Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewater in Zuidhorn - Jelle's dagboek

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Hallo allemaal,

nou het is zo ver hoor. je kon het al van mijlenver aan zien komen na al dat gevraag om informatie, maar nu gaat het toch echt gebeuren.... er komt een zeeaquarium in Zuidhorn. Ik open dit dagboek maar alvast, ondanks dat er nog niets te laten zien is. het besluit is echter genomen, de kogel is door de kerk.... het gaat gebeuren. vanaf nu is het niet meer alleen informatie vergaren, maar zullen er concrete stappen gezet gaan worden. Het zal ongetwijfeld nog wel een flinke poos duren voordat er werkelijk zeewater is hier, laat staan koralen en vissen... eerst maar eens een bak en wat techniek.

volgende actie: het plan in het dagboek ;)

Jelle

OP
JelleBijker

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Het plan:

na goed op het forum rondgekeken te hebben naar wat ik mooi vind bleek al snel dat diepte voor mij belangrijk is. De plek in huis waar de bak komt te staan is daarnaast ook bijzonder geschikt voor een bak dit je zowel van voren als van één zijkant kan bekijken. tot slot wil je als beginner niet een te kleine bak, maar ook geen complete binnenzee.

Uiteindelijk zijn de maten vastgesteld op 100 breed, 80 diep en een waterhoogte van 50. (centimeters he... decimeters is te veel van het goede... voor mij ;))
De onderkast wordt een centimeter of 80 hoog en net zo lang en breed als de bak. Zowel de onderkast als de (dichte) kap wil ik zelf gaan maken.

qua verlichting wil ik gaan werken met 8x 39 watt T5.
er komt een sump onder met afschuimer, opvoerpomp, wervelbedje en verwarming.
in de bak 3 of 4 streamers.
de achterwand wordt blauw.

dit is de samenvatting, lopende het dagboek zal e.e.a. wel meer uit de verf gaan komen.

volgende taak: mijn verlanglijst bij "particulieren zoeken" zetten :cool:

Jelle

gekkie

ZeewaterForum gebruiker
Ik ook, in elk geval welkom. Mocht je in de toekomst koralen en vissen willen kan je heel goed terecht bij een van de sponsoren op dit forum (dutch coralfarm). Ik ben er vandaag ook nog geweest ;). Zit ook nog in Ziudhorn dus... hoe makkelijk wil je het hebben. Volgens mij kan hij ook wel aan techniek komen. Is maar een tip.

Mvg Peter

OP
JelleBijker

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Hallo heren,

dank voor jullie reacties!
misschien is het iets om over een aantal maanden een "noordelingen borrel" of rondtocht langs een aantal bakken in het noorden te organiseren?

Marcel ken ik natuurlijk al, ik woon praktisch bij m om de hoek (nou ja... 7 of 8 minuten lopen dan)

groeten
Jelle

Marcel33

Senior Forumlid
Hey Jelle!

Heb ik ff gemist dat jij al een dagboek heb, maar snel ff voor wat extra vulling zorgen!
De 'droge start' is al gemaakt zie ik. Goed zeg, gaat nu echt spannend worden.
De slapeloze nachten liggen nog vers in mijn geheugen.

Als je hulp nodig hebt? Hard gillen dan hoor ik je waarschijnlijk... ;)

gr marcel

OP
JelleBijker

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Hoi Marcel,

had je reactie even gemist.

een zeeaquarium opbouwen bestaat zelfs voor de start al grotendeels uit wachten...
heb nu een offerteaanvraag uit staan, zodra die binnen is gaat de bak waarschijnlijk besteld worden (als de prijs een beetje is wat ik hoop/denk dat ie is natuurlijk). daarna nog weer wachten tot ie geleverd is...

kortom... er gebeurd redelijk weinig op het moment... terwijl ik sta te popelen om los te gaan.

groeten
Jelle

OP
JelleBijker

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
't is weer even geleden en er is het één en ander gebeurd en veranderd... tijd voor een update dus.

ten eerste heb ik vrijwel alle techniek die ik nodig ga hebben overgenomen van ChrisZuid hier op het forum. schuimer, stroming, pompen, etc etc is daarmee redelijk onder de pannen voor een start. maar ja.. nu nog een bak he!

wat dat betreft zijn er wat wijzigingen doorgevoerd. 't kwam namelijk zo dat het bedrijf waar ik de offerte voor de bak heb opgevraagd niet meer heeft gereageerd (zelfs niet na een telefoontje van mijn kant :confused:). Inmiddels is het ongeveer een maand geleden en heb ik nog steeds geen reactie. Dat geeft dus (veel) tijd om na te denken en te twijfelen aan je plannen. Uiteindelijk is na veel gedenk het plan dus toch nog compleet omgegooid, simpelweg omdat is gebleken dat ik eigenlijk een veel betere plek beschikbaar heb dan waar de keuze eerst op was gevallen. Dat betekend echter ook wel dat er een compleet andere maat bak moet komen (waarvoor de offerte inmiddels is opgevraagd).

om een lang verhaal kort te maken is het plan nu als volgt:
een bak van 135x 60x 55 (50wh) op een kast van 151 cm lang.

ik zal eens kijken of ik zometeen eens wat plaatjes kan neerzetten van de plek en de tekening van de bak.

Jelle

OP
JelleBijker

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
P1020170.jpg

De plek waar het ladenkastje staat is uitverkoren. Het schilderij gaat weg, de thermostaat is inmiddels buiten werking en een andere is reeds geinstalleerd. het kastje wat je ziet is 140 cm lang en iets van 80 hoog.

onderstaand een vooraanzicht zoals het plan is. ik heb ook gemaatvoerde tekeningen e.d. maar die laten zich niet fatsoenlijk op de foto zetten. het totale meubel wordt 151 cm lang waarin dus een bak van 135 cm lang.

P1020172.jpg

annetje

OZ Medewerker
Hey Jelle,
Ha, nu heb ik je dagboek gevonden.
Leuk om de plek te zien waar hij komt.
Je hebt hem vast in je verbeelding al vele malen zien staan.
Als ik de tekening zo zie ga je een 'speciale' lichtkap krijgen, of heb ik dat verkeerd?:confused:
Ik ga je dagboek zeker volgen. Succes.:cool:

P

PeterDB

Guest
Ik zou altijd de bak dieper nemen dan hoog.
Maar over smaak valt niet te twisten...:)

OP
JelleBijker

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
dank voor de reacties dame en heren,

een bijzondere lichtkap? gewoon een omtimmerde gesloten kap waarin 6x 54wat T5... heel bijzonder wordt ie denk ik niet hoor.

dan de maten: hierbij moeten jullie weten dat ik in totaal niet boven de 400 liter uit wil komen. hoger betekend dus automatisch minder diep of korter.
daarnaast ben ik het geheel met PeterDB eens, diepte is belangrijker dan hoogte.

Jelle

vriddi

Senior Forumlid
Ben benieuwd Jelle,

Weer iemand erbij hier in het noorden!

Ik zal je dagboek blijven volgen!

Mvgr, Arnold

Chirkaan

ZeewaterForum gebruiker
Leuk! Weer een bak in het Noorden :)
Wat koffie of thee betreft, je bent hier welkom hoor ;)

annetje

OZ Medewerker
dank voor de reacties dame en heren,

een bijzondere lichtkap? gewoon een omtimmerde gesloten kap waarin 6x 54wat T5... heel bijzonder wordt ie denk ik niet hoor.

dan de maten: hierbij moeten jullie weten dat ik in totaal niet boven de 400 liter uit wil komen. hoger betekend dus automatisch minder diep of korter.
daarnaast ben ik het geheel met PeterDB eens, diepte is belangrijker dan hoogte.

Jelle
Hmmmm, ik had die tekening geïnterpreteerd als zijnde dat de lichtkap een liggen 'L' was, vandaar dat ik dacht dat hij bijzonder was, haha.:biggrin:

Bovenaan