Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewind in de Kop

Frode

Zeewind in De Kop
Hoi, nu we ruim een jaar in ons nieuwe huis in De Kop van Noord-Holland wonen, gaat het zee-avontuur dan eindelijk beginnen. Op 4200 meter van de branding kan je haast niet anders. Aanvankelijk wilde ik ook een Noordzeebak starten, maar het koelen ging me te veel problemen kosten. En ach, die tropische bakken zijn zo mooi. De geplande opzet heb ik bij de starters afdeling al ter bespreking geplaats. Hier komen de foto's en het beschrijven van het verloop.

Drie dagen geleden zijn de laatste zoete-visjes weggegaan.
Vandaag de bak goed schoon gemaakt ombouw uitgebreid zodat de afschuimer er naast kan hangen. Lichtkap iets verbouwd en de eerste 105 liter omkeer-osmosewater er ingedaan.

De bak is 120 x 60 x 70 (lxbxh), buitenmaten. Waterniveau 60 cm. Bruto inhoud 405 liter.

Bijlagen

• zeebak1.jpg
    zeebak1.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 552
Laatst bewerkt:
Ook zonder reacties ga ik gewoon stug door :D

Vandaag al op 290 liter. Maar even alle techniek geïnstalleerd. Zo simpel zou het moeten kunnen.

Een eiwitafschuimer: Aqua-medic Turboflotor multi SL.
Een stromingspomp: Tunze stream 6000 met controller voor golfslagsimulatie.
Een 300 watt verwarming (hangt in het hoekje).

Okee, er moet nog wat licht boven ...

Bijlagen

• techniek.jpg
    techniek.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 447
Laatst bewerkt:
Wat voor licht komt er boven? Tot nu toe ziet 't er allemaal goed uit!

Zonder, zo te zien. Hoop dat je er geen spijt van krijgt!

Tanu zei:
Wat voor licht komt er boven? Tot nu toe ziet 't er allemaal goed uit!

Dank je Tanne,
er kon tot nu toe natuurlijk ook nog niet heel veel misgaan ;)

Ik heb 6 t5 lampen a 39 watt (54 watt lampen passen met doppen net niet, echt op paar mm :mad: ) Maar ja, de linkerkant waar de pompen hangen wil ik toch wat donkerder houden.

De lampen komen in een gesloten lichtkap die over de bak schuift (glas loopt door tot aan de deksel. Achter zitten wel twee ventilatiegaten waar eventueel een computerfan in kan (je ziet er één rechts van de afschuimer) . En de bovenkant kan voor een kwart opengeschoven.

Raymond zei:
Ziet er goed uit. Hou ons op de hoogte.

Ga je met of zonder sump werken?

Ja, zonder sump.

Nu 375 liter, maar even stoppen. Straks met de stenen er in is het zeker genoeg.

Stromingspomp en afschuimer getest. En het licht even aan.

De afschuimer geeft tussen het schuim door wat grote bellen. Geloof dat pomp dan te hoog hang...(effe checke). De geluidproductie van afschuimer en stromingspomp valt niet mee, maar ook niet tegen. Met een beetje inlopen - en de volledige inrichting - wordt dat hopenlijk nog wat beter.

En nu maar even laten staan, minstens een week, voor de eerste steen er in kan.

Bijlagen

• zeebak_20041122.jpg
    zeebak_20041122.jpg
    57 KB · Weergaven: 337
Laatst bewerkt:
Frode,

Ziet er strak uit.

Lawaaiiiiiiiii, daar weet ik alles van. Heb zelfs mijn Schuran kalkreactor moet verbouwen.

Wim B.

Wim B zei:
Frode,

Ziet er strak uit.

Lawaaiiiiiiiii, daar weet ik alles van. Heb zelfs mijn Schuran kalkreactor moet verbouwen.

Wim B.

Dank je Wim,

De ombouw heb ik te danken aan een buurman in mijn vorige huis, gepensioneerd timmerman waarvoor ik een paar keer de pc heb opgelapt. Als die dan vraagt of hij iets terug kan doen ;)

Het lichtere boekenkastje heb ik net zelf inelkaar geprutst in iets meer ruimte te krijgen, voor de afschuimer. Maar ik ben bang dat het ook als een soort klankkastje werkt. Moet ik nog wat op verzinnen...

Frode, toen ikzelf de turboflotor had heb ik een stukje eiheim slang erop gezet
tussen de pomp en de afschuimer dit werkt beter de slang is wat stugger en gaat strakker over de pijpjes de pomp blijft dan ook goed hangen zonder de
klemmetjes.
En hij werkte toen ook beter , de tunze stromingspomp hoor ik bij mij niet.

Succes , Peter

Heyyy bekende afschuimer. IK heb hem ook en in het begin maakte hij iets meer lawaai dan nu (na een aantal weken). Wel is het zo dat het lijkt alsof hij 's nachts meer herrie maakt dan overdag. Misschien omdat er dan geen andere geluiden zijn, ik weet het niet.

Ik heb hem nu ook aan de rand van m'n aquarium hangen omdat ik helemaal knetter gek werd van de overloop. M'n sump (oud aquarium) is d'r dus afgekoppeld.

Die pomp raakt natuurlijk nooit de bodem dus ik heb tussen het glas en de pomp maar wat schuimrubber gedaan zodat niet de hele bak mee trilt.
Verder schuimt i als een speer.

Heb je het dempertje d'r ook op gemaakt?

groeten,

RAymond

Peter, Raymond,

Dank voor jullie reacties.

Ik heb de pomp vrij hangen, aan een stuk 'eheim' slang. De pomp zelf trilt behoorlijk en die trilling brengt hij over op bak en de lichtkap via de afschuimer die aan de rand hangt. Daar heb ik een stuk slang en schuimplastic tussen gedaan, maar dat helpt maar ten dele.

Ik hoop met een stukje zachter siliconenslang de trilling te dempen. Aangezien er twee slangklemmen bij zitten zal het wel houden ondanks dat de pomp vrij hangt.

De demper zit aangesloten op de luchtaanzuiging. Die hoor ik niet.

Ik zal de pomp ook nog eens goed schoonmaken. En Hopenlijk scheelt het als hij wat langer loopt. Omdat er nu nog alleen water in de bak zit, heb ik hem niet continu aan staan.

Zo, het eerste steen zit er in:
- 20 kg vulsteen (draaide mee in het systeem bij Seven Seas).
- 20 kg levend steen

Bijlagen

• eerstesteen_600.jpg
    eerstesteen_600.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 336
Ik heb al aardig wat zien rondkruipen en wapperen:
- klein zeesterretje ca 3 cm
- klein slangesterretje ca 2 cm
- soort vlokreeftje ca 0,5 cm
- bruin naaktslakje van ca 2 cm
- 2 kokerwormpjes, krans ca 1,5 cm
- 2 anemoontjes, ca 0,5 cm
- een roze spons ? ca 2 cm

voor zover goed genoeg zal ik maar wat plaatjes tonen :)

geen idee wat dit is... (dat ronde geribbelde ding in het midden :D )

Bijlagen

• geen_idee.jpg
    geen_idee.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 274
kokerwormpje rechtsonder (en mooie kalkalgen natuurlijk)

Bijlagen

• kalkalgenkokerwormpje.jpg
    kalkalgenkokerwormpje.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 314
Back
Bovenaan