Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

richard1

Senior Forumlid
Naar aanleiding van het gene ik gelezen heb in een goed duits blad,ben ik zins een maand 3 bezig met zeoliet korrels grof.
Wat mijn hierbij opvalt is dat de aquariums waar ik dit gebruik.
1-In de eerste week zie je een verandering in je bak die niet positief is,koralen staan groot gedeelte in en kleur wordt minder in een vrij korte tijd aan water geen verandering meetbaar.
2- tweede tot zeste week koralen staan er beter bij dan voor de toevoegingen kleuren komen langzaam terug. water is zeer helder.
3- zeste tot > koralen perfect,kleuren schitterend.
alleen er groeien diverse wieren in de bakken die er nooit zijn geweest.Galaxaura subverticillata,marginata,
bryopsis mirina.
Het betreft hier 5 aquariums van 1200 tot 7000 liter die reeds lange tijd draaien(OHC,chung-ching),water waardens worden wekelijks doorgemeten, mijn eigen aquarium door het lab niets vreemds of verandering te zien.
De enige conclusie die ik hier uit kan halen is dat in de loop van de weken er toch elementen !?! uit het steen vrij komt dat dan tijdelijk als voedingsbodem dient voor de nodige wier soorten.
Wie deelt mijn mening of heeft een andere conclusie.
mvg Richard
 
Ik heb de bakken bij Korallenzucht in Duitsland zelf gezien. Daar is geen sprake van alg- of wiergroei. Kijk ook ff op www.korallen-zucht.de en dan bij 'kundenbecken'.

Gebruik jij de zeoliet van Korallenzucht, of 'n andere? Zo ja, welke? Gebruik jij ook zeobak en zeovit, of doe je 't zonder?

Ik overweeg ook om hiermee te gaan experimenteren, onder andere na 't lezen van hetzelfde artikel.
 
hoi tanu
Ik heb het hier over zoeliet dat gene wat koralle-zucht gebruikt is zoevit.of dit ook echt anders is betwijfel ik.
Maar het gene wat ik gebruik is orgineel bestemt voor vijvers.precies het zelfde alleen grotere broken.
In emmers van 5 en tien kilo verkrijgbaar en een stuk goedkoper.wel goed uit spoelen.Ik heb eerst een kilo
in een tien liter emmer gedaan en deze een week laten draaien.water door laten meten,niets gevonden.
Dus verandering dat zorgt voor wierengroei zit in het aquarium.Volgende week doe ik het zelfde maar dan met zeoliet wat reeds meerderen weken in het aquarium heeft gelegen.Ik hou je op de hoogte.
mvg Richard
 
Ik begrijp dat je bij OHC en Chung-Ching 'vijverzeoliet' gebruikt hebt?

Het lijkt mij goed mogelijk, dat doordat het water nog zuiverder wordt, er 'schoonwatervormen' van algen/wieren tevoorschijn komen. Hoe zit het met de aanslag op de ruiten?

Ik denk dat de zeoliet ook stoffen verwijdert, die wij met de normale testsetjes niet kunnen meten. Ik denk dan aan verschillende stikstof- en fosforverbindingen, die wel degelijk een rol spelen in de voedselkringloop.

Daarnaast bevatten veel zeolieten onder andere ijzer-verbindingen. Ijzer is zoals je weet 'n belangrijke stof die plantengroei bevordert, dat zou dus ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn...

Het zou helemaal geweldig zijn als je foto's van de bakken hebt, waarmee we de ontwikkeling kunnen volgen!
 
Zeer intressant heb ook het stuk gelezen en heb me nog in kunnen houden als er meer succes verhalen komen wil ik het ook is gaan proberen. Het lijkt allemaal heel logisch. Wat voor koralen heb jij in de bak richard? Heb nml. begrepen dat het voornamelijk nut heeft voor acro bakken.
 
Hoi allemaal,

Ik draai ook op "vijver" zeoliet en hier wat foto's.
Draai nu al 6 jaar op deze manier. Wel ververs ik
het zeoliet om de 4 maanden.

foto_01.jpg

foto_02.jpg

foto_03.jpg


Groetjes, Henk
 
Goeiedag tanu
De aanslag op de ruiten is verminderd.Dat zeolite rijk is aan ijzer dat is mijn bekent(sa---ert gebruikt het als fosfaatbinder nieuw!?!).Foto,s ik zal ze deze week plaatsen.Danny als je het duitse blad koralle bezit de een na de laatse aquari-portrat tot nu toe de mooiste aquarium die ik gezien heb(ik zie er heel veel).
Deze aquarium heeft ook een aanmelding gehad voor het nieuwe boek van Fossa&Nilsen,moet toch wel wat zeggen.Dat is ook de reden dat ik mijn zo druk maak over die wiertjes,de fotograaf komt volgende maand.
Van de 38 bakken wereldwijd komen er maar 25 in het boek.dus hij moet toch wel perfect zijn die dag.
m.vg Richard
 
Waar staan jouw bakken Richard? 5 aquaria tot 7000 liter heb je niet thuis volgens mij. Het verhaal van zeo-liet(viet) heb ik gelezen in de Meerwasser dus kan helaas de door jouw genoemde foto niet bekijken.
 
Zomaar twee punten om je hersens over te breken

- Zeoliet is bij mijn weten een inert materiaal (niet zomaar toegelaten als hulpmiddel in voedings industrie).
Inert wil zeggen dat iets niet of nauwelijks een reactie aangaat met andere stoffen

- In de vijverwereld word zeoliet "geregenereerd" door middel van....een zoutoplossing....


 
- In de vijverwereld word zeoliet "geregenereerd" door middel van....een zoutoplossing....

Dat is dus lekker handig, je gebruikt de zeoliet in de vijver en als het dan niet meer werkt gooi je het in je zeeaquarium. Met 2 setjes kan je om en om werken ;D ;D ;D

groetjes,
Marc
 
LOL....was t maar zo eenvoudig.
Het regenereren is niets anders dan het opgenomen ammonium uit te logen dmv veel spoelen met zout water.

Je zou dus alle troep uit de vijver oplossen en in je zeewaterbakkie dumpen...lijkt me geen goed plan.

Het "schot voor de boeg" dat ik met de vorige re wou geven komt neer op het volgende.

Alles hecht aan alles, en aangezien zeoliet erg poreus is en daardoor een grote oppervlakte heeft waar vanallesennogwat aan kan hechten (net als aktieve kool) zou het misschien kunnen dat de werking van zeoliet (of wat voor naam een "fabrikant" er dan ook aan geeft) gebaseerd is op dat gegeven?


 
Laten we even bij het onderwerp blijven, dit onderwerp is veel te interessant om te laten doodbloeden met goedbedoelde grappen.

De bakken die ik gezien heb, die met zeoliet (zeovit) draaien, stonden er stuk voor stuk erg mooi bij. Ik heb nog geen enkele bak gezien met 'vijver' zeoliet. De zeoliet-techniek fascineert me enorm, omdat met de juiste zeolieten heel veel schadelijke stoffen te verwijderen zijn. Volgens Korallenzucht bestaat een deel van de techniek bij zijn 'systeem' eruit, ook bacterien op de zeoliet te laten groeien, die nog extra fosfaat opnemen. Doordat je geregeld een deel van de zeoliet (zeovit) vervangt, verwijder je dan een flink deel van die bacterien, waardoor je fosfaat verwijdert.

Ik begrijp nu dus, dat 't inzetten van zeoliet zónder die extra bacterie-cultuur ook al zoden aan de dijk zet?

Richard: de fosfaatkiller bestaat niet uit zeoliet, maar uit een ijzer-oxide matrix, waaraan fosfaat zich bindt.
 
Volgens mij is het geen ijzeroxide maar ijzersulfaat - maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten.
 
Met behulp van de zoekfunctie even een oud bericht van mij boven water gehaald, met uitleg over zeoliet (zo heet dat gesteente) en Zeovit, de methode van Korallen-zucht





Zeovit bestaat uit meerdere zeolieten. Er bestaan verschillende zeolieten. Korallenzucht heeft kennelijk verschillende zeolieten gemengd, waardoor een -naar zijn mening- optimaal mengsel ontstaan is voor gebruik in aquaria. Het ene zeoliet-mengsel is het andere niet. Om aan te geven waar zeolieten verder ingezet worden: wasmiddelen, chemische industrie, kern-industrie (in Tsjernobyl werden tientallen tonnen van een bepaald zeoliet gebruikt om de radioactieve isotopen te verwijderen. Besmette mensen namen de zeolieten (lijken steentjes!) in, en verwijderden daarmee tot 80% van de isotopen uit hun lichaam!). Het gaat er in ons geval dus om, het 'ideale' mengsel te bepalen. Als bijwerking bestaat de mogelijkheid dat een deel van de zeoliet oplost. Er kunnen dan bij onder andere aluminium, magnesium en ijzer oplossen.

Zeolieten zijn een soort 'spons', en die spons absorbeert bepaalde moleculen of atomen. De ene zeoliet kan bij voorbeeld uitstekend stof A absorberen en B totaal niet, terwijl de ander B en D absorbeert, en A met rust laat.

Naar mijn idee bestaat de 'zeo-lijn' van Korallenzucht uit:

  • Zeoliet-mengsel ('Zeovit'), uitleg hierboven.
  • 'Zeobac', een bacteriestam die ook een functie heeft, ik vermoed extra afbraak van bepaalde voedingsstoffen
  • 'Zeofood', voeding voor de bacterien. Wordt volgens de website ook door koralen als voeding gebruikt.
  • 'Zeospur', sporenelementen die icm Zeovit, zeobac en zeofood gebruikt worden.

Daarnaast is het dus de bedoeling dat je over filterkool filtert, en sporenelementen minimaal toevoegt. Het gaat er bij dit systeem niet zozeer om kraakhelder water te krijgen, maar meer om door middel van reductie van de hoeveelheid voedingsstoffen in het water mooiere kleuren in de koralen te krijgen. Bij KZ (Korallen Zucht) is te zien dat het water verre van helder is, het is weliswaar kleurloos, maar bij gebrek aan mechanische filtering (watten) zit er aardig wat zweefvuil in het water. Door de sterke stroming krijgt dat ook nergens de kans neer te slaan.

Zeovit, zeofood en zeospur 'snap' ik, zeobac niet. Ik vraag me namelijk af, wat voor bacterie, of bacteriën je toevoegt aan je systeem. Ze kunnen blijkbaar overleven, maar waar haalt hij ze vandaan, als ze van nature niet in onze systemen voorkomen? Toch zijn de resultaten met dit systeem erg positief, lees maar eens op www.korallenriff.de en op www.meerwasserforum.com. Hoewel het systeem totaal nog niet begrepen wordt, lijkt het mij een aanvulling op het huidige houden van koralen.

Ik vraag me echter sowieso al tijden af hoe het komt dat twee vrijwel identieke systemen twee dezelfde koralen totaal anders reageren en kleuren. Ik denk dat dat misschien reden is een ander onderwerpje te starten, omdat dit onderwerp aan 'Zeo' gewijd is.



 
Zeovit, zeofood en zeospur 'snap' ik, zeobac niet.

Afgaande op de ervaringen zonder al die toevoegingen die hierboven beschreven werden door Richard, ZOU het natuurlijk kunnen zijn dat het slechts 1 doel dient...het commerciele.

  • zeobak - misschien bacterial/nitrivec ?
  • zeofood - misschien koolstof (C) ?
  • zeospur - sporenelementen dus ?

Ik zie het een beetje als een autoverkoper die je er een trekhaak, navigator, leren bekleding, schuifdak ect erbij probeert te verkopen...
Ik heb al eerder een dergelijke reactie gegeven in een ander onderwerp m.b.t. dit spul, maar door de ervaring van Richard nu voel ik me toch enigzins gesterkt in mijn vermoeden.

Hoewel het systeem totaal nog niet begrepen wordt, lijkt het mij een aanvulling op het huidige houden van koralen.

Sorry, maar vind deze regel iets tegenstrijdig met zichzelf.
Het bericht van Richard waar dit onderwerp mee begon zou aanleiding moeten of kunnen zijn tot nadenken?

Op zich denk ik dat een aantal zaken best verklaarbaar zijn, bijvoorbeeld

  • Meer oppervlakte dus meer bacterien dus meer (C) nodig
  • meer anaerobe gebieden in de korrels, dus meer denitrificatie (denk aan wodkafilter - wodka = bacto/zeo food? )
  • Alles hecht aan alles, dus het absorbeert fosfaat en verlies van sporen dient opgevangen te worden, het product anti-phos van AM bijvoorbeeld maakt ook gebruik van het principe "alles hecht aan alles - dus hoe meer oppervlakte hoe beter"
  • Over kool filteren om evt afgifte van ongewenste stoffen op te vangen en tevens dient kool bijna eenzelfde doel als zeoliet, dus van tweeen 1?
  • Een voor de hand liggende reden regelmatig een deel te vervangen zou kunnen zijn dat fijne porien toch dichtslibben na een tijdje en het principe niet meer werkt.
    Op zich zou helder water daardoor verklaart kunnen worden, fijn zweefvuil blijft er in achter en opgesloten.


Wat ik DMA heb gelezen komt er eigenlijk wel op neer.
Het water word zo steriel gemaakt dat koralen aangewezen zijn op overleven op zooxanthellen die daardoor toenemen in aantal waardoor de kleur toeneemt (en de groei afneemt trouwens), mede hierdoor voornamelijk geschikt in "acrobakken" - de meeste andere koralen hebben toch iets belast water nodig om te KUNNEN overleven...


 
Een hoop stof doen opwaaien.

Henk en Domi, aangezien jij er al 6 jaar mee werkt heb jij het meeste ervaring met zeolite.
Een tijdje terug in de tijd, eerste ervaring de eerste paar maanden...
Reactie wieren of geen wieren, opstart nieuw aquarium of bestaand.
Hoeveel liters water in het aquarium en het aantal kilos zeolite?
Verversing van het zeolite alles of gedeeltelijk?
Toevoeging van sporenelementen of niet zowel welken(zonder reklame) en hoeveel en hoelang al?

p.s wees zuinig op je flouwerkoraal je bent een van de weinige die hem nog heeft.

Dennis jou redenering klopt wat betreft de groei van de koralen de bakken zijn te steriel maar de kleuren van de koralen zijn des te mooier.
Dit is naar mijn mening de grootste reden dat de koralen van fuji en tonga en van diverse kwekerijen zo snel hun kleur verliezen danwel dood gaan,te veel voedingsstoffen.

Tanu ik ben zelf ook bij koralle-zucht geweest, zeer zeker het bekijken en bespeken waard,maar mijn theorie gaat daar niet helemaal op in de bakken bevindt zich zeer weinig levend steen waar de voedingsstoffen uit komen voor de wieren.Wat er nu gebuurt is dat ipv van alleen maar mooie gekleurde groeitoppen het hele koraal deze kleur krijgt,een beetje kernmerend voor fuji of tonga. revolutie of klap dadelijk heel de bak in elkaar.ik weet het niet??

mvg Richard
 
[quote author=richard1 link=board=17;threadid=4310;start=15#msg29678 date=1053302274]
Een hoop stof doen opwaaien.

Henk en Domi, aangezien jij er al 6 jaar mee werkt heb jij het meeste ervaring met zeolite.
Een tijdje terug in de tijd, eerste ervaring de eerste paar maanden...
Reactie wieren of geen wieren, opstart nieuw aquarium of bestaand.
Hoeveel liters water in het aquarium en het aantal kilos zeolite?
Verversing van het zeolite alles of gedeeltelijk?
Toevoeging van sporenelementen of niet zowel welken(zonder reklame) en hoeveel en hoelang al?

p.s wees zuinig op je flouwerkoraal je bent een van de weinige die hem nog heeft.
[/quote]

De bak bestaat uit 300 liter en was een nieuwe bak. Het zeoliet vervangen we in 1 keer. Begin periode wel veel wier gehad. Opzich zijn die wieren mooi, maar vanwege het snelle groeien en om het overwoekeren te voorkomen heb ik het zoveel mogelijk verwijderd uit de bak. Het hele begin van de bak op zeoliet is niet helemaal te achterhalen, want we hebben in het begin tegenslag gehad door een lekkende tl unit waardoor het roestwater terug de bak in kwam [heel slecht ;)]. Daarna hebben we veel last gehad van rode plakalgen en ik denk dat het ook te maken heeft gehad met die tl unit. In het begin is ons verteld dat je die zeoliet niet of heel weinig mocht vervangen vanwege het biologische evenwicht van het filter. Later hoorde we dat je het beste om de 3 a 4 maanden kon vervangen en zins die tijd gaat het echt als een speer. We hebben zinskort een acro er in staan [onder tl] en die groeit met de dag en behoud zijn kleur. Ik moet er wel bij zeggen dat het zeoliet in een Interval filter zit. Dat filter pompt zich telkens vol met water en dan pompt hij alles de bak weer. Mocht je nog wat willen weten over dat filter ofzo moet je maar ff mailen, want merken mag ik toch niet noemen.
Jammer dat mijn site niet goed meer draait anders had je het zo van de site kunnen lezen, maar dat komt nog wel

Groetjes Henk en Domi

 
[quote author=Henk en Domi link=board=17;threadid=4310;start=15#msg29722 date=1053364799]
We hebben zinskort een acro er in staan [onder tl] en die groeit met de dag en behoud zijn kleur. Ik moet er wel bij zeggen dat het zeoliet in een Interval filter zit. Dat filter pompt zich telkens vol met water en dan pompt hij alles de bak weer.
[/quote]

In dit geval is het dus uit te sluiten dat het zeoliet een funktie heeft voor anaerobe bacterien, dit type "filter" is juist voor aerobe bacterien en functioneert ongeveer zoals levend steen.

Ook het ontbreken van steenkoralen als acro's gedurende langere tijd (want daarvoor is het in DIT geval eigenlijk ter sprake) en het ontbreken van een afschuimer in dit systeem (staat vermeld in een ouder bericht) maakt de ervaring ermee toch minder interessant voor degenen die het willen gebruiken voor het beter laten kleuren van acro's.

 
Ik zeg maar zo.
Dit is mijn ervaring!

Groeten, Domi
 
Het is ook niet negatief bedoeld (al kun je het wel zo lezen als je wilt).
Je hebt een paar hele mooie foto's laten zien en bij jouw werkt t perfect.

Het is meer dat naar aanleiding van een artikel in een duits tijdschrift het juist gaat om acro's en hun kleur.
In die context is je ervaring - je bent immers net begonnen met dit koraal- minder relevant in juist die discussie.



 
Bovenaan