/2 uur op het gewenste niveau (bij mij op 20% ingesteld)

Na een 1/2 uurtje gaat hij automatisch weer op vol vermogen draaien.

Dit voorkomt m.i. dat er een hoeveelheid voer op voor vissen onbereikbare plaatsen (spleten) tussen en achter de dekoratie terecht komt
 
mijn multicontroller heeft de mogelijkheid om de pompen een aantal minuten uit te schakelen maar ik gebruik die stand eigenlijk nooit. Gewoon aanlaten is prima
 
Het aan of uit van de pompen tijdens het voeren heeft ook veel te maken met de visbezetting in je bak. Heb je langzame eters zoals bijvoorbeeld een pincetvis of pitvisjes dan kun je het beste de pompen even uitschakelen. Voor een schooltje Anthiassen kunnen de pompen gewoon aanblijven.
 
Vroeger gebruikte ik de pauze knop van m'n AM Wave. Maar toen had ik bodembewoners die bijna de kans niet hadden iets te eten doordat de rest van de vissen sneller waren.

Die trage vissen zijn er nu jammer genoeg niet meer en nu gebruik ik de pauze knop bijna niet meer. Ik heb de indruk dat de vissen het "leuker vinden" op deze manier. Lekker door de hele bak racen achter net dat ene stukje krill of mysis :D

En in zee wordt de stroming ook niet uitgezet als de vissen willen eten :p
HEtzelfde geldt voor 's nachts trouwens.
 
DinX zei:
Vroeger gebruikte ik de pauze knop van m'n AM Wave. Maar toen had ik bodembewoners die bijna de kans niet hadden iets te eten doordat de rest van de vissen sneller waren.

Die trage vissen zijn er nu jammer genoeg niet meer en nu gebruik ik de pauze knop bijna niet meer. Ik heb de indruk dat de vissen het "leuker vinden" op deze manier. Lekker door de hele bak racen achter net dat ene stukje krill of mysis :D

En in zee wordt de stroming ook niet uitgezet als de vissen willen eten :p
HEtzelfde geldt voor 's nachts trouwens.
In de zee krijgen ze ook iets meer als 5 min per dag voer...

En waarom zou je snachts de stroming niet willen verminderen? Negatieve gevolgen?
 
Het uitzetten (verminderen) van de stroming doe ik enkel om te vermijden dat het voer te rap in de overloop terecht kan komen! (streamers (hoofdstroming) staan nml allen gericht richting overloop)



Grtz,

Kurt
 
Met de controllerfunctie zet ik de streamer eventjes uit. Er is dan nog wel waterbeweging door de opvoerpomp en een stromingspomp op de oppervlakte.
 
Peter157 zei:
En waarom zou je snachts de stroming niet willen verminderen? Negatieve gevolgen?
Stroming is de drijvende kracht achter een goede uitwisseling van zuurstof en kooldioxide. Aangezien 's nachts de zooxanthellen geen zuurstof produceren, maar wel consumeren is van groot belang ook 's nachts volop stroming te hebben zodat zowel koraal als zooxanthel zuurstof kunnen opnemen en het koraal de kooldioxide van zichzelf en de zooxanthellen kwijt kan raken.

Voor een uitgebreidere versie van dit verhaal moet je maar eens zoeken op AdvancedAquarist.com onder de titel: "Waterflow is more important than light".
 
Bovenaan