Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FYTOPLANKTON - Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken

Dat zijn leuke beelden, mooi he fyto :)
Het is wel duidelijk dat er nog iets levends in zit, maar het gaat helaas te snel om te zien wat het is.

Kan je de ongenode gasten te pakken krijgen en onder de microscoop leggen? Zal zeker een mooi beeld geven.

Zal moeilijk zijn voor me , ik heb onlangs de fyto nog bekeken door een betere microscoop , met mooi helder beeld en mooi groene kleuren . Echter de vergroting wat minder , maar beeld was super .
Vandaag trouwens nog een nieuwe diatoom gespot , volgens mij een soort Chaetoceros debilis , kon de kronkels/spiralen goed zien , echter de kleur niet . Zal waarschijnlijk met het natuurlijk zeewater meegekomen zijn . Der zaten er aardig wat van in (tussen de overige plaag van diatomeeen)
 
Zal moeilijk zijn voor me , ik heb onlangs de fyto nog bekeken door een betere microscoop , met mooi helder beeld en mooi groene kleuren . Echter de vergroting wat minder , maar beeld was super .
Vandaag trouwens nog een nieuwe diatoom gespot , volgens mij een soort Chaetoceros debilis , kon de kronkels/spiralen goed zien , echter de kleur niet . Zal waarschijnlijk met het natuurlijk zeewater meegekomen zijn . Der zaten er aardig wat van in (tussen de overige plaag van diatomeeen)

Gebruik je aquariumwater voor je fytokweek?
Als je de fyto door bijv. een theedoek filtert haal je een hoop gedierte uit je fyto. Het gene wat door het filterdoek is gegaan kan je weer opkweken met synthetisch zeewater en F/2, zodoende een schonere kweek. Met wat geluk, voorzichtig uitspoelen en goed kijken krijg je misschien wel wat van de beestjes te pakken.

Vervolgens 1 diertje proberen te vangen met een pipet, en deze in 1 druppel water onder de microscoop proberen te krijgen. Als het dier teveel beweegt gewoon ff wachten, de druppel droogt op en wordt vanzelf kleiner. Dit geeft dan zeker mooi beeldmateriaal, zo is het mij ook gelukt. Heb alleen geen beeld.
 
Dat was een beeld uit een aquarium , niet in de fyto .
Ik heb last van bruin zand , veel diatomeen .
En daar zat dus Chaetoceros debilis mee tussen , zo goed als zeker met het NZW meegekomen .
 
misschien een domme vraag van beginnende zoutwater aquariaan maar gooien jullie gewoon 1 liter water met plankton in de bak of zeven julie dat uit en gooien der in of.. Niet bang dat je bak compleet groen word ??Ik lees veel over het kweken er van maar het toedienen eigenlijk niets.ik zou het persoonlijk wel leuk vinden van hoe toe te dienen misschien een filmpje of zo van we halen het plankton uit de reaktor en voeren daar van. alvast bedankt.

groetjes Bob

Nou Bob dat is zeker geen domme vraag, maar een simpel eenduidig antwoord kan ik niet geven.
Iedereen zijn aquarium is anders, andere manier van filteren enz, maar ook de inhoud. Het gaat vooral om de concentratie.
Hoe geconcentreerd is de fytoplankton en op hoeveel water wordt er gedoseerd.

Ik zie mijzelf niet als een doorsnee aquariaan, mijn systeem bestaat uit 7 aanelkaar gekoppelde aquariums met diverse soorten van filtering. Mijn systeem heeft een overcapaciteit qua filtering omdat ik ook regelmatig het een en ander opkweek wat dan aan dit systeem wordt gekoppeld. De inhoud bijelkaar optelt is nu meer dan 900 liter zeewater.

In dit systeem ben ik nu een maand bezig met iedere dag 2 liter fyto te doseren. Eigen kweek, mix van diverse soorten, en flink geconcentreerd (donker). Zie vooralsnog alleen positieve dingen gebeuren en geen negatieve maar de tijd is te kort om conclusies te trekken, we hebben tenslotte met koralen te maken, die gaan niet zo hard. En mijn systeem is ook geen goed testsysteem omdat er naast fytoplankton ook best veel zooplankton gevoerd word, dus het is moeilijk te zeggen waar de veranderingen vandaan komen.

Maar wederom, ik zie alleen goede dingen gebeuren en nog niets negatiefs gezien.
De 2 liter die ik doseer gebeurd dmv een 2 literfles die boven het aquarium hangt, hier bubbel ik in om de fyto in beweging te houden. Uit de onderkant van de fles komt een luchtslangetje met een automatisch timer gestuurd klepje ertussen, deze gaat elk half uur een aantal seconden open zodat de fyto door de zwaartekracht het aquarium inloopt. Doe ongeveer 20 uur met de 2 liter fyto, als de fles leeg is vul ik weer bij uit mijn kweken enz.

Dat je veel leest over het kweken fytoplankton snap ik wel, zijn waarschijnlijk meestal mensen die de fyto gebruiken om zooplankton mee op te kweken om vervolgens daarmee jongbroed groot brengen, oftewel vissies kweken. Zo is het bij mij ook begonnen, maar je hebt niet altijd kleine vissies en dan hou je over, wat moet je er dan mee, dus gaat het dan het aquarium in. Ik zit nu in zo'n periode welke nog wel ff gaat duren, dus vandaar dat ik elke dag genoeg heb om 900 liter van fyto te voorzien, ga ook langzaam steeds meer doseren om te kijken wat er gebeurd. Er is verder gewoon nog niet zo veel bekend en er zal nog veel meer getest cq. Onderzocht moeten worden, we staan in het beginstadium.

Heb ooit iemand wel eens horen zeggen "landbouw bedrijft de mensheid al tienduizenden jaren, aquacultuur is van de laatste jaren" :rolleyes:
 
Deze foto's zijn van 2 weken geleden, het had s'nachts een aantal graden gevroren.
Wonderbaarlijk, maar de fytoculturen hebben er geen schade van ondervonden.

2016-01-18 09.31.54.jpg2016-01-18 09.32.07.jpg
 
Wil graag een poging wagen om mijn anemoon vis jongen op te kweken.
Mijn koppeltje Amphiprion Ocellaris hebben nu voor de 2de keer eitjes gelegd, heel snel na het vorige nestje waarbij ik de kleintjes 2 dagen in leven heb kunnen houden met veel te weinig voer.
Dus wil ik proberen om het 2de nestje nog langer in leven te houden.

Nu heb ik een aantal liter Phytoplankton besteld bij iemand hier op het forum. Wat nog niet binnen is. Maar kan ik dit eerst ook gewoon in Pet flessen kweken? Ipv in zo'n speciale reactor?

En ik wil dan Brachionus gaan kweken kan ik dan gewoon een paar van die kleine zakjes rotifer(brachionus) kopen bij de winkel waar ik altijd kom en dan op kweken? Worden dat er vanzelf meer? Want ik kan niet iemand vinden die ook een aantal liter brachionus heeft in mijn buurt.

Heeft iemand verder nog beginners tips? Waar ik aan moet denken?
 
Wil graag een poging wagen om mijn anemoon vis jongen op te kweken.
Mijn koppeltje Amphiprion Ocellaris hebben nu voor de 2de keer eitjes gelegd, heel snel na het vorige nestje waarbij ik de kleintjes 2 dagen in leven heb kunnen houden met veel te weinig voer.
Dus wil ik proberen om het 2de nestje nog langer in leven te houden.

Nu heb ik een aantal liter Phytoplankton besteld bij iemand hier op het forum. Wat nog niet binnen is. Maar kan ik dit eerst ook gewoon in Pet flessen kweken? Ipv in zo'n speciale reactor?

En ik wil dan Brachionus gaan kweken kan ik dan gewoon een paar van die kleine zakjes rotifer(brachionus) kopen bij de winkel waar ik altijd kom en dan op kweken? Worden dat er vanzelf meer? Want ik kan niet iemand vinden die ook een aantal liter brachionus heeft in mijn buurt.

Heeft iemand verder nog beginners tips? Waar ik aan moet denken?


Fyto kan je zeker kweken in flessen, lees de eerste post.
Brachionus kan je kopen in de zakjes die veel winkels in de koeling hebben liggen. Dit kan je gebruiken als start. Let op voor brachionus heb je veel fyto nodig. De kweek rustig beluchten met grote bellen gaat het beste.

Naaste de brachionus zou ik ook gelijk met artemia aan de gang gaan.
Succes met de kleintjes!
 
Fyto kan je zeker kweken in flessen, lees de eerste post.
Brachionus kan je kopen in de zakjes die veel winkels in de koeling hebben liggen. Dit kan je gebruiken als start. Let op voor brachionus heb je veel fyto nodig. De kweek rustig beluchten met grote bellen gaat het beste.

Naaste de brachionus zou ik ook gelijk met artemia aan de gang gaan.
Succes met de kleintjes!

Bedankt, de fytoplankton is net binnen. Heb ik nu in 3 flessen gedaan en ga ik zo voor het raam zetten met beluchting is het ook verstandig om er ook een lamp op te schijnen? zodat ze 24 uur licht hebben? Ga ik ook van de week even paar zakjes Brachionus halen.
Artemia heb ik ook al een fles van staan, deze lusten ook plankton toch? hier heb ik al een klein scheutje van bij gedaan.

Hopelijk lukt het. Ben nog een beginner hier in maar wie niet waagt wint nooit.
 
Moet ik trouwens nog fytoplankton voedsel hebben?
 
Bedankt, de fytoplankton is net binnen. Heb ik nu in 3 flessen gedaan en ga ik zo voor het raam zetten met beluchting is het ook verstandig om er ook een lamp op te schijnen? zodat ze 24 uur licht hebben? Ga ik ook van de week even paar zakjes Brachionus halen.
Artemia heb ik ook al een fles van staan, deze lusten ook plankton toch? hier heb ik al een klein scheutje van bij gedaan.

Hopelijk lukt het. Ben nog een beginner hier in maar wie niet waagt wint nooit.

Zo is het, we zijn alle simpel en met weinig middelen begonnen.

De fyto zal met extra belichting harder groeien, zou wel een nachtcyclus aanhouden.

Artemia eet bijna alles, fyto is heel voedzaam voer en helpt om de waterwaarden goed te houden, dit in tegenstelling tot ander voedsel.
Het beste is om meedere malen per dag een beetje te voeren in plaats van alles in 1 keer. Het water licht gekleurd houden.
 
Moet ik trouwens nog fytoplankton voedsel hebben?

Quote uit de eerste post:
Voeding: Fytoplankton gebruikt hoofdzakelijk LICHT, nitraat & fosfaat voor de groei, daarnaast zijn er wat sporenelementen & vitaminen nodig. Sommige soorten fytoplankton hebben ook silicaat nodig om te kunnen groeien. Al deze stoffen zitten in gebruikt aquariumwater en dit kan men gebruiken, maar zoals al gezegd is de kans op vervuiling en besmetting daarmee heel groot. Beter is om te starten met vers zelfgemaakt zeewater en deze te bemesten. Hiervoor is er in de handel zogenaamde F/2, zoek maar eens met google of kijk in Ebay. Dit is een speciaal mengsel van meststoffen, speciaal voor fytoplankton. Je hoort mensen ook wel eens over pokon of andere kunstmest voor planten. Het gebruik hiervan raad ik ten zeerste af, omdat de verhoudingen niet kloppen en er stoffen in zitten die schadelijk zijn voor het leven in je aquarium zoals koper.
Zonder meststof kan de fytoplankton overleven maar niet oneindig. Zonder voldoende voedsel begint de fytoplankton te verbleken. Misschien kan je op tijd nog F/2 toevoegen. Zelf begin ik dan meestal opnieuw; de fytoplankton is ten slotte niet optimaal meer.
 
Quote uit de eerste post:
Voeding: Fytoplankton gebruikt hoofdzakelijk LICHT, nitraat & fosfaat voor de groei, daarnaast zijn er wat sporenelementen & vitaminen nodig. Sommige soorten fytoplankton hebben ook silicaat nodig om te kunnen groeien. Al deze stoffen zitten in gebruikt aquariumwater en dit kan men gebruiken, maar zoals al gezegd is de kans op vervuiling en besmetting daarmee heel groot. Beter is om te starten met vers zelfgemaakt zeewater en deze te bemesten. Hiervoor is er in de handel zogenaamde F/2, zoek maar eens met google of kijk in Ebay. Dit is een speciaal mengsel van meststoffen, speciaal voor fytoplankton. Je hoort mensen ook wel eens over pokon of andere kunstmest voor planten. Het gebruik hiervan raad ik ten zeerste af, omdat de verhoudingen niet kloppen en er stoffen in zitten die schadelijk zijn voor het leven in je aquarium zoals koper.
Zonder meststof kan de fytoplankton overleven maar niet oneindig. Zonder voldoende voedsel begint de fytoplankton te verbleken. Misschien kan je op tijd nog F/2 toevoegen. Zelf begin ik dan meestal opnieuw; de fytoplankton is ten slotte niet optimaal meer.

Sorry, antwoord is ja dus. Heb nog een aantal flesjes staan waarvan mijn vraag is of ik deze kan gebruiken als voeding voor de fytoplankton?

20160204_170920.jpg20160204_170926.jpg
 
Het flesje liquizell is artemiavoer en misschien ook geschikt voor brachionus, nooit geprobeerd.
Sera flesje zou ik gebruiken waar het voor bedoeld is, koraalvoer.

Beide niet geschikt voor fyto.

Oke bedankt, moeten we opzoek naar iets anders.
 
818e1352020c1f78a78ca17d082c0837.jpg


De boel staat inmiddels te pruttelen ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Schuim is teveel bellen.
Als je op internet zoekt kun je ook recepten vinden hoe je van Pokon groene plantenmest zelf F/2 of Wales media kunt maken.

Feitelijk x ml + extra nitraat + extra fosfaat oplossen in osmose water.

Werkt perfect. Voor zowel de artemia als de brachio. Zou ik batch kweek toepassen. Ook zou ik de brachio. zo ver mogelijk van de phyto weghouden als maar kan, en nooit bij de brachio iets gebruiken dat je ook voor de phyto gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Schuim is teveel bellen.
Als je op internet zoekt kun je ook recepten vinden hoe je van Pokon groene plantenmest zelf F/2 of Wales media kunt maken.

Feitelijk x ml + extra nitraat + extra fosfaat oplossen in osmose water.

Werkt perfect. Voor zowel de artemia als de brachio. Zou ik batch kweek toepassen. Ook zou ik de brachio. zo ver mogelijk van de phyto weghouden als maar kan, en nooit bij de brachio iets gebruiken dat je ook voor de phyto gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Bedankt voor de reactie.
Heb nu net fyto food van Grotech gehaald. Dus dat is ook goed neem ik aan? En ook al wat van gedoseerd.
En ik heb net 4 zakjes Brachionus gekocht en in de wijn fles gedaan waar al phytoplankton in zat. Om die daar in te gaan op kweken. Dus alleen deze fles wil ik gaan gebruiken voor de Brachionus kweek.
 
Zou die fles wel ergens anders neerzetten. 1 druppel brachionus bij de phyto en je bent zo je phyto kweek kwijt. Daarnaast is een slangetje ook zo in de verkeerde fles gestoken of komen twee doppen tegen elkaar waardoor er kruisbesmetting ontstaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ah oke gaan we kijken of we dat nog kunnen regelen.
 
Ben benieuwd of het met de fytofood van grotech gaat lukken .
Bij mij werkte dat geheel niet .
 
Bovenaan