Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zelf liter calcium gefabriceerd

MVW

Senior Forumlid
Zelf "vloeibaar" calcium gefabriceerd, goed gemengd met verwarmd osmose water. Vloeibaar in de fles echter na enige tijd klontert de calcium in de fles.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
 
Zelf "vloeibaar" calcium gefabriceerd, goed gemengd met verwarmd osmose water. Vloeibaar in de fles echter na enige tijd klontert de calcium in de fles.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
De concentraat is iets te hoog gemaakt , dus als je wat gebruikt wederom met warm water aanvullen .
Het teveel gaat klonteren ,zou je de hele fles bv verwarmen lost het weer op en herhaalt het zich weer
 
De concentraat is iets te hoog gemaakt , dus als je wat gebruikt wederom met warm water aanvullen .
Het teveel gaat klonteren ,zou je de hele fles bv verwarmen lost het weer op en herhaalt het zich weer

745 gram, aangevuld met osmose water.
(DSR)
Zojuistveen klein deel, dat nog vloeibaar was, uit de literfles in een pan gegoten en verwarmd. Dat deel weer in de fles gegoten echter lost het niet goed op.

Hoe kan de vloeibare calcium, die men in de winkel koopt, wel vloeibaar blijven?
 
Meer water , minder calcium 😄😄
 
740 gram is oplosbaar tot een totaalvolume van 1 liter bij 25 graden.
Maar als jouw oplossing afkoelt tot 18~20 graden dan lost er al een stuk minder op.

Met 500 gram tot 1 liter kom je al een heel eind verder.
65ABB904-C79E-4282-B180-6B6EBA3D9534.png
 
740 gram is oplosbaar tot een totaalvolume van 1 liter bij 25 graden.
Maar als jouw oplossing afkoelt tot 18~20 graden dan lost er al een stuk minder op.

Met 500 gram tot 1 liter kom je al een heel eind verder.
Bekijk bijlage 542497

Ik heb de calcium goed opgelost, osmose water verwarmd in pan op circa 50 graden. Dan zal toch ook bij een hoeveelheid van 500gram calium hetzelfde effect optreden, namelijk dat het gaat klonteren?
 
Waarom met warm water ? Calcium geeft zelf de warmte .
Ik heb altijd gewoon osmose uit de koudwaterkraan gebruikt .
 
Ik heb de calcium goed opgelost, osmose water verwarmd in pan op circa 50 graden. Dan zal toch ook bij een hoeveelheid van 500gram calium hetzelfde effect optreden, namelijk dat het gaat klonteren?

Nee.
 
Oke.

Betreft het hergebruiken v.d. aangemaakte liter, dat wordt (voor mij 😔) een lastige rekensom.
Ten eerste de hoeveelheid osmose water dat toegevoegd moet worden en ten tweede de hoeveelheid in ml dat gedoseerd moet worden op 100 liter om 1 ppm te verhogen.

Is het prijsverschil het waard om de calcium oplossing zelf te maken?

Microbelift geeft aan:
Gebruik koud osmosewater omdat calciumchloride onder hitte oplost.

Ik heb, denk ik, de fout gemaakt dat het osmose water is verwarmd tot circa 50 graden.
Of ik heb het verward met de tekst op de DSR site, 50 graden echter dat haalt de oplossing zelf wel.
Of dat ik het ergens op het internet heb gelezen.

Microbelift geeft aan koud osmose water te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Waarom met warm water ? Calcium geeft zelf de warmte .
Ik heb altijd gewoon osmose uit de koudwaterkraan gebruikt .
Ik denk ook dat ik daarmee de fout ben ingegaan. Microbelift geeft aan koud osmose water te gebruiken.
Dat klopt Erwin.
 
Is het prijsverschil het waard om de calcium oplossing zelf te maken?
Dat moet ieder voor zichzelf bepalen. Je moet er in de eerste plaats lol in hebben om het zelf te maken. Daarnaast als je per jaar een literje vloeistof verbruikt zal het financieel voordeel minimaal zijn :)
 
Dat moet ieder voor zichzelf bepalen. Je moet er in de eerste plaats lol in hebben om het zelf te maken. Daarnaast als je per jaar een literje vloeistof verbruikt zal het financieel voordeel minimaal zijn :)
Dat gaat op voor m'n bezetting, namelijk merendeel lederkoralen en een paar steenkoralen. Als het slecht een ijsje (raketje bij de benzinepomp €2,50) scheelt koop ik een kant en klare fles.
 
Ter info even stukje tekst snel opgezocht van glenn.
Het aanmaken van een doseer oplossing t.b.v. doseer pompen voor Ca+.

Ca+ = CaCl2 = Calcium Chloride oplosbaarheid = 745gr/l (20gr C))
Calcium chloride is een zeer goed op te lossen stof, waardoor het te gebruiken container compact kan worden gehouden.
met een 1 liter oplossing doe je op een 500 liter aquarium globaal geschat 3 maanden.

Per aanmaak van 1 liter Ca+ (Liquid) oplossing geld:
Weeg 700gram Ca+ af en vul dit af tot 1 liter met osmose water (totaal word dus 1 liter, er word ~670ml water gebruikt)
Schud de fles met tussenpozen door tot alles opgelost is. Tijdens het mengen komt er veel warme te vrij (~50graden), maar is nog net met de hand vast te pakken. Gebruik een warmte bestendige fles. De meeste dikke flessen kunnen wat warmte verdragen.

Deze oplossing is bijna verzadigd en heeft de volgende concentratie 700gr/l => 1gr CaCl2 <=> 1,429ml CaCl2 oplossing (1000/700)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram CaCl2, dan stem dit overeen met (10/1)*1,429ml= 14,29ml van de CaCl2 oplossing

in de nieuwste DSR calculator (vanaf versie 140509 nib) staan nu ook de vloeibare doseringen erbij vermeld.
 
Ik
Ter info even stukje tekst snel opgezocht van glenn.
Het aanmaken van een doseer oplossing t.b.v. doseer pompen voor Ca+.

Ca+ = CaCl2 = Calcium Chloride oplosbaarheid = 745gr/l (20gr C))
Calcium chloride is een zeer goed op te lossen stof, waardoor het te gebruiken container compact kan worden gehouden.
met een 1 liter oplossing doe je op een 500 liter aquarium globaal geschat 3 maanden.

Per aanmaak van 1 liter Ca+ (Liquid) oplossing geld:
Weeg 700gram Ca+ af en vul dit af tot 1 liter met osmose water (totaal word dus 1 liter, er word ~670ml water gebruikt)
Schud de fles met tussenpozen door tot alles opgelost is. Tijdens het mengen komt er veel warme te vrij (~50graden), maar is nog net met de hand vast te pakken. Gebruik een warmte bestendige fles. De meeste dikke flessen kunnen wat warmte verdragen.

Deze oplossing is bijna verzadigd en heeft de volgende concentratie 700gr/l => 1gr CaCl2 <=> 1,429ml CaCl2 oplossing (1000/700)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram CaCl2, dan stem dit overeen met (10/1)*1,429ml= 14,29ml van de CaCl2 oplossing

in de nieuwste DSR calculator (vanaf versie 140509 nib) staan nu ook de vloeibare doseringen erbij vermeld.
Ik ben nieuw in de hobby en ken alleen de grote namen, maar ik zie nu producten van DSR wie wat waar komen deze producten vandaan en /of zijn ze betrouwbaar en on par met grote namen?
 
DSR is zeker zeer bekend in het reefers wereldje er draaien vast en zeker vele aquaria op DSR. Verder zelf geen ervaring mee (Gebruik ATI)
 
Ter info even stukje tekst snel opgezocht van glenn.
Het aanmaken van een doseer oplossing t.b.v. doseer pompen voor Ca+.

Ca+ = CaCl2 = Calcium Chloride oplosbaarheid = 745gr/l (20gr C))
Calcium chloride is een zeer goed op te lossen stof, waardoor het te gebruiken container compact kan worden gehouden.
met een 1 liter oplossing doe je op een 500 liter aquarium globaal geschat 3 maanden.

Per aanmaak van 1 liter Ca+ (Liquid) oplossing geld:
Weeg 700gram Ca+ af en vul dit af tot 1 liter met osmose water (totaal word dus 1 liter, er word ~670ml water gebruikt)
Schud de fles met tussenpozen door tot alles opgelost is. Tijdens het mengen komt er veel warme te vrij (~50graden), maar is nog net met de hand vast te pakken. Gebruik een warmte bestendige fles. De meeste dikke flessen kunnen wat warmte verdragen.

Deze oplossing is bijna verzadigd en heeft de volgende concentratie 700gr/l => 1gr CaCl2 <=> 1,429ml CaCl2 oplossing (1000/700)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram CaCl2, dan stem dit overeen met (10/1)*1,429ml= 14,29ml van de CaCl2 oplossing

in de nieuwste DSR calculator (vanaf versie 140509 nib) staan nu ook de vloeibare doseringen erbij vermeld.
Bedankt Henkie voor de info, dus niet verwarmen 👍
 
Bovenaan