Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewater in Zuidhorn - Jelle's dagboek

Ik ben bang voor belletjes etc...

En is t er ook in blauw?

Bak op zijn voorruit zodat ik een horizontaal werkvlak had. Sopwater. Rustig werken. Superstrak.

Blauw is vast ook wel ergens te koop.
 
Zojuist weer eens fosfaat gemeten in de bAk waar het oude dode steen staat te weken.
Vorige keer gaf de hanna 0.9 ppm aan, daarna t steen in nieuw water gezet en deze keer met een stukje staalwol erbij.

Zojuist was de meting..........0.9 ppm....
En wat blijkt: dat is de bovenste limiet van Wat de hanna kan meten....

Wel was de verkleuring van de sample duidelijk minder dan de vorige keer, wel minder fosfaat dus, maar nog steeds erg veel.

Maar goed: alles weer afgespoten en in vers water gezet. Met stromingspompje en weer wat staalwol.
Voorlopig zijn we hier nog wel even bezig met fosfaatzaken....
 
Zojuist weer eens fosfaat gemeten in de bAk waar het oude dode steen staat te weken.
Vorige keer gaf de hanna 0.9 ppm aan, daarna t steen in nieuw water gezet en deze keer met een stukje staalwol erbij.

Zojuist was de meting..........0.9 ppm....
En wat blijkt: dat is de bovenste limiet van Wat de hanna kan meten....

Wel was de verkleuring van de sample duidelijk minder dan de vorige keer, wel minder fosfaat dus, maar nog steeds erg veel.

Maar goed: alles weer afgespoten en in vers water gezet. Met stromingspompje en weer wat staalwol.
Voorlopig zijn we hier nog wel even bezig met fosfaatzaken....
Met rhowaphos is t zo gepiept jelle.
 
Met rhowaphos is t zo gepiept jelle.
Ik weet t.

Maar ik heb nog geen haast en vanwege andere mogelijke stoffen etc wil ik t steen hoe dan ook flink in vers water spoelen en weken. Ik heb nog geen haast dus eerst nog even twee weekjes op deze manier verder. Als er dan nog geen zicht is op verbetering gaan we de inzet een tandje of twee verhogen, bijvoorbeeld met rhowaphos.

Even voor de info: als jij rhowaphos gebruikt, doe je dat dan wervelend of stilstaand in een panty oid en dan water erdoor persen?
 
Ik weet t.

Maar ik heb nog geen haast en vanwege andere mogelijke stoffen etc wil ik t steen hoe dan ook flink in vers water spoelen en weken. Ik heb nog geen haast dus eerst nog even twee weekjes op deze manier verder. Als er dan nog geen zicht is op verbetering gaan we de inzet een tandje of twee verhogen, bijvoorbeeld met rhowaphos.

Even voor de info: als jij rhowaphos gebruikt, doe je dat dan wervelend of stilstaand in een panty oid en dan water erdoor persen?
Vroegah.. had ik het heel lichtjes wervelend.
Maar een kous er bij hangen werkt ook prima.
Ik zou je steen ook niet brandschoon van de fosfaat maken , er mag gerust iets in blijven .
Zelf denk ik dat je weer een probleem krijgt als 't brandschoon is , dan gaat 't weer fosfaat absorberen...
 
Vroegah.. had ik het heel lichtjes wervelend.
Maar een kous er bij hangen werkt ook prima.
Ik zou je steen ook niet brandschoon van de fosfaat maken , er mag gerust iets in blijven .
Zelf denk ik dat je weer een probleem krijgt als 't brandschoon is , dan gaat 't weer fosfaat absorberen...
haha, dat zou ook wat zijn ja... moet je vervolgens fosfaat gaan zitten bij doseren :cool:

maar zo ver zijn we hier voorlopig nog niet. als ik t steen er nu in leg weet ik wel zeker dat ik een DIK fosfaatprobleem zou krijgen.
 
Zojuist weer eens fosfaat gemeten in de bAk waar het oude dode steen staat te weken.
Vorige keer gaf de hanna 0.9 ppm aan, daarna t steen in nieuw water gezet en deze keer met een stukje staalwol erbij.

Zojuist was de meting..........0.9 ppm....
En wat blijkt: dat is de bovenste limiet van Wat de hanna kan meten....

Wel was de verkleuring van de sample duidelijk minder dan de vorige keer, wel minder fosfaat dus, maar nog steeds erg veel.

Maar goed: alles weer afgespoten en in vers water gezet. Met stromingspompje en weer wat staalwol.
Voorlopig zijn we hier nog wel even bezig met fosfaatzaken....

Hoi Jelle,

Mooi project ben je mee bezig!😎👍

Ik hoorde van Thijs Jansen(mooneater) dat er mogelijk fosfaat in het steen zit wat ik uit Friesland gehaald had met een verwijzing naar jou dagboek.

Ik heb vervolgens een po4 test van red sea(verdund) op mijn bak losgelaten en kom op een fosfaatwaarde van 3.4😯😯

Dat geeft je misschien een betere indicatie van waar de Hanna stopt en wat de waarde ongeveer is..

Mijn bak is overigens gewoon gevuld met koralen en deze doen het prima!

Mvg
René
 
Hoi Jelle,

Mooi project ben je mee bezig!😎👍

Ik hoorde van Thijs Jansen(mooneater) dat er mogelijk fosfaat in het steen zit wat ik uit Friesland gehaald had met een verwijzing naar jou dagboek.

Ik heb vervolgens een po4 test van red sea(verdund) op mijn bak losgelaten en kom op een fosfaatwaarde van 3.4😯😯

Dat geeft je misschien een betere indicatie van waar de Hanna stopt en wat de waarde ongeveer is..

Mijn bak is overigens gewoon gevuld met koralen en deze doen het prima!

Mvg
René
Ja.... dat er bakken en bakken fosfaat in dat steen zit is me al duidelijk. Maar t is wel heel mooi steen dus ik ga gewoon ff doorbijten en t eruit krijgen.

Komend weekend ga ik waarschijnlijk de “behandeling a la Tanne” inzetten... eerst met natronloog 24 uur en dan met zoutzuur 24 uur. Dan eens ff kijken of we daarmee vorderingen kunnen maken.
 
Zoutzuur... vind je dat niet eng?, lijkt mij dat er in poreus steen altijd resten achter blijven.
 
zoutzuur is in feite eigenlijk niets bijzonders... er zijn geen chemische stoffen die kwaad kunnen.. eigenlijk zegt de naam het al... zout zuur. het bestaat uit dezelfde basis elementen als ons zeezout. het klinkt gevaarlijk, maar dat zit m puur in het zure.

wat het doet is de PH enorm verlagen waardoor sommige zaken ineens veel gemakkelijker op kunnen lossen. waaronder vastgelegd fosfaat.

het is dus onmogelijk dat er stoffen achterblijven die een probleem vormen. enige wat in theorie zou kunnen gebeuren is dat er resten in het steen achter blijven die de PH verlagen. door goed spoelen is dat te minimaliseren en door vervolgens goed te bufferen tot onmerkbaar te maken.
 
Ja.... dat er bakken en bakken fosfaat in dat steen zit is me al duidelijk. Maar t is wel heel mooi steen dus ik ga gewoon ff doorbijten en t eruit krijgen.

Komend weekend ga ik waarschijnlijk de “behandeling a la Tanne” inzetten... eerst met natronloog 24 uur en dan met zoutzuur 24 uur. Dan eens ff kijken of we daarmee vorderingen kunnen maken.

Ben zeer benieuwd wat een zoutzuurbadje gaan doen met het po4 gehalte...succes!:)
 
Vandaag en morgen zijn grote dagen voor t aquarium! Vandaag wordt de extra elektra groep op eigen aardlek aangelegd en komt de gatenboorder om twee gaten in de buitengevel te maken. Via die gaten zal ik t aquarium verbinden met de buitenkast die er komt en waar de koeler en t bijvulwater komt te staan. Ook dient een gat als afvoer van de ventilatie... die vochtige zoute lucht wil ik namelijk liever uit mn huis dan erin! Tenslotte is het de bedoeling vandaag de eerste elementen op hun definitieve plekje te zetten. Ten eerste het stalen frame, daarop de tv kast en ook op t frame de onderkast van t aquarium. Al die elementen staan geschilderd en al te wachten in de schuur.

Morgen ga ik samen met Thijs (Mooneater) de bak ophalen bij van wolferen. Ook de sump, de stekkenbak en de osmosebak komen mee.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Vandaag en morgen zijn grote dagen voor t aquarium! Vandaag wordt de extra elektra groep op eigen aardlek aangelegd en komt de gatenboorder om twee gaten in de buitengevel te maken. Via die gaten zal ik t aquarium verbinden met de buitenkast die er komt en waar de koeler en t bijvulwater komt te staan. Ook dient een gat als afvoer van de ventilatie... die vochtige zoute lucht wil ik namelijk liever uit mn huis dan erin! Tenslotte is het de bedoeling vandaag de eerste elementen op hun definitieve plekje te zetten. Ten eerste het stalen frame, daarop de tv kast en ook op t frame de onderkast van t aquarium. Al die elementen staan geschilderd en al te wachten in de schuur.

Morgen ga ik samen met Thijs (Mooneater) de bak ophalen bij van wolferen. Ook de sump, de stekkenbak en de osmosebak komen mee.

Ik houd jullie op de hoogte!

Strak plan , de koeler en je vochtige lucht naar buiten (y).
Ben benieuwd ... , of staat ie al? ;)
 
Dat zal weinig slapen zijn vannacht ;-)
Haha, ja... net over half 9 vanmorgen waren Thijs en ik bij jullie... en dat is bijna 3 uur rijden voor ons... tel maar uit 🤨

Maar enorm bedankt voor de gastvrijheid en tof om jou bak en alles eromheen te zien!
 
Strak plan , de koeler en je vochtige lucht naar buiten (y).
Ben benieuwd ... , of staat ie al? ;)
Ja die koeler niet in de kamer gaat een boel lawaai schelen!

En de bak staat nog in de schuur... moet nog de achterkant blauw en een zijkant zwart verven.

Maar het goede nieuws is dat alles zonder schade is overgekomen, ben ik erg blij mee. Is toch een gek gevoel, een busje besturen met 5 glazen bakken achterin🥶 (aquarium, sump, stekkenbak, osmose bak en nog een stekkenbak voor Thijs)
 
Haha, ja... net over half 9 vanmorgen waren Thijs en ik bij jullie... en dat is bijna 3 uur rijden voor ons... tel maar uit 🤨

Maar enorm bedankt voor de gastvrijheid en tof om jou bak en alles eromheen te zien!

Supermooie bak @W.vreeswijk ! Wij konden met z'n 2en maar 1 nadeel bedenken: er waren geen slechte dingen aan deze bak. Supergoed uitgedacht, en superhandige aquariumkamer, heel gaaf! (wel paraplutje gebruiken als het regent om bij je bak te komen ;) )

Was een erg mooie dag, lekker door het hele land voor de hobby. En hoe vaak rijd je nou met 5 aquaria in een auto? :D
 
Haha, ja... net over half 9 vanmorgen waren Thijs en ik bij jullie... en dat is bijna 3 uur rijden voor ons... tel maar uit 🤨

Maar enorm bedankt voor de gastvrijheid en tof om jou bak en alles eromheen te zien!

Was leuk jullie te ontmoeten mannen.
Bedankt
 
Bovenaan