Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Profilux t5 armatuur aanzetten zonder Profilux computer

Fladder

Senior Forumlid
Ik heb een mooi Dimbaar Profilux t5 opgehaald maar aangezien ik nog geen Profilux computer heb kan hij nog niet branden.
Is er iemand die weet of hij aangezet kan worden zonde dat er een computer aan hangt?
De unit wil nu signalen hebben vanuit de computer op zijn signaal kabel maar dit krijgt hij nu niet.

Ik wil hem even testen boven mijn bak hoe hij kleurt icm de led.
Dimmen is dan niet nodig, enkel aan en uit.

Echt iets duidelijks vinden erover kan ik niet, enkel de pin beschrijving van de unit maar dan ben ik nog niet 100% zeker wat erop moet.
 
Ik maak gebruik van middels Dali gedimde T5 lampen (op de Profilux 3). Bij het ontbreken van het stuursignaal brandt de lamp hier 100%. Had dat eerlijk gezegd ook verwacht bij het Profilux armatuur.

Wat voor armatuur is het?
 
Klopt, dat had ik zelf ook verwacht maar de GHL units werken net iets anders vermoed ik.
Het is een GHL Profilux Dimbaar T5 armatuur type: ALB2F2D54-T5
 
Klopt, dat had ik zelf ook verwacht maar de GHL units werken net iets anders vermoed ik.
Het is een GHL Profilux Dimbaar T5 armatuur type: ALB2F2D54-T5

En als je het stuursignaal kortsluit?
Bij mijn armatuur brand ie op 100% als de weerstand tussen de stuurdraden 0 Ohm is. Neemt de weerstand toe, dimt ie.
Maar ik heb dan weer geen ghl
 
Dat kan met een hand-dimmer (ManuDimm)

Ah kijk. Dat is inderdaad een idee. Enkel is dat dan wel zonde van het geld als ik dan uiteindelijk een Profilux computer heb.
Maar dat is wel iets om te onthouden. Txs.


En als je het stuursignaal kortsluit?
Bij mijn armatuur brand ie op 100% als de weerstand tussen de stuurdraden 0 Ohm is. Neemt de weerstand toe, dimt ie.
Maar ik heb dan weer geen ghl
Ja dat is de vraag, gezien de pin aanduiding weet ik niet zeker welke ik dan moet pakken omdat er ook nog een aan/uit sturing op zit.

Function - Color
+12V - Black
Dimming intensity channel 1 - Brown
GND - Red
On/off channel 1 (relay control) - Orange
Dimming intensity channel 2 - Yellow
On/off channel 2 (relay control) - Green
 
Ah kijk. Dat is inderdaad een idee. Enkel is dat dan wel zonde van het geld als ik dan uiteindelijk een Profilux computer heb.
Maar dat is wel iets om te onthouden. Txs.



Ja dat is de vraag, gezien de pin aanduiding weet ik niet zeker welke ik dan moet pakken omdat er ook nog een aan/uit sturing op zit.

Function - Color
+12V - Black
Dimming intensity channel 1 - Brown
GND - Red
On/off channel 1 (relay control) - Orange
Dimming intensity channel 2 - Yellow
On/off channel 2 (relay control) - Green

Vreemd die kleuren voor + en gnd.[emoji15]

Evca's kunnen niet naar 0% dimmen. Dus dmv relais wordt desbetreffende kanaal aan/uit geschakeld. Ik verwacht de "+12 v" op de "on/off relay control".

Meet eens of er spanning op de "on/off relay control" staat. Staat daar 12v op dan kun je deze draad op de "gnd" verbinden. Kan "neg" of "pos" gestuurd zijn namelijk.

En anders ff armatuur open maken. [emoji4]
 
Vreemd die kleuren voor + en gnd.[emoji15]

Evca's kunnen niet naar 0% dimmen. Dus dmv relais wordt desbetreffende kanaal aan/uit geschakeld. Ik verwacht de "+12 v" op de "on/off relay control".

Meet eens of er spanning op de "on/off relay control" staat. Staat daar 12v op dan kun je deze draad op de "gnd" verbinden. Kan "neg" of "pos" gestuurd zijn namelijk.

En anders ff armatuur open maken. [emoji4]

Hier staan de aansluitingen van de print die in je balk zitten:
http://support.aquariumcomputer.com/downloads/Manual_EVG-AP2_V400.pdf
de pennen 1 t/m 6 gaan naar je profilux

Persoonlijk zou ik hem nooit open maken als je niet weet wat je doet.

Hopelijk heb je hier wat aan
 
Nou Rody, appeltje eitje......
Je heb een 12v voeding nodig om relais aan te sturen gnd en dimming input is 10v
 
Hier staan de aansluitingen van de print die in je balk zitten:
http://support.aquariumcomputer.com/downloads/Manual_EVG-AP2_V400.pdf
de pennen 1 t/m 6 gaan naar je profilux

Persoonlijk zou ik hem nooit open maken als je niet weet wat je doet.

Hopelijk heb je hier wat aan

Top, dank je wel gabber. Dat is inderdaad erg handig.

Nou Rody, appeltje eitje......
Je heb een 12v voeding nodig om relais aan te sturen gnd en dimming input is 10v
Zo te zien wel ja. 12 volt voeding op de 12+ (zwart) en gnd (red) zou ik zeggen maar waar gaan de draden voor het relais en het dimmen dan op?
12v+ op het relais (oranje en groen) zetten en 1-10 volt op de dim draad (bruin en geel)?
 
Top, dank je wel gabber. Dat is inderdaad erg handig.


Zo te zien wel ja. 12 volt voeding op de 12+ (zwart) en gnd (red) zou ik zeggen maar waar gaan de draden voor het relais en het dimmen dan op?
12v+ op het relais (oranje en groen) zetten en 1-10 volt op de dim draad (bruin en geel)?

Ehm?
Gezien er op het printje alleen relais zitten en aansluitblokjes voor 2 vca's, zou je met een externe 12 volt voeding het relais moeten voeden. Dus idd 12v van de voeding op de "+12v" aansluiting, en de min van de voeding op de "relais control" (in de electronica noemen we deze aansluiting "naar massa schakelen".
Het relais voorziet de vca van 230v.

Waarschijnlijk brandt de T5 nu al op 100%, om te dimmen moet je een weerstand tussen "gnd" en de "dimming input" zetten. Een potmeter om dit regelbaar te maken.
Door de "dimming input" kort te sluiten (0 Ohm) zal T5 in laagste dim stand branden (5%). Is de weerstand hoogohmig (niet aangesloten) brandt T5 op 100%.

Zo werkt het ook op de "floramate"

Op de "dimming input" staat waarschijnlijk ook 10v. Meten is weten. Als dat zo is kun je em naar gnd kortsluiten, of een weerstandje tussen doen (100 ~470 Ohm)

Succes.
 
Ah top. Dat zou inderdaad moeten kunnen dan ja.
Ik zal morgen even een telefoon uit elkaar slopen op de zaak, dan trek ik die connector even van de print :D
Dat test toch net even wat makkelijker dan rechtstreeks prikken in die minuscule gleufjes.
Ik laat het even weten als hij brand. Txs!
 
Ah top. Dat zou inderdaad moeten kunnen dan ja.
Ik zal morgen even een telefoon uit elkaar slopen op de zaak, dan trek ik die connector even van de print :D
Dat test toch net even wat makkelijker dan rechtstreeks prikken in die minuscule gleufjes.
Ik laat het even weten als hij brand. Txs!

Hou je Eneco in de lucht? Anders vallen alle pompen hier uit. [emoji12]
 
Let there be light!!

usy8uhus.jpg


Helemaal top heren!! Bedankt.

12 volt op het relais zetten en klaar.
 
Dimmen heb ik nog niet geprobeerd. Kan me niet voorstellen dat het ook niet zal werken op die manier.

Nu uitzoeken waar de balken het beste liggen. Ik dacht dat goede stroming moeilijk was....
 
Bovenaan