Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beste opstart zout + uitwerking idee

breaker

ZeewaterForum lid
Ben van plan om dit weekend de aquarium te vullen met osmose water.

Alleen ben ik niet uit over welke zout ik het beste kan gebruiken. Mij is door de winkelier dit aangeraden Aquaforest Probiotic Reef Salt.
Ik weet alleen hoe de forumleden hier over denken?

Mij plan is om de hele aquarium red Sea 250 te vullen en op 25 graden te houden .En daarna zout bij toevoegen en later deze week 25kg levend steen in de aquarium te plaatsen. Of kan ik beste het anders aanpakken?
 
Ben van plan om dit weekend de aquarium te vullen met osmose water.

Alleen ben ik niet uit over welke zout ik het beste kan gebruiken. Mij is door de winkelier dit aangeraden Aquaforest Probiotic Reef Salt.
Ik weet alleen hoe de forumleden hier over denken?

Mij plan is om de hele aquarium red Sea 250 te vullen en op 25 graden te houden .En daarna zout bij toevoegen en later deze week 25kg levend steen in de aquarium te plaatsen. Of kan ik beste het anders aanpakken?
Klinkt prima allemaal. Zelf zou ik Tropic Marin Pro Reef nemen, maar het zout van AF is geloof ik ook redelijk goed.

Succes met je opstart!

Ik neem aan dat je mijn boekje al hebt? Erg nuttig, ook na je opstart.
 
tropic marine pro
 
Ja. Tropic Marine pro reef!

Ben laatst overgestapt van Aquaforrest naar Tropic Marine.
Aquaforrest zit vrij laag in z'n kalium en jodium (en ook strontium meen ik, weet ik ff niet meer uit mn hoofd).
Mijn bak heeft positief gereageerd op de wissel, groei is merkbaar verbeterd en sommige koralen kleuren ook beter.

Dus ik schaar mij bij de (inmiddels vele) Tropic marine fans. :)
 
Met beide zouten goede ervaringen. Inmiddels doe ik de waterwissels dan ook om en om met deze 2 merken.
 
Neeltje Jans natuurlijk zeewater, kan je ook laten bezorgen.
Er is geen beter water om mee te starten dan natuurlijk zeewater. Goed advies!!
 
Als je een Noordzee aquarium gaat houden dan is wel goed.

Maar niet voor tropische zee aquarium. Omdat er hier organismen kan zitten die niet in tropische zee aquarium voorkomt.
https://www.volkskrant.nl/wetenscha...-schadelijk-voor-milieu-en-economie~a4503054/
Daar ben ik het niet mee eens, noordzee water is prima te gebruiken voor het aquarium, je zult alleen het zoutgehalte wat omhoog moeten brengen.
Het artikel gaat er juist over dat er organismen in de waddenzee komen die er niet thuishoren.
 
Ben van plan om dit weekend de aquarium te vullen met osmose water.

Alleen ben ik niet uit over welke zout ik het beste kan gebruiken. Mij is door de winkelier dit aangeraden Aquaforest Probiotic Reef Salt.
Ik weet alleen hoe de forumleden hier over denken?

Mij plan is om de hele aquarium red Sea 250 te vullen en op 25 graden te houden .En daarna zout bij toevoegen en later deze week 25kg levend steen in de aquarium te plaatsen. Of kan ik beste het anders aanpakken?

Hier 100% Blue Treasure. Waarom? Goedkoop en niks mis mee (bak is hiermee opgestart). Waardes komen het dichts in de buurt van Tropic Marine volgens de Triton Analyses. Heeft wel een relatief hoog Mg gehalte.
 
Bij het kiezen van een zout gaat het er niet alleen om wat er WEL in zit maar juist belangrijker is dat wat er NIET inzit.

Wat er WEL inzit is bij de meeste zouten welke tegenwoordig op de markt zijn wel goed.
 
Inmiddels de levend steen en de zout toegevoegd. Nu is het alleen wachten.

Zout toegevoegd volgens de richtlijn van Tropic Marin pro reef.

Alleen heb ik te veel zout water toegevoegd de teveel water heb in een emmer gepompt. Wat is beter terug gooien of bewaren voor de volgende waterwissel? Het is ongeveer 5 liter.

Ik heb nog niet de zout waarde gemeten met de refractometer. Kan ik dit nu doen of even wachten?

Zal binnen kort een dagboek bij houden op de forum.
 
Bovenaan