Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoetwaterbad en dan direct aquarium in? (Druppelmethode niet mogelijk)

MVW

Senior Forumlid
Als de nieuwe vis een zoetwaterbad heeft gehad is een druppel methode toch niet meer mogelijk?

Geadviseerd wordt de ph en temperatuur v.h. zoetwaterbad gelijk te houden aan het aquarium.
Echter is de ph en temperatuur van 't water v.d. winkel hoogstwaarschijnlijk niet gelijk.
Dan krijgt de vis toch een opdonder, wat juist met de druppel methode word voorkomen.
 
Ik snap je vraag niet helemaal. Het lijkt voor mij (zoals het er nu staat) dat je vissen in de winkel een zoetwater dip hebben gehad? En toen direct in een zakje zijn gedaan?

Of (wat mij logischer lijkt maar er niet staat)

Je heb vissen in de winkel gekocht en je wil ze een zoetwater dip geven voor je ze in je eigen bak zet?

Of

Je wil de zoetwater dip druppelen?

Maw
Ik snap niks van je vraag😅
 
Optie 2 is de enige logische. Vis gekocht en thuis preventief een badje geven voordat ze de bak in gaan.

Ik zie zelf geen probleem in het voorgestelde overigens, maar ik lees graag mee.
 
Ik snap je vraag niet helemaal. Het lijkt voor mij (zoals het er nu staat) dat je vissen in de winkel een zoetwater dip hebben gehad? En toen direct in een zakje zijn gedaan?

Of (wat mij logischer lijkt maar er niet staat)

Je heb vissen in de winkel gekocht en je wil ze een zoetwater dip geven voor je ze in je eigen bak zet?

Of

Je wil de zoetwater dip druppelen?

Maw
Ik snap niks van je vraag😅

Inderdaad niet duidelijk geschreven :)
Ik koop een vis bij een winkel, voor de zekerheid een zoetwaterbad.

Normaliter doe ik alleen de druppelmethode (aquarium water langzaam toevoegen in het zakje waar de vis in zit vanaf de winkel)

Met een zoetwaterbad confronteer je de vis met compleet ander water (m.u.v. ph en temperatuur)

1. Aquarium water winkel
2. Zoetwater
3. Aquarium water m'n bak
 
Toch snap ik de gedachtegang van MVW wel, waarom zou je de "beroemde" druppelmethode nog doen als je het visje een zoetwaterdip heb gegeven. Het geleidelijk wennen aan je eigen aquariumwater (waar de druppelmethode voor is) heeft dan inderdaad geen zin.
 
Toch snap ik de gedachtegang van MVW wel, waarom zou je de "beroemde" druppelmethode nog doen als je het visje een zoetwaterdip heb gegeven. Het geleidelijk wennen aan je eigen aquariumwater (waar de druppelmethode voor is) heeft dan inderdaad geen zin.

Ja klopt, druppelmethode die (denk ik) juist zo belangrijk is vervalt als je kiest voor een zoetwaterbad.

Zoals bijna altijd is er een tegenpool
 
Maar is het zoetwater bad wel geschikt om de al gestresste vissen direct aan bloot te stellen.
Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen en het alleen bij zichtbare/bewezen problemen gebruiken.
Juist omdat de vis al gestrest is van transport en nog meer stress te wachten staat als hij eenmaal in het aquarium zit.
 
Druppelen doe je om verschillen in zoutgehalte en pH te overbruggen.
Bij een zoetwaterbad heeft het zoetwaterbad dezelfde pH als je aquarium.

Dus eerst druppelen en dan zoetwaterbad lijkt mij de correcte procedure.
 
Laatst bewerkt:
Maar is het zoetwater bad wel geschikt om de al gestresste vissen direct aan bloot te stellen.
Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen en het alleen bij zichtbare/bewezen problemen gebruiken.
Juist omdat de vis al gestrest is van transport en nog meer stress te wachten staat als hij eenmaal in het aquarium zit.

Mijn gevoel zegt mee eens, de vis niet zo'n opdonder geven.
Ik hanteer de druppel methode, zoals altijd.

Is het per definitie verstandig een overwen bakje in het aquarium of niet per definitie alleen bij stress gevoelige vissen?

Dank
 
Druppelen doe je om verschillen in zoutgehalte en pH te overbruggen.
Bij een zoetwaterbad heeft het zoetwaterbad dezelfde pH als je aquarium.

Dus eerst druppelen en dan zoetwaterbad lijkt mij de correcte procedure.

Inderdaad dat zou de juiste volgorde zijn, echter is m'n gevoel het ermee eens (opmerking Sneakimonkey) dat de vis na de reis vanaf de winkel behoorlijk stress krijgt van een dompelbadje zoetwater.
 
Inderdaad dat zou de juiste volgorde zijn, echter is m'n gevoel het ermee eens (opmerking Sneakimonkey) dat de vis na de reis vanaf de winkel behoorlijk stress krijgt van een dompelbadje zoetwater.

Jij vraagt of het mogelijk is.
Dus daar beperk ik mijn antwoord toe.
Het is aan een ieder om vervolgens zelf een afweging te maken.

Om de ongestelde vragen te beantwoorden:
Doe ik het? Nee
Ken ik iemand die het doet? Nee
Zou ik het doen? Nee
 
Jij vraagt of het mogelijk is.
Dus daar beperk ik mijn antwoord toe.
Het is aan een ieder om vervolgens zelf een afweging te maken.

Om de ongestelde vragen te beantwoorden:
Doe ik het? Nee
Ken ik iemand die het doet? Nee
Zou ik het doen? Nee

Dat is zo, de theorie en de praktijk.
De "perfectionisten" schrijven erover, echter in hoeverre is t wetenschap bewezen dat de zoetwaterbad een groter voordeel heeft dan het nadeel?

En stel dat een zoetwaterbad per definitie verstandig zou zijn (als er wetenschappelijk bewijs zou zijn) dan is er hoogstwaarschijnlijk een onderscheid te maken tussen:
-wildvang,
-nakweek,
-welke leverancier (als de importeur de vis preventief heeft behandeld)

Kortom behoorlijk complex, afhankelijk van meerdere factoren.
 
Doe geen zoetwaterbad,geen druppelmethode , op temperatuur laten komen in de sump , licht in de bak dimmen/uit en de vis zo de bak in...
Nog nooit een vis verloren hier mee.....
 
Doe geen zoetwaterbad,geen druppelmethode , op temperatuur laten komen in de sump , licht in de bak dimmen/uit en de vis zo de bak in...
Nog nooit een vis verloren hier mee.....

Als het is om stres tegen te gaan de beste methode lijkt mij. Ikzelf doe nog altijd eerst de druppelmethode en daarna de bak in.
Ik vraag mij af, in hoeverre is het "schadelijk" voor een vis als je de druppelmethode overslaat? Oftewel wat is beter (alhoewel beter wellicht niet het juiste woord is), het overwennen i.v.m. het verschil in waterwaardes of direkt de bak in zodat er mindere stres is.
 
Vissen en koralen laat ik eigenlijk altijd even half uurtje , in de zak dobberen in de sump om temperatuur te normaliseren en dan hup in de bak

Alleen egels en kreeftachtigen doe ik langzaam overwennen met kleine schepjes water in een uurtje ongeveer
 
Mijn vraag is dan: als je zo'n lange tijd neemt voor het overwennen van egels en kreeftachtigen: doe je het overwennen in een bakje dat in je aquarium of sump hangt? Anders loopt de temperatuur namelijk toch aardig terug denk ik zo!?
 
Ik zelf zou hier ook niet voor kiezen net als enkele voorgangers. Druppelmethode heeff bij mij de voorkeur, nog nooit een vis van ziek geworden of verloren. Als ze al stip of o.i.d. krijgen is het van de stress. En in veel bakken is er stip aanwezig die toeslaat op een gestresste/zwakkere vis, daar zal een zoetwaterbad niet veel mee helpen.
 
Druppel methode is volgens mij inderdaad de beste keus. Maar een zoetwaterbad tegen stip helpt echt en tegen andere dingen ook zoals kiew worm.
 
als je het bakje met de nieuwe vis in je sump kunt hangen wordt de temperatuur van het water over genomen een blijft ook stabiel zolang als je wil.
als je geen sump hebt kun je het bakje in je aquarium hangen, maar dan moet je wel de temperatuur beetje in de gaten houden aangezien je dan waarschijnlijk redelijk dicht onder je lampen zit.
 
Bovenaan