Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zwarte vlekken anemoonvissen (ocellaris)

LarsB

ZeewaterForum lid
Omdat ik zelf niet echt een eenduidig antwoord heb kunnen vinden hoop ik hier wat meer duidelijkheid te krijgen.

Wat is er gaande?
- Met name de vrouw kleurt steeds donker, een kwart van haar rug is van oranje naar zwart verkleurd. Maak ik me op zich niet zo'n zorgen om.
- Zowel mannetje als vrouwtje zitten onder de zwarte vlekjes. Geen ronde stipjes, maar onregelmatige vlekjes. Ook in de vinnen. Is ongeveer 3á4 weken begonnen en lijkt niet minder te worden.
- Ze eten als varkens en zijn super actief, gedragen zich dus niet anders dan normaal.

Ik begreep dat ze vlekken kunnen krijgen door stekende koralen en dan met name toortsen en hamers. Die heb ik beide in de bak staan. In de 2,5 maand dat ik ze heb, heb ik ze echter 1 keer een dag lang rond een hamer zien dartelen, daarna nooit meer (inmiddels zo'n 3 weken geleden).

Dus, mijn vragen:
- Wat is de oorzaak van de vlekjes? Steekplekken, ziekte of verdere verkleuring naar zwart?
- Gaan die vlekjes weg? Ik ben blij dat ze er geen last van lijken te hebben, maar ze zijn wel wat 'lelijker' geworden door al die willekeurige stippen.

Mijn waterwaarden per vanmiddag:
KH: 10
Calcium: 450
Mag: 1200
Nitraat: 2,5
Fosfaat: 0,03
Zout: 1,022

Heb er nog even 2 beroerde foto's bij gedaan. Zijn van een tijdje terug, inmiddels hebben ze aanzienlijk meer vlekken.

Bijlagen

Bovenaan