Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewater aanmaken

Rene1956

ZeewaterForum lid
Ben begonnen met een emmer CRS 250 en heb 70 liter aangemaakt. Ik ben bang dat we door een meetfout teveel NaCl+ gebruikt hebben. De andere componenten kloppen wel. Hoe corrigeer ik dit?
Zit er in een emmer exact voldoende NaCl+ voor 250 liter dan kunnen we dit nog wel terug rekenen. Refractometer geeft nu ca. 35 aan. Gewoon aanvullen met osmose water tot 33 en dan een test doen en de overige producten naar behoefte aanvullen of doe ik het dan fout.

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Ben begonnen met een emmer CRS 250 en heb 70 liter aangemaakt. Ik ben bang dat we door een meetfout teveel NaCl+ gebruikt hebben. De andere componenten kloppen wel. Hoe corrigeer ik dit?
Zit er in een emmer exact voldoende NaCl+ voor 250 liter dan kunnen we dit nog wel terug rekenen. Refractometer geeft nu ca. 35 aan. Gewoon aanvullen met osmose water tot 33 en dan een test doen en de overige producten naar behoefte aanvullen of doe ik het dan fout.
Osmose water toevoegen tot de hoeveelheid saliniteit die je wilt lijkt mij het best. Overige producten aanvullen hoeft niet neem ik aan? Alles wat je wilt zit toch al in het nieuwe water dat je hebt aangemaakt?

OP
R

Rene1956

ZeewaterForum lid
Volgens mij geeft de refractometer toch de saliniteit aan op basis van alle zouten die erin zitten? Als ik met osmosewater toevoegen terug ga van 35 naar 33 verdun ik toch ook alle ander zouten en toevoegingen weer?

JohandR

ZeewaterForum lid
Ik gebruik dit zout ook regelmatig. Alle elementen is inderdaad precies voor 250 liter water.
Dus je zou inderdaad even kunnen wegen hoeveel NaCI je nu over hebt. En dan is het waarschijnlijk het handigste om uit te rekenen hoeveel NaCI bij te vullen totdat je opnieuw een rond getal in liters water hebt, en dan even de rest van de elementen bijvullen tot de juiste hoeveelheid.

OP
R

Rene1956

ZeewaterForum lid
Mijn dank, dat is duidelijk. Ik had ook het restant zout al gewogen maar was niet zeker van de totale hoeveelheid. Nu kom ik er wel uit.

Bovenaan