Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zout gehalte te laag.

Jonny'Tank

ZeewaterForum lid
Beste mede liefhebers.
Ik meet 1020 zout. Bakje draait nu al 4 weken in. Heb al es 20 liter waterwissel gedaan. Zoutwater komt van piossond d`or.

Wat doe ik best om mijn gegalte omhoog te trekken?

Merci!
 
Zout toevoegen 😊
ik zou van 1020 naar 1024 gaan.
dwz 3 gram zout per liter per 0001.
in jouw geval dus 3gram x4 punten = 12gram per liter water.
Wel eerst de hoeveelheid steen er af trekken en het liefs niet alles in een keer .
3/4 toevoegen en vanaf dat moment goed meten…

succes peter.
 
Even een vraag , waar meet je mee ?
Is het wel 1020 of wijkt jouw meting af ?
Eerst goed checken voor je toevoegd…
 
Beste mede liefhebers.
Ik meet 1020 zout. Bakje draait nu al 4 weken in. Heb al es 20 liter waterwissel gedaan. Zoutwater komt van piossond d`or.

Wat doe ik best om mijn gegalte omhoog te trekken?

Merci!
Precies wat Pedro zegt

Het zeewater wat je in de winkel koopt komt meestal uit de Noordzee daarvan is het zoutgehalte schommelend rond de 1021

de koralen en vissen die wij in onze bakken hebben komen uit gebieden die een zoutgehalte nodig hebben van 1024

als je zeewater koopt moet je dus altijd zelf zout bijvoegen
 
Zout toevoegen 😊
ik zou van 1020 naar 1024 gaan.
dwz 3 gram zout per liter per 0001.
in jouw geval dus 3gram x4 punten = 12gram per liter water.
Wel eerst de hoeveelheid steen er af trekken en het liefs niet alles in een keer .
3/4 toevoegen en vanaf dat moment goed meten…

succes peter.

ps 1020 , wat een oplichter die winkel 😂😂
Hey

Dus 🙈 het juiste zout kopen .. afwegen en inkappen?

Of moet ik deze eerst nog vewerken met osmose?

Hopen loop ik hier geen blunder vraag 🤔🤫

Ik ben starter..
 
Water uit je bak halen , hier wat zout in oplossen en weer er in….
 
Ik meet met een glasbuis meter. Niet juist?
Een dobber ?
ik heb er in het verleden een gehad die behoorlijk afweek.(aqua medic )
Niemand in de buurt waar je even langs kan voor een test ?
 
Ik meet met een glasbuis meter. Niet juist?
Als ik u was zou ik een refractometer kopen, die hoeft noet voor €60 uit de winkel te zijn. Er zijn er genoeg 2e hands voor een eurootje of 20 maximaal. Deze zijn veel nauwkeuriger dan dobbers en als je kleine kinderen hebt,(of in mijn geval een klein broertje van 5) dan maakt het niet zo heel veel uit als je hem is per ongeluk alleen laat in de kamer met zo een zoutmeter😜😜
 
Raad je een merk aan voor zout? Ineens bestellen 😅😅

Dikke merci voor de hulp!
Ik heb zelf redsea zeezout maar je moet ook kijken naar wat voor model. Dit zie je door de aantallen riffen die er staan en je moet daaruit kiezen welke je zelf hebt.
Heeeeel onduidelijk uitgelegd maar hoop dat je er iets aan hebt??
 
Ik zou voorlopig geen duur zout kopen , er zit nog niets in je bak die het nodig heeft.
aquaforest is bv prima zout voor de eerste paar maanden , als je eenmaal aan duurder koralen begint dan kun je alsnog overstappen…

A8920F4A-1B51-4899-B3A5-5B67E25CD1FB.jpegOf deze2701E773-2FD8-4F3B-BAF6-B550DC4B923B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Kant er klaar reef zout bij zeewater gooien is toch niet handig? Dan ga je niet alleen het zout gehalte aanpassen maar heel veel andere waardes ook. Waarom niet gewoon zout vanuit de full dsr reeks er bij? Dan pas je niets aan behalve het zout gehalte.
 
Kant er klaar reef zout bij zeewater gooien is toch niet handig? Dan ga je niet alleen het zout gehalte aanpassen maar heel veel andere waardes ook. Waarom niet gewoon zout vanuit de full dsr reeks er bij? Dan pas je niets aan behalve het zout gehalte.
Waar bestaat dat zout uit dan?
Meeste zouten die we gebruiken zijn een verbinding van calcium, magnesium etc..
Of je moet natriumchloride willen gebruiken, maar dat is gewoon keukenzout.

Elk zout wat we gebruiken verhoogt buiten het zoutgehalte ook enkele andere waarden. Dat is nu eenmaal een zout.
 
Waar bestaat dat zout uit dan?
Meeste zouten die we gebruiken zijn een verbinding van calcium, magnesium etc..
Of je moet natriumchloride willen gebruiken, maar dat is gewoon keukenzout.

Elk zout wat we gebruiken verhoogt buiten het zoutgehalte ook enkele andere waarden. Dat is nu eenmaal een zout.
Dat is NaCl en niets anders.
 
Dat zeg ik..

Maar dat is geen antwoord op de vraag die ik je voorlegde.
In dat geval snap ik de vraag niet, ik ben ook geen laborant dus dat zou zomaar kunnen. Wat ik wel snap ik dat ik een emmer red sea zout bijvoorbeeld veel meer zit dan alleen NaCI dus dat als ik dat gebruik om mijn zoutwaarde te verhogen ik meer doe dan alleen maar mijn zoutwaarden verhogen. Als ik NaCI toevoeg heeft dit geen invloed om mijn magnesium en calcium bijvoorbeeld en voor zover ik het begrijp beinvloed ik die wel als ik bijvoorbeeld zout van Red sea zou gebruiken.
 
DSR NaCL is puur zout inderdaad zonder Ca, Mg etc. Dus dat zou je kunnen gebruiken om alleen de zoutwaarde te verhogen.
Maar de vraag is of die waardes wel op orde zijn. Die zijn mogelijk ook te laag. Dan kun je beter gewoon gewoon een van de standaard merken gebruiken.
 
DSR NaCL is puur zout inderdaad zonder Ca, Mg etc. Dus dat zou je kunnen gebruiken om alleen de zoutwaarde te verhogen.
Maar de vraag is of die waardes wel op orde zijn. Die zijn mogelijk ook te laag. Dan kun je beter gewoon gewoon een van de standaard merken gebruiken.
Ja, dat is precies mijn punt. Mogelijk zijn ze te laag, dat impliceert dat je het niet weet en waardes aanpassen die je uberhaupt niet weet wat ze zijn lijkt mij niet raadzaam. ALS je ze ook wilt verhogen dan ben ik het met je eens, dan is een standaard mix handiger. Om te bepalen of je dat wilt zul je echter wel eerst moeten weten wat ze zijn.
 
Bovenaan