Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoet of zout

Dag allemaal,
ik ben momenteel zelf nog een aquarium aan het bouwen. Het wordt een multiplex van 170x70x75. Het was oorspronkelijk de bedoeling om er zoetwater in te houden, maar de interesse in zoutwater is er ook wel. Vooral de techniek erbij en de mooie dieren die je bij zoetwater niet hebt spreken me enorm aan.
Ik ga me hier alvast even verdiepen in het zoutwatergebeuren eer ik een beslissing neem.
Mvg
Jan

garia666

ZeewaterForum gebruiker
Persoonlijk vindt ik zout water veel mooier dan zoet ( meer leven vaak fellere kleuren ) , echter is zoet een stuk (relatief) makkelijker en kan het ook prachtig zijn. Met name de waterplanten zijn erg gaaf.. beetje ADA style zoetwater kan je als kunst te beschouwen.

Zout water vergt veel meer inlezen en voor bereiding.
Je voelt je vaak een halve chemicus, Ook moet je er rekening mee houden dat je tegenslagen te verwerken krijgt.
En de vraag is dan hoe ga je daar mee om. Het maakt niet uit hoe goed je bent of hoe lang je deze hobby al doet iedereen krijgt issues.

Ook moet je rekening houden met zaken als op vakantie gaan heb je iemand die op je bak kan passen.

Het is verder ook een erg dure hobby, 1 klein foutje en je bent honderden euro`s aan vissen / koralen kwijt.

Echter ondanks alles is zoutwater voor mij 1 groot avontuur. ik ga richting de 8 jaar in deze hobby en kijk na al die jaren nog letterlijk uren in mn bak.

Je blijft leren , elk jaar is er vooruitgang, nieuwe technische ontwikkelingen, studie`s, chemie, nieuwe soorten.
Het is pratchig om mensen te leren kennen die ook gepasioneert met de hobby bezig zijn.

Mocht je voor zout gaan dan helpt het als je weet wat je wilt. Mischien een specifieke vis of type koraal.
Dan kan je er van af het begin rekening mee houden met je vis bestand, opstelling ect.

Ik wens je succes met je beslissing.

Welkom in iedergval Jan :)

Persoonlijk vindt ik zout water veel mooier dan zoet ( meer leven vaak fellere kleuren ) , echter is zoet een stuk (relatief) makkelijker en kan het ook prachtig zijn. Met name de waterplanten zijn erg gaaf.. beetje ADA style zoetwater kan je als kunst te beschouwen.

Zout water vergt veel meer inlezen en voor bereiding.
Je voelt je vaak een halve chemicus, Ook moet je er rekening mee houden dat je tegenslagen te verwerken krijgt.
En de vraag is dan hoe ga je daar mee om. Het maakt niet uit hoe goed je bent of hoe lang je deze hobby al doet iedereen krijgt issues.

Ook moet je rekening houden met zaken als op vakantie gaan heb je iemand die op je bak kan passen.

Het is verder ook een erg dure hobby, 1 klein foutje en je bent honderden euro`s aan vissen / koralen kwijt.

Echter ondanks alles is zoutwater voor mij 1 groot avontuur. ik ga richting de 8 jaar in deze hobby en kijk na al die jaren nog letterlijk uren in mn bak.

Je blijft leren , elk jaar is er vooruitgang, nieuwe technische ontwikkelingen, studie`s, chemie, nieuwe soorten.
Het is pratchig om mensen te leren kennen die ook gepasioneert met de hobby bezig zijn.

Mocht je voor zout gaan dan helpt het als je weet wat je wilt. Mischien een specifieke vis of type koraal.
Dan kan je er van af het begin rekening mee houden met je vis bestand, opstelling ect.

Ik wens je succes met je beslissing.

Welkom in iedergval Jan :)
Bedankt, het duurt in elk geval nog even eer het aquarium en kast klaar zijn. Tijd genoeg dus om alles tegenover elkaar af te wegen.
De kosten zijn niet zo'n issue, een mooie hobby mag wel wat kosten.
Ik heb momenteel een aquatlantis van 100x40x50. Zou dit veiliger zijn om mee te starten? Hier heb ik echter niet de diepte om een mooi rif in op te bouwen...

FFF

ZeewaterForum lid
Zout is fantastisch maar toch twijfel ik ook regelmatig of terug te gaan naar zoet, omdat:
- de kosten erg hoog liggen, niet alleen de start investering maar ook het energieverbruik is enorm als je het goed aanpakt op een grote bak.
- het is altijd wel wat, zelfs de toonaangevende bakken hier crashen weleens.

Ice78

ZeewaterForum lid
Zo denk ik ook wel eens maar zit dan weer met de vraag wat ik erin moet houden.
Heb alles al wel gehad van gezelschapsbak,Malawi, Tanganyika,piranha’s,discus etc.
Dat is dan ook weer een moeilijke keus.

garia666

ZeewaterForum gebruiker
Bedankt, het duurt in elk geval nog even eer het aquarium en kast klaar zijn. Tijd genoeg dus om alles tegenover elkaar af te wegen.
De kosten zijn niet zo'n issue, een mooie hobby mag wel wat kosten.
Ik heb momenteel een aquatlantis van 100x40x50. Zou dit veiliger zijn om mee te starten? Hier heb ik echter niet de diepte om een mooi rif in op te bouwen...
in principe is de regel hoe meer water volume hoe makkelijker het wordt. Dit doordat je minder last hebt van schommelingen en de boel dus beter stabiel kan houden.
Verder is de vraag hoeveel ruimte heb je en kan je je veroorloven. verder kan je prima iets maken met een bak van 1 meter het valt of staat met wat je wilt.
Welke vissen wil je houden, welke koralen.
Bijv,

Wil je zeepaardjes houden? .
of wil je een bak met grote roof vissen. murena`s haaien ?
Wil je een SPS tank of een mixed reef.
Wil je fish only.

Hou er verder rekening mee dat je ook een sump moet hebben, hoe groter de bak hoe meer water verdamping, plaatsing, verlichting, apparatuur.

Misschien zou je je eens moeten laten voorlichten door een local fish store, of een andere hobbyist in de buurt.. even een kijkje nemen en het in je op laten nemen.
Beetje een idee krijgen van wat je dan eigenlijk wilt.

.

in principe is de regel hoe meer water volume hoe makkelijker het wordt. Dit doordat je minder last hebt van schommelingen en de boel dus beter stabiel kan houden.
Verder is de vraag hoeveel ruimte heb je en kan je je veroorloven. verder kan je prima iets maken met een bak van 1 meter het valt of staat met wat je wilt.
Welke vissen wil je houden, welke koralen.
Bijv,

Wil je zeepaardjes houden? .
of wil je een bak met grote roof vissen. murena`s haaien ?
Wil je een SPS tank of een mixed reef.
Wil je fish only.

Hou er verder rekening mee dat je ook een sump moet hebben, hoe groter de bak hoe meer water verdamping, plaatsing, verlichting, apparatuur.

Misschien zou je je eens moeten laten voorlichten door een local fish store, of een andere hobbyist in de buurt.. even een kijkje nemen en het in je op laten nemen.
Beetje een idee krijgen van wat je dan eigenlijk wilt.

.
Helemaal met Garia eens. Ik twijfel wel in de adviezen die sommige LFS geven. Dus naast een advies bij een LF’s, goed inlezen en ervaringen van mede aquarianen op de forum mee nemen.

Ook eens met Garia alleen het nadeel van een grote bak is dat de kosten ook omhoog gaan. Wat dat betreft vind ik een meter bak (bij voorkeur met sump) een ideale maat. Voldoende water volume om de boel stabiel te houden en de kosten zijn ook nog redelijk beperkt (al zal het altijd een dure hobby blijven). Een grotere bak betekend meer verlichting nodig, grotere verwarming, eiwitafschuimer groter, meer koralen (als je tenminste je bak een beetje wilt vullen) enz. Enige nadeel van een meterbak is dat je met de wat grotere vissen (bijv. Dokters/Keizers) wat beperkter bent maar er is genoeg klein spul wat ook interresant is.

Goed dat je je gaat inlezen!

Je bak van 170 cm is natuurlijk veel mooier als zeeaquarium, maar je 100 cm bak is ook goed geschikt. Bedenk wel dat een zeeaquarium duurder is dan zoetwater, je kunt het echt heel extreem maken. Een grotere bak leidt ook tot meer kosten, maar nu met 100 cm starten en dan over twee jaar nieuwe apparatuur voor je 170'er kopen is natuurlijk nog duurder...

Wat voor dieren/bezetting trekt je aan?

Goed dat je je gaat inlezen!

Je bak van 170 cm is natuurlijk veel mooier als zeeaquarium, maar je 100 cm bak is ook goed geschikt. Bedenk wel dat een zeeaquarium duurder is dan zoetwater, je kunt het echt heel extreem maken. Een grotere bak leidt ook tot meer kosten, maar nu met 100 cm starten en dan over twee jaar nieuwe apparatuur voor je 170'er kopen is natuurlijk nog duurder...

Wat voor dieren/bezetting trekt je aan?
Natuurlijk moet er een koppeltje anemoon visjes in komen, voor de rest van vissen zal ik nog heel wat moeten opzoeken.
Aan lagere dieren vermoed ik dat ik het best begin met snelgroeiende lederkoralen en pas na enige tijd lps-koralen probeer.
Ik heb trouwens vandaag je boeken aangekregen:)

Bovenaan