Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wieren plaatsen in laatste vak sump nano?

Mooneater

Thijs
Ik kreeg van iemand de tip om wieren toe te voegen aan mijn sump. Goed idee of niet?

Mijn bakje heb ik net opgestart, het is een Blue Marine 60L. De Sump bestaat uit 3 delen, het eerste deel heb ik gevuld met "zwart" spons (zat bij de bak, ik denk dat dat ook kool bevat ofzo?), in het tweede, grootste, gedeelte zitten de verwarming en de eiwitafschuimer, en in het laatste vak zit een Eheim 600 opvoerpomp.

De enige plek om wieren te groeien, zou in het laatste vak zijn. Nadeel is dan dat ze misschien mijn opvoerpomp kunnen verstoppen. Alternatief zou zijn om de spons in het eerste vak weg te halen, of kleiner te maken, en ze daar te plaatsen. Ik heb al een "onderwater TL" balk gevonden, die de verlichting kan verzorgen ('s nachts aan, dat balanceert de pH).

Aan de andere kant vang ik met de wieren juist veel nitraat af, wat misschien juist weer slecht is voor de koralen (komen leders en wat soft koralen in, geen sps).
 
Ok, in het laatste vak bij de opvoerpomp lijkt me toch niet zo'n goed idee - hoe dan ook komen de wieren in de pomp terecht, en daarmee ofwel in de bak, of ze laten de pomp vastlopen. Beiden niet chill.

Het eerste vak heb ik nu schuim in zitten. Dat is alleen voor de opstart (tenminste, het zat erbij?). Ik kan daar heel misschien een piepklein gafzakje in passen, of daar de wieren in laten groeien?
 
Ok, in het laatste vak bij de opvoerpomp lijkt me toch niet zo'n goed idee - hoe dan ook komen de wieren in de pomp terecht, en daarmee ofwel in de bak, of ze laten de pomp vastlopen. Beiden niet chill.

Het eerste vak heb ik nu schuim in zitten. Dat is alleen voor de opstart (tenminste, het zat erbij?). Ik kan daar heel misschien een piepklein gafzakje in passen, of daar de wieren in laten groeien?
uploadfromtaptalk1480886684952.jpg

Armatuurtje gooseneck e27 met groeilamp in het 1e vak. Bolletje cheatomorpha linum erin. Klaar

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
b3e181d37793206d2c64db7a3849b9b9.jpg


Zoveel ruimte heb ik niet [emoji14]

(linker vakje is 6x9 cm, middelste vak incl schuimer is 16x9, laatste vak met opvoer is 11x9 cm)

Omdat de sump niet zo bizar groot is, wil ik het liefst er het meeste uithalen, dat maakt ook de bak stabieler

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Bovenaan