Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoas blijven gesloten

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Hallo,
Ik zit met een probleempje, ongeveer een maand geleden heb ik zoanthids gekocht (alien exploison) deze waren de eerste weeg geopend maar daarna heb ik ze niet meer open gezien. Ik heb een timelaps gemaakt om te kijken of ze nog wel levend waren en daarin zag ik ze nog bewegen ( krimpen en stretchen). Ik heb ze al op verschillende plekken in mijn bak geprobeerd maar nog weinig resultaat. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn zout is 1.024
 

Bijlagen

  • 4E568E5B-2B12-43C4-B8FA-426DF8AC320C.jpeg
    4E568E5B-2B12-43C4-B8FA-426DF8AC320C.jpeg
    145,5 KB · Weergaven: 64
  • 0CEC5BC2-FA26-4B56-BAB5-A89D259EC7DC.png
    0CEC5BC2-FA26-4B56-BAB5-A89D259EC7DC.png
    819,1 KB · Weergaven: 62
Klopt je zoutwaarde wel?
Sommige buttons reageren op een lager zoutgehalte, wellicht eens naar 1.025 brengen?

Hoe zijn de rest van de waarden?
Te veel verlichting?
Irritatie van andere bewoners?

De bak ziet er nog niet heel oud uit, geen last van een verhoogd of schommelend fosfaat?
 
Nog een klein dingetje voor het geval ze hun naam (explosion) waar gaan maken; zet ze niet op je "hoofdrif" maar op een geisoleerde plek (ze zijn heel mooi, maar kunnen nogal woekeren).
 
Klopt je zoutwaarde wel?
Sommige buttons reageren op een lager zoutgehalte, wellicht eens naar 1.025 brengen?

Hoe zijn de rest van de waarden?
Te veel verlichting?
Irritatie van andere bewoners?

De bak ziet er nog niet heel oud uit, geen last van een verhoogd of schommelend fosfaat?
De zoutwaardes zijn hetzelfde als bij de vorige eigenaar en bij de eerste week waar ze wel openden,
Voor het licht heb ik ze al op meerdere plaatsen en lichtinstellingen gezet maar nog niks veranderd
De rest van de koralen doen het goed heb namelijk een Xenia, 2 ricordea en sterpoliep wat wel allemaal groeit.
Het fosfaat heb ik geen idee van, zou ik dat moeten meten?
 
De zoutwaardes zijn hetzelfde als bij de vorige eigenaar en bij de eerste week waar ze wel openden,
Voor het licht heb ik ze al op meerdere plaatsen en lichtinstellingen gezet maar nog niks veranderd
De rest van de koralen doen het goed heb namelijk een Xenia, 2 ricordea en sterpoliep wat wel allemaal groeit.
Het fosfaat heb ik geen idee van, zou ik dat moeten meten?
Neuh, fosfaat meten is niet nodig...
 
Voor zoanthus is het ook belangrijk dat je iodine op pijl is,
25 graden en 1026;zout is voor de meeste soorten wenselijk.
Met 1025 lukt het ook wel.
 
Misschien eens beginnen met je basis waardes te posten. Hiermee bedoel ik je KH, CA, MG, NO3 en PO4. Zoals Patrick ook al eerder aan geeft ziet je bak er jong uit. Hoe lang draaid deze, welke methode, verlichting, stroming etc?
 
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en heb bij de apotheker zuivere vitamine c gehaald. Kost echt niet veel. Deze behandeling is hier al ergens op het forum beschreven.
Behandeling als volgt :
Wil je Vit c toevoegen als onderhoudsdosering dan is 5 ppm voldoende.
Wil je het gebruiken als er problemen zijn dan mag je de dosis geleidelijk laten oplopen tot 50 ppm.

1ppm/liter = 1mg/liter

Hoe bereken je de dosering:
1 Bruto aantal liters van aquarium - ongeveer 15 % voor substraat.
2 Tel er de inhoud van de sump bij op
3 Vemenigvuldig de uitkomst met het gewenste aantal ppm .

Het laatste is de dagdosis.

In mijn geval 450L - 15 % = 449.85 L + 30L (sump) = 479.85

Ik rond dit af naar netto 480L . Als ik 5 ppm wil, moet ik dagelijks 5X480=2400 ppm toedienen.
Deze kuur mag 14 dagen duren. Niet over kool filteren EN de PH en KH in de gaten houden!! (Vit C is ascorbinezuur - dus kan een invloed hebben op de ph)

Onderhoudsdoseringsschema:

Behandel 14 dagen tot 1 maand. Daarna stoppen met dosering voor 2 tot 3 maanden. In de 4e maand mag weer gedoseerd worden.
Ik zie alleszins een verbetering met deze behandeling.
 
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en heb bij de apotheker zuivere vitamine c gehaald. Kost echt niet veel. Deze behandeling is hier al ergens op het forum beschreven.
Behandeling als volgt :
Wil je Vit c toevoegen als onderhoudsdosering dan is 5 ppm voldoende.
Wil je het gebruiken als er problemen zijn dan mag je de dosis geleidelijk laten oplopen tot 50 ppm.

1ppm/liter = 1mg/liter

Hoe bereken je de dosering:
1 Bruto aantal liters van aquarium - ongeveer 15 % voor substraat.
2 Tel er de inhoud van de sump bij op
3 Vemenigvuldig de uitkomst met het gewenste aantal ppm .

Het laatste is de dagdosis.

In mijn geval 450L - 15 % = 449.85 L + 30L (sump) = 479.85

Ik rond dit af naar netto 480L . Als ik 5 ppm wil, moet ik dagelijks 5X480=2400 ppm toedienen.
Deze kuur mag 14 dagen duren. Niet over kool filteren EN de PH en KH in de gaten houden!! (Vit C is ascorbinezuur - dus kan een invloed hebben op de ph)

Onderhoudsdoseringsschema:

Behandel 14 dagen tot 1 maand. Daarna stoppen met dosering voor 2 tot 3 maanden. In de 4e maand mag weer gedoseerd worden.
Ik zie alleszins een verbetering met deze behandeling.
Oké bedankt, ik zal het gaan proberen
 
Bovenaan