Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoetwaterbak aanpassen of een zoutwaterbak kopen?

tjvkooten

ZeewaterForum lid
Ik heb een paar jaar terug een topic aangemaakt toen ik al wilde beginnen maar ik kwam er toen financieel niet uit, inmiddels ben ik verhuisd en zit ik financieel beter... Dus het begint weer te kriebelen.

Nu heb ik 2 opties, ik kan van mijn spaargeld/vakantiegeld een mooi nieuw aquarium kopen met alles er op en er aan. (Ik zit te denken aan de waterbox all in one 50.3)

Of ik pas mijn 325 liter aquarium aan... Waardoor ik bijna 2 keer zoveel water heb...

Het 325 liter aquarium is nu nog zoet water maar doordat ik hem met verhuizen snel weer op moest bouwen is het niet erg mooi geworden. (Dus ik zal voor de vissen een goed huis moeten zoeken.)

Als ik het aquarium aanpas wil ik een sump in de kast bouwen, moet ik afdekplaten hebben, goede verlichting en alle zoutwater apparatuur.

Wat is de beste manier denken jullie, de 325 liter schoonmaken en verbouwen of een kleinere nieuwe bak halen?
 
Of een grotere 2e hands incl verlichting...

sommige aquaria bouwers hebben wel eens geannuleerde orders of inruilers , stuur ze eens een mailtje...
 
Ik heb nog wel een mooie 2 hands bak staan, zie advertentie in "te koop"
 
Aquariumbouwer Franky maakt aquaria aan abnormale prijzen. Pas offerte gehad van 210 euro voor een bak van 100 breed x 65 diep x 75 hoog in 12 mm dik glas met drie gaten van 45 mm. Sump daar ook laten bouwen voor 60 euro.
 
Ik denk toch dat ik mijn 130*50*50 ombouw naar zout, ik heb een beetje gekeken waar het kan staan en de enige plek waar het uit de zon en in het zicht staat is waar nu dit aquarium staat.

Dus deze zou sowieso weg moeten om plaats te maken, en dan is het net zo makkelijk om het om te bouwen.
 
Ik denk toch dat ik mijn 130*50*50 ombouw naar zout, ik heb een beetje gekeken waar het kan staan en de enige plek waar het uit de zon en in het zicht staat is waar nu dit aquarium staat.

Dus deze zou sowieso weg moeten om plaats te maken, en dan is het net zo makkelijk om het om te bouwen.
Heb mijn eheim incpiria 230 ook omgebouwd. Was niet zo moeilijk. Ik heb wel met buis in buis noodoverloop in overloop moeten werken
 
Ik denk toch dat ik mijn 130*50*50 ombouw naar zout, ik heb een beetje gekeken waar het kan staan en de enige plek waar het uit de zon en in het zicht staat is waar nu dit aquarium staat.

Dus deze zou sowieso weg moeten om plaats te maken, en dan is het net zo makkelijk om het om te bouwen.

het is voor een zeeaquarium anders niet echt een mooie maat, je wilt een zeebak liever dieper (breder) hebben dus bijv: 130x70x50 (LxBxH) in verband met de inrichting.
Daarnaast verdient een open bak de voorkeur vanwege de gasuitwisseling.
Dat de bak eventueel wat in het zonnetje staat maakt voor zeewater niet echt uit. Zolang de temperatuur maar constant blijft zijn de koralen je juist erg dankbaar voor wat extra zonlicht.
 
het is voor een zeeaquarium anders niet echt een mooie maat, je wilt een zeebak liever dieper (breder) hebben dus bijv: 130x70x50 (LxBxH) in verband met de inrichting.
Daarnaast verdient een open bak de voorkeur vanwege de gasuitwisseling.
Dat de bak eventueel wat in het zonnetje staat maakt voor zeewater niet echt uit. Zolang de temperatuur maar constant blijft zijn de koralen je juist erg dankbaar voor wat extra zonlicht.
Denk dat veel van je eigen fantasie afhangt en wat je graag ziet. Mijn bak is 90 x 55 x 65 en ben er meer dan tevreden over. Nu, meer plaats wil je altijd maar tegen welke kost. Het moet een hobby blijven en geen geldkoe
 
Ik heb ook een jewel rio 180 omgebouwd deze is zelfs sumples.

ik vind de extra moeite die je moet doen juist leuk.
 
Als de bak welke je nu hebt kras vrij is en jij bent er blij mee , lkkr ombouwen en de apparatuur bij elkaar zoeken .
De enigste reden waarom je een andere bak zou willen is andere maten of het glas is beschadigd .
 
Ik heb ook een jewel rio 180 omgebouwd deze is zelfs sumples.

ik vind de extra moeite die je moet doen juist leuk.
Ik maak bijna alles zelf, sump, aqua,...... is juist de hobby voor mij. Dit weekend mijn sump nog omgebouwd naar verdubbeling watervolume
 
Ik maak bijna alles zelf, sump, aqua,...... is juist de hobby voor mij. Dit weekend mijn sump nog omgebouwd naar verdubbeling watervolume

Past niet in de kast, deze is namelijk verdeeld over drie compartimenten.
Ik wil ooit in de toekomst een kast/frame laten bouwen waar dit wel past.
 
Past niet in de kast, deze is namelijk verdeeld over drie compartimenten.
Ik wil ooit in de toekomst een kast/frame laten bouwen waar dit wel past.
Ik had ook 2 compartimenten maar heb deze herbouwd met de volle aquarium erop staan
 
Ik had ook 2 compartimenten maar heb deze herbouwd met de volle aquarium erop staan

Dan haal je toch de hele stabiliteit eruit als je de tussenschotten weg zou halen.
Dan ben ik wel benieuwd hou je dat gedaan hebt
 
Dan haal je toch de hele stabiliteit eruit als je de tussenschotten weg zou halen.
Dan ben ik wel benieuwd hou je dat gedaan hebt
Origineel steekt bij eheim 25 mm bodemplaat met tussensteun. Ik heb nu zijstukken gezet, dan een tweede bodemplaat van 25 mm bevestigd en daarna voor en achterkant midden opnieuw onderstut. Deze constructie is sterker dan de originele. Door een plaat van 5 cm dik kan niks vallen op die afstand!
 
Aquariumbouwer Franky maakt aquaria aan abnormale prijzen. Pas offerte gehad van 210 euro voor een bak van 100 breed x 65 diep x 75 hoog in 12 mm dik glas met drie gaten van 45 mm. Sump daar ook laten bouwen voor 60 euro.

Woont in kerdriel/zaltbommel?
 
Ik heb ook een jewel rio 180 omgebouwd deze is zelfs sumples.

ik vind de extra moeite die je moet doen juist leuk.
Hoi Marcel, ik heb sinds kort een Jewel Rio 180.
Wil deze inrichten als zeeaquarium. Heb je voor mij de nodige informatie zoals jij dag gedaan hebt?

Thanks!
 
Aquariumbouwer Franky maakt aquaria aan abnormale prijzen. Pas offerte gehad van 210 euro voor een bak van 100 breed x 65 diep x 75 hoog in 12 mm dik glas met drie gaten van 45 mm. Sump daar ook laten bouwen voor 60 euro.
Heb je toevallig nog gegevens van Aquariumbouwer Franky?
 
Heb je toevallig nog gegevens van Aquariumbouwer Franky?
Check voor je een bak koopt bij een bouwer altijd de after-sales service en vooral de klanttevredenheid. Is een bak niet goed geplakt dan moet je gewoon een reparatie vergoed of een nieuwe krijgen!
 
Bovenaan